Corpuri vulnerabile

Publicat în Dilema Veche nr. 609 din 15-21 octombrie 2015
Corpuri vulnerabile jpeg

● Aleargă, adaptare după romanul omonim de Ana Maria Sandu, concept: Silvia Călin, cu: Nicoleta Lefter, visuals: Black Horse Mansion. Producător: WASP – Working Art Space and Production.

„Corpul e singurul meu animal de companie. Îl îngrijesc, îl hrănesc, dar încă n-am ajuns să-i vorbesc. O prietenă din Canada mi-a zis de curînd că ea poate. Am invidiat-o sincer, mai ales atunci cînd m-am hotărît să las dracului toate scuzele din lume şi să încep să alerg. Obiceiul ăsta nesuferit care te scoate din casă pe orice vreme…“

Aşa începe cartea Anei Maria Sandu, Aleargă, un pseudojurnal de angoase urbane al unei femei de „30 şi“ care are o negociere personală cu timpul, corpul propriu şi modul său de existenţă. Aşa începe şi spectacolul coregrafei Silvia Călin cu actriţa Nicoleta Lefter, un performance la limita dansului cu teatrul, în care timpul şi gîndurile se amestecă în trupul care aleargă. Pare dificil de dramatizat o astfel de scriitură, intens personală şi nenarativă, de găsit instrumentele teatrale potrivite pentru a-i păstra substanţa, fragilitatea şi forţa deopotrivă, evitînd patosul şi superficialitatea. Cumva, Silvia Călin şi Nicoleta Lefter au reuşit să identifice expresia şi cadenţa potrivite, au extras din text momente esenţiale de intimitate, salvînd poezia.

Alergarea îi oferă Nicoletei Lefter baza performance-ului, imprimîndu-i ritmul, epuizînd-o (sau nu, actriţa are o condiţie fizică admirabilă), susţinîndu-i textul. Alergarea ca acţiune fundamentală în spectacol aminteşte de un alt element coregrafic intens folosit, săritura pe loc (la noi, Mihaela Dancs introduce deseori în spectacolele sale acest element, dus în extrem – repetat 10-15 minute – şi devenit în timp un fel de marcă personală). Catalizator şi fundaţie pentru spectacol, acest tip de element defineşte performance-ul (s-ar putea numi jogging-performance) ce se construieşte, de fapt, în jurul acestei singure acţiuni care susţine restul construcţiei spectaculare. Cu treningul închis peste cap cu fermoarul, cufundat în gînduri şi claustrat în propriul corp, personajul feminin al Anei Maria Sandu şi al Nicoletei Lefter face din alergare o formă de recluziune care permite sentimentelor şi cuvintelor să tropăie prin minte şi să ocupe corpul. Prizonier al lucidităţii tăioase şi al afectelor confuze, corpul devine suport pentru posibile identităţi. Chipul luminat iscoditor cu o lanternă în timp ce corpul aleargă mecanic, pierdut, uitat într-o mişcare repetitivă. Corpul cenuşiu care îmbracă diverse haine (identităţi) colorate, care se dezechilibrează pe pantofi cu toc şi se stabilizează în pantofi de alergat cu care apasă pe pămînt sănătos, cu toată talpa piciorului, încercînd stări diferite, ego-uri diferite, măşti diferite. Criza de treizeci şi ceva de ani: celulită şi dragoste, relaţii şi părerile tuturor despre orice, ego-urile rămase în urmă şi firele de păr alb apărute de curînd, trupul care se schimbă şi sufletul care s-a schimbat deja. Forţat să se mişte, corpul antrenează gîndurile. Maturizarea presupune transformări, iar femeia tînără din Aleargă pare paralizată de aceste schimbări, doar că paralizia ei îngheaţă corpul într-o acţiune repetitivă, alergarea, nu anulează mişcarea. Transformarea trupului necesită acceptare, dar schimbările s-au produs şi în interior, s-au ordonat amintirile şi s-au sedimentat sentimentele, iar acestea trebuie investigate pentru că alterează identitatea. În Aleargă, pe scenă sînt corpul care gîndeşte, corpul care se ascunde, corpul care se ascultă. Un copac care creşte din / în care se topeşte corpul performerei metaforizează vizual această lungă introspecţie a maturizării feminine (visuals: Black Horse Mansion).

Spectacolul mizează pe punctele de intersecţie între performance, dans, teatru şi video, iar Nicoleta Lefter are o expresivitate contorsionată şi energică, folosindu-se inteligent de acţiuni şi non-acţiuni în construcţia acestui interior feminin, nici foarte accidentat, nici tocmai senin.

Ana Maria Sandu face trimiteri la alergătorii lui Paul Auster din romanul În ţara ultimelor lucruri, dar referinţele pot fi extinse, de exemplu la povestirea „Maraton“ din volumul Buna intenţie de Andrés Barba, în care un bărbat se apucă de alergat, fugind, de fapt, de căsnicia care nu mai funcţionează. De altfel, personajul feminin din Aleargă şi cel masculin din Maraton se întîlnesc într-un punct comun: imposibilitatea renunţării la alergare. Finalurile celor două texte sînt similare. „Călătoresc ca să am de unde să mă întorc. Citesc ca să nu rămîn singură. Mă mişc din ce în ce mai repede ca să nu mă împotmolesc. Dacă uit regulile, sînt pierdută.“ (Aleargă) „Se însera pe 7 mai, în cea mai bună dintre lumile posibile. Să alerge era unica opţiune: cea mai pură şi cea mai absurdă.“ (Maraton)

Jucat iniţial la WASP, spectacolul poate fi văzut acum şi la Teatrul Luni de la Green Hours (Bucureşti).

(intimacy, identity,
dance party)

● [Fragil], performance creat de Cosmin Manolescu. Realizat cu participarea dansatorilor Giselda Ranieri (Italia), Tanja Andreeva (Norvegia), Cristian Nanculescu (România). Coproducţie internaţională creată în cadrul proiectului „E-Motional: rethinking dance“. Fundaţia „Gabriela Tudor“.

Tot despre orp şi vulnerabilitate este şi discursul din [Fragil], un performance creat de Cosmin Manolescu în cadrul programului „E-Motional: rethinking dance“ şi interpretat împreună cu dansatori din Italia, Norvegia şi România. Aici apare alt tip de negociere cu corpul şi cu vulnerabilităţile lui, cu trupul ca expresie a psihicului şi a afectului. [Fragil] este un spectacol despre limitele intimităţii, despre tandreţe şi crispare, despre cum dansul înşurubează aceste concepte (există o componentă teoretică importantă, o dezbatere cu publicul privind noţiunile intim, vulnerabil etc., dar şi o investigaţie asupra dansului contemporan, a receptării sale de către publicul local şi a relaţionării acestuia cu tema performance-ului). Structurat în două părţi, fiecare în altă locaţie – un spaţiu intim şi un spaţiu public –, [Fragil] se constituie într-o serie de studii – episoade consecutive sau simultane, teoretice şi performative, individuale şi globale – despre vulnerabilitatea omului în faţa emoţiei, a atingerii, a sexului în intimitate şi a erotismului în public. Este un spectacol modular, care diferă pentru fiecare spectator în parte în funcţie de alegerile sale şi care provoacă depăşirea unor limite (este vorba despre nuditate şi intimitate, două elemente care vizează un anume tip de vulnerabilitate, inclusiv refuzul atingerii).

Văzut în 2014 la Bucureşti (cu spaţiul public la CNDB) şi reluat în 2015, [Fragil] va fi jucat şi anul viitor, cînd se intenţionează un turneu naţional.

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: A. Bulboacă, A. Uşurelu

comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.

Adevarul.ro

image
image
Rușii au pierdut încă 1.160 de soldați și 58 de sisteme de artilerie în ultimele 24 de ore, anunță Statul Major al Forțelor Armate ale Ucrainei
Statul Major al Forțelor Armate ale Ucrainei a raportat că Rusia a pierdut alți 1.160 de soldați și 58 de sisteme de artilerie în ultimele 24 de ore. Aceste pierderi se adaugă la totalul forțelor rusești între 24 februarie 2022 și 16 iunie 2024.
image
Ce „trucuri” folosesc supermarketurile pentru a vă determina să cumpărați mai mult decât vă trebuie
Când merg la cumpărături în supermarket, majoritatea românilor au în vedere un buget prestabilit, însă rareori pot să-l respecte respecte, din cauza unor „trucuri” folosite de retaileri.

HIstoria.ro

image
Cea mai mare operațiune amfibie din epoca modernă, în „Historia” de iunie
6 iunie 1944. Ziua Z. Nicio altă operaţiune militară din istoria celui de
Al Doilea Război Mondial nu a beneficiat de un nivel atât de ridicat de securitate operaţională, implicând ample acţiuni de inducere în eroare a inamicului, precum Operaţiunea Overlord (Suveranul).
image
Escrocheria „Andronic” - un precursor al Caritasului în România sfârșitului de secol XIX
Înainte de a fi marele ziarist şi marele proprietar de „Universul”, Stelian Popescu şi-a făcut meseria de jurist. Ca judecător de instrucţie la cabinetul 5, Ilfov, el a dat gata multe cazuri. Printre acestea, se numără celebra escrocherie „Andronic”.
image
A fost sau nu Alexandru Ioan Cuza membru al Masoneriei?
La un deceniu după abdicarea lui Cuza, în 1876, la București a fost înființată Loja Alexandru Ioan I, apoi, în 1882, la Dorohoi a fost înființată Loja Cuza Vodă.