Început-sfîrşit-trecut-prezent-viitor

Publicat în Dilema Veche nr. 332 din 24-30 iunie 2010
Un adjectiv complicat jpeg

Începutul verii aduce cu sine, printre multe alte bucurii, şi sfîrşitul anului şcolar. Îmi amintesc, cu oarecare nostalgie, de vremurile cînd importanţa capitală a carnetului de note, a diplomelor, a examenelor (mai exact, a rezultatului lor), a mediilor, a sutimilor şi a altora de acest fel scădea brusc sub adierea atît de îndepărtată, încă, dar atît de insistentă a vacanţei, cu valurile, nisipul şi discotecile ei ori, dimpotrivă, cu brazii, stîncile şi cabanele ei – refugii din calea oricăror nenorociri şcolăreşti. Printre atîtea şi atîtea sfîrşituri-începuturi pline de dulceaţă stăruie însă gustul amărui al sfîrşiturilor-sfîrşituri, „definitive“ – sfîrşitul „generalei“, apoi al liceului, apoi al facultăţii –, cînd, dintr-o dată, conştiinţa că în locul răului ştiut (şi care, la urma urmei, nici nu era chiar aşa de rău!) vei da piept cu Necunoscutul, oricît de promiţător ambalat, te arunca direct în miezul dilemei hamletiene. Cum va fi dincolo – dincolo de zidurile şcolii familiare, dincolo de chipurile (şi de metehnele) profesorilor vechi, dincolo de prieteniile „eterne“ –, în viaţa cea nouă, misterioasă şi, pe cît de atrăgătoare, pe atît de plină de spaime? Ce binefaceri copleşitoare – şi ce primejdii înfiorătoare – ascunde viitorul? 

Îmi închipui că, în ciuda atîtor schimbări şi transformări ce separă tinerele generaţii de azi de tinerele generaţii de ieri, unele întrebări rămîn mereu aceleaşi. Singura problemă e că ajungem la această concluzie abia cînd e un pic cam tîrziu pentru ca împăcarea (dintre ieri şi azi) să mai poată avea loc...

M-am pomenit gîndind la asemenea lucruri în momentele mai trenante (nu foarte multe, totuşi) ale unui spectacol de absolvire unde m-a invitat o profesoară de la UNATC. Pentru că am ajuns aici, trebuie să mă opresc o clipă şi să detaliez puţin. Într-o vreme – care s-a încheiat acum vreo cinci ani –, scriam des şi pe larg despre învăţămîntul teatral. Scriam, în majoritatea cazurilor, „de rău“. Nu din plăcere şi nici de a dracului ce sînt, ci fiindcă aveam convingerea că lucrurile nu sînt aşezate pe făgaşul care duce spre succes, adică spre excelenţa în materie de arta actorului şi a regizorului de teatru. Nu socoteam că Şcoala Românească de Teatru, vocabule pompoase prin care se înţelege, de obicei, Universitatea Naţională de Artă Teatrală (şi Cinematografică, dar acesta e un domeniu separat) din Bucureşti, face pentru studenţii ei ce făcea, cîndva, Institutul de Artă Teatrală (şi Cinematografică), pe care l-am absolvit eu însămi. Socoteam că nu se mai lucrează cum trebuie acolo şi că rezultatele acestei defazări-delăsări-decăderi încep să afecteze tot mai puternic calitatea teatrului românesc ca întreg. Ca urmare, nu doar că unii „dascăli“ m-au tîrnosit prin presă şi au pus interdicţie asupra prezenţei mele la spectacolele studenţeşti, dar chiar un june absolvent de la Regie s-a ridicat întru apărarea sînului grav rănit, pasămite, al umilitei Alma Mater, făcîndu-mă, vorba ceea, cum i-a venit la gură. A fost, pentru mine, semnalul că trebuie să mă opresc. De atunci încolo nu am mai scris nimic despre studenţi şi ale lor isprăvi pînă anul trecut, cînd aceeaşi profesoară m-a invitat, „în particular“, să văd un spectacol. În rest, am evitat mai departe contactele prea strînse şi prea dese cu universitatea bucureşteană, chiar dacă, între timp, am mai primit cîte un semn de-acolo şi chiar dacă, între timp, tot mai multe glasuri au început să se pronunţe drastic împotriva metodelor de pregătire a studenţilor la Teatru, ca şi împotriva produselor acestor metode. Uneori, distanţa garantează buna-înţelegere. 

Într-o sufocantă zi de iunie am luat, totuşi, drumul Casei de Cultură a Sectorului 4, unde un grup de masteranzi ai UNATC prezenta spectacolul Tango de Slawomir Mrozek, „proiect coordonat de Alexandru Unguru şi Gelu Colceag“, după cum grăieşte foaia primită la faţa locului. Ce să înţelegi de aici? Gelu Colceag este rectorul UNATC, iar Alexandru Unguru, din cîte ştiu, un proaspăt absolvent de Regie. Să fi conceput ei această mizanscenă împreună? Dacă nu, care dintre ei a făcut ce anume? Dar... important este ce a ieşit pe scenă. Pe scenă – pe podea, mai bine zis, căci actorii evoluează la acelaşi nivel cu scaunele spectatorilor – a ieşit un spectacol vioi şi, în genere, bine ritmat, care, dincolo de inexplicabile şi întristătoare scăpări într-o vulgaritate de cea mai pură esenţă dîmboviţeană (ce rol expresiv are, bunăoară, closetul plasat în mijlocul decorului şi folosit, perfect nemotivat, de foarte multe ori?), încearcă să pună o întrebare cu adevărat importantă: sîntem oare dispuşi, cei ce ne plîngem fără încetare de felul cum arată prezentul, să ne asumăm răspunderea pentru felul cum am configurat noi înşine trecutul? Răspunsul, doar schiţat (şi-i foarte bine că e doar aşa), este, fireşte, NU. Actorii în devenire, deşi cu experienţă profesională inegală – unii, precum talentata Ioana Anastasia Anton (bunica demenţialei familii din piesa dramaturgului polonez), laureată a Premiului UNITER pentru debut în 2008, apare deja în cîteva spectacole „mature“! –, au izbutit, sub bicefala conducere regizorală, să închege o echipă al cărei joc, nesigur la început, a dobîndit pe parcurs unitate şi substanţă, aşa încît Diana Cavallioti (distinsă, alături de Ioana, cu premiul Galei UNATC pentru rol secundar), Sorin Dobrin, Alex Vlad, Mihai Munteniţă, Andreea Enache Mateiu şi Marius Drăguş se impun (în această ordine) atenţiei privitorului ca potenţiali interpreţi cu viitor promiţător. Care viitor ar trebui să fie – să nu uităm! – nu doar al lor, ci şi al teatrului românesc ca artă. 

Alice Georgescu este critic de teatru.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Germania a arestat doi cetăţeni ruşi care ar fi conspirat să atace o bază militară americană
Doi cetățeni ruși au fost arestați în sudul Germaniei, fiind suspectați că au plănuit atacuri de sabotaj împotriva unor instalații militare americane, au anunțat joi procurorii germani.
image
O româncă se judecă de zece ani cu Elon Musk. Inițialele numelui său sunt pe acumulatorii mașinilor Tesla Model S
Brașoveanca Cristina Bălan a fost un inginer de mare viitor la Tesla, dar a fost concediată pentru că a atras atenția asupra unor defecte de fabricație. După zece ani încă se judecă cu Elon Musk
image
Cum arată interiorul „celei mai scumpe case” din lume, cu 100 de camere. Pentru ce sumă fabuloasă este scoasă la vânzare VIDEO
Castelul vast Chateau d'Armainvilliers din Seine-et-Marne, Franța, considerat a fi cea mai scumpă casă din lume, este scos la vânzare pentru 363 de milioane de lire sterline, potrivit Express.co.uk.

HIstoria.ro

image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.
image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.