Caramel sărat – fabulele politice ale lui Csaba Székely

Publicat în Dilema Veche nr. 653 din 25-31 august 2016
Caramel sărat – fabulele politice ale lui Csaba Székely jpeg

:P Patru piesuţe politice despre duşmani de Csaba Székely, traducerea în limba română: László Sándor.

Cunoscut ca autor al Trilogiei minelor, Csaba Székely este un dramaturg activ ale cărui texte sînt premiate, deocamdată, numai în afara României. Traduse cu întîrziere în română – încă aştept o traducere pentru Mihai Viteazu, piesa care a cîştigat concursul de dramaturgie organizat de Teatrul Weöres Sándor din Ungaria în 2014 (unde a fost şi montată) şi premiul Asociaţiei Criticilor de Teatru unguri –, ele ajung în ţară cu precădere pe scenele de limbă maghiară. Însă, încet-încet, dramaturgul maghiar pătrunde şi în spaţiul românesc. Unul dintre textele sale recente a fost tradus de László Sándor (colaborator constant al scriitorului) şi va fi montat la finalul anului de Aba Sebestyén la Compania „Liviu Rebreanu“ a Teatrului Naţional din Tîrgu Mureş (aşadar pe o scenă de limbă română).

Titlul piesei este un emoticon, :P – acel „scoate limba“ extras probabil din cartoons, care arată că se glumeşte, dar şi că gluma este ironică sau absurdă – şi are un subtitlu explicativ, Patru piesuţe politice despre duşmani. Cele patru texte – Caruselul, Băi, animalelor, Fîntîna şi Viaţă sau Marte! – panoramează mecanismele puterii şi strategii de manipulare a maselor în contexte neaşteptate. Personajele sînt copii de grădiniţă, animale din deşert, supravieţuitori ai apocalipsei sau marţieni. Problemele lor sînt însă umane, mature şi contemporane, de la instaurarea dictaturii la refugiaţi. Combinaţia între teme „grele“ şi expresii dramaturgice neserioase, aparent derizorii, se regăseşte în stilul dramaturgului care foloseşte umorul ca supapă pentru duritate şi antidot pentru melancolie şi patetism. Csaba Székely creează o dramaturgie matematic structurată, cu un limbaj care atinge absurdul, dar în ciuda formei precise (de la limbaj – ticuri verbale ale personajelor sau particularităţi în vorbire – la rigoarea cu care orice direcţie narativă deschisă este urmărită şi finalizată), scriitura este inventivă şi bogată în capturi ale cotidianului, metaforizate şi împinse pînă la absurd, duduind de umor, lucidă şi profund nemoralizatoare, cu replici sclipitoare, un sensibil seismograf al realităţii într-o formulă intenţionat şarjată. Expresia comică – „piesuţele“ sînt, de fapt, fabule politice contemporane – determină o anume detaşare a autorului şi a cititorilor/spectatorilor de teme, anulînd astfel subiectivismul, încrîncenarea, extremismele opiniilor. Umorul funcţionează ca în sitcom-urile americane (cel mai apropiat exemplu pare a fi Seinfeld), drept o formă de investigaţie (a societăţii, a puterii, a mecanismelor sociale etc).

În Caruselul se produce o mutaţie a politicului, din universul competitiv şi manipulator al adulţilor în cel la fel de dur al copiilor. Textul investighează comic mai multe concepte care trimit la o societate dictatorială: autoritate, supraveghere, servicii secrete, manipulare prin instituirea fricii de altul (tema reapare într-o altă formulă în ultima piesă, Viaţă sau Marte!). Toate aceste subiecte grave şi sofisticate sînt tratate prin ochii copiilor de grădiniţă, al căror microunivers reface comic macrouniversul pervertit al adulţilor. Dramaturgul creează un limbaj al copiilor, cu elemente realiste (repetiţii care ţin de frazarea la anumite vîrste) intercalate cu idei/atitudini mature, improprii unor copii. Efectul este delicios. „NIMRÓDKA: E al dracu’ de incomod caruselul ăsta, mă înţeapă la fund şi toate alea. LAJOSKA: Nu-i deloc incomod. De multe ori vin din alte grădiniţe să-l admire şi să-l examineze, oare de ce i în halul ăsta de comod caruselul ăsta, al nostru, fiindcă-i mult mai comod decît caruselele din alte grădiniţe.“

Legendele urbane funcţionează ca instrumente de manipulare. Dacă, în Caruselul, dramaturgul arată efectul acestora asupra masei manipulate, în Viaţă sau Marte! apare perspectiva inversă, a celor care le creează şi implementează. Fîntîna preia tema în context postapocaliptic: două tabere de supravieţuitori ştiu exact aceleaşi poveşti oribile una despre alta şi vor sfîrşi prin a se devora reciproc din cauza asta, ignorînd pericolul real comun. Ideea este detaliată în Viaţă sau Marte!, care surprinde motivaţiile şi mecanismele creării unui inamic public care să catalizeze ura şi să întreţină frica (pe post de detonator sînt refugiaţii), cu sprijinul naţionalismului: „Marte este al marţienilor!“

În Băi, animalelor (Premiul „Ferdinand Vanek“ la Praga, pentru cea mai bună piesă politică, 2016), legenda urbană se materializează într-o fabulă despre leadership. Puterea perverteşte, atributele conducătorului sînt despotice, liderul devine dictator. Mecanismele politice sînt transplantate printre animale şi funcţionează perfect. „VULPOIUL: Şi ce facem dacă vor fi mai mulţi domnitori decît supuşi? STRUŢUL: Păi, aşa a fost şi pînă acum. ANTILOPA: Da, asta-i problema democraţiilor. CĂMILA: E îngrozitor, toată lumea are un cuvînt de spus. STRUŢUL: Da, şi cuvîntul tuturor valorează la fel.“ Recrearea unor situaţii politice în contexte derizorii are efect de catalizare, intensificînd subiectul precum dulceaţa caramelului sărat.

Cele patru „piesuţe“ nu sînt primele texte politice ale lui Csaba Székely. Vă plac bananele, tovarăşi? (scenariu radiofonic care a primit Premiul Imision oferit de Societatea Autorilor din Marea Britanie în 2010) şi Nu regret nimic (în lucru la compania 3G din Tîrgu Mureş) sînt legate de Securitate, prima investighează predominant situaţia de dinainte de 1989, cea de-a doua, pe cea ulterioară. În ambele, cîte un cuplu copil – adult experimentează relaţia cu poliţia politică. În ambele, candoarea copilăriei înregistrează cu acurateţe realităţi sumbre, fără a le înţelege pe deplin semnificaţiile. În ambele, copiii sînt victimele adulţilor.

Maestru al umorului, Csaba Székely se foloseşte de el pentru a studia mecanismele sociale şi politice şi a explora în profunzime umanitatea. Chiar şi cînd aceasta ia forma unei cămile sau a unui marţian. 

Oana Stoica este critic de teatru, producătorul spectacolului Apă de mină de Csaba Székely.

Foto: Milan Chrdle

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Goana după adeverințele pentru bani în plus la pensie. Ce sume se iau în calcul pe noua lege a pensiilor
Bombardați cu informații despre recalcularea pensiilor și acordarea drepturilor bănești conform legii pensiilor care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, pensionarii au luat cu asalt casele de pensii. O parte dintre documentele cu care se prezintă sunt deja în dosar.
image
Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO
Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.
image

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.