Corpus mundi

Publicat în Dilema Veche nr. 596 din 16-22 iulie 2015
Corpus mundi jpeg

● Charlie Mandelbaum – o poartă cît o speranţă de Amir Kolben   Wonderland de Barak Marshall  ●  Tango la înălţime de Brenda Angiel   Different loneliness de Jin Xiang. La Festivalul Internaţional de Teatru Sibiu, 2015.  

De ani buni, dansul ocupă un loc important la Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu şi asta favorizează contactul cu noi limbaje performative şi prilejuieşte întîlnirea cu staruri în domeniu. De-a lungul timpului au fost invitate companii de marcă din peisajul european sau american, de la

la

La ediţia din acest an, capete de afiş au fost Amir Kolben şi Barak Marshall (ambii au mai fost prezenţi şi în alte ediţii ale FITS). 

În

– referinţele fiind Poarta Mandelbaum, care a divizat Ierusalimul şi punctul de control Charlie din Zidul Berlinului –, Amir Kolben investighează conceptele de „teritoriu“ şi „graniţă“. Vămile sînt puncte de trecere care separă spaţii, dar înlesnesc şi conexiuni, sînt puncte de schimbare. „Înainte“ şi „după“ sînt lumi diferite, cu reguli proprii. De exemplu, printr-un astfel de punct se face trecerea de la individualitate la uniformizare (armata). Cu o coregrafie precisă, în care corpurile se configurează într-un desen abstract, pe relaţia dintre grup şi individ, în care discursurile, inclusiv cele verbale, alunecă din sfera graniţelor politice în a celor culturale sau religioase (există şi graniţe intime), cu muzica de la Tiger Lillies, utilizînd permanent contrapunctul, spectacolul evoluează coerent în propria estetică, inclusiv la nivelul coperţilor. Astfel, debutul se face în foaier, cu dansatori care se insinuează subtil printre spectatori, testîndu-le limitele personale în materie de atingere şi interactivitate, folosind fraze coregrafice recognoscibile ulterior în show-ul de pe scenă. Dacă la început dansatorii sînt cei care vin în spaţiul publicului, la final spectatorii sînt invitaţi pe scenă, să viziteze o „expoziţie“ de corpuri epuizate în care pot fi „recunoscute“ victimele războaielor duse pentru instituirea sau anularea graniţelor. 

Barak Marshall revine la Sibiu cu Inbal Dance Theatre Company şi

, un spectacol care trimite la

dar care vorbeşte, de fapt, despre lumea viilor şi a morţilor. Căderea lui Alice în vidul din pămînt este o prăbuşire în necunoscutul de dincolo, dar coregraful nu insistă pe tragic, ci păstrează umorul lui Lewis Carroll. Sînt scene inteligent construite, în care moartea pare inversabilă, resuscitabilă cu o pompă de maşină, măcar pentru cîteva clipe, cît să poţi lăsa un testament şi o indicaţie preţioasă, cum ar fi aceea de nu se răspunde la telefon dacă sună cei de la bancă (o învăţătură care merită lăsată moştenire). Barak Marshall schimbă viziunea asupra propriei estetici coregrafice, apropiind-o mult de teatru. Influenţa formulei americane, în care teatrul, dansul, musical-ul se adună într-un show sincretic destinat, în bună măsură, divertismentului, este vizibilă în

, cu precizarea că limbajul performativ al lui Marshall rămîne, totuşi, dincolo de comercial.

O formulă de dans la limita circului este cea din

realizat de Brenda Angiel Aerial Dance Company din Argentina. Acompaniaţi de o orchestră live, dansatorii argentinieni sînt susţinuţi de corzi elastice care le permit să danseze în aer sau să combine acrobaţiile cu dansul la sol, care devine astfel spectaculos. Se creează, de fapt, o iluzie a zborului, cuplurile dansează ca în benzile desenate în care orice mişcare este posibilă. Puternic la nivel vizual, spectacolul Brendei Angiel aduce parfum de boemă argentiniană. 

Identitatea ca performance 

Una dintre vedetele FITS 2015 a fost coregrafa chineză Jin Xing care a prezentat un spectacol recent,

realizat împreună cu Anda Union, o formaţie de muzică tradiţională din Mongolia Centrală. Muzicienii au deturnat atenţia de la coregrafie, rămasă într-o estetică a anilor ’80, cu ştiinţa lor de a cînta două pînă la patru note concomitent (

, stil tradiţional de a cînta din gît) şi cu Qiqigoma, solista cu o voce incredibilă. Spectacolul ia forma unei repetiţii, în care vocea autoritară a lui Jin Xiang intervine pentru a conecta cele două zone, vizuală şi auditivă, într-o poetică a dublei însingurări, cea din marea metropolă (Shanghai, oraşul cu 23 de milioane de locuitori) şi cea din ţinutul virgin al Mongoliei, pămînt încă neatins de civilizaţie, în care legătura cu mediul este foarte puternică. Din păcate, schimbarea nefericită a titlului spectacolului în limba română

a generat dezamăgire căci, pe de-o parte, nu avea legătură cu show-ul, iar pe de altă parte a trezit anumite aşteptări, dată fiind biografia coregrafei. 

Jin Xiang s-a născut băiat, într-o familie de coreeni care a imigrat în China. La 9 ani, a fost selectat în corpul de balet al Armatei de Eliberare a Poporului (armata chineză), a făcut instrucţie, a învăţat să mînuiască armele şi să pună bombe, a cîştigat concursurile de dans şi a devenit dansatorul numărul 1 din China. La 19 ani a ajuns la New York, cu un rucsac în spate şi fără să ştie engleză. A învăţat dans contemporan şi şi-a conştientizat sexualitatea. A plecat în Europa, a dansat în Italia şi Belgia, iar la 27 de ani a revenit acasă unde, în urma unei operaţii de schimbare de sex, a devenit primul transsexual din China. Este moderatoare de televiziune, a înfiinţat prima companie de stat de dans contemporan, apoi prima companie independentă din domeniu. A găsit soluţii financiare ingenioase pentru a organiza un festival de dans contemporan în Shanghai, în lipsa susţinerii statului. A trecut prin experienţa de a fi mamă singură, după ce a adoptat trei copii. S-a căsătorit cu un cetăţean german şi locuieşte alternativ la Shanghai şi Berlin. Are un stil cazon de lucru şi de comunicare. Discursul ei este coerent, logic, explică succint deciziile pe care le-a luat şi contextul sau motivaţiile lor, vorbeşte prietenos, privind oamenii în ochi, fără să fie agresivă sau „divă“. Are o atitudine performativă, nu teatrală (falsă), ci ca şi cum ar practica

Corpul, privirea, discursul ei reacţionează direct la cei din jur, ceea ce generează o relaţionare organică. Conferinţa de presă pe care a susţinut-o la Sibiu poate fi un model de comunicare pentru orice artist. La 48 de ani, Jin Xing este un performer în propria viaţă. Mi-ar fi plăcut să o văd dansînd. Poate FITS ne va rezerva această surpriză în ediţiile viitoare. 

Oana Stoica este critic de teatru.  

Foto: A. Bulboacă

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Scene horror în centrul Londrei. Mai mulți cai plini de sânge și-au aruncat călăreții și au lovit mașini și oameni VIDEO
Cinci cai ai Household Cavalry au rămas liberi în centrul Londrei după ce și-au aruncat călăreții militari în timpul exercițiului de miercuri dimineață, potrivit Daily Mail Online.
image
8 obiceiuri care te fac să îmbătrânești mai repede. Ai putea trăi cu 20 de ani mai mult
Experții în longevitate avertizează asupra comportamentelor care provoacă „daune celulare”. Chiar dacă nu putem încetini timpul, îi putem încetini efectele asupra noastră, potrivit experților. Cheia este să facem alegeri mai sănătoase și să ne dezicem de câteva obiceiuri.
image
Amănuntul care l-a scăpat de nouă ani de puşcărie pe un şofer fără permis, care a ucis trei femei
Un şofer iresponsabil, care a comis un grav accident rutier în apropiere de oraşul Târgu Neamţ, a fost aspru condamnat în primă instanţă, dar magistraţii de la instanţa superioară au decis altceva.

HIstoria.ro

image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.