Lebăda

Publicat în Dilema Veche nr. 491 din 11-17 iulie 2013
Lebăda jpeg

● Alb (white dress code), un performance de Eugen Jebeleanu, după un text de Elizabeth Egloff. Cu: Alina Ilea, Yann Verburgh, Ştefan Huluba. Compagnie 28.

O masă lungă, acoperită cu o pînză albă. Trei personaje îmbrăcate în alb, cu ochii acoperiţi de fîşii de dantelă neagră, sînt aşezate – două la cele două capete şi unul la mijloc, pe o latură. Un alt personaj „marchează“ simetric al patrulea loc, prin absenţă. Un dreptunghi „ciobit“ la un colţ. O poveste de dragoste în patru – un cuplu căsătorit, amanta lui şi iubitul acesteia – este „servită“ spectatorilor aşezaţi la masă. Piesa The Swan, scrisă de Elizabeth Egloff, descrie traseul maturizării emoţionale a unei femei tinere, al asumării identităţii după confruntarea cu propriile limite. Cu un bogat trecut amoros – trei soţi, dintre care unul se sinucide a doua zi după nuntă –, Dora are o relaţie bolnăvicioasă, care alternează între dependenţă şi distanţă (dragoste şi indiferenţă), cu un bărbat căsătorit care e şi nu e pregătit să divorţeze pentru ea. Ambivalenţa relaţiei lor – o stare confuză, care oferă un anume confort, mai mult lui decît ei, şi o anume rutină, mai mult ei decît lui – şi trecutul ei traumatizant favorizează dezvoltarea unei teorii absurde în mintea Dorei, despre bărbaţii născuţi pe Pluto şi teleportaţi pe Pămînt. E clar că ea se confruntă cu o alunecare lentă (uneori accelerată) spre o ruptură de realitate, într-o lume fantastică, în care găseşte, măcar parţial, răspunsuri logice la toate problemele pe care viaţa i le aşază binevoitor în cale. Psihoza Dorei se traduce într-un text liric, cu nuanţe suprarealiste. De exemplu, într-o dimineaţă, pe fereastră intră o lebădă numită Bill. Întruchipare a impulsurilor brutale care o fragilizează pe Dora, lebăda se metamorfozează într-un bărbat, unul care învaţă să o cunoască, să o audă, să o iubească. În funcţie de unghiul din care se priveşte, schimbarea are loc doar în mintea zdruncinată a Dorei, căci iubitul ei Kevin îl vede de la început pe Bill ca bărbat sau, dimpotrivă, miracolul păsării umanizate prin dragoste este inaccesibil minţilor pragmatice, incapabile să vadă altceva decît profanul.

Pentru Eugen Jebeleanu, textul se constituie în pretext de spectacol. Din absurdul piesei, regizorul extrage atmosfera chinuitoare a relaţiilor complicate, autodistructive, consumatoare de nervi şi energie, care erodează afectiv, pînă la sterilitate. Visele în care se pierde Dora sînt şi singurele ei supape existenţiale, refugiile cu ajutorul cărora poate face faţă unei realităţi prea puţin măgulitoare. Relaţia cu Bill – lebăda are valoarea unei terapii. Pentru Dora, Bill este cel care învaţă să iubească, dar apropiindu-se de el, ea însăşi îşi cunoaşte, asumă şi controlează sentimentele. Se identifică prin el, ca o substanţă invizibilă materializată de un catalizator. Angoasele Dorei au nevoie de o vindecare şi, în cazul de faţă, medicamentul aterizează pe fereastră într-o formă bizară. Uneori, întrebările care ne macină primesc răspunsuri neaşteptate. În fond, miza textului rezidă în vechea (şi tot mai grava) lipsă de comunicare, inclusiv (sau mai ales) în cuplu şi în nevoia de evadare într-o lume imaginară, ca o formă de suplinire (sau împlinire) a unei realităţi sterile. Cînd realitatea te omoară, imaginarul te face nemuritor.

Eugen Jebeleanu creează un spectacol-videoclip, în care mizează pe intimitatea spaţiului – la Timişoara, locul premierei, spectacolul este reprezentat în Calpe Gallery Bastion, la Bucureşti s-a jucat la Green Hours, la parterul clădirii GDS, care permite interacţiunea actor –, public şi vizibilitatea legăturilor emoţionale dintre personaje, dar şi a fracturilor de comunicare. Jocul de-a baba oarba cu dantela care acoperă ochii vorbeşte despre orbire şi luciditate, despre universul real şi cel imaginar, perspective şi limbaje diferite. Cînd unul dintre personaje îşi eliberează ochii, imaginarul său devine realitate, una inaccesibilă partenerului. Doar lebăda Bill îşi configurează, în funcţie de privire, maturizarea emoţională, şi nu relaţia cu ceilalţi.

În albul imaculat al universului Dorei – un alb care nu este absenţa rece a culorii, ci o nuanţă caldă, blajină, confortabilă, cumva protectoare –, obsesiile, fricile, claustrarea, refuzul trăitului sînt companionii depresiei. Evadarea vine din imaginarul care distorsionează realul pînă la a-l face suportabil, chiar dezirabil. Cu ajutorul lui Claudiu Andraş, Eugen Jebeleanu creează starea de „alb“ fără să folosească un decor – doar faţa de masă şi costumele impecabile, ca o poveste nescrisă, care nu are încă sfîrşit, care permite evoluţii şi permutări, oferă speranţe şi posibilităţi, conţine o energie a începutului. De fapt, asta se construieşte în spectacol, un spaţiu energetic în care bolnavul se vindecă. Alina Ilea (Dora) face un personaj instabil, uneori pierdut în fantasme, alteori paralizat de frică sau traversat de un entuziasm exacerbat ori de accese devoţionale, o femeie care se simte singură, deşi este, aparent, iubită. În fond, Dora este un personaj care tînjeşte (nevoia de a fi iubit este o „banalitate“ care ne macină existenţa). Kevin este partenerul ei, mai mult decît unul de cuplu (ei nefiind, practic, un cuplu, căci el este căsătorit cu al patrulea pion al poveştii, Carol, cea a cărei absenţă planează apăsător pe durata spectacolului, astfel că relaţia este una triunghiulară). Kevin şi Dora formează o pereche antonimică. Viselor ei li se opune pragmatismul lui. Natura ei dezordonată este contrabalansată de rigoarea lui. Fantezia ei este dublată de lipsa lui de imaginaţie. Aceasta este baza jocului lui Ştefan Huluba – rece, distant, uşor agresiv, permanent ancorat într-o realitate care îl limitează. Sigur, din scriitură, lebăda Bill este un personaj bizar, nici om, nici pasăre, nici realitate, nici imaginar, şi toate la un loc. Cu un actor francez în distribuţie, Yann Verburgh – copartener la Compagnie 28 –, Eugen Jebeleanu a asigurat stranietatea personajului. Plastica corporală, dificultatea cu care lebăda învaţă limbajul uman, disimulată în rostirea în limba română de către un străin, un aer copilăros şi senzual în acelaşi timp – ceea ce îl face candidat pentru rolul Micului Prinţ sau al lui Tadzio din Moarte la Veneţia –, toate acestea fac din personajul lui Yann Verburgh punctul principal al spectacolului. Şi asta este perfect coerent, căci Alb (white dress code) este un spectacol despre miracolul necesar.

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: R. Borgfjord

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

Mircea Geoană si mihaela FB jpg
Averea lui Mircea Geoană: Moștenirile candidatului și achizițiile controversate ale familiei
Mircea Geoană și soția dețin o avere semnificativă, iar imobilele deținute de familia candidatului la președinție ar fi fost cumpărate de multe ori sub prețul pieței, de la prieteni, la rândul lor beneficiari ai unor contracte cu statul, potrivit Public Record.
demonstratii prim ajutor in scoli   foto FB crucea rosie jpg
Românii nu știu să acorde primul ajutor. „Țările nordice au raportat gradul de pregătire de 100%”
Acordarea primului-ajutor rămâne în România la „și altele”, o lege așteptându-și de ani buni rândul prin sertare. În tot acest timp se întâmplă tragedii lângă noi pentru că nu știm să acționăm în situații de urgență.
image png
Crenvurști de pui făcuți în casă. Rețeta pe care trebuie să o știi neapărat
Crenvuștii pregătiți în casă nu doar că sunt mai gustoși, ci și mai sănătoși. Multe gospodine care se tem să mai mănânce din comerț îi pregătesc în propria lor casă. O rețetă devenită virală pe TikTok de crenvuști de pui a cucerit internetul.
blocuri pixabay jpg
Apartamentele se vând destul de repede la final de an, de teama scumpirilor și mai mari care vor veni
Apartamentele se vând destul de repede la final de an, de teama scumpirilor și mai mari care vor veni anul viitor, experții din piață precizând că cel mai scurt timp este privește Capitala.
emil racovita colaj captura video jpg
15 noiembrie: Ziua în care se naște primul român care a ajuns în Antarctica, savantul Emil Racoviță
În ziua de 15 noiembrie s-a născut savantul Emil Racoviță, primul român care a explorat Antarctica, iar în 1987 au avut loc revoltele muncitorilor de la Brașov.
Bancnote lei bani FOTO Shutterstock jpg
Românii se împrumută tot mai mult la instituții nebancare. Topul celor mai mici dobânzi
Legea care limitează dobânzile practicate de instituțiile financiare nebancare a intrat în vigoare din 11 noiembrie, multe dintre IFN-uri reducând deja procentul pe care-l aplică creditului.
unghii exfoliate remedii png png
Ce trebuie să facem dacă avem unghii fragile, exfoliate sau casante. Remedii făcute în casă, rapide și deloc costisitoare
Unghiile fragile, exfoliante, casante pot fi o adevărată problemă, mai ales când acestea nu arată sănătos sau se rup ușor. Cauzele pot fi diverse, de la expunerea constantă la substanțe chimice, alimentația deficitară, până la obiceiuri greșite de îngrijire.
Colegiul Național Gheorghe Lazăr Bucurwsti  FOTO Fb jpg
Soluția unui liceu de top din Capitală pentru eficientizarea cursurilor: Elevii de clasa a 12-a vin la școală doar trei zile pe săptămână
Colegiul Național Gheorghe Lazăr, unul din cele mai bune licee din Capitală, se reinventează de patru ani, de când conducerea unității a gândit un proiect pilot curajos, mai apropiat de cerințele actuale ale învățământului.
44220460 1004 webp
Boți și trolli. SRI zice că nu sunt periculoși
În campania electorală nu rușii fac propagandă ci fermele de trolli arondate prezidențiabililor și partidelor. SRI recunoaște că în țară există fabrici de troli și boți, dar spune că activitățile lor nu sunt periculoase.