Corpuri sonore

Publicat în Dilema Veche nr. 480 din 24 aprilie - 2 mai 2013
Corpuri sonore jpeg

● ReVerbs de/cu: Özlem Alkiş şi Vlaicu Golcea; video: Andrei Gâţu; animaţie: Mihai Păcurar; producţie: Fundaţia „Gabriela Tudor“. Premieră în cadrul Festivalului „E-MOTIONAL Corpuri şi oraşe în mişcare“

„E-MOTIONAL Bodies & Cities“ este un proiect derulat de Cosmin Manolescu şi Ştefania Ferchedău. Rezumat de Cosmin Manolescu, proiectul a însemnat „Trei ani de lucru, şase ţări participante şi nouă oraşe, 18 rezidenţe coregrafice, 27 de burse de mobilitate, 13 burse «Gabriela Tudor», cinci rezidenţe de cercetare artistică la Dublin, Riga, Limassol, Londra şi Bucureşti, 15 spectacole prezentate în patru ţări, două ateliere de management cultural şi un Festivalul «E-MOTIONAL».“ Festivalul (12-14 aprilie), în coproducţie cu Centrul Naţional al Dansului Bucureşti, s-a desfăşurat la ZonaD – Studio Paradis Serial şi Muzeul Naţional de Artă Contemporană.

La parterul MNAC dai de expoziţia lui Mircea Cantor, „Q.E.D.“ Asta după ce treci de controlul de la intrare, pe care doi domni în uniforme îl exercită cu o anume agresivitate, ca şi cum ai fi un infractor prins cu bomba în poşetă. Nu e prima dată cînd remarc stilul neprietenos cu care te întîmpină MNAC. Trag aer în piept şi trec de intrare, de expoziţia lui Cantor şi de drumul inconfortabil (pentru cineva care are rău de înălţime) cu liftul de sticlă pînă la etajul al treilea. Cine nu ştie, spaţiile de la MNAC sînt imense, din acelea în care poţi întoarce tancul rusesc (se spune asta şi despre actuala scenă mare a TNB – după renovare va fi mai mică, cel puţin aşa a promis conducerea teatrului). De această dată, spaţiul pare „îmbrăcat“. Prima instalaţie vizibilă, Corpuri şi oraşe în mişcare, are mai multe părţi. Una dintre ele pune în discuţie procesul de creaţie, teorii şi practici coregrafice, concepte şi contextualizări ale dansului. O serie de post-it-uri colorează un perete. Pe ele – note de lucru, planuri, dileme, interogaţii. Performance-ul ca un banc de lucru. O altă instalaţie e ca un cocon, o placentă uriaşă. Două încăperi cu băncuţe şi plasme. Rulează un video în care se întîmplă ceva, dar mă prinde muzica mai mult decît acţiunea sau textul. Cînd intri, dînd la o parte draperia care etanşeizează încăperea, ai senzaţia că sunetul creează spaţiul. Ca şi cum ai fi în interiorul unui corp şi acesta ar cînta. O altă instalaţie – Continuum body, a Bogdanei Pascal – analizează corpul orfan. Călătorul încearcă să se integreze în spaţii noi, să fie adoptat de oraşele prin care trece. „În mod figurat, a adopta înseamnă şi a îmbrăţişa“ – scrie Bogdana Pascal. Fotografiile ei sînt puse într-un tunel la capătul căruia, pe o plasmă, curge un video. Sînt peste tot imagini ale drumului (mers şi zbor) şi ale şederii. Mişcare şi static. Ca o îmbrăţişare. Frînturi de străinătate care se apropie, metropole care învăluie trupuri, corpuri pe stradă, integrîndu-se în oraş, topindu-se în peisaj.

Două echipe de artişti cercetează, în mai multe oraşe din diferite ţări, în ce mod corpul relaţionează cu oraşul. În Keep walking: Dublin/Limassol/Bucureşti, Mădălina Dan, Fearghus Ó Conchúir, Olga Zitluhina, Arianna Marcoulides şi Luke Pell fac o plimbare prin oraş. Trupurile lor, încremenite în stradă, se înşurubează în peisajul citadin. Spectacol lui Farid Fairuz, Realia (Bucureşti – Beirut), reface o identitate performativă din frînturi de identităţi imaginare. În (anti) aging, Mădălina Dan şi Mihaela Dancs văd corpul ca o arhivă, ca o istorie vie.

Reflecţii ale realităţii: corpuri, sunete, imagini

În ReVerbs (instalaţie performativă cu premiera în festival), compozitorul Vlaicu Golcea devine performer (actant, muzician, fotograf) alături de coregrafa Özlem Alkiş (Turcia). Siluetele lor negre se insinuează discret într-un spaţiu deschis. Piciorul ei bate în podea. La mînă – o brăţară cu clopoţei. Din fotografiile lui Vlaicu Golcea, proiectate pe perete şi afişate la polul opus, în materialitatea lor, prinse în cleşti de lemn pe o frînghie, ca într-un laborator fotografic, oraşul se vede absurd. Frame-uri de realitate dementă, melancolică. Copacul desfrunzit, ciuntit, cu coroana tăiată, în faţa unui bloc comunist degradat, cu ferestre goale, ca o sinistră prefigurare a morţii. Trei scaune de pînză în zăpadă, păstrînd urma unor prezenţe văratice. Indicatoarele stradale din Petroşani arată într-o direcţie Muzeul, Spitalul, Universitatea, doar Teatrul e în direcţia opusă. Anunţ lipit pe o uşă (gard?): „Vînd porci.“ Sec şi oarecum sinistru. Oraşul este un corp străin.

Corpul reverberează oraşul. Piciorul bate cu putere în podea, iar şi iar, ritmic. Pe încheietura mîinii ei sună brăţara. În vîrful pantofului lui zornăie nişte zdrăngănele. Relaxaţi, pun scaunele în diverse locuri din spaţiu şi se aşază. Mîinile ei pipăie aerul în căutarea unui punct de sprijin. Capul e dat pe spate. Trupul fără cap devine o notă muzicală. Corpul ei se contorsionează ritmic pe o şină de cale ferată suspendată. Pe o bancă într-un parc, corpul fără cap încearcă să dibuiască oraşul, se întinde ca o cheie pe portativ. Stinghiile de lemn ale spătarului băncii se lungesc (video: Andrei Gâţu, animaţie: Mihai Păcurar) şi corpul ei devine o notă muzicală (sol?). Corpurile cîntă în spaţiu, spaţiul reverberează. Toate compoziţiile lui Vlaicu Golcea sînt post factum, după ce au fost făcute înregistrările video cu Özlem Alkiş. Corpul naşte muzica, devine sonor, reflectă spaţiul. Performance-ul rulează in loop timp de două ore. Alternanţele video/performance live/foto au variaţii minimale. Gesturile se dezvoltă, sunetele se diversifică, dar instalaţia descoperă interdependenţa corp – spaţiu. Ca şi cum, în fiecare dimineaţă, cînd se trezeşte, corpul trebuie să sonorizeze spaţiul.

Ar fi cîte ceva de spus despre publicul român de artă contemporană, crispat încă, reticent la (inter)acţiune, chiar cînd aceasta este minimală. Deşi performativă, instalaţia era vizitabilă în sensul că expoziţia fotografică, rînduită frumos pe sfori, aştepta să fie vizionată. Spectatorul a rămas însă cuminte pe scaunele-pernă, în ciuda evidenţelor că spectacolul avea conexiune directă cu fotografiile (care ar fi trebuit văzute) şi că era jucat în buclă (şi permitea, astfel, deplasarea publicului prin spaţiu). Reticenţa spectatorului arată un anume grad de inconfort în preajma artistului, lăsat să performeze ca în teatrul clasic (deşi acolo sună telefoanele mobile sau se mai trezeşte cîte un spectator să ţină un monolog în timpul spectacolului, cum s-a întîmplat de curînd). Sper ca, în timp, spectatorul să se relaxeze şi să exploreze instalaţiile, chiar şi pe cele performative.

Seara, cînd plec de la MNAC, vîntul adie neprietenos. Şi totuşi, aud sunetele corpurilor care trec pe lîngă mine pe stradă.

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: V. Golcea, D. Tănase

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Cristian Mureșan, economist român din Paris: „Ce s-a întâmplat în Europa de Est e un miracol economic fără precedent“ EXCLUSIV
Economistul Cristian Mureșan spune că în 1989, țări precum Polonia și România au plecat pe picior de egalitate și au avut o creștere spectaculoasă a PIB-ului, mai ales după aderarea la Uniunea Europeană.
image
image
Care este cea mai ieftină capitală din Europa pentru amatorii de city break-uri. Se poate mânca cu mai puțin de 3 euro
În orașul cu cel mai bun preț pentru amatorii de city break-uri costurile sunt cu peste 10% mai mici decât cel de pe locul secund, Lisabona.

HIstoria.ro

image
Amânarea unui sfârșit inevitabil
„Născut prin violenţă, fascismul italian era destinat să piară prin violenţă, luându-și căpetenia cu sine“, spune istoricul Maurizio Serra, autorul volumului Misterul Mussolini: omul, provocările, eşecul, o biografie a dictatorului italian salutată de critici și intrată în topul celor mai bune cărţi
image
Căsătoria lui Caragiale cu gentila domnişoară Alexandrina Burelly
Ajuns director la Teatrul Naţional, funcţie care nu l-a bucurat atât de tare precum credea, Ion Luca Caragiale a avut în schimb o mare şi frumoasă împlinire: a cunoscut-o pe viitoarea doamnă Caragiale.
image
Bătălia de pe frontul invizibil al celui de-al Doilea Război Mondial
La izbucnirea războiului, în 1939, în Marea Britanie exista pericolul formării unei puternice coloane a cincea. Agenții Serviciului britanic de securitate (MI-5) au reușit să neutralizeze rețele importante de simpatizați pro-germani din Regatul Unit.