Identităţile lui Atilla Bartis

Publicat în Dilema Veche nr. 632 din 31 martie - 6 aprilie
Identităţile lui Atilla Bartis jpeg

● Regie, text şi regie: Attila Bartis; cu: Korpos András, P. Béres Ildikó, Kádár Noémi, Kiss Bora, Kilyén László, Barha László Zsolt, Galló Ernö, Csíki Szabolcs, Varga Balázs. Asistent de regie: Kölcze Kata. Regizor tehnic: Vajda György. Sufleur: Ferenczi-Tóth Katalin. Teatrul Naţional din Tîrgu Mureş – Compania „Tompa Miklós“.

Debutul în regie al lui Attila Bartis a reprezentat pentru acesta asumarea unei a treia identităţi auctoriale, pe lîngă cele de scriitor şi fotograf. Bartis îşi exorcizează prin explorare ipostazele creative, exersînd diferite tipuri de distanţare (această poli-identitate artistică îl apropie de Radu Afrim, regizorul care a montat Tihna, la rîndul său fotograf). Scriitorul este narator în Tihna, fotograful se regăseşte în mai vechea piesă Prăpădul şi în recentul roman Sfîrşitul, regizorul este personajul central din piesa Regie, montată în premieră absolută de Bartis la Tîrgu Mureş.

Din acest scrieri se conturează un univers întunecat, plin de dependenţe şi torturi afective, bîntuit de stafia unui trecut politic, nici curat, nici liniştit. Bartis scormoneşte stăruitor în acest puroi uman, reimaginînd cîteva leitmotive, explorînd pînă la obsesie anumite situaţii sau stări, pasionat cumva de exhibarea lor, de imaginile agresiunii personale şi sociale pe care le inventariază conştiincios, conectînd afecte şi acţiuni, personaje şi istorii, realităţi şi extra-realităţi într-un stil specific, deopotrivă inteligent şi lucid. Sînt texte despre traume şi convulsii personale în care se mixează afectul (eroticul, sentimentele, dependenţele) cu politicul (colaborările cu fosta poliţie politică, moştenire împovărătoare a comunismului care va marca pentru mult timp vieţile oamenilor). La Bartis, recurenţa temelor, personajelor şi situaţiilor are caracter investigativ. Scriitorul confruntă propria biografie (obsesii, nu fapte concrete din istoria personală) cu arta, analizează relaţia dintre adevăr şi reprezentarea sa artistică.

În Regie, el pune această problemă direct, căci se foloseşte de formula „teatru în teatru“: asistăm la repetiţiile unui spectacol, atît la fragmentele teatrale, cît şi la lucrul efectiv, ceea ce permite o permanentă glisare între două realităţi, a teatrului şi a vieţii, care se potenţează reciproc. Un regizor îşi pune în scenă propriul text (exact ceea ce face Bartis) în care explorează ficţional problemele personale, sentimentale/relaţionale (căsnicia, adulterul) şi politice (colaborarea cu fosta poliţie politică). În ce mod ficţiunea poate explora şi exploata realitatea? Cum devine performarea unor elemente de biografie (traume, vicii etc.) o formă de terapie? Ce relaţii se dezvoltă între realitate şi teatralitate?

Unele dintre temele din Regie se regăsesc în Prăpădul, piesă în care personajul principal este un fotograf. Triunghiul relaţional (obsesie a lui Bartis, apare şi în Tihna, într-o variantă specială:  mamă-fiu-iubită) exhibă diferite aspecte: eşuarea căsniciei într-o relaţie torturantă, adulterul repetat, dependenţa afectivă şi fizică, plăcerea sau nevoia de a abuza psihic. În ambele texte, bărbatul umileşte, dar este şi el umilit (în scena de sex din Regie, dominatorul devine abuzat),  generează relaţii bolnăvicioase, în care afecţiunea este îngheţată. La Bartis, personajele îşi refuză constant tandreţea, sînt oameni răniţi, care nu se pot vindeca şi îşi duc durerea la paroxism, dependenţi de suferinţă. O altă temă este relaţia dintre autor şi operă în variile ei forme (literatură, fotografie, teatru), aici fiind, din punctul meu de vedere, şi miza esenţială a acestor demersuri artistice. Apare şi tema politicului care amprentează viaţa personală (cupluri şi familii), distrugînd-o (la fel şi în Tihna, Bartis fiind marcat de perioada comunistă trăită în România şi Ungaria).

Întunecat şi cinic, Regie are o anume sobrietate, nu scorţoasă, ci austeră. Este o austeritate a penumbrei, spaţiul este luminat doar pe un culoar lateral, destinat ieşirilor (şi intrărilor) din (în) scene (a spectacolului şi a „spectacolului“ din spectacol), un culoar al morţii aşa cum se poate imagina din mărturiile celor reveniţi la viaţă după moartea clinică. În umbra spectacolului este, aşadar, un purgatoriu. În spaţiul mic, cu public pe două laturi şi o scenografie minimalistă (un pat, un scaun, o masă), „spectacolul“ este jucat cu o minimă teatralitate şi deconstruit apoi în spectacolul real, ai cărui protagonişti (personajele „regizor“ şi „actori“) sînt plasaţi în public. De la un firesc teatral la un firesc pur şi simplu, spectacolul trece prin deteatralizare. Bartis aplică acest concept simplu pe care îl duce pînă la capăt, fără artificii sau sincope. Personajul-regizor János (Korpos András) îşi pune în scenă posteritatea, făcînd un exerciţiu de imaginare a haosului care va exploda după moartea sa, privit din perspectiva soţiei (în „spectacol“, o femeie îşi pierde soţul, regizor şi fost colaborator al poliţiei politice). Soţia din „spectacol“ (Béres Ildikó) are şi ipostazele „reale“ de actriţă şi fostă iubită a lui János, iar colega ei de scenă (Kádár Noémi), actuală atracţie pentru regizor, o joacă pe „fiica“ lor. Identităţile reale şi ficţionale ale personajelor permit celor două actriţe compoziţii rafinate, cu subtilităţi de interpretare. Korpos András (János) evoluează atent pe o singură identitate şi o singură tonalitate, iar momentul de criză îi aduce o bună variaţie în joc. Actorii mureşeni se descurcă bine cu un joc filmic, care nu le este specific, demonstrîndu-şi încă o dată, după Tihna, adaptabilitatea la cerinţele regizorale.

Prezenţa lui Attila Bartis la reprezentaţie a permis o perspectivă multiplicată: personajul-regizor îşi privea „spectacolul“ sub privirea regizorului real, aflat în spatele său. O veghe dublă, o tortură triplă.

Am văzut Regie la aniversarea a 70 ani de la înfiinţarea teatrului (pe atunci secuiesc) din Tîrgu Mureş. Mă bucur să constat revenirea în atenţia naţională a instituţiei mureşene, recuperarea publicului local şi colaborarea între companiile română şi maghiară (teatrul mureşean este compus din două trupe autonome), toate vizibile în ultimii ani. Este revigorant să asişti la o renaştere.

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Z. Rab

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
O problemă a unghiilor ar putea fi un semn mai puțin cunoscut al cancerului
Anumite modificări ale unghiilor ar putea fi un semn al problemelor grave de sănătate, inclusiv cancer și artrită reumatoidă. Avertismentul vine din partea dr. Amir Khan, de la ITV. Acesta a recomandat o programare la medic, în cazul în care observăm semnele.
image
Cei mai mari poluatori cu plastic din lume, dezvăluiți de un studiu. Ce companii binecunoscute otrăvesc planeta
Conform rezultatelor unui studiu publicat miercuri, 56 de multinaționale sunt responsabile pentru mai mult de jumătate din poluarea cu plastic la nivel mondial, iar cinci dintre ele sunt responsabile pentru un sfert din această poluare
image
BBC: Ucraina a folosit rachete cu rază lungă de acțiune, livrate în secret de SUA
Ucraina a început să folosească rachete balistice cu rază lungă de acțiune împotriva forțelor rusești. Faptul că armele au fost furnizate în secret de SUA a fost confirmat de către oficialii americani.

HIstoria.ro

image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.