Scrisorar

Publicat în Dilema Veche nr. 478 din 11-17 aprilie 2013
Scrisorar jpeg

● Vîrsta4 & Căminul „Moses Rosen“; Post-Scriptum. Cu: Iudith Ardeleanu, Marius Armaşu, Margareta Eschenazy, Lidia Fonea, Pompiliu Sterian, Eva Szemler Lendvay, Dorotea Weissbuch. Echipa Vîrsta 4: Paul Dunca, Alice Monica Marinescu, Mihaela Michailov, Katia Pascariu, David Schwartz. Artist invitat: Edi Jak Neumann.

Ţac. Ţac. Ţac. Maşinile de scris ţăcăne ritmic. Sunetele lor desenează amintiri în care sentimentele se ascund în cuvinte. Ţac. Ţac. Ţac şi tac. Judith Ardeleanu citeşte o scrisoare dintr-o carte despre un băieţel care vede pe masa din bucătărie picioarele tăiate ale unui pui de găină. Săracele picioruşe… nu vor mai alerga niciodată. Mă înduioşez un pic, matern. Scrisoarea continuă şi aflăm că toţi sînt bine în ghetoul din Oradea. După ce termină de citit, Judith spune că aceea a fost ultima scrisoare (nu ştiu cine erau expeditorii). Au fost duşi la Auschwitz şi nu s-au mai întors. Brusc, toată duioşia dispare şi simt cum panica mă înţeapă în piept.

Al patrulea spectacol realizat de echipa Vîrsta 4 (tangaProject) la Căminul pentru persoane vîrstnice „Amalia şi Dr. Moses Rosen“, Post-Scriptum abordează scrisoarea ca vehicul al memoriei. Actorii rescriu prima epistolă din viaţa lor şi îi refac povestea, îşi amintesc de scrisorile de dragoste sau de cele politice, imaginează mesaje către politicieni şi răspunsurile acestora. Se strîng, astfel, frînturi de vieţi reconstruite din cuvintele scrise cîndva pe o bucăţică de hîrtie. Scrisoarea trimisă unchiului întors de la război, pe care familia l-a crezut mort, în care, într-un colţ, copila Lidia Fonea a scris cîteva cuvinte. Scrisoarea de dragoste, serioasă şi hotărîtă, pe care i-o trimite Pompiliu Sterian celei care îi va deveni soţie. Pe fiica lor am văzut-o la un spectacol anterior, venise din străinătate să-şi vadă tatăl. Scrisorile către Ceauşescu, scrise de tatăl Margaretei Eschenazy, om trecut prin multe şi care a crezut în comunism pînă n-a mai crezut. Sau scrisorile pe care Marius Armaşu le scrie unei mătuşi, oarecum impersonale, căci „sîntem bine şi nu s-a întîmplat nimic de la ultima scrisoare.“ Şi multe lucruri conţine „nimicul“ ăsta. Scrisoarea în care Judith îi spune iubitului său că poartă, pe sub uniformă, puloverul acestuia, făcut de bunica. Aşa îl simţea aproape.

Spectacolul a apărut în plină dezbatere despre posibila dispariţie a cărţii pe hîrtie, şi aproape în acelaşi timp cu ştirea despre cele 45 de state americane în care, de anul viitor, copiii vor învăţa să scrie direct pe tabletă. Discuţiile sînt aprinse, nu se ştie dacă dispariţia scrisului de mînă şi a cărţii de hîrtie sînt semne bune sau nu, dar în mod cert se pierde ceva, şi nu e vorba numai de efectul cuantificabil asupra creierului (cercetătorii – nu cei britanici – zic că scrisul de mînă dezvoltă creierul prin activarea mai multor zone, ca şi cititul, spre deosebire de folosirea tastaturii, care vizează doar o acţiune mecanică, apăsatul pe buton). Odată cu scrisul de mînă dispare o anume intimitate a mesajului, se depersonalizează scriitura. Or, tocmai această conexiune a scrierii cu personalitatea autorului face ca scrisoarea să aibă valoare. Spectacolul începe cu intimitatea ritualului scrisului, cu emoţiile primelor cuvinte aşternute pe hîrtie, cu dedicaţie pentru cineva, uneori pe bucăţica rămasă nescrisă de cei mari. Se vorbeşte despre toc, călimară şi stilou. Judith Ardeleanu îmi arată, la sfîrşit, stiloul micuţ, elegant, „feminin“ – primit cadou şi care i-a adus aminte de scrisori. Am avut şi eu un stilou ca acela, şi am scris multe scrisori cu el, dar acum am doar pixuri, cu care scriu rar şi, atunci, aproape că nu-mi mai înţeleg scrisul. Mi-e mult mai uşor să tastez, îmi oferă nu numai rapiditate, ci şi distanţă. Ca şi cum n-ar trebui să pun suflet în compoziţie. Şi uite-aşa, poveştile lor devin ale mele. Epistolele sînt diverse, dar ceea ce răzbate din spectacol este nostalgia unei apropieri afective, căci scrisorile s-au scris cu mîna pe hîrtie, şi s-au săpat în memorie. Ei stau pe scaune şi fotolii, cu foile în mînă, uneori citesc, alteori vorbesc liber. Eva Szemler Lendvay are umor, o anume bonomie care o ajută să treacă peste lucrurile grave – de exemplu, peste faptul că nu poate să meargă. Îşi aminteşte poezia pe care a scris-o pentru mama ei, la 5 ani. Poezie de dor. Dorotea Weissbuch e discretă, îşi face cuminte partea de spectacol, dar ştiu că îi place să danseze. Mi-o amintesc din spectacolul trecut, O istorie fizică, avea ritm şi o uşurinţă a mişcării. „La noi în casă se vorbea maghiară“ – spune Eva. Probabil şi la Judith tot maghiară se vorbea. În familia Margaretei se vorbea ruseşte. Oamenii cu pierdut limba, prietenii, familia, casa. Pompiliu mulţumeşte, la final, echipei Vîrsta4. Aşa face la fiecare spectacol, mulţumeşte tinerilor artişti, pentru că i-au ajutat să-şi retrăiască viaţa. Asta e important pentru ei, această revitalizare prin rememorare, istorii cu iubiri, pierderi şi supravieţuire, spuse de oameni cărora atît le-a mai rămas, memoria. Din poveştile lor se simte cum i-a marcat „supa cea neagră“ – expresia maghiară care desemnează un eveniment nefast. Şi atîta supă neagră a fost secolul trecut, încît au ce povesti. Uneori, poveştile se înnoadă, încep într-un spectacol şi continuă în altul.

Mă uit la mîinile lor. Unele tremură. Altele stau liniştite în poala rochiei sau pe fotoliu. Tinerii Paul Dunca şi Alice Monica Marinescu bat la maşini de scris. Mîinile lor aleargă repede pe clape. Ţac. Ţac. Ţac şi tac. Şi iar simt în gură gustul mării.

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: D. Cibelli

Recomandări

Îngropaţi-mă pe după plintă este un spectacol-hit. Adaptarea lui Yuri Kordonsky după romanul omonim al lui Pavel Sanaev a fost una dintre marile reuşite ale Teatrului Bulandra din ultimii ani. Povestea bunicii posesive – care distruge prin dragostea ei toxică viaţa fiicei şi pe cea a nepotului – aduce în prim-plan un personaj asemănător ca structură cu mama din filmul lui Călin Netzer, Poziţia copilului. Reluat la începutul anului după o întrerupere de cîteva luni, spectacolul se va juca în 14 aprilie, de la ora18,30, cu Mariana Mihuţ şi Marian Râlea.

În weekend (12-14 aprilie) este festival de dans contemporan în Bucureşti: E-Motional Bodies & Cities – „Festivalul E-Motional: corpuri şi oraşe în mişcare“, organizat de Fundaţia „Gabriela Tudor“, în parteneriat cu Centrul Naţional al Dansului Bucureşti, la Muzeul Naţional de Artă Contemporană şi ZonaD – studio Paradis Serial. Participă artişti din 10 ţări. (O. S.)
 

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Cristian Mureșan, economist român din Paris: „Ce s-a întâmplat în Europa de Est e un miracol economic fără precedent“ EXCLUSIV
Economistul Cristian Mureșan spune că în 1989, țări precum Polonia și România au plecat pe picior de egalitate și au avut o creștere spectaculoasă a PIB-ului, mai ales după aderarea la Uniunea Europeană.
image
image
Care este cea mai ieftină capitală din Europa pentru amatorii de city break-uri. Se poate mânca cu mai puțin de 3 euro
În orașul cu cel mai bun preț pentru amatorii de city break-uri costurile sunt cu peste 10% mai mici decât cel de pe locul secund, Lisabona.

HIstoria.ro

image
Amânarea unui sfârșit inevitabil
„Născut prin violenţă, fascismul italian era destinat să piară prin violenţă, luându-și căpetenia cu sine“, spune istoricul Maurizio Serra, autorul volumului Misterul Mussolini: omul, provocările, eşecul, o biografie a dictatorului italian salutată de critici și intrată în topul celor mai bune cărţi
image
Căsătoria lui Caragiale cu gentila domnişoară Alexandrina Burelly
Ajuns director la Teatrul Naţional, funcţie care nu l-a bucurat atât de tare precum credea, Ion Luca Caragiale a avut în schimb o mare şi frumoasă împlinire: a cunoscut-o pe viitoarea doamnă Caragiale.
image
Bătălia de pe frontul invizibil al celui de-al Doilea Război Mondial
La izbucnirea războiului, în 1939, în Marea Britanie exista pericolul formării unei puternice coloane a cincea. Agenții Serviciului britanic de securitate (MI-5) au reușit să neutralizeze rețele importante de simpatizați pro-germani din Regatul Unit.