Berlin. Reţele

Publicat în Dilema Veche nr. 644 din 23-29 iunie 2016
Berlin  Reţele jpeg

Coadă în faţa Berliner Festspiele sîmbătă, la miezul nopţii. Tineri între 20 şi 30 de ani. Ultimul spectacol din showcase-ul Theatertreffen s-a încheiat în urmă cu două ore, dar acum începe deja tradiţionala petrecere de final de festival cu DJ Lars Eidinger (Party Autistic Disco – Pop is pop and art is art). Tehnicienii au demontat decorul din John Gabriel Borkman de la Burgtheater, Viena şi au aranjat scena pentru party, cu lumini, ecran de proiecţie şi masa pentru DJ (pe care Lars Eidinger urcă din cînd în cînd ca să anime publicul), bar (cu băuturi servite în pahare de sticlă). Party-ul are loc chiar pe scenă, delimitată de sală doar prin­tr un cordon. Nimeni nu pare stresat că se strică/murdăreşte ceva (şi nici nu se întîmplă lucruri grave, dar, desigur, cîteva pahare sparte au rămas pe scenă). Garderoba este deschisă toată noaptea. După succesul din ultimii ani, cînd accesul la petrecere a fost liber, anul acesta, organizatorii au decis să introducă bilete de 5 euro. În schimbul biletelor, primim brăţări de hîrtie. În numai două ore, Berliner Festspiele s-a transformat din scenă de teatru mainstream în club de noapte. Colega din Rusia, Ana Iacimeneva, producător la Opera din Ekaterinburg, are un „şoc pozitiv“. De ce? „Pentru că pe o scenă de teatru se poate întîmpla aşa ceva.“ Germanii nu au nici o legătură cu veneraţia, cu „sfînta scîndură“ sau „templul teatrului“, şi asta este reconfortant. Găsesc aici o naturaleţe, absentă acasă şi redescoperită la Berlin, a lucrurilor în pas cu timpul, o nonmuzeificare. Evoluţiile sînt fireşti, nefiresc este să le opreşti. La Berlin, nu se mumifică nici arta performativă şi nici spaţiile, în general.

Lars Eidinger, actorul emblematic al lui Thomas Ostermeier de la Schaubühne, vedetă în Germania şi în afara ei („Eidinger şi Ostermeier fac un teatru de export“, spune unul dintre ghizii noştri), atrage un public tînăr cu dubla sa identitate, de om de teatru/film şi DJ în cluburi. Aflu că în Germania teatrul nu e considerat tocmai cool şi că tinerii sînt mai interesaţi de muzică, vizual sau media, dar la spectacolele pe care le-am văzut, sălile au fost pline, chiar dacă nu a jucat Eidinger.

Oameni

Contactul pe care Theatertreffen îl realizează cu oamenii de teatru străini (critici, manageri culturali, artişti) prin intermediul Programului Vizitatorilor al Ministerului de Externe al Germaniei este esenţial pentru ambele părţi. Germanii îşi prezintă scena teatrală (inclusiv zona noninstituţională, învăţămîntul artistic – din perspectivele profesorilor şi ale studenţilor – şi spaţiile de joc), acţiune prin care evită închiderea în bula proprie, iar străinii înţeleg un sistem teatral şi forţa lui (inclusiv cea financiară). Dar programul oferă şi interconectarea unor oameni din întreaga lume şi compararea unor tipuri de teatru şi a unor contexte culturale complet diferite.

Dramaturg, actor, compozitor, Charlie Haffner din Sierra Leone a avut un şoc financiar la Berlin. Investiţia germană anuală în artele performative (teatru, dans, operă) – reamintesc cifra din primul articol, două miliarde de euro – este inimaginabilă pentru ţara lui în care PIB abia atinge 5000 de miliarde de dolari americani. Greu de imaginat a fost şi pentru Claus Caesar, dramaturg la Deutsches Theater Berlin, că există ţări în care nu se pot investi aceşti bani în artele performative. O altă problemă a fost durata show-urilor. Charlie Haffner, dar şi Mandla Mbothwe (Creative Manager la Artscape Theatre Center din Africa de Sud) şi Martha Mukaiwa (critic de artă din Namibia) au reclamat lungimea spectacolelor, deşi 90 sau 120 minute sînt durate normale în Europa. În Africa însă, show-urile au în medie 40-50 minute şi sînt urmate de discuţii, pentru că teatrul face parte din procesul de educaţie. Scriitor şi curator de arte performative, Zhao Chuan din Shanghai promovează forme noi de teatru social, alternative la cel instituţional (conservator şi eminamente estetic) într-un context politic neprietenos cu astfel de iniţiative. Ihab Zahdeh este actor şi director artistic al Teatrului Yes din Hebron, Cisiordania (Palestina), singurul teatru care a existat vreodată în acest oraş. Prin urmare, misiunea sa este să introducă şi să dezvolte conceptul de teatru într-o comunitate care nu-l cunoaşte, în special prin spectacole şi ateliere pentru copii şi adolescenţi (educaţia generaţiilor tinere). Daniel Lassard este actor şi regizor într-o companie de teatru de limbă franceză, dintr-un oraş de limbă engleză, dintr-o provincie preponderent franceză din Canada. Este o minoritate într-o minoritate şi scopul său este să păstreze cultura franceză în zona engleză canadiană. Micile detalii arată marile diferenţe culturale, sociale, politice.

Desigur, au fost prezenţi şi oameni de teatru care funcţionează în contexte cunoscute. Dáša Ciripová lucrează pentru Festivalul de la Nitra, Slovacia. Dóra Büki este managerul teatrului independent Proton din Budapesta, al cărui cofondator este regizorul de teatru şi film Kornél Mundruczó. Mark Ball este director artistic al LIFT – bienala londoneză de teatru. Artur Gukasian organizează în Erevan (Armenia) High Fest International Performing Arts Festival. Artiştii şi criticii din America de Sud se ocupă de teatru politic şi dans contemporan. Dincolo de diferenţe, constatăm că avem aceleaşi preocupări şi probleme.

De fapt, în Berlin am cunoscut oameni, nu sisteme sau clădiri. Nemţii ştiu cel mai bine asta. Încă nu au terminat de reconstruit şi nu cred că vor termina vreodată, sînt într-un perpetuum mobile arhitectural, precum liftul Pater noster văzut la Ministerul de Externe, care nu se opreşte din rotaţia lui, astfel încît trebuie să urci şi să cobori din mers (asemenea ascensoare se găsesc în clădirile vechi din Germania). Identitatea se (re)con­struieşte în funcţie de realitate, timp, loc şi de oamenii din jur.

Le mulţumesc ghizilor noştri germani – pe care i-am botezat „angels“ –, artişti în viaţa de zi cu zi: Ariane Pauls, Boris Abel şi Vincent Bozek. Pentru mine, Berlinul are chipul lor.

Călătorie realizată la invitaţia Ministerului de Externe al Republicii Federale Germania şi susţinută de Institutul Goethe şi Ambasada Germaniei la Bucureşti.

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Arthur Ghukasyan, Judith Buss

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Scene horror în centrul Londrei. Mai mulți cai plini de sânge și-au aruncat călăreții și au lovit mașini și oameni VIDEO
Cinci cai ai Household Cavalry au rămas liberi în centrul Londrei după ce și-au aruncat călăreții militari în timpul exercițiului de miercuri dimineață, potrivit Daily Mail Online.
image
8 obiceiuri care te fac să îmbătrânești mai repede. Ai putea trăi cu 20 de ani mai mult
Experții în longevitate avertizează asupra comportamentelor care provoacă „daune celulare”. Chiar dacă nu putem încetini timpul, îi putem încetini efectele asupra noastră, potrivit experților. Cheia este să facem alegeri mai sănătoase și să ne dezicem de câteva obiceiuri.
image
Amănuntul care l-a scăpat de nouă ani de puşcărie pe un şofer fără permis, care a ucis trei femei
Un şofer iresponsabil, care a comis un grav accident rutier în apropiere de oraşul Târgu Neamţ, a fost aspru condamnat în primă instanţă, dar magistraţii de la instanţa superioară au decis altceva.

HIstoria.ro

image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.