Plecarea lui Barni (II)

Publicat în Dilema Veche nr. 621 din 14-20 ianuarie 2016
Plecarea lui Barni (II) jpeg

Citiţi prima parte aici.

La Teatrul Naţional din Tîrgu Mu­reş, Compania „Tompa Mikl’s“, Bá­nyai Kelemen Barna (Barni) joacă în Tihna, spectacolul lui Radu Afrim după romanul lui Attila Bartis. Andor este poate cel mai complex personaj pe care l‑a jucat vreodată. S-a apropiat de el „prin relaţia mamă-fiu. Am o mamă tînără, m-a născut cînd avea 18 ani. A fost dată afară din liceu pentru asta. Părinţii s-au cunoscut cînd mama avea 15 şi tata 18 ani. După trei ani am venit eu. Mama a vrut să se facă doctoriţă, dar nu a mai apucat să se ducă la facultate. Nu m-am apropiat niciodată sexual de maică-mea, ca Andor, dar mă interesează legătura între fiu şi mamă. Mama ştie cînd sînt supărat, chiar dacă sînt la 800 km distanţă, şi mă sună. Ştie. Asta e linia mamei în spectacol. Apoi a fost problema lui Andor cu femeile. Am avut şi eu calvarurile mele cu femeile. La curve nu am fost niciodată, ca Andor, nu am plătit pentru sex“. Zîmbeşte. Şi e prima dată cînd îmi dau seama că pînă acum nu l-am văzut rîzînd, deşi e un om luminos. „Am multe amintiri din care lucrez personajele. Aveam 17 ani, făceam curte unei fete şi ne-a prins ploaia. Eram între blocuri, a ieşit un tip şi ne-a invitat în garsoniera lui, unde avea multe acvarii cu peşti. Era foarte cald, căci peştilor le trebuie căldură. Aceeaşi senzaţie am avut-o cînd am lucrat scena cu Rebeka şi coliviile cu păsări.“

Eszter. „S-ar putea ca în trecut să fi făcut lucruri prin care am traumatizat femei, deşi le-am iubit. Carnalitatea asta din Tihna, sexul, doi oameni (Eszter şi Andor) care se împotrivesc iubirii, dar au o relaţie cărnoasă, cu sînge, muşcături, bătăi… nu sînt omul care devorează, nu sînt posesiv, dar cred că, psihologic, manipulez puţin.“ Tace. Şi brusc. „Cel mai important lucru pe care l-am făcut singur e mutarea la Budapesta (n. red. – unde locuieşte cu prietena lui, Eszter). Trebuia să mă scot din zona de confort. Şi Andor se duce cu valul, fără voia lui. E o curvă cu care şi-o trage în faţa fotografiei mamei ei. E ca o rupere. E complexă chestia asta cu femeile. Pe mine, întotdeauna femeile m-au pus pe drumuri. N-am avut aspiraţii spre teatru, dar am avut o prietenă care mi-a zis că ar trebui să mă fac actor. Alegerile întotdeauna au fost făcute sub influenţa unei femei.“

Tihna. „Cel mai greu în spectacol este reţinerea. La un moment dat îţi vine să ieşi de pe scenă de emoţie. Nu emoţia că joci, ci aceea pe care o simţi jucînd. E atît de apăsător, trebuie să-mi reglez emoţiile interioare. Ieri, în scena cu tăiatul cărnii, simţeam că rup satîrul, dar trebuia să mă abţin. Şi e greu pentru că fiecare relaţie a lui Andor e altfel motivată şi altfel construită. Trebuie să fac distincţie între ele. Mi-a zis cineva că Mama vine acasă divă şi moare bătrînică senilă, Eszter e o fată frumoasă, dar ajunge la azil, nebună, Curva moare şi ea, Éva Jordán… cine ştie ce se întîmplă cu ea. Şi mi-a zis: tu începi aşa cum începi şi sfîrşeşti cam tot aşa. Da, schimbarea la mine nu e aşa de teatrală, dar jucînd spectacolul, am EKG-ul sus-jos.“

Andor. „Cînd vorbesc despre el îmi vin tot felul de imagini în minte. Ştiam că o să joc acum şi de trei zile citesc, am gînduri, vise, mă afectează civil. După spectacol nu-mi vine să vorbesc. Dacă aş fi corect cu mine, m-aş duce acasă. Se zice că actorul se schimbă după aplauze. Eu nu pot. La Tihna îmi trebuie vreo două ore să pun jos toate chestiile astea. Sînt roluri care se termină repede, mergem după aia la o bere, dar la ăsta nu.“

Andor. „Dacă aş fi fost eu regizorul, nu m-aş fi distribuit. Fac un Andor destul de energic faţă de imaginea din capul meu. Cred că el e mai contemplativ. Însă ca spectator m-aş plictisi dacă el ar fi introvertit. Deci trebuia dat puţin volumul mai tare. După premieră simt că sînt într-un fel Andor pentru că personajul pe care îl fac eu e condus de femei. Andor nu are un drum atît de spectaculos ca femeile din viaţa lui pentru că el a fost crescut de această mamă. După munca grea, mîinile se întăresc. Şi cu Andor s-a în­tîm­plat la fel. Nu e un om fără sentimente, dar sentimentele lui sînt tocite. Pînă a ajuns la maturitate, a încasat mult de la această mamă.“

Tihna. „Unii au zis că i-a dat gata spectacolul. Am vorbit cu o fată care a văzut de două ori spectacolul. E OK, a zis prima dată. După o jumătate de an a venit iar şi era terminată, a plîns. În lunile alea în care nu jucasem, cu ea se întîmplaseră multe lucruri şi spectacolul a atins-o altfel.“

Ungaria. „Am vrut să mă găsesc puţin pe mine, căci la Mureş am avut o singură problemă, că oamenii s-au obişnuit cu mine. Nu vreau să par îngîmfat, dar după spectacole nereuşite a venit lumea şi a zis: măi, Barni, ai fost super. Şi eu ştiam că nu am fost super. Erau reacţii care dădeau de mîncare ego-ului ăluia care nu îmi place. Nu mai căutam, nu mai eram surprins. Mutarea la Budapesta e cea mai importantă decizie a mea. Să schimb. O ţară, nu un teatru. Din păcate, tocmai acum s-a întîmplat, cînd am început să lucrez cu Afrim. De cînd aştept un regizor ca el…“

Filmul. „Am făcut un rol mic în De ce eu?, cu Tudor Giurgiu. Ne-am cunoscut acum doi ani la FNT, a venit după Beznă de mină şi a zis că trebuie să lucrăm împreună. După un an, m-a sunat şi a zis că are un rol pentru mine. A venit la Mureş, era şi Emilian Oprea. Tudor a zis că e prea mic rolul, ia să mai scriem ceva. Ne-am apucat noi trei şi am mai scris cîteva replici. În patru ore am făcut scena… Mi-ar plăcea să vorbesc bine limba română, dar pentru că joc în maghiară, se simte accentul. Nu cred că un maghiar poate juca roluri româneşti. Şi pentru actorii români din provincie e greu cu filmul. Nu sînt mulţi ca Tudor Giurgiu, care vine la festival şi vede actori necunoscuţi.“

Plecarea. „Nu am plecat de tot. Dar nu ştiu pînă cînd pot să fiu şi acolo, şi aici. Cred că se va rupe după un timp. Deocamdată vin, conduc opt ore de la Budapesta, chiar mai mult de la Szombathely (n. red. – joacă în teatre din ambele oraşe). Dacă direcţiunea de la teatrul din Mureş vrea să fac spectacole noi, o să vin cu cea mai mare plăcere. Aş vrea să mai joc la Mureş. Aici a fost viaţa mea. Pînă la 33 ani.“

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: O. Z. Rab, A. Gasparik

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Motivul absurd pentru care o vânzătoare a refuzat doi tineri. „Poate credea că îl folosiți la orgii“
Doi tineri, unul de 25, iar celălalt de 21 de ani, susțin că o vânzătoare a refuzat să-i servească și le-a cerut să vină însoțiți de părinți, deși aveau actele și puteau să demonstreze că sunt majori. De fapt, ei nici măcar nu au cerut țigări, alcool sau alte produse destinate exclusiv adulților.
image
Prețul amețitor cu care se vinde un garaj din lemn în Brașov: „E inclusă și mașina în preț?"
Un anunț imobiliar din Brașov pentru vânzarea unui garaj din lemn a stârnit ironii din partea românilor. Garajul de 22 metri pătrați din lemn costă cât o garsonieră.
image
Ianis, sufocat de Hagi: cum un părinte, „orbit“ de subiectivism, a ajuns să facă țăndări imaginea băiatului său
Managerul Farului a mai creat un caz, deranjat că selecționerul nu i-a titularizat băiatul în amicalele cu Irlanda de Nord și Columbia. Episodul lungește lista derapajelor unui părinte care persistă în greșeala de a-și promova agresiv fiul, mărind și mai mult povara numelui pe umerii acestuia.

HIstoria.ro

image
Bătălia codurilor: Cum a fost câștigat al Doilea Război Mondial
Pe 18 ianuarie a.c., Agenția britanică de informații GCHQ (Government Communications Headquarters) a sărbătorit 80 de ani de când Colossus, primul computer din lume, a fost întrebuințat la descifrarea codurilor germane în cel de Al Doilea Război Mondial.
image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.