Interioare

Publicat în Dilema Veche nr. 572 din 29 ianuarie - 4 februarie 2015
Interioare jpeg

● Hotel, un spectacol de Eugen Jebeleanu, liber inspirat din Concert la cerere de F.X. Kroetz; scenografia: Velica Panduru; muzica: Alex Halka. Cu: Emilia Dobrin, Camelia Pintilie, Ştefan Huluba. Compagnie 28, Teatrul Unteatru & ColectivA Cluj.  

Cînd scria

, în anii ’70, dramaturgul german Franz Xaver Kroetz era membru al DKP, Partidul Comunist din Germania Federală. Era preocupat de personaje din straturile de jos ale ierarhiei sociale (cu nivel de educaţie redus şi venituri mici), uşor manevrabile de către societate (cea de consum). Kroetz pierde idealismul politic la sfîrşitul anilor ’70 şi se retrage din partid, dar îşi păstrează interesul pentru zona socială defavorizată şi „marionetele“ societăţii capitaliste, oameni mărunţi, striviţi de un sistem lacom şi depersonalizant.

o prezintă pe Miss Rasch, o femeie de 40-45 de ani, singură, a cărei rutină cotidiană se completează într-o seară cu sinuciderea. O viaţă sfîrşită în tăcere, aşa cum a fost trăită. 

La Schaubühne am Lehniner Platz din Berlin, regizorul Thomas Ostermeier a montat

cu actriţa Anne Tismer, ca parte dintr-un diptic care mai conţinea

de Ibsen (ambele spectacole au fost prezentate la Bucureşti în 2007). Practic, personajul din piesa lui Kroetz este Nora după ce execută pedeapsa pentru uciderea lui Torvald (în versiunea lui Ostermeier, Nora comite un asasinat). Situaţia materială este modestă, are un serviciu anost şi o viaţă socială searbădă. Nora Rasch este o femeie strivită de sistemul pe care l-a contestat.  Perspectiva feministă pe care o afişează Ostermeier, în continuarea ideii lui Kroetz, pune problema opţiunilor pe care le are o femeie într-o societate controlată de bărbaţi. În 2003, prima montare a piesei în România, realizată de Gianina Cărbunariu (într-un spectacol – Norocul îi ajută pe cei îndrăzneţi, care cuprindea trei monodrame cu personaje feminine ale dramaturgului german, scrise între 1972 şi 1976) prezenta un personaj robotic (Coca Bloos), cu o viaţă complet sterilizată, alcătuită din ritualuri cotidiene stricte, respectate obsesiv. O viaţă programată riguros, gest cu gest, fără emoţie, fără surprize, în al cărei tipar este inclusă şi sinuciderea („Piesa îşi propune să reprezinte o stare de fapt care m-a frapat adeseori în rapoartele poliţiei. În multe cazuri, sinuciderea se desfăşoară într-un mod incredibil de ordonat. Pregătirile pentru sinucidere se desfăşoară fără nici o trecere, ca o continuare firească a activităţilor zilnice şi considerate tocmai de aceea ca fiind cît se poate de fireşti. Iar sinuciderea propriu-zisă se înfăptuieşte cu aceeaşi dragoste de ordine, cu aceeaşi acurateţe, la fel de cuminte şi cu aceeaşi dezolantă muţenie ce au marcat şi viaţa ce o produce.“ – F.X. Kroetz). 

Piesa lui Kroetz, construită în totalitate din didascalii, fără cuvinte, descoperă sensurile multiple ale tăcerii: într-un fel taci cînd eşti apatic, în alt fel cînd eşti furios sau cînd aştepţi să sune telefonul. Tăcerea depinde de omul şi golul de lîngă tine. Tăcerea spune multe, dacă ştii să o asculţi. Pe acest eşafodaj dramaturgic cu două elemente esenţiale – tema politică şi lipsa textului –, regizorul Eugen Jebeleanu a construit un spectacol reinterpretînd şi amplificînd premisele iniţiale. Jebeleanu accentuează impersonalitatea spaţiului – locuinţa din text era standard mobilată – prin mutarea acţiunii într-o cameră de hotel, loc steril care permite să fii ce personaj vrei şi, mai ales, să fii tu însuţi (la Teatrul Unteatru, scenografa Velica Panduru a creat o cameră – prototip, chic, dar rece). Camera de hotel este un mediu favorabil recalibrărilor identitare, un fel de lichid amniotic pentru confruntarea cu sine (la senzaţia de „cocon“ contribuie şi muzica lui Alex Halka, hipnotic învăluitoare). În acest spaţiu steril, Eugen Jebeleanu suprapune mai mulţi timpi. Procedeul condensează cinematografic naraţiunile, imaginea conţine toate personajele, iar spectatorul asistă simultan la mai multe poveşti. În lipsa textului, instrumentul narativ este acţiunea, şi asta schimbă tipul narativităţii. Poveştile se construiesc din acţiuni şi atmosferă, personajele sînt compuse vizual din felul în care arată şi în care tac, din gesturi şi priviri. Regizorul mută astfel accentul pe corporalitate şi spaţialitate, atenuează politicul din piesa originală, deşi componenta socială există (mai ales la personajul matur, care păstrează traseul iniţial, acela al unei femei care renunţă la viaţă şi la ultimul personaj, un travestit/transsexual) şi oferă lecturi suprapuse. O arhivă de poveşti personale în construcţie. Timpul se dilată, universurile interioare devin explorabile, supratema – singurătatea – este transpusă în paradigme diferite. O tînără – Camelia Pintilie – aşteaptă o întîlnire amoroasă. Nerăbdarea ei se transmite în gesturile febrile, aproape nevrotice. O femeie matură (Emilia Dobrin) aşteaptă pur şi simplu. Făptura ei calmă absoarbe timpul. Un al treilea personaj, transsexualul (Ştefan Huluba), apare la final pentru a lăsa deschisă seria singurătăţilor. Energiile diferite de pe scenă provoacă publicului lecturi individuale ale poveştilor (cheile de citire sînt personale) şi permit adăugarea unor istorii personale – ale fiecărui spectator în parte – în compoziţia polimorfă a dramaturgiei. Intimitatea spaţiului generează o intimitate a lecturii. Urmărirea unui personaj în banalitatea gesturilor sale teatralizează ritmul vieţii şi realitatea se reconfigurează scenic. Un alt element care diferenţiază personajele lui Jebeleanu de cel original este emotivitatea. În locul sterilităţii emoţionale, Jebeleanu încarcă personajele cu viaţă. Tînăra are o poveste de dragoste complicată, elemente disparate ale acestui puzzle relaţional creează imaginea unei bolnăvicioase dependenţe afective. Camelia Pintilie joacă nervos, cu reacţii compulsive – pune repetitiv mesajul video trimis de iubitul ei sau îl „loveşte“ pe motanul Tom, o pisică virtuală – şi dezordonate, ca şi cum ar intui ruptura. Emilia Dobrin construieşte un personaj la polul opus, o femeie liniştită, cu tabieturi, care îşi permite un mic răsfăţ: o cameră la hotel, o rochie frumoasă, o atmosferă misterioasă (parfumată cu beţişoare), departe de viaţa cotidiană, cu ce-o fi bun şi mai ales rău în ea. Nu pare tristă, ci detaşată de prezentul care devine în acea seară trecut. Cu un umor rece, face un selfie al viitorului cadavru pentru a testa poziţiile „elegante“. Într-un personaj pe care doar îl introduce în scenă, lăsîndu-i pe spectatori să-i imagineze povestea, Ştefan Huluba aduce explicit în discuţie tema identităţii, una sexuală în cazul său (travestit/transsexual). 

În spectacolul lui Eugen Jebeleanu, toate personajele îşi explorează identitatea: se privesc lung în oglindă, ca şi cum atunci s-ar vedea prima oară. În tăcere.

este un poem al singurătăţii maladive. 

Oana Stoica este critic de teatru. 

Foto: R. Borgfjord

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

KV WSCM jpeg
Rusii trimit intariri in Kupiansk FOTO EPA EFE jpg
Lupte intense pe frontul de est. Ucrainenii au oprit avansul rușilor în Kupiansk, susține Kievul
Forțele armate ucrainene au anunțat joi că dețin controlul total asupra orașului Kupiansk, situat în nord-estul Ucrainei, și că au oprit avansul rusesc către acest nod feroviar strategic.
actor pe covorul roșu  foto   Shutterstock jpg
Doi actori, implorați să accepte să fie „Cel mai sexy bărbat”. Abia al treilea a fost de acord!
Titulatura de „Cel mai sexy bărbat din lume” nu flatează pe toată lumea! Doi actori americani au refuzat să fie numiți așa și abia al treilea a acceptat propunerea.
Ana bogdan captura jpg
Ana Bogdan, interviu cu voce tremurând la Billie Jean King Cup: românii din Spania, în delir
Jucătoarea noastră ne-a adus un punct uriaș datorită căruia vedem deja sferturile!
Radu Dragusin (Sportpictures) jpg
Ana bogdan facebook jpeg
Ana Bogdan, ca o leoaică la Billie Jean King Cup: România a început fabulos meciul cu Japonia și e la un pas de sferturi
La Malaga, prima partidă din seria celor trei a fost tranșată de sportiva de 31 de ani.
fabrica arme cugir
Ministrul Economiei: La Cugir se vor produce arme la standard NATO din ce în ce mai multe
Ministrul Economiei, Radu Oprea, a susţinut, joi, că cele două fabrici de armament din Cugir, Fabrica de Arme şi Uzina Mecanică, vor începe să producă din ce în ce mai multe arme la standard NATO.
Mircea Lucescu (Sportpictures) jpg
România, gata pentru meciul cu Kosovo. Ce spune naționala
Echipa națională a României înfruntă, vineri, Kosovo.
Marcel Ciolacu FOTO Facebook jpg
Se poate face pasul final spre introducerea salariului minim european. Ciolacu: „Vom parcurge procedura necesară pentru a fi aprobat rapid”
Premierul a anunțat în ședința de Guvern că se poate face pasul final spre introducerea salariului minim european de la 1 ianuarie, de 4.050 de lei, în contextul în care legea a fost miercuri promulgată.