Celălalt, străinul

Publicat în Dilema Veche nr. 684 din 30 martie - 5 aprilie 2017
Celălalt, străinul jpeg

● Corp străin, text și scenariu: colectiv, regia: David Schwartz, scenografia: Mișa Dumitriu, cercetătoare asociată: Ioana Florea. Cu: Iolanda Covaci, Alexandra Fasola, Anka Levana, Alice Monica Marinescu, Fatma Mohamed, Katia Pascariu. Muzica: Mihai Prejban, Juan Negretti, Feras Sarmini, Sorin Antonie. Teatrul Evreiesc de Stat.

 La începutul lunii martie, responsabilul pentru probleme umanitare al ONU, Stephen O’Brien, declara că omenirea se confruntă cu cea mai gravă criză umanitară din 1945 încoace: peste douăzeci de milioane de oameni riscă să moară de foame în Yemen, Somalia, Sudanul de Sud şi Nigeria, ceea ce poate genera o migraţie masivă. Războiul civil din Siria a alungat deja de acasă un număr încă necunoscut de oameni. Migraţia economică din Est în Vest este un subiect sensibil în interiorul Uniunii Europene şi unul din motivele principale ale ieşirii Marii Britanii din forul comunitar. Acestea sînt doar cîteva dintre situaţiile de imigraţie la nivel macro care determină o serie de probleme legate de resursele disponibile şi de confruntarea dintre civilizaţii. Noua-vechea paradigmă a „străinului“ este resuscitată pe plan mondial: au reapărut discursul rasist, partidele extremiste şi naţionalismul, „justificate“ de apărarea valorilor autohtone, „agresate“ de ceilalţi. În SUA, administraţia Trump emite ordine de interzicere a accesului pe teritoriul american pentru cetăţeni din unele state arabe, iar pentru stoparea imigraţiei mexicane se pregăteşte construcţia unui zid la graniţă. Ţările europene au înăsprit legislaţia privind imigraţia, motivaţia fiind atacurile teroriste şi tensiunile de pe piaţa muncii. O stare de fapt convulsivă, care împarte lumea în două şi face suficient zgomot încît vocile moderate să nu se audă.

La Teatrul Evreiesc de Stat, spectacolul Corp străin porneşte de la ideea că (mai) toţi sîntem imigranţi, dar lărgeşte perspectiva asupra subiectului, se detaşează de situaţiile concrete, din care se inspiră şi pe care le particularizează, şi se focusează pe termenul de „străin“ şi pe rezonanţele sale negative. Spectacolul se construieşte pe doi piloni: poveştile personale şi de familie ale creatorilor săi sînt juxtapuse cu momente extrase din istorie care contextualizează tema. Şase actriţe şi patru muzicieni funcţionează împreună cu regizorul ca un creator colectiv care investighează identitatea din perspectivele „străinului“ şi ale celorlalţi. Prin urmare, structura spectacolului alternează istoriile personale cu unele universale, la cele din urmă înregistrînd nu atît un moment specific – deşi, în mod evident, ele sînt inspirate de situa­ţii concrete –, cît un principiu (la nivelul politicului şi al mentalului colectiv) valabil într-o anume perioadă de timp. David Schwartz dă astfel perspectivă particularului şi identifică tendinţe generale care se repetă în timp.

rosencrantz1 foto oana monica nae jpg jpeg

Familii mixte (Fatma Mahomed, actriţă a Teatrului „Andrei Mureşanu“ din Sfîntu Gheorghe, relatează cu umor şi emoţie propria biografie), etnici minoritari în timpul războiului (Katia Pascariu şi Alice Monica Marinescu au poveşti de familie, cu rude deportate în Transnistria sau ucise în lagăr), experimentarea statutului de „estic“ într-o ţară occidentală (Alexandra Fasolă spune povestea unei tinere românce plecate la studii în Germania), drama refugiaţilor sirieni (Fatma Mohamed şi Anka Levana – extrem de emoţionantă, realizînd o creaţie credibilă la nivelul accentului – în rolurile unor sirieni veniţi în România), toate acestea se extrag din cazuri concrete, jucate realist de personajele însele, de rudele sau prietenii lor, uneori cu accese de teatralitate generate de necesitatea unor compoziţii (de vîrstă). În contrapunct, scenele istorice, care identifică discursurile rasiste de-a lungul vremurilor – ale religiilor creştine, intelectualităţii şi politicienilor –, sînt caricaturizate, cu tuşe groase care reliefează anumite caracteristici. De exemplu, în scena discursurilor premierului britanic şi preşedintelui român (excelente Katia Pascariu şi Alexandra Fasolă, cu o dozare foarte bună a caricaturii, cît să sublinieze atitudini altfel imperceptibile), aroganţa scorţoasă a primului şi servilismul celui de-al doilea sînt accentuate prin repetitivitatea unor gesturi şi replici scurte. Reprezentanţii bisericilor creştine, intelectualii de secol XIX şi cei de secol XX au acelaşi tip de discurs, antisemit sau islamofob, după caz. Aici este şi forţa spectacolului, în faptul că demonstrează că retorica discriminatorie este aceeaşi, indiferent de ţintă: etnii, rase, religii sînt doar elemente de interes în anumite perioade de timp (ca o modă), dar ura se perpetuează continuu, iar mecanismele ei de producere sînt similare, indiferent de obiectul vizat. În permanenţă, istoria se împarte între victime şi călăi, slabi şi puternici, săraci şi bogaţi, cei în nevoie şi cei la putere, localnici şi „străini“.

Este remarcabil faptul că spectacolul reflectă diferite perspective asupra „străinului“, ale celorlalţi şi cea proprie, dar dacă primele se regăsesc în discursul public şi sînt cunoscute, cea din urmă poate părea surprinzătoare: imaginea publică a celui diferit este asimilată şi perpetuată de acesta prin ascunderea identităţii şi prin efortul de a uita momentele în care este agresat (este cazul evreilor). Obişnuinţa de a-şi nega alteritatea este dureros de privit, atît ca parte a unei istorii trecute, cît şi ca element al prezentului.

Am pus cuvîntul „străin“ între ghilimele pentru că termenul este mai degrabă un construct care se schimbă în funcţie de vremuri, decît o realitate; ura faţă de cel diferit găseşte mereu motive să se justifice şi să se hrănească. Finalul spectacolului arată că războiul este singurul lucru străin de umanitate: un tîrg de armament – o realitate sinistră, aproape la limita fanteziei – în care liderii lumii, duşmani de moarte, devin prieteni la „cumpărături“, în timp ce violenţa este mediatizată şi promovată de vedete. În fundal, pe o hartă a lumii licăresc luminiţe în punctele în care sînt conflicte. Sînt multe. Una din cele mai uşoare manipulări este să trezeşti ura faţă de cel „străin“. A fi diferit, de cînd lumea şi pămîntul, este o „vină“ condamnabilă. 

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Oana Monica Nae

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Goana după adeverințele pentru bani în plus la pensie. Ce sume se iau în calcul pe noua lege a pensiilor
Bombardați cu informații despre recalcularea pensiilor și acordarea drepturilor bănești conform legii pensiilor care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, pensionarii au luat cu asalt casele de pensii. O parte dintre documentele cu care se prezintă sunt deja în dosar.
image
Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO
Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.
image

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.