Reactor şi Reciproca

Publicat în Dilema Veche nr. 674 din 19-25 ianuarie 2017
Reactor şi Reciproca jpeg

● Reactor de creaţie şi experiment, Cluj-Napoca. 

Apărut în 2014 ca un spaţiu dedicat tinerilor artişti, Reactor (strada Petöfi Sándor, nr. 4) este unul din spaţiile independente cu evoluţie spectaculoasă. În doi ani a reuşit să se impună ca un loc esenţial în Cluj pentru artiştii locali, dar şi ca unul dintre actanţii importanţi la nivel naţional pentru teatrul social, educaţional şi de tineret. Oana Mardare şi Doru Taloş, cei care sînt responsabili, artistic şi administrativ, pentru Reactor, au dezvoltat mai multe programe, de la rezidenţe de creaţie la atragerea publicului adolescent, programe pentru copii şi producţii de spectacole. Într-un bilanţ al anului trecut, Reactor şi Mini Reactor („puiul“ destinat copiilor) numără 11 premiere, 30 de deplasări în turnee şi festivaluri şi peste 11.000 de spectatori. Sînt cifre impresionante pentru un spaţiu atît de tînăr, semn de sănătate, şi artistică, şi administrativă.

Reactor răspunde unor nevoi locale (nu şi specifice, situaţia este la fel în întreaga ţară) privind publicul tînăr, actualitatea temelor abordate, generarea şi promovarea unei gîndiri critice. Finanţarea se face din fonduri publice, locale sau naţionale, destinate proiectelor culturale pe baza unui concurs. Remarcabil este că aici se creează acele contexte de lucru pentru artiştii tineri care există în mică măsură sau lipsesc în instituţiile de stat.

Urbanofobii

În viitorul apropiat, spectacol regizat de Cristian Ban la Reactor în cadrul „Teen Spirit“, un program destinat atragerii publicului adolescent, este un performance coral, bazat pe o dramaturgie fragmentară, documentată prin interviuri cu liceeni şi avînd tuşe din biografia actorilor, material organizat şi prelucrat de Petro Ionescu. Cei patru actori, Carina Bunea, Zsolt Csepei, Cătălin Filip, Timea Udvari, îmbrăcaţi în salopete impermeabile galbene, stau pe scaune în faţa unui ecran albastru. Deşi sugestia indusă ar fi că vor apărea la un moment dat proiecţii – cu viitorul imaginat de personaje –, ea nu se materializează aşa cum ne aşteptăm. Ecranul rămîne gol, putînd să proiectăm mental ce dorim fiecare, un fel de cec în albastru. Fabulaţia rămîne strict în zona verbală, cu un text care se organizează după dinamica aparent haotică a gîndurilor, uneori neliniştitor de candid („Ce alegi, să îţi schimbi numele în Hitler sau să nu mai mănînci niciodată ciocolată?“), alteori incisiv. Personajele, avataruri adolescente ale actorilor, îşi exorcizează teama de viitor, perceput ca incert, dezamăgitor, irealizabil pe măsura speranţelor, albastru precum ecranul pe care nu se proiectează nimic. Idealuri, frici, distopii şi utopii mici sau mai mari (îmbunătăţirea relaţiei dintre români şi maghiari este discret abordată), toate se adună ca o fortăreaţă în faţa maturizării. Actorii au umor şi vivacitate, în ciuda restricţionării drastice (nu se ridică de pe scaun întreg spectacolul). O mostră de teatralitate onestă, vioaie, delicios de comică în candoarea ei, suficient de obraznică şi absolut reconfortantă ca demers artistic. Regizoarea Leta Popescu este o apropiată a Reactorului, cu părinţii căruia – actorii Oana Mardare şi Doru Taloş – a lucrat de mai multe ori. Proteine fluorescente (scenografie colectivă, consultant scenografie: Radu Lărgeanu, sound: Mihai Moș, cu: Alexandra Caras, Bianco Erdei, Cătălin Filip, Oana Mardare, Doru Taloș) este un spectacol creat în urma programului „Drama 5“ – rezidențe de scriere dramatică, în care Alexandra Pîzgu a scris textul, o micro/macro investigaţie emoţional-raţională a adaptării într-un spaţiu (oraş) nou. Analiza unei geografii afective – a Clujului, dar nu doar a lui – prilejuieşte diferite perspective asupra lumii mici şi lumii mari, a modului în care, în curgerea agitată a vieţii contemporane, elemente de bază ale umanităţii – sentimente şi stări – continuă să reprezinte fundamentul omenirii şi să lumineze în întuneric precum… proteinele florescente. Textul este fragmentar, non-narativ, un poem urban frust, pe alocuri abraziv sau sentimental, iar spectacolul îi urmăreşte abstractivitatea, poate un pic prea mult, riscînd monotonia.

rosencrantz foto ruth borgfjord jpg jpeg

● Open, regia: Leta Popescu, dramaturg: Ana Cucu Popescu, sound design: Mihai Moș. Cu: George Albert Costea. Asociaţia Reciproca, Cluj. 

Asociaţia Reciproca, condusă de Leta Popescu, are şi ea o contribuţie la succesul noilor organizaţii culturale independente din Cluj. Cu o activitate continuă, finanţată tot prin concursurile de proiecte ale instituţiilor publice, în special AFCN, asociaţia este colaboratoare constantă a ONG-urilor locale şi naţionale. Împreună cu Fabrica de pensule şi GroundFloor Group, Reciproca a produs Open, un performance devised în regia Letei Popescu.

Open este o prospecţie asupra iubirii, „eşuată“ în investigarea sexului. Se poate da vina pe dinamica alertă a vieţii moderne, liberalizarea moralei, Internet sau economia mondială, cert este că dragostea devine astăzi subiect de basm (urban) şi pare desuetă. Leta Popescu porneşte cu speranţă în căutarea ei, dar îi descoperă doar surogatul. Performance-ul are trei părţi: un stand-up, un inventar polifonic al diferitelor formule de găsire a partenerilor sexuali (cluburi şi site-uri specializate) şi un episod teatralizat, care include şi o instalaţie video, al unei astfel de întîlniri. Open explorează mecanismele uzate ale iubirii în încercarea de a le repune în funcţiune, de a regăsi elemente din compoziţia umană – tandreţe, intimitate, afecţiune, încredere. „Sîntem toţi celule“ este mesajul instalaţiei video care mixează diferite „amestecuri“, de la preparatele culinare ale lui Jamie Oliver la cadavre descompuse dintr-un documentar al Discovery Chanel.

Cu o structură eclectică, fracturat dramaturgic (cumva descumpănitor, căci promite poveşti despre toată lumea, dar vorbeşte despre un singur grup), cu un actor – George Albert Costea – excelent, ludic şi alunecos, ireverenţios şi caustic, Open este un performance care înregistrează, cu amărăciune, lipsa afectelor din lumea contemporană. 

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: A. Salaoru (sus), Ruth Borgfjord (jos)

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Amenda primită de o pensionară din Brașov pentru că a plantat flori în grădina blocului. „Este anormal ce se întâmplă”
Poliţia Locală Braşov a dovedit exces de zel în cazul unei femei de 76 de ani care a plantat câteva flori în zona verde a blocului în care locuia, potrivit bzb.ro.
image
Nike și Adidas, bătute de niște fete fâșnețe: invenția unei companii elvețiene fascinează lumea FOTO
Giganții de pe piața încălțărilor de alergare au înregistrat un eșec rar după un maraton major. La Boston, primele trei locuri din clasamentul feminin au fost ocupate de atlete care au purat alte mărci.
image
Joaca de-a vremea. Posibila cauză a inundațiilor catastrofale din Dubai, ploaia artificială VIDEO
Despre „însămânțarea norilor” se vorbește de mult timp, iar tehnica este folosită în multe țări care au probleme mari din cauza secetei. Sunt voci care spun că vremea ciudată din Dubai este legată de ploaia artificială creată acolo pentru a mai îmblânzi vremea.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.