Inside me

Publicat în Dilema Veche nr. 709 din 21-27 septembrie 2017
Inside me jpeg

● Hikikomori, instalație performativă bazată pe un text de Holger Schober. Echipa: Vlaicu Golcea – concept, sound design; Cristina Milea – instalație, costume; Gabriella Spiridon – asistent instalaţie; Mihai Păcurar – video, graphic-design; Nicoleta Lefter – performance (live); Emil Măndănac – performance (audio); Raluca Aprodu – performance (audio); Ciprian Marinescu – traducere; Claudia Vîlceanu – discuții-atelier; Cornelia Winkler – comunicare internațională. Un proiect organizat de Asociaţia Culturală Isvor şi co-finanțat de AFCN. 

Hikikomori sînt persoane, de regulă adolescenţi sau tineri, care se retrag benevol din viaţa socială şi se închid într-o cameră, refuzînd orice contact cu alte persoane. Izolarea durează cel puţin șase luni – sînt situaţii cu zece ani de recluziune – şi se întîlneşte cu precădere în Japonia, dar au fost înregistrate cazuri şi în Statele Unite, Marea Britanie, Canada sau China. „Pustnicii moderni“, cum sînt supranumiţi hikikomori (termen ce defineşte în egală măsură fenomenul şi pe subiecţii acestuia), reprezintă deja o categorie socială în Japonia, unde numărul variază între 500.000 şi un milion (după estimări realizate între 2013 şi 2016) şi unde guvernul a alocat fonduri substanţiale pentru asistenţă de specialitate (psihiatrică). Una dintre interpretările acestui fenomen leagă hikikomori de forme grave de depresie. O altă variantă de interpretare vizează cultura japoneză în care copiii, în special băieţii – în rîndul cărora fenomenul este mai răspîndit –, au o legătură strînsă cu mama şi nu părăsesc casa părintească pînă la vîrste mari (35-40 ani). De asemenea, glorificarea singurătăţii în arta şi filozofia japoneze susţine izolarea. O altă direcţie de interpretare se configurează în jurul efectelor capitalismului, mai precis în aşteptările pe care le au apropiaţii, în special familia, de la un tînăr, într-o societate cu un standard ridicat de viaţă – aşa nu-mita realizare personală, adică o carieră şi un statut social (inclusiv financiar) pe măsură – pe care acesta se teme că nu le poate împlini. Dramaturgul austriac Holger Schober a scris o piesă care prezintă perspectiva din interior a unui hikikomori, un poem postmodern despre captivitatea ca revoltă socială. Tradus de Ciprian Marinescu (care face constant traduceri din autori contemporani de limbă germană), textul a fost prezentat în 2016 ca spectacol-lectură la Centrul Educaţional Replika din Bucureşti şi a fost acum materializat performativ de Vlaicu Golcea.

Cu acest spectacol, Vlaicu Golcea îşi depăşeşte ipostaza de creator de universuri sonore, pe care şi-a asumat-o în numeroase spectacole de teatru, şi devine autor de performance (creator de concept şi sound design), o formulă flexibilă de show aflat la intersecţia mai multor arte (teatru, literatură, muzică, dans, arte vizuale, film etc.). Încă prea puţin dezvoltat în România, performance-ul este mediul celor mai avangardiste limbaje artistice şi al celor mai incitante viziuni asupra realităţii, o formă performativă de filozofie, poate cea mai conectată cu imediatul, cu lumea contemporană căreia îi identifică şi îi analizează problemele. Golcea porneşte dintr-un punct neobişnuit pentru un performance, un text preexistent – în condiţiile în care performance-urile sînt în general non-verbale, iar cele verbale au un scenariu/text creat special pentru ele – pe care îl redă aproape integral. Redarea se face însă în forme diverse: live prin intermediul performerei Nicoleta Lefter, vizual prin proiecţiile realizate de Mihai Păcurar – care desenează fragmentele de comunicare virtuală – şi audio, prin înregistrările cu Raluca Aprodu şi Emil Măndănac. Astfel, nu doar că textul capătă forme de expresie diferite, lucru esenţial într-un performance, dar perspectiva din interior este accentuată prin deportarea în afara spaţiului de joc, unde se află eul performativ (hikikomori), a tuturor celorlalte personaje. Recluziunea este astfel totală, căci ceilalţi interacţionează cu H din exterior, fără să pătrundă în spaţiul lui. Şi aici intervine Mihai Păcurar, care realizează animaţii ce sublimează realitatea şi dă formă personajelor. Instalaţia scenografică a Cristinei Milea – care poate fi vizio-nată şi în afara performance-ului – este un altar gotic din materiale reciclabile (după propria declaraţie) din care sugestivă îmi pare a fi folosirea plasticului, a celui moale, maleabil, transparent (şi pictat aici). Căci camera izolatoare este mică, iar H stă mare parte din timp nemişcat, astfel că acest spaţiu, ilustrat printr-o membrană de plastic, devine o a doua epidermă, una artificială.

19 rosencrantz emil mandanac2 jpg jpeg

Elementul live al instalaţiei este performera. Nicoleta Lefter (Vlaicu Golcea a ales un H feminin, în text el fiind masculin) creionează un personaj care evoluează la graniţa dintre stand-up şi manga, cu o agresivitate generată de însăşi vulnerabilitatea sa, care se automitologizează (poartă o mască de inorog), aflat în căutarea, dacă nu a iubirii, măcar a identităţii de gen (o poveste de dragoste gay, hiperbolizată în imaginar, ar putea fi motivul izolării) şi care are o relaţie simbiotică love-hate cu propria familie (în special cu mama, cu care dezvoltă o relaţie asemănătoare celei din romanul lui Attila Bartis, Tihna, dar şi cu fratele, cu care comite involuntar un incest virtual). Performance-ul este un soi de cabaret noir/gotic exploziv (prima reprezentaţie era crudă, dar în timp Lefter devine tot mai incandescentă). Astfel, atributele spaţiului sînt inversate: în realitate mic şi proprice refuzului de a socializa, el devine, în performance (care reprezintă lumea interioară), o scenă pe care H se expune şi interacţionează. Însingurarea patologică se transformă în exhibiţionism, lipsa cronică de contact direct este înlocuită de sexul la prima întîlnire virtuală (H refuză să comunice în realitate, dar o poate face în cea virtuală). Căci H experimentează două modalităţi de a trăi: aparent devitalizat, în tăcere şi nemişcare, dar şi exploziv la nivel interior/imaginar, unde cinismul său devine violent. Este o perspectivă provocatoare de a trata o temă prin exact contrariul ei.

După ce a fost prezentat în Bucureşti, la Kube Musette, Hikikomori poate fi văzut între 27 septembrie şi 1 octombrie la Fabrica de Pensule din Cluj şi între 4 şi 6 octombrie la Centrul Multicultural al Universităţii Transilvania din Braşov. 

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Emil Mandanac

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Calculele Coaliției. Independentul Cătălin Cîrstoiu la Capitală, împărțire politică la sectoare
Lunga căutare a Coaliției pentru un candidat care să-l învingă pe Nicușor Dan a luat sfârșit. Iar până la urmă, PSD și PNL par să se fi oprit la un independent, medicul Cătălin Cîrstoiu, favorit în rândul Puterii pentru intrarea în cursa pentru Capitală.
image
Destinul crud al Arynei Sabalenka, al cărei iubit a murit azi-noapte. Și-a pierdut și tatăl, la aceeași vârstă
O veste-șoc a lovit-o pe jucătoarea din Belarus, chiar înainte de debutul în turneul de la Miami.
image
Româncă obligată de justiție să își trimită copiii în plasament în Marea Britanie
Curtea de Apel București a hotărât ca o mamă din județul Vaslui să-și trimită copiii în plasament în Marea Britanie. Femeia este acuzată de răpire internațională de minori de către serviciile sociale din Newham, Londra, care au sesizat autoritățile române.

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.