Ruşinea

Publicat în Dilema Veche nr. 740 din 26 aprilie – 2 mai 2018
Ruşinea jpeg

● Boyz and girlz, text și regie: Sînziana Koenig. Cu: Alex Călin, Florina Gleznea, Katia Pascariu, Oana Cristina Pușcatu, Liviu Romanescu; scenografie și lighting design: Hermina Stănciulescu; muzică: Alexandru Suciu. Co-director artistic BÉZNĂ Theatre: Nico Vaccari. Proiect cultural finanțat de AFCN. Co-producție Centrul de Teatru Educațional Replika și BÉZNĂ Theatre. 

Dezvoltarea tehnologică accelerată rezolvă unele probleme ale umanităţii şi creează altele noi. Dacă pînă la apariţia lui Homo deus, creator de viaţă artificială anticipat de Yuval Noah Harari, mai e un pic, transformarea lumii în „Poiana lui Iocan“ prin intermediul Internetului îşi arată deja laturile întunecate precum manipularea sau dispariţia intimităţii. Recentul scandal planetar legat de Facebook şi de vînzarea datelor utilizatorilor, fără acordul (conştient al) acestora, către companii care au influenţat procesele electorale (posibil) din mai multe ţări, este un exemplu sugestiv pentru cît de puţin control mai avem astăzi asupra noastră.

Tehnologia şi lumea virtuală (uşor de accesat) modifică, în fapt, contextul în care evoluăm, dar şi comportamentul, mentalitatea şi relaţiile, atît interpersonale, cît şi cele dintre individ şi grup. O serie de fenomene negative sînt asociate cu Internetul, printre ele fiind creşterea criminalităţii prin diversificarea formelor de abuz, control, manipulare şi prin scăderea vîrstei victimelor. Cei mai vulnerabili rămîn copiii şi adolescenţii, care nu conştientizează pericolele şi devin ţinte atît pentru prădătorii adulţi, cît şi pentru hărţuitorii minori. Revenge porn (publicarea online a unor materiale cu conţinut sexual explicit fără acordul persoanelor implicate), dar şi bullying (umilirea şi excluderea prin hărţuire a unei persoane dintr-un grup, comportament, de regulă, fără legătură cu mediul virtual) sînt fenomene de dată recentă – ca denumire şi concept – în lumea occidentală şi au ajuns şi la noi. Confruntată cu aceste noi forme de agresiune, societatea autohtonă – adulţii responsabili (părinţi, profesori, doctori, psihologi) şi adolescenţii – le conştientizează superficial, fără a le înţelege gravitatea şi fără a şti cum să lupte împotriva lor, căci nu s-au „importat“ încă şi mecanismele de prevenţie şi intervenţie (parţial eficiente – un caz recent din SUA s-a încheiat cu obligarea agresorului la plata a 6,45 milioane de dolari victimei, după ce a publicat fotografii nud ale acesteia fără acordul ei).

rosencrantz foto 2 centrul de teatru educational replika jpg jpeg

Tema din Boyz and girlz, spectacolul Sînzianei Koenig (de la BÉZNĂ Theatre, companie independentă de teatru româno-britanică, unde îl are partener pe Nico Vaccari), se înscrie într-o direcţie asumată de Centrul de Teatru Educaţional Replika, aceea a conştientizării problemelor, reale şi concrete, cu care se confruntă tinerii astăzi. Textul prezintă o tragedie la indigo, iar unul dintre accentele principale cade tocmai pe repetitivitatea crimei şi a urmărilor ei, ceea ce denotă incapacitatea societăţii de a o preveni. O adolescentă se sinucide după ce fotografiile ei nud au fost publicate pe Internet de un prădător sexual. O altă adolescentă repetă gestul după ce a fost filmată, fără să ştie, în timp ce făcea sex, iar înregistrarea a devenit publică. În ambele cazuri, adulţii şi minorii din proximitatea victimelor contribuie esenţial la declanşarea şi agravarea crizelor, fiind agresori, complici, acuzatori publici. În jurul minorilor funcţionează o reţea de judecăţi, mentalităţi şi atitudini a căror caracteristică generală este lipsa de empatie cu victima care, tradiţional, este considerată vinovată. Structura patriarhală şi misoginismul domină în familie şi la şcoală, modelul pe care se construiesc personalităţile copiilor se bazează pe polarizarea genurilor, cu consecinţe asupra comportamentului tinerilor. Limitele intimităţii sînt încălcate în primul rînd acasă, în relaţia dintre părinţi şi copii, şi abia apoi în mediul virtual. Prin urmare, copilul are obişnuinţa invadării spaţiului său privat şi nu intuiţia de a-şi apăra intimitatea. Victimele revenge porn-ului sînt stigmatizate, blamarea este unidirecţionată, raportul responsabilităţii este inversat (fetele sînt vinovate din cauză că „nu s-au păzit“, nu agresorii lor, care au profitat de ele). Confruntată cu violenţa virtuală, societatea preferă să se refugieze în judecăţi stereotipe. Astfel, povestea se repetă identic, ba, mai mult, primul caz foloseşte ca sursă de inspiraţie pentru al doilea, atît pentru agresori, cît şi pentru victimă sau factorii de influenţă. Un lanţ cauzal toxic.

Revenge porn vizează tocmai ruşinarea publică (în scopul răzbunării sau din pur amuzament), cu efecte negative majore asupra vieţii sociale (intervine bullying-ul) şi mentalului victimei, cu atît mai mult cu cît posibilitatea de a pune capăt „motivelor ruşinii“ (fotografii, înregistrări) este redusă căci, odată postate online, oricine le poate copia şi republica.

Spectacolul are funcţia de a conştientiza nu doar fenomenul, ci şi consecinţele modului în care acţionează actanţii. Nu doar că revenge porn este în sine o formă de şantaj dificil de prevenit/soluţionat, dar ea este agravată de principiul, general acceptat, conform căruia „victima e de vină“. În lipsa educaţiei generale şi a unor măsuri eficiente de pedepsire a abuzatorului şi de sprijinire a persoanei abuzate, viitoarele victime pot repeta, la infinit, destinul primeia. În spectacol, punerea în relaţie a două cazuri arată tocmai modul în care cei din jur, prin blamarea fetelor şi propagarea materialelor incriminate, se transformă într-un agresor colectiv.

Boyz and girlz pune succesiv reflectorul pe cei care contribuie la crimă ca autori morali (părinţi, profesori, medici). Cinci actori – Alex Călin, Florina Gleznea, Katia Pascariu, Oana Cristina Pușcatu, Liviu Romanescu – îşi pasează personajele, schimbînd rapid tipologiile, vîrstele şi perspectivele, într-un spaţiu gol, cu cîteva scaune, microfoane şi o cameră de filmat, în care cel mai dureros lucru este singurătatea victimelor. Boyz and girlz este un spectacol profund inconfortabil pentru că descrie o realitate dură şi modul în care noi, adulţii, eşuăm în faţa ei. 

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Centrul de Teatru Educaţional Replika

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Goana după adeverințele pentru bani în plus la pensie. Ce sume se iau în calcul pe noua lege a pensiilor
Bombardați cu informații despre recalcularea pensiilor și acordarea drepturilor bănești conform legii pensiilor care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, pensionarii au luat cu asalt casele de pensii. O parte dintre documentele cu care se prezintă sunt deja în dosar.
image
Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO
Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.
image

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.