Împreună

Publicat în Dilema Veche nr. 515 din 24-30 decembrie 2013
Împreună png

● Punct triplu, un spectacol de Bogdan Georgescu. Scenografia: Irina Gâdiuţă; cu: Elena Purea, Katalin Berekméri, Ion Vântu, Mihaela Mihai, Csaba Ciugulitu, Andrei Chiran. Teatrul Naţional Tîrgu-Mureş, Compania „Liviu Rebreanu“ & Colectiv A, Cluj.  

Un fapt divers. Unul din cazurile melodramatice prezentate la TV. Un tată se sinucide împreună cu doi copii minori. Detaliile înduioşează. Fetiţa de 3 ani arată ca un îngeraş blond. Băiatul adolescent are un handicap sever. Tatăl alege înecul în apele îngheţate ale lacului Tarniţa (Cluj). Au fost probleme în familie. Au fost probleme la serviciu. Relaţii conjugale avariate. Tensiuni interetnice mocnite. Economia în criză, veniturile în pericol. Prejudecăţi şi sărăcie. Trei morţi. Durere. Ştirea zilei la TV. Ştirea zilei pe Facebook. Comentarii, regrete, compasiune. Viaţa merge mai departe.

Punct triplu este o instalaţie performativă social activă. Preocupat de teatrul activ social pe care îl practică de ceva vreme – atît ca activism comunitar (în cartierul bucureştean Rahova, în care populaţia săracă, de origine romă, este alungată în urma retrocedărilor, s-a implicat, împreună cu organizaţia Ofensiva Generozităţii, în crearea centrului comunitar LaBomba, desfiinţat în urma retrocedării clădirii de către stat, în condiţii discutabile, către o persoană particulară), cît şi ca performance social (spectacolul ForTheWin discută despre depersonalizarea corporatiştilor, pornind de la moartea unei femei din cauza extenuării fizice) –, Bogdan Georgescu a creat la Tîrgu Mureş un spectacol care vizează problemele locale specifice şi pe cele sistemice, ale societăţii.

Tragedia familială din Cluj este dezvoltată prin conceptualizarea noţiunii de „împreună“ ca deziderat social. Intoleranţa generalizată – la nivel etnic, atitudinile homofobe, rasiste, naţionaliste – care virusează organismele vitale ale societăţii se constituie, în spectacol, în cadrul general care înglobează acest caz particular. Pericolul constă în faptul că drama este repetabilă, generată de alte motive (de exemplu, plecarea unui părinte la muncă în străinătate). Ceea ce se vede este o alienare generală în care gesturile extreme riscă să devină banale, iar depersonalizarea, favorizată de reţelele sociale, prefigurează o lume lipsită de afect, cu sentimente intermediate de Internet.

Bogdan Georgescu a scris un text fragmentar (în urma unei documentări, dar cazul este ficţionalizat), cu scene scurte, alerte, care panoramează asupra disfuncţiilor sociale, cu un fir narativ – cazul din Cluj – decupat tot în cadre scurte, cinematografice, cu un personaj dublu, Tatăl şi Observatorul (Ion Vântu), participant şi comentator în egală măsură. Drama personală devine simptom de boală socială. Disensiunile etnice la nivelul relaţiilor interpersonale (mama copiilor este unguroaică, tatăl – român), care generază o tensiune subliminală, naţionalismul din şcoli, sărăcia pe fondul căderii economice, morala învechită ca normă socială asumată, falimentul sau atrofierea valorilor esenţiale – solidaritatea, toleranţa, acceptarea diversităţii –, toate acestea sînt expuse în Punct triplu, sub forma unei instalaţii. Scenografia (Irina Gâdiuţă) este formată din mai multe obiecte metalice manevrate de actori pentru fiecare scenă, perfect încadrabile în spaţiul frust din Sala Parking. Unele obiecte devin personaje. Sînt folosite ingenios caprele de fier pentru a crea cei doi copii sau, cu ajutorul unor reflectoare – maşini. Spectacolul se construieşte şi deconstruieşte, dramaturgic şi scenografic, ca un puzzle.

Realizat în oraşe multietnice (se joacă la Tîrgu Mureş şi Cluj, căci Colectiv A din Cluj este coproducător şi, prin urmare, a fost prezentat în Temps D’Images ca una dintre producţiile proprii ale festivalului), spectacolul pune degetul pe subiectul îndeobşte ocolit: relaţia interetnică. După ani de zile de vizionat spectacole din zone cu populaţie română şi maghiară, deci şi cu teatre în ambele limbi, constat că separarea artistică se face cu destulă rigurozitate, pe criterii etnice. Deşi colaborările ar fi fost benefice, poate chiar determinante pentru noi tendinţe şi direcţii teatrale, ar fi putut genera tematici şi limbaje performative noi, ele sînt foarte puţine. Este relevator, de exemplu, că într-un oraş ca Tîrgu Mureş, cu un Teatru Naţional care are companii de ambele expresii şi cu teatre private în ambele limbi, au venit doi regizori din afara oraşului (din Bucureşti), să lucreze, cu actori români şi maghiari, spectacole despre relaţia dintre cele două etnii (Gianina Cărbunariu la Studio Yorick, cu spectacolul 20/20 şi, acum, Bogdan Georgescu la Teatrul Naţional, cu Punct triplu). În afara acestora, semnificative sînt alte două spectacole locale, Beznă de mină la Studio Yorick & Teatrul Naţional Tîrgu Mureş, text al dramaturgului mureşean Csaba Székely, care tratează relaţia româno-maghiară, şi, la polul opus, Parallel, la Fabrica de Pensule, Cluj, un spectacol cu artişti români şi maghiari, care nu are nici un fel de conotaţie etnică. Nu sînt singurele colaborări, dar fenomenul este încă slab, deşi, după cum se vede, se poate lucra bine şi pe subiect, şi în afara subiectului.

Asta face Bogdan Georgescu, utilizînd datele dramei clujene ca pretext pentru pledoaria trăirii împreună, nu alături, pentru o solidaritate reală, dincolo de false bariere. Regizorul lucrează cu actori români, vorbitori de maghiară (măcar la nivel primar) şi cu o actriţă maghiară, Katalin Berekméri, foarte expresivă în ambele limbi. De altfel, se pune accent puternic pe culoarea limbajului local. Katalin Berekméri creează, prin nuanţele limbajului, o anume tipologie a unguroaicei din Ardeal. De partea cealaltă, Ion Vântu conturează, tot prin limbaj, mentalitatea românului transilvănean. Se produce lingvistic o radiografie psihologică ce arată şi drama care depăşeşte etnicitatea, şi prejudecăţile reciproce care răbufnesc în condiţii de criză.

Fabuloasă în spectacol este Elena Purea, în rolul profesoarei de fizică (doamna Nicoară). Cu economie maximă de mijloace, folosind vocea şi foarte puţin mimica (tehnică cinematografică), actriţa creează o amplă sondare în psihicul unui personaj cu o gîndire liberă, prins în rigiditatea ipocrit-morală, uneori naţionalistă, a unui oraş de provincie.

Cît despre titlul instalaţiei, el face referire la situaţia în care apa este concomitent în trei stări – lichidă, solidă şi gazoasă. Metaforic, este o joncţiune a diversităţii şi o imagine a solidarităţii pe care Observatorul o prezintă într-o formă personificată: „Béla Bartók. Născut în România. Mort în America. Pasionat de folclorul românesc. Ungur. Se poate şi împreună.“ Deasupra spectatorilor („morţi“ în lacul îngheţat) se strîng gunoaiele emanate de societate. Şi peste tot răsună „Jocul cu bîta“ al lui Béla Bartók.

Cu toată disperarea socială, Bogdan Georgescu găseşte un strop de optimism. Se poate şi împreună.

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: C. Gânj

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

conacul bratasanu   foto Fb aurelia grosu3 jpg
Conacul care i-a găzduit pe Nicolae Titulescu, Take Ionescu și Octavian Goga se prăbușește sub ochii autorităților. „Când zidurile plâng”
Istoricul Aurelia Grosu trage un nou semnal de alarmă, publicând fotografii care surprind starea jalnică a unuia dintre puținele conace rămase în picioare în Olt. A fost construit de filantropul căruia i se datorează debutul politic al marelui diplomat Nicolae Titulescu.
image png
Ce pun bulgăroaicele în pâine pentru a fi crocantă la exterior și moale ca un nor la interior. Ingredientul secret pentru un preparat ca la brutărie
Pâinea pregătită în stil bulgăresc se numără printre cele mai reușite produse de panificație. Deși multe gospodine obișnuiesc să prepare pâinea clasică din făină, sare, apă și drojdie în propria casă, există o variantă care o face mult mai gustoasă și mai pufoasă. Află din continuarea articolului in
architects envision world s longest 948302618 webp
Planul nebunesc pentru cel mai lung zgârie-nori din lume. Explicația din spatele formei sale neobișnuite
Au fost dezvăluite planuri ce pot părea nebunești pentru a construi cel mai lung zgârie-nori, o clădire neobișnuită în formă de U care ar trece dincolo de „limita cerurilor”.
image png
Teo Trandafir și Ilinca Vandici, băgate la block pe Instagram de Adelina Pestrițu: „Dar noi i-am zis frumos...”
Adelina Pestrițu le-a dat uitării pe fostele colege de televiziune Ilinca Vandici și Teo Trandafir. Recent, în cadrul emisiunii pe care o moderează: „Follow Us!”, cele două au dezbătut un subiect extrem de controversat care o aduce în lumină pe Adelina Pestrițu.
Nicolae Ciuca si a prezentat demisia  Foto Inquam Photos   Octav Ganea (5) jpg
Portret de candidat. De la Nasiria la Cotroceni. Cum a ajuns Nicolae Ciucă reprezentantul PNL la prezidențiale
Nicolae Ciucă, fost prim-ministru și general în rezervă, este un candidat cu viziuni conservatoare, care afirmǎ cǎ susține valorile tradiționale. Cariera sa a fost marcată de controverse legate de teza de doctorat și de activitatea din Armatǎ.
Vladimir Putin Gettyimages 1 jpg
Presa occidentală susține că patru țări din Europa urmează să fie invadate de Rusia. Hari Bucur-Marcu e sceptic: „Putin nu are nicio șansă”
Patru țări din Europa ar fi pe lista lui Putin urmând a fi invadate, după ce va termina cu Ucraina, titrează o publicație din SUA. Analistul militar Hari Bucur-Marcu se arată sceptic și precizează că, de fapt, Putin caută o ocazie de a face pace, iar Trump nu va aduce dezastrul în Ucraina.
casa din care se auzeau zgomotele jpg
O femeie a auzit săptămâni întregi zgomote ciudate sub podeaua casei, apoi a chemat Poliția. Incredibil ce au găsit oamenii legii
Timp de câteva săptămâni, o femeie în vârstă din El Sereno, California, s-a plâns familiei că auzea sunete stranii venind de sub casa sa, în special noaptea târziu.
Untitled jpg
Proiectul unicat în România - alternativa tradițională la supermaketuri. Ce sunt piețele mobile și cum au ajuns orășenii să mănânce ca la țară
Piața mobilă, un proiect unicat din județul Botoșani, a salvat mii de fermieri de la faliment și totodată oferă zilnic hrană proaspătă populației. O asociație de ciobani din nordul Moldovei a cumpărat rulote special dotate din care pot vinde produse tradiționale în cartierele orașului.
Calorifere la o unitate şcolară din Galaţi FOTO C Crângan
Elevii din Focșani învață cu gecile pe ei. Director de liceu: „În clase avem 16 grade”. Cine este de vină și cum se va rezolva problema
Peste 11.000 de elevi din 21 de școli din Focșani, județul Vrancea, învață în frig. În timp ce copiii vin la școală cu o haină în plus pe ei, angajații unităților de învățământ încălzesc sălile cu calorifere electrice, radiatoare sau aparate de aer condiționat.