Mă simt bine, alaltăieri am vomitat

Publicat în Dilema Veche nr. 544 din 17-23 iulie 2014
Mă simt bine, alaltăieri am vomitat jpeg

● Nori de Veronika Svábová, Tomás Procházka, Jakub Hybler, Robert Smolík, Jan Dörner. Cu: Veronika Svábová, Tomás Procházka, Jakub Hybler, Robert Smolík, Jan Dörner. Handa Gote Research & Development, Cehia. Festivalul Internaţional de Teatru Sibiu. 

În ultimii ani, Festivalul Internaţional de Teatru Sibiu recuperează zonele contemporane ale performativităţii şi îşi schimbă imaginea de eveniment interesat exclusiv de iconuri teatrale şi spectacole accesibile publicului larg. Recuperarea se face atît în teatru, cît şi în dansul contemporan şi vizează deopotrivă artişti confirmaţi la nivel european (Angélica Liddell), cît şi noi apariţii sau producţii de nişă. Unul dintre aceste spectacole a fost Nori, o arhivă biografică performativă realizată de compania cehă Handa Gote Research & Development. Nori ar putea fi numit „genealogie performativă“, căci Veronika Svábová reconstruieşte trecutul familiei sale simbiotic cu istoria Cehiei, asociind momente importante cu detalii subiective, anecdotice, într-un construct biografic personal şi, în acelaşi timp, exemplar pentru ultima sută de ani şi care surprinde modul în care trecutul reverberează în prezent, îl influenţează şi îl defineşte. Este un proces de recuperare a identităţii.

Arhitectura spectacolului se ridică pe trei elemente: genealogia cu arhiva biografică şi interferenţa istorică, memoria subiectivă, derulată proustian, cu „nori“/mraky – un desert bazat pe aluat fraged care are ca ingredient principal grăsimea animală (osînza), reţetă existentă şi în România – în rolul madlenei, şi rolul corpului în construcţia identitară. Pornind de la reţeta bunicii pentru „nori“, pe care o pregăteşte în debutul performance-ului, determinînd astfel durata acestuia, care coincide cu timpul de coacere, Veronika Svábová face arborele genealogic al familiei sale, trecînd prin istoria zbuciumată a Cehiei (inclusiv perioada Cehoslovacia), cu revoluţii, războaie, dictaturi şi aferentele deviaţii morale şi cu un impresionant număr de victime. Antisemitism şi gazare în lagărele de concentrare, comunism şi colaborare cu Poliţia Politică – istoria familiei, ca şi istoria Cehiei şi a lumii pendulează între agresori şi agresaţi, între torţionari şi torturaţi, între verticalitate morală şi pactul cu regimul criminal. Lucrurile nu se tranşează clar, nu este o lume în alb şi negru, oamenii nu sînt nici eminamente buni, nici iremediabil răi, binele şi răul nu sînt uşor de identificat (în scrisori – unele terifiante, din lagăr, altele inocente, ale copiilor către bunici, binele şi răul stau împreună). Roata istoriei se inversează, unele personaje cad în capcana propriilor credinţe, devin victime sau torţionari, în funcţie de alegerile personale, dar şi de cursul pervers al istoriei. Veronika Svábová aşază poveştile familiei într-o arhivă personală în care asociază, aparent aleatoriu, evenimente care se potenţează reciproc într-un mod inedit, astfel încît generează o perspectivă subiectivă asupra trecutului, personal şi general. Incursiunea în vieţile strămoşilor, cu încărcătura lor emoţională şi aspectele intime frizează o formă de voyeurism, dar nu una care să vizeze senzaţionalul, ci mai degrabă psihoterapia, un proces necesar de autoconsiliere prin care se clarifică şi se asumă detalii obscure ale identităţii. În performance-ul contemporan, identitatea este o scanare personală, dar în acelaşi timp cuprinde reverberaţii ale trecutului, mediului, politicului asupra subiectului chestionat, prin urmare este un concept care funcţionează în relaţie directă cu stimuli exteriori, concomitenţi sau anteriori. În Nori, nu este vorba doar despre Veronika Svábová sau despre familia ei, nici doar despre Cehia şi tribulaţiile ei socio-politice din ultimul secol, ci despre transcendenţa istoriei, despre modul în care timpul se modulează ca valurile oceanului, cu fluxuri agitate, surprinzătoare şi necruţătoare care răstoarnă credinţe şi şterge vieţi. Spectacolul Veronikăi Svábová vizează prizonieratul omului faţă de timp, o capcană temporală care anulează logica şi legile.

Firul Ariadnei este prăjitura bunicii, impuls al investigaţiei genealogice, regăsit şi pe traseul memoriei. Prezent în momente-cheie din istoria familiei sau în unele aparent derizorii, desertul se insinuează în structura identitară ca liant, fără a fi element definitoriu. El stabileşte însă durata investigaţiei biografice, căci spectatorul poate gusta, la final, prăjitura preparată în timpul spectacolului. Timpul de coacere a aluatului este un timp accelerat de derulare a istoriei.

Compania Handa Gote Research and Development cercetează modul în care se poate integra tehnologia într-un spectacol. În Nori, integrarea se face la propriu: corpul actriţei se insinuează live în fotografiile de familie, proiectate în fundal, iar mişcările ei parazitează istoria – schimbă sensul prin modificarea imaginii sau oferă variante de interpretare ale aceleiaşi fotografii în funcţie de poziţionarea în cadru. Se produce o schimbare de paradigmă prin reinterpretarea istoriei, repoziţionarea faţă de trecut şi reevaluarea lui. Aportul tehnologiei este important, poate nu esenţial din punct de vedere dramaturgic, dar definitoriu pentru expresia performativă şi impactul ei.

Genealogie performativă nonficţională, Nori este un spectacol intim despre istoria lumii ca istorie personală, oarecum în opoziţie cu Orhidee, producţie amplă, prezentată tot la FITS, în care Pippo Delbono face din istoria personală o istorie a lumii.

În această ediţie a FITS, corpul a constituit subiect explicit în mai multe performance-uri. În Corpul în imagini, coregrafa Golde Grunske studiază relaţia între clasic şi contemporan în dans, punînd în paralel structura rigidă a baletului şi studiile corpului din performance-ul contemporan. Cu patru dansatoare care concentrează diferenţele dintre idealul de frumuseţe şi perfecţiune fizică din balet şi corpurile atipice, expresive, dar imperfecte din dans, spectacolul prezintă în opoziţie vivacitatea contemporaneităţii cu sterilizarea convenţiei clasice.

În Pentru tot aurul din lume, Olivier Dubois deconstruieşte ironic, autoironic şi maliţios modul clasic de reprezentare scenică în dans şi percepţia convenţională a spectatorului. Coregraful îşi exploatează corpul, extrem de flexibil, în ciuda aparenţelor, ca de exemplu în dilema concept vs estetic. Cu un final de-a dreptul anarhist, show-ul lui Olivier Dubois zguduie bine, în ciuda umorului, a conservatorismului publicului, într-un solo de dans de o încîntătoare indecenţă.

Interesul pentru performance şi dans contemporan pe care îl manifestă FITS în ultimii ani creează speranţa unei selecţii mai ample din aceste forme spectaculare, la viitoarele ediţii. Nu de alta, dar este singura modalitate de a rămîne contemporani cu noi înşine.

Oana Stoica este critic de teatru. 

Foto: J. Rabenhauptová

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Scene horror în centrul Londrei. Mai mulți cai plini de sânge și-au aruncat călăreții și au lovit mașini și oameni VIDEO
Cinci cai ai Household Cavalry au rămas liberi în centrul Londrei după ce și-au aruncat călăreții militari în timpul exercițiului de miercuri dimineață, potrivit Daily Mail Online.
image
8 obiceiuri care te fac să îmbătrânești mai repede. Ai putea trăi cu 20 de ani mai mult
Experții în longevitate avertizează asupra comportamentelor care provoacă „daune celulare”. Chiar dacă nu putem încetini timpul, îi putem încetini efectele asupra noastră, potrivit experților. Cheia este să facem alegeri mai sănătoase și să ne dezicem de câteva obiceiuri.
image
Amănuntul care l-a scăpat de nouă ani de puşcărie pe un şofer fără permis, care a ucis trei femei
Un şofer iresponsabil, care a comis un grav accident rutier în apropiere de oraşul Târgu Neamţ, a fost aspru condamnat în primă instanţă, dar magistraţii de la instanţa superioară au decis altceva.

HIstoria.ro

image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.