Berlin. Şantier

Publicat în Dilema Veche nr. 640 din 26 mai - 2 iunie 2016
Berlin  Şantier jpeg

„Azi iarna vrajbei noastre s‑a schimbat / Prin soarele lui York, în toi de vară.“ E primăvară în Berlin, cu 23 de grade Celsius şi castani înfloriţi, albi şi roşii, care mărginesc străzile, mulţi şi maiestuoşi. Invitaţi ca experţi teatrali din întreaga lume – de către Institutul Goethe şi Ministerul de Externe al Germaniei pentru Theatertreffen, showcase-ul teatrului de limbă germană (nu doar din Germania, ci şi din Austria şi Elveţia) –, sîntem cazaţi în Charlottenburg, un district din vestul Berlinului, populat cu precădere de artişti, boem, extravagant şi luxos, gay friendly, în care locuieşte şi actorul Lars Eidinger, Richard al III-lea al lui Thomas Ostermeier. Charlottenburg arată ca o destinaţie de vacanţă cu bulevarde largi, bistrouri cochete, grădină zoologică – de fapt, un uriaş parc situat în proximitatea altei grădini sălbatice, Tiergarten –, teatre, cafenele literare şi librării. Lume puţină şi trafic aerisit, căci nemţii preferă mersul cu bicicleta, pentru care au infrastructură în întreg oraşul. Dincolo de asta, Berlin este un imens şantier. Peste tot sînt clădiri în renovare ori în construcţie, sau se face reconstrucţia unor imobile distruse în Război, nu identic cu originalul, ci ca nişte comentarii arhitecturale faţă de acesta. Relaţia cu trecutul este peste tot construită din perspectiva prezentului, nemţii nu au nostalgia recuperării şi a conservării unei istorii de dominaţie,  preferă reenactment-ul arhitectural care chestionează atît trecutul, cît şi prezentul.

Acelaşi tip de şantier se resimte şi în teatru, unde limbajele performative sînt extrem de variate şi permanent în autochestionare. Instituţiile publice, beneficiare ale unor subvenţii substanţiale, îşi refuză încremenirea în proiect. După 25 de ani, Frank Castorf va fi înlocuit anul viitor la direcţia teatrului Volksbühne de către Chris Dercon, actualul director al Tate Modern din Londra, un belgian cu studii de istoria artei şi a teatrului. Nu mă pot abţine să nu mă întreb dacă ar fi posibilă o astfel de mişcare în România, unde vorbim despre licenţe obligatorii în teatru pentru manageri de instituţii de stat şi unde, uneori, „nu ne vindem ţara“. În Germania, investiţia în artele performative este semnificativă, dar şi pretenţiile faţă de manageri sînt pe măsură, însă în afara oricărui amestec în conceptul sau direcţia artistică.

Să vorbim despre cifre

Două miliarde de euro anual pentru teatru, operă şi dans. Atît investeşte statul german (guvernele federaţiei, consiliile locale ale oraşelor etc.) în cultură, oferind în schimb libertatea absolută de expresie. Desigur, nu lipsesc plîngerile instituţiilor că sînt prea puţini bani. Claus Caesar, dramaturg la Deutsches Theater Berlin, spune că 80% din bani sînt destinaţi administrării spaţiilor şi salariilor personalului angajat, şi doar 20% merg spre producţie şi inovaţie. Dar cînd bugetul unui teatru este de 50-60 de milioane de euro pe an, aceste 20 de procente înseamnă mult (orice comparaţie cu situaţia din România este nedreaptă, căci costurile în Germania sînt semnificativ mai mari decît la Bucureşti, dar, în acelaşi timp, investiţia germană în artele performative demonstrează o altă raportare la cultură, ca la un bun important, esenţial în viaţa contemporană, nu ca la Cenuşăreasa sistemului de stat). Pe scena independentă (termen folosit grosso modo, căci nemţii fac diferenţa între fringe, independent, comercial etc.), lucrurile stau invers, 10% din fonduri se duc la infrastructură şi 90% la producţie. Aici însă, artiştii sînt uneori obligaţi să aducă grant-uri, adică depun dosare, împreună cu teatrul, pentru diverse fonduri. Diferenţele între teatrele de stat şi cele independente constau, de altfel, în faptul că primele primesc bani fără să ceară şi au trupă, în timp ce cele din urmă trebuie să aplice pentru fonduri şi nu au performeri angajaţi, ci doar tehnicieni. HAU – Hebbel am Ufer, Berlin –, centru de proiecte cu trei clădiri/spaţii de joc, turnanta berlineză a zonei performative experimentale şi avangardiste (dans, performance, instalaţii performative, producţii internaţionale etc.) are un buget de doar 6 milioane de euro pe an – spune directoarea Annemie Vanackere, o femeie charismatică, inventivă în crearea proiectelor şi în obţinerea fondurilor. HAU rămîne principala instituţie pentru noile limbaje performative în Berlin. I se alătură Impulse Theater Festival, platforma cea mai importantă de teatru independent din Germania. Ediţia din acest an (15-25 iunie) este dominată de tema refugiaţilor, care acum bîntuie, de altfel, întreg teatrul german (Germania a primit în jur de un milion de refugiaţi). În cadrul Impulse, Compania Rimini Protokoll va prezenta de mai multe ori o formă de immersive art (formulă de creaţie care implică publicul, în vogă acum în Germania), EVROS WALK WATER, o producţie care mixează situaţia de la graniţa Greciei cu Turcia – pe linia rîului Evros, graniţă blocată din 2012 de valul de imigranţi – cu piesa de trei minute a lui John Cage, „Water Walk“ (performată live în show-ul TV I’ve Got a Secret din 1960). Practic, este vorba despre un reenactment al piesei lui Cage în care instrumentele originale (cadă, răţuşcă de plastic, oală de gătit etc., lucruri care au legătură cu apa) sînt înlocuite de poveştile unor supraviețuitori din Irak, Afganistan şi Siria, care se află într-o tabără pentru refugiaţi din Grecia. Neputînd fi prezenţi live, poveştile acestora sînt înregistrate audio, spectatorii le ascultă individual la căşti şi, urmînd instrucţiunile, pot realiza un concert.

Problema refugiaţilor se întretaie cu o altă preocupare a teatrului german, aceea a diversităţii etnice. Lumea se schimbă, realitatea teatrală şi publicul de asemenea, iar dominaţia actorilor albi devine inadecvată în raport cu cotidianul. Prin urmare, teatrele au început să se deschidă spre actori de variate etnii; în plus, au descoperit un public migrant pentru care trebuie să îşi adapteze producţiile (cel puţin două spectacole de la Deutsches Theater Berlin se joacă în mod curent cu subtitrare în engleză). Germania reacţionează rapid la realitate, iar de multe ori, este un factor determinant în crearea ei. (va urma)

Călătorie realizată la invitaţia Ministerului de Externe al Republicii Federale Germania şi susţinută de Institutul Goethe şi Ambasada Germaniei la Bucureşti.

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Artur Ghukasyan, Ihab Zahdeh

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

Moscova, ianuarie 1959. Delegația PCR la lucrările celui de al XXI-lea Congres al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice (© „Fototeca online a comunismului românesc”, cota: 4/1959)
Demascările politice din 1959: Un adevărat program vizând intimidarea intelectualilor
În cartea sa de amintiri mai aparte, pentru că sînt ale unui om obișnuit care s-a specializat în Istorie, și, prin, urmare proiectează viața sa individuală, de om obișnuit, pe un uriaș fundal istoric, Ioan Scurtu abordează demascările politice din 1959.
George Cosac presedinte FRT FOTO Mediafax
FR Tenis se umple de bani și îl umilește public pe finul lui Iohannis
FR Tenis a publicat pe site-ul oficial deciziile instanțelor.
FOTO 1 JPG
„Windows” cu tenorul Marius Vlad Budoiu (II)
După „Window to Schumann”, vă prezint în continuare „Window to Puccini” și „Window to Freedom”, celelalte CD-uri din noul ciclu de piese vocale înregistrate de Marius Vlad Budoiu, acum în acompaniamentul de pian al Larisei Pentea.
Kaja Kallas și Volodimir Zelenski  Foto Captură video Facebook Volodimir Zelenski jpg
Un înalt reprezentant al UE susţine folosirea activelor rusești înghețate ca plată a „daunelor pe care Rusia le-a cauzat Ucrainei”
Kaja Kallas, reprezentant al UE pentru Afaceri Externe, a declarat că Kievul are dreptul legitim la despăgubiri, aşa încât activele ruseşti îngheţate de Uniunea Europeană ar putea fi folosite pentru a ajuta la reconstrucţia Ucrainei.
bob tunsoare jpg
Cele 5 tunsori la modă ușor de coafat și potrivite oricărui stil
Alegerea unei tunsori poate transforma complet aspectul și stilul personal, mai ales dacă optezi pentru una modernă, ușor de întreținut. Tendințele pun accent pe naturalețe, versatilitate și ușurința de coafare.
sistem rachete patriot
România a testat cu succes sistemul Patriot al Forțelor Aeriene. Anunțul Ministerului Apărării Naționale
O baterie de rachete Patriot din Regimentul 74 a fost testată cu succes în cadrul exercițiului F.A. PATRIOT SPARK 24.11, desfășurat la Capu Midia, a transmis Ministerul Apărării Naționale. Exercițiul a avut loc în perioada 2-12 decembrie.
Criza economica criza financiara FOTO Shutterstock
Previziunile pentru 2025 sunt incerte: BNR va apăra stabilitatea leului până după alegerile prezidențiale
Raportul „Dezechilibrele macroeconomice necesită stabilitate politică”, publicat joi de economiștii BCR arată cât de incerte sunt previziunile pentru 2025, singura certitudine fiind că BNR va apăra stabilitatea leului.
Zelenski primit de Biden la Casa Albă FOTO EPA EFE jpg
Administrația Biden ia în calcul sancțiuni asemănătoare celor impuse Iranului, vizând petrolul rusesc, pentru a-l slăbi pe Putin
Administrația Biden, care până acum a evitat măsuri care ar putea duce la o creștere a prețurilor energiei, în special în perioada premergătoare alegerilor prezidențiale din noiembrie, pare să fie acum mai deschisă la ideea unor sancțiuni suplimentare împotriva Rusiei.
CM 2030 jpg
Campionatul Mondial din 2030, unul „revoluționar”. Se va juca pe 3 continente
Cupa Mondială din 2030 și-a anunțat țările organizatoare.