Solilocvii

Publicat în Dilema Veche nr. 591 din 11-17 iunie 2015
Solilocvii jpeg

● Iluzii, de Ivan Vîrîpaev, traducerea: Bogdan Budeş, regia: Bobi Pricop, scenografia: Andreea Simona Negrilă, muzică live: Orlando Buda. Cu: Romaniţa Ionescu, Ioana Manciu, Cătălin Băicuş, Vlad Udrescu. Teatrul Naţional „Marin Sorescu“, Craiova.  

Regizorul Bobi Pricop a impresionat de la debut

prin claritatea viziunii şi acurateţea punerii ei în practică. Artist minimalist ca vizualitate, el preferă să jongleze mai degrabă cu concepte decît cu imagini, iar forţa argumentaţiei transpare tocmai din austeritatea teatralităţii sale. Stilul lui Bobi Pricop tuşează performance-ul ca expresie artistică a conceptelor, este departe de teatralitatea clasică, narativă şi descriptivă. Ceea ce face regizorul pe scenă are întotdeauna legătură cu scriitura, nu numai cu mesajul şi tema unei piese. Pricop este interesat de texte noi şi de scriituri provocatoare, nu neapărat experimentale sau non-narative, cît (din nou) conceptualiste, care obligă la (re)gîndirea arhitecturii unui spectacol. Construcţiile sale performative care desfac textul pentru a-l reasambla într-un concept sînt vizibile în amintitul

dar şi în

şi

Acelaşi lucru, dar cu o mai mare complexitate, face la Teatrul Naţional din Craiova în

, textul deja hit al rusului Ivan Vîrîpaev, în care se deconstruiesc relaţiile de cuplu în paralel cu resorturile structurii dramatice. De aici porneşte şi Bobi Pricop cu spectacolul său, de la arhitectura unui text dramatic care este pulverizată, chestionată şi asupra căreia perspectivele se schimbă continuu. Naraţiunea şi ieşirea din naraţiune, jocul permanent între convenţie şi non-convenţie, dramatic şi non-dramatic aduc piesa lui Ivan Vîrîpaev în zona căutărilor conceptual-stilistice din dramaturgia postmodernă.  

Două cupluri ajunse la finalul vieţii trăiesc un sentiment de incertitudine privind împlinirea afectivă de care au avut parte de-a lungul existenţei, în ciuda sau din cauza mariajelor îndelungate (peste 50 de ani). Posibila iluzie a iubirii, fie ca sentiment canalizat greşit către partenerul de viaţă, fie ca dorinţă ascunsă faţă de altcineva, provoacă o panică

cu reacţii impulsive, declaraţii înflăcărate şi categorice ale căror consecinţe, unele fatale, funcţionează ca un duş rece. Avîntaţi într-o prea tîrzie reconfigurare a întregii existenţe, cei patru încearcă, de fapt, să pună peste banalitatea unei existenţe „normal“ de fericite trăirile extreme ale unor pasiuni mai mult sau mai puţin împlinite. Vieţile lor capătă astfel dimensiuni nebănuite care trezesc, probabil, în fiecare personaj sentimente noi, capabile să le zdruncine blazarea confortabilă a unei mulţumiri casnice de duzină. Ce frapează la textul lui Vîrîpaev în ceea ce priveşte naraţiunea convenţională este uşurinţa cu care personajele se conving că tot ce au trăit pînă atunci – mult timp şi fără dubiu – este complet greşit, este o iluzie. Doar că, la fel de uşor, această revelaţie se dovedeşte a fi, de fapt, iluzia.  

Cele două iluzii care se anulează reciproc sînt conţinute într-un alt joc de oglinzi înşelătoare. Scriitura schimbă mereu perspectiva asupra poveştii prin alunecările din convenţie. Elemente de comic absurd intervin pentru a dezamorsa dramatismul uneori lacrimogen al naraţiunii, dar şi pentru a sparge convenţia, atrăgînd atenţia asupra unei dramaturgii care se ia prea în serios. Textul afirmă nevoia multiperspectivei, a autochestionării, a autoreflecţiei pe toate planurile, de la naraţiune la structură dramatică. Aici a operat esenţial Bobi Pricop în spectacolul său. Emoţia poveştii – orice

lucrează cu afectul receptorului – şi coerenţa naraţiunii sînt intenţionat subminate regizoral. În Sala Atelier a Teatrului Naţional din Craiova, cu o arhitectură brută, un spaţiu industrial ca imagine, dar de dimensiuni reduse şi nu tocmai ofertante pentru spectacolul clasic, Andreea Simona Negrilă a imaginat o scenografie la fel de frustă, patinată, cu o îmbinare de lemn şi metal la care se adaugă proiecţii pe un perete, realizate printr-o filmare

. Toate duc la senzaţia de spaţiu de lucru, de şantier, ceea ce serveşte intenţiei dramaturgului de (de)construcţie narativă şi de convenţie, căci elementele care alcătuiesc un spectacol sînt vizibile. În centru tronează o turnantă de lemn, plasată direct pe podea, cu mecanismul la vedere, atît cel care o susţine, cît şi manivela amplasată la oarecare distanţă astfel încît şi sistemul de pîrghii este vizibil. Întregul mecanism trimite la ideea de dagherotip: actorii, plasaţi pe turnantă cu microfoane şi camere de filmat, se introduc sau scot din scenă unul pe altul, folosind manivela, schimbă perspectivele folosind filmarea

, aduc printre instrumentele de teatralizare un teatru de marionete în 2D, inspirat din benzile desenate. Modalităţile de folosire a turnantei sînt multiple, ca şi unghiurile de filmare, astfel încît pulverizarea structurii dramaturgice şi a celei narative se regăseşte în dinamitarea perspectivelor de percepţie a spectacolului. Asta face din spectacolul lui Bobi Pricop un show coerent în raport cu textul, semn că regizorul a înţeles exact miza acestuia şi a avut inteligenţa şi forţa să îi găsească o expresie pe măsură. Inspirată a fost şi introducerea muzicii

– cu violoncelistul Orlando Buda de la Liceul de Artă „Marin Sorescu“ din Craiova –, care se „adaptează“ schimbărilor de direcţie pe toate planurile, devenind un al patrulea element (după naraţiune, convenţie dramaturgică, viziune de spectacol) (de)construibil pe parcursul show-ului.  

La al treilea proiect la Craiova, după

şi

(unde i-a fost asistent de regie lui Bob Wilson), Bobi Pricop a lucrat cu actori tineri, unii dintre ei de curînd veniţi la Naţionalul craiovean, dar vechi parteneri de lucru ai regizorului (precum Ioana Manciu). Fiecare conturează caracterele pe muchia dintre implicare şi distanţare întrucît ei nu sînt personaje, ci povestitori. Emoţia reţinută a Sandrei este dublată de siguranţa actriţei care o joacă pe Sandra (Ioana Manciu). Inteligenţa (exprimată prin şi cu umor) a lui Margaret are ca revers izbucnirile de furie ambivalente, ale personajului şi actriţei (Romaniţa Ionescu). Alunecarea crispată a lui Danny între corectitudinea conjugală şi atracţia adulterului este susţinută de o anume relaxare a actorului (Cătălin Băicuş), iar derapajul casnic al lui Albert este atenuat de umorul actantului (Vlad Udrescu). Există astfel trei straturi: actorul, actorul din spectacol, personajul. Limitele dintre ele sînt flexibile şi intenţionat confuze. 

Spectacolul lui Bobi Pricop este un excelent exerciţiu despre deconstrucţia iluziei – în text, poveste şi spectacol – şi despre (ne)limitele comunicării. 

Oana Stoica este critic de teatru. 

Foto: B. Dănescu

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

daniel david ubb fb jpg
Numele vehiculate pentru prezidențialele din primăvară. „Să nu fie președintele PSD, PNL, UDMR sau USR”
Decizia fără precedent a Curții Constituționale de a anula alegerile prezidențiale, scena politică se resetează. Cu un calendar provizoriu al alegerilor stabilit pentru 16 martie (primul tur) și 30 martie (al doilea tur),
pod tisa sighetul marmatiei jpg
Pas important pentru construirea podului rutier peste râul Tisa. Guvernul Ucrainei a aprobat acordul cu România
Guvernul Ucrainei a aprobat marţi acordul cu România pentru construirea unui pod rutier peste râul Tisa, conform anunţului făcut de şeful Executivului de la Kiev.
shutterstock 2079792982 jpg
Crezi că îți cunoști cu adevărat partenerul? Fă testul și descoperă cum stați pe plan amoros!
Testul de mai jos te va ajuta să afli cât de bine îl cunoști pe cel de lângă tine.
Marcel Ciolacu   Congres PSD 2024  Foto Inquam Photos Octav Ganea (19) jpg
Ciolacu a plecat cu coada între picioare de la şedinţa coaliţiei de guvernare
De pretenţiile PSD anterioare şedinţei coaliţiei s-a cam ales praful. PNL, USR, UDMR s-au unit împotriva PSD şi l-au pus la colţ.
Steag Romania FOTO Shutterstock jpg
Podul arcuit, vechi de secole, folosit și astăzi! A fost ridicat în 1703, iar constructorii au garantat că va putea fi folosit 300 de ani
Țara noastră este un adevărat cufăr de comori, atunci când vine vorba despre potențialul turistic. Dar, din păcate, anumite destinații din țară nu sunt cunoscute decât de foarte puțini oameni, în ciuda faptului că au în spate o istorie impresionantă.
cafea turceasc ibric jpg
Modul în care se prepara cafeaua înainte de 1900, în Braşov. Trucuri simple pentru un gust delicios
La sfârșitul secolului al XIX-lea, cafeneaua devenea un nou loc de întâlnire publică și socializare în Brașov, în timp ce în casele brașovenilor, cafeaua continua să fie un ritual intim și de mare importanță.
kimberly guilfoyle donald trump jr jpeg
Donald Trump continuă să numească în funcții rude și apropiați. Fosta logodnică a fiului său cel mare va fi ambasador SUA în Grecia
Donald Trump a anunţat marţi că a ales-o pe Kimberly Guilfoyle, fosta logodnică a fiului său cel mare, pentru postul de ambasador al SUA în Grecia, precum şi doi noi ambasadori pentru Mexic şi Turcia.
colier11 jpeg
Colierul purtat de Elena Ceaușescu în timpul vizitei de la Palatul Buckingham, scos la licitație. Prețul de pornire este amețitor
În anul 1978, soții Ceaușescu au mers într-o vizită oficială la Palatul Buckingham, spre suprinderea multor altor lideri politici de la acea vreme. Acum, colierul purtat de Elena Ceaușescu la întîlnirea cu Regina Elisabeta a II-a va fi scos la licitație, pe data de 18 decembrie.
maioneza jpeg
Cum se face maioneza de post, fără ou. Rețeta delicioasă și extrem de simplă
Maioneza fără ou este o alternativă excelentă la cea clasică, ideală pentru cei care urmează Postul Crăciunului sau preferă o alimentație mai ușoară.