Berlin. Dada

Publicat în Dilema Veche nr. 641 din 2-8 iunie 2016
Berlin  Dada jpeg

Theatertreffen, showcase-ul teatrului de limbă germană organizat în fiecare an, în luna mai, de Berliner Festspiele, este un eveniment amplu, cu zece producţii selecţionate (cele mai bune spectacole din anul precedent) şi seminare, ateliere şi programe de dramaturgie care includ invitaţi străini. Se creează o placă turnantă care conectează teatrul german cu restul lumii, funcţionînd ca o reţea de relaţii, platformă de prezentare şi diseminare, dar şi ca laborator de creaţie.

Interesant este procesul de alegere a celor zece spectacole. Theatertreffen are forţa unui eveniment de prim rang, dar în acelaşi timp, se confruntă şi cu acuzaţii de conservatorism, o evidentă opţiune pentru mainstream şi prea puţin interes pentru zona independentă. Selecţia de anul acesta susţine acest reproş, producţiile fiind conservatoare ca estetici, însă unele dintre ele au atins teme extrem de sensibile ale actualităţii mondiale.

Juriul care selectează spectacolele este alcătuit din şapte persoane, fiecare cu un mandat de trei ani, care nu începe şi nu se finalizează în acelaşi timp pentru toţi. Astfel, în fiecare an, o parte din juriu îşi termină mandatul şi este înlocuită (se evită regurgitarea aceloraşi gusturi şi viziuni, ceea ce în România, dimpotrivă, se cultivă: deşi juriile UNITER se schimbă anual, practic sînt cîteva persoane care se rotesc în componenţa lor; la Festivalul Naţional de Teatru este un singur selecţioner cu un mandat de trei ani, care poate fi reînnoit etc). Cei şapte membri ai juriului (critici) au văzut într-un an aproape 400 de spectacole în trei ţări (Germania, Austria, Elveţia) – volum uriaş de muncă şi material pentru ample şi aprinse dezbateri. Au existat situaţii cînd unul dintre membrii juriului a scris o recenzie negativă unui spectacol selecţionat, făcînd opinie separată faţă de colegii săi. Anul acesta, realitatea a fost mai dură decît altădată. Juriul s-a confruntat, în timpul călătoriilor, cu problema migranţilor, cu graniţe închise, proteste, tabere de refugiaţi etc. Scena germană a absorbit noua problemă şi a concretizat-o în texte şi spectacole, considerînd că este de datoria teatrului să devină portavocea dezbaterilor despre situaţia refugiaţilor. Astfel, juriul şi-a pus problema dacă e etic să selecţioneze spectacole care abordează chestiunile acute ale societăţii, chiar dacă estetic, unele dintre ele sînt deficitare. Concluzia pare să fi fost „da“, căci din cele cinci spectacole văzute, cele politice au fost interesante ca temă, dar discutabile ca formă. Despre asta însă – într-un articol viitor.

Să ne întoarcem la juriu. Să nu ne imaginăm că toată Germania mîngîie pe cap refugiaţii. Nu toată lumea a simpatizat cu tema migranţilor, iar manifestarea opoziţiei a luat diferite forme. Regizorul Alvis Hermanis s-a retras dintr-un proiect în semn de protest pentru implicarea Teatrului Thalia din Hamburg în mişcarea „Refugees Welcome“. Şi asta e doar una dintre reacţii. Cert este că spectacolele despre refugiaţi sau despre conflictul din Orientul Mijlociu au fost selectate în festival. Şi apropo de probleme sociale, reprezentanta guvernului federal scrie în caietul-program al festivalului despre egalitatea de gen, despre numărul mare de regizoare şi dramaturge implicate în eveniment, nu ca o favoare făcută corectitudinii politice, ci ca o prezenţă firească.

Publicul german a fost o surpriză prin entuziasmul său efervescent, asta chiar la spectacole austere, poate stimulative intelectual (pentru germani, căci erau conectate direct la politica locală), dar nu şi estetic. E o ruptură între răceala de pe scenă – un brechtianism sec, fără nuanţe – şi căldura din sală. Am aflat însă că publicul poate fi şi rece, ba chiar huiduie dacă îi displace o producţie.

Pîlnia şi Stamate

der die mann, text: Konrad Bayer, regie şi scenografie: Herbert Fritsch, costume: Victoria Behr, light design: Torsten König, direcţia muzicală: Ingo Günther, dramaturgie: Sabrina Zwach. Cu: Florian Anderer, Jan Bluthardt, Werner Eng, Annika Meier, Ruth Rosenfeld, Axel Wandtke, Hubert Wild, muzicieni: Ingo Günther, Michael Rowalska, Taiko Saito, Fabrizio Tentoni Volksbühne am Rosa-Luxemburg-Platz, Berlin.

Dincolo de divergenţele dintre membrii juriului, a existat un spectacol care a fost acceptat de toţi: der die mann, pe un text de Konrad Bayer (dadaist austriac, membru al Grupului de la Viena în anii ’50, care s-a sinucis la 32 de ani) în regia unui star al scenei germane, Herbert Fritsch, la Volksbühne (încă teatrul lui Frank Castorf). Spectacolul este o demenţă serioasă (dar foarte amuzantă), intens urmuziană – există un uriaş megafon pe scenă, care amplifică/anulează/distorsionează vorbirea; oricum, textul este construit din cuvinte inventate, cu aparenţă de limbă germană (grammelot) sau fraze fără sens, care generează sens prin muzicalitate. Muzica, originală (contemporană) şi live, susţine fluenţa discursului vorbit, care se transformă, de fapt, tot în muzică. Este o producţie intens auditivă, simfonică şi în acelaşi timp, intens vizuală, o combinaţie între dada, Lady Gaga şi Andy Warhol (la ultimul m-au trimis decupajele de culoare şi personajul multiplicat). O operă („pentru mine totul este operă“ – spune Herbert Fritsch) suprarealistă vorbită, în care factorul uman – un personaj multiplicat care funcţionează sincronic, dar nu ca multiplu identic, ci ca multitudine de variante ale aceluiaşi element – este utilizat tot ca instrument muzical. Întreg spectacolul combină o formă performativă precisă (coregrafia pe turnantă obligă actorii la mare precizie în mişcare, cu efecte surprinzătoare, deşi tot Herbert Fritsch ne-a spus că trucurile sînt simple) cu improvizaţia pe care o presupune grammelot. De altfel, actor la origine, Fritsch a permis actorilor să improvizeze pe teme date, nu doar pe scenă, la repetiţii, ci şi singuri, acasă. Regizorul a lăsat ideile şi fanteziile să circule, fără să le blocheze într-o structură dinainte stabilită. Şi totuşi, spectacolul este precis în desfăşurarea lui, cu improvizaţii cu tot. O colorată lume dada, cea mai bună pe care am explorat-o vreodată. (va urma)

Călătorie realizată la invitaţia Ministerului de Externe al Republicii Federale Germania şi susţinută de Institutul Goethe şi Ambasada Germaniei la Bucureşti.

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: T. Aurin

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Motivul absurd pentru care o vânzătoare a refuzat doi tineri. „Poate credea că îl folosiți la orgii“
Doi tineri, unul de 25, iar celălalt de 21 de ani, susțin că o vânzătoare a refuzat să-i servească și le-a cerut să vină însoțiți de părinți, deși aveau actele și puteau să demonstreze că sunt majori. De fapt, ei nici măcar nu au cerut țigări, alcool sau alte produse destinate exclusiv adulților.
image
Prețul amețitor cu care se vinde un garaj din lemn în Brașov: „E inclusă și mașina în preț?"
Un anunț imobiliar din Brașov pentru vânzarea unui garaj din lemn a stârnit ironii din partea românilor. Garajul de 22 metri pătrați din lemn costă cât o garsonieră.
image
Ianis, sufocat de Hagi: cum un părinte, „orbit“ de subiectivism, a ajuns să facă țăndări imaginea băiatului său
Managerul Farului a mai creat un caz, deranjat că selecționerul nu i-a titularizat băiatul în amicalele cu Irlanda de Nord și Columbia. Episodul lungește lista derapajelor unui părinte care persistă în greșeala de a-și promova agresiv fiul, mărind și mai mult povara numelui pe umerii acestuia.

HIstoria.ro

image
Bătălia codurilor: Cum a fost câștigat al Doilea Război Mondial
Pe 18 ianuarie a.c., Agenția britanică de informații GCHQ (Government Communications Headquarters) a sărbătorit 80 de ani de când Colossus, primul computer din lume, a fost întrebuințat la descifrarea codurilor germane în cel de Al Doilea Război Mondial.
image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.