Avatarurile eroului contemporan

Publicat în Dilema Veche nr. 605 din 17-23 septembrie 2015
Avatarurile eroului contemporan jpeg

● Festivalul Internaţional de Teatru NETA, 28 august – 4 septembrie (prima ediţie). Teatrul Naţional Bucureşti.  

Cum Teatrul Naţional din Bucureşti nu avea festival – lucru pe care îl face toată lumea, fie din cauza concepţiei înţepenite că asta ar fi o formă (singura) de a demonstra ce putere teatrală este instituţia în cauză, fie din cauză că finanţatorul (statul) dă cu precădere fonduri pentru astfel de evenimente, cauzele acestei limitări fiind legate de capacitatea, limitată şi ea, a finanţatorului de a înţelege cultura, dar asta este altă discuţie –, a iniţiat anul acesta prima ediţie a Festivalului NETA. 

NETA (New European Theatre Action) este o reţea cu 67 de membri (teatre naţionale, companii, festivaluri) din 19 ţări europene, în special balcanice. Festivalul a adus spectacole focusate pe o temă, „Teatrul – erou al timpului prezent“, selectate de Blagoja Stefanovski, preşedintele NETA, director artistic al Teatrului Mic de Dramă din Bitola (Macedonia), Damir Domitrovici, secretar general al NETA, directorul Festivalului Internaţional de Teatru ExPonto, Ljubljana (Slovenia), şi George Banu, teatrolog, preşedintele de onoare al AICT, profesor la Sorbona (Franţa). Evenimentul este binevenit, avînd în vedere că prilejuieşte o mai bună cunoaştere a preocupărilor teatrale din Balcani.

Din spectacolele vizionate se observă cîteva linii comune. În primul rînd, este vorba despre o realitate locală contorsionată, care afectează populaţia din estul european, scăpată de 25 de ani de comunism, dar purtînd încă sechele, parte dintre acestea avînd o legătură strînsă cu identitatea (mai multe spectacole au ca temă relaţia cu mama sau tatăl, nu doar individual, ci mai degrabă ca perspectivă asupra unei identităţi incerte). Apoi am remarcat formate noi de dramaturgie, postmoderne, cu o structură complexă şi complicată, nu întotdeauna bine conceptualizată. Ambele caracteristici duc la ideea unei perioade convulsive încă în teatrul est-european, de căutare a unei voci proprii. Teatrul din estul Europei se dovedeşte atent şi sensibil la tensiunile din jurul lui, care au rădăcini în trecut şi efecte în prezent, identifică lucid viciile societăţii, dar forma sa de expresie este la fel de accidentată ca realitatea pe care o reprezintă. 

Teatrul Atelier Sfumato (Bulgaria), cunoscut în România cu un diptic după

intitulat

prezentat în Festivalul Internaţional de Teatru Bucureşti B-Fit 2007, a venit cu o poveste contemporană,

creaţie a aceluiaşi binom al companiei, Ivan Dobcev (regizor, dramaturg, cu Stefan Ivanov coautor) şi Margarita Mladenova (regizoare). Spectacolul porneşte de la o realitate, aceea a donatorilor de sînge, oameni săraci şi de regulă romi. Personajul central, aflat în spital, cu o transfuzie de sînge provenit de la trei persoane, suferă un delir în care trăieşte poveştile donatorilor. Şi poveştile acestea sînt exemplare pentru un univers contemporan pe care, în cel mai bun caz, îl ignorăm: violenţă domestică, trafic de persoane, copii ucişi sau abandonaţi, abuz psihic şi fizic. Poveştile sînt reale, documentate de autori şi sînt excelent redate printr-o tehnică folosită de Sfumato şi în

: rostirea monologurilor pe o singură expiraţie, lungă, ceea ce dă intensitate vorbirii şi o anume agresivitate interogativă, care trezeşte publicul. Începutul, cu trei bărbaţi fără mame şi trei femei cu bebeluşi în braţe, pe care îi vor abandona, toţi etnici romi, focusează povestea într-un stil brechtian poetic, cu text şi un cîntec live, reluat în diferite orchestraţii, ambele extrem de puternice. Continuarea însă complică textul cu referinţe culturale (de la antici la Cioran), argumentate, dar nenecesare şi cu un limbaj preţios care sufocă frusteţea mărturiilor reale. Cu toate acestea, spectacolul creat de Sfumato rămîne unul dintre cele mai puternice din festival.

, spectacol creat de regizorul Branko Brezovec după romanul lui Robert Musil,

coproducţie a Companiei Eurokaz, Academiei de Arte Dramatice din Zagreb şi Companiei Domino (Croaţia), dinamitează naraţiunea de-a dreptul. Spectacol despre adolescenţă şi trezirea primelor impulsuri sexuale (homosexuale), conectate cu agresivitatea, conştiinţa puterii şi exersarea violenţei asupra celor vulnerabili (tot o problemă de identitate), este bazat pe o construcţie dramaturgică postmodernă, cu accent pe mişcare. Partea a doua inversează naraţiunea primei părţi pe fondul scenei finale, parodiate, din opera

de Wagner. Aici pare a fi problema spectacolului: gratuitatea dinamitării arhitecturii dramaturgice a părţii secunde care nu se mai leagă, în nici un fel, de prima. Nu contest un anumit farmec al montării, nici incisivitatea şi riscul asumat (nuditate frontală, live şi video, pe care se exercită curiozităţile adolescentine), dar ar fi fost de preferat ca sincopa dramaturgică să aibă sens. Altfel, putem face orice pe scenă, miza ar fi să şi însemne ceva. 

(de Gabriele Vacis, Teatrul Cantieri Teatrali Koreja din Lecce, Italia) este spectacolul care pune cel mai clar problema identităţii est-europene, cu şase actriţe din diferite ţări care îşi investighează paternitatea, nu doar cea fizică, directă, ci şi pe cea politică, raportarea la trecutul comunist şi foştii secretari generali de partid (tătucii popoarelor – Brejnev, Tito), divizarea naţiunilor după comunism şi conflictele interetnice care au separat prieteni şi cupluri etc. Cu o structură mixtă, care combină teatrul cu performance-ul, spectacolul are şi el o problemă, căci dramaturgia nu duce nicăieri, rămîne pur expozitivă şi prin asta impactul este redus.

Cu spectacolul Teatrului Academic de Dramă „Vera Komissarzhevskaya“ din Sankt-Petersburg,

(regia Aleksandr Bargman), se revine la realismul psihologic, pe un text de Ingmar Vilkvist despre manipulare şi efectul de turmă, despre modul în care o mentalitate obtuză, care acumulează antipatia populară faţă de

, devine dominantă şi agresivă, un text cu reverberaţii clare în actualitatea imediată. Un bărbat înapoiat mental locuieşte cu o femeie (şi o iubeşte) cu un trecut întunecat, din care face parte un bebeluş cu handicap, abandonat din acest motiv. Textul confruntă mentalul colectiv cu persoanele cu dizabilităţi şi inventariază reacţiile societăţii, ale familiei şi ale Bisericii în faţa celor cu nevoi speciale, condamnînd ipocrizia socială şi mentalitatea retrogradă. Spectacolul rusesc funcţionează teatral în buna tradiţie stanislavskiană, deşi textul ar fi permis alte abordări interpretative. În plus, un anume gust pentru melodramă, vizibil în spectacol, slăbeşte din vigoarea dramaturgică. 

Asupra spectacolului lui Andry Zholdak,

, care a încheiat Festivalul NETA în aceeaşi notă a identităţii şi relaţiei cu părinţii, voi reveni într-un articol viitor. 

Oana Stoica este critic de teatru.  

Foto: D. Sertovic, S. Varsano

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Nu suntem egali în fața bolilor: care sunt românii care nu vor plăti suprataxă pe concediu medical
Politicienii și-au făcut calculele și au decis că nu suntem egali în fața bolilor. Mai exact, PSD și PNL lucrează la o ordonanță de urgență prin care încearcă să elimine supraimpozitarea concediilor medicale doar în cazul anumitor pacienți
image
„Lâna de aur”, cel mai scump material textil natural din lume. Firul de Vicuña se vinde la gram, la fel ca aurul
Firul de Vicuña, recoltat o dată la doi sau trei ani în cantități limitate, se distinge ca fiind cel mai rar și scump fir din lume. Cu o grosime de 12 microni, comparabilă cu cea a aurului, este comercializat la gramaj, se vinde la prețuri exorbitante și presupune un proces de producție meticulos.
image
Decizie radicală pentru „Tesla de Cluj”. „Dacă ziceam că e produsă în Elveția, clienții ar fi sărit s-o cumpere cu 450.000 de euro”
Echipa proiectului a luat o decizie importantă: va regândi „Tesla de Cluj” într-o variantă mult mai ieftină. „Probabil că dacă ziceam că mașina este produsă în Elveția, clienții ar fi sărit să o cumpere cu 450.000 de euro”, susține Florin Dehelean, unul dintre investitori

HIstoria.ro

image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.
image
Procesul „Numai o guriță”, o noutate pentru justiția română la început de secol XX
În primăvara anului 1912, pictorul Gore Mircescu îl aducea în fața justiției pe librarul Constantin Sfetea, pe motivul reproducerii neautorizate a uneia din lucrările sale – „Numai o guriță” – pe care cel din urmă o folosise la ilustrarea unor cărți poștale.