Angélica Liddell jeleşte

Publicat în Dilema Veche nr. 542 din 3-9 iulie 2014
Angélica Liddell jeleşte jpeg

● Ping Pang Qiu, de Angélica Liddell. Cu: Angélica Liddell, Lola Jiménez, Fabián Augusto Gómez Bohórquez, Sindo Puche. La Festivalul Internaţional de Teatru Sibiu. 

O femeie în rochie roşie, cu o perucă turcoaz, rosteşte un monolog despre China. Vorbeşte încet, impersonal, dar îşi expune nonşalant un sîn sau îşi ridică obraznic rochia peste talie. Nu poartă lenjerie intimă. Este seducătoare, cu o senzualitate afişată indiferent, care frizează uneori, aparent accidental, eroticul. O expunere detaşată, nu rece, mai degrabă nepăsătoare, care captează senzorial privirile, în timp ce textul, deşi rostit neutru, sună visceral poetic. Ping Pang Qiu este un performance politic cu un scenariu nenarativ şi o structură postdramatică, în care Angélica Liddell curatoriază texte, imagini, acţiuni şi obiecte prin care încearcă să conceptualizeze dispariţia Chinei sub dictatura comunistă. Spectacolul dezbate relaţia între dictatură şi intimitate, modul în care prima o distruge pe a doua. Efectul de bumerang – cu referire directă la Revoluţia Culturală şi Mao – prin care „evoluţia“ politică duce la extincţia societăţii are corespondent în identitatea individului: identificarea proprie a autoarei la intersecţia între disciplină, pasiune şi ambiţia de a învăţa cele 4000 de caractere chinezeşti „pentru a putea îndura disperarea“. Spectacolul este o introspecţie într-o Chină dispărută sub dictatură, depersonalizată prin controlul abuziv al vieţii personale. Tinerii chinezi, pentru care Mao este o legendă, sînt victimele propagandei. Formula teatrală folosită de Angélica Liddell este una radical postmodernă, bazată pe performarea conceptelor. Spectacolul nu ţine cont de construcţii dramaturgice şi dramatice, mai degrabă asociază monoloage şi acţiuni într-un construct performativ. Angélica Liddell performează dezinvolt, dezinhibat, asumîndu-şi postura unei Chine indecente politic, indecente moral, indecente uman.  

Spectacolul inventariază diferite elemente de cultură chineză, de la caracterele necesare pentru lectură la statuetele miniaturale ce întruchipează armata (în relaţie directă cu doi soldaţi chinezi în pantaloni scurţi, interpretaţi de actori), de la aşa-numita „diplomaţie Ping Pong“ care a relaxat relaţiile americano-chineze în anii ’70 (invitarea echipei de tenis de masă a SUA în China, urmată de vizita preşedintelui Nixon) şi a dus la „orbirea“ Americii în faţa încălcării drepturilor omului la Beijing (efectul de bumerang), de la imaginea iconică a omului care a blocat cu mîinile goale tancurile din Piaţa Tiananmen, la Micuţa Carte Roşie a lui Mao, din care doctrina comunistă este recitată litanic. Pe fundalul operei lui Gluck – Orfeu şi Euridice, Angélica Liddell iniţiază un demers de eliberare de obsesia unei Chine iubite, abandonată acum „morţii“, o Euridice niciodată regăsită, anihilată de îndoctrinarea culturală şi teroarea politică („un om fără doctrină seamănă mai mult cu un om“). Ping Pang Qiu este un drum în infern pentru a constata dispariţia unei lumi şi efectele acestei dispariţii, este o relaţie ca un sistem de pîrghii între dragostea pentru China cea vie şi ura faţă de fantoma ei nevrotică, este plînsul de după moarte: „Cum e posibil ca o iubire aşa plină de dorinţă să fie criticată?“  

Performance-ul se ridică pe două axe, una politică, care porneşte aparent pro-China comunistă şi sfîrşeşte prin răsturnarea paradigmei, şi alta personală, care reclamă (in)capacitatea de a iubi cînd obiectul dorinţei este distorsionat pînă la anihilare. Zgomotul sec al mingilor de ping-pong – sport practicat de mulţi copii chinezi – care sar la perete peste un corp prăbuşit pe masa de tenis, sună ritmic, ca gloanţele. Înregistrarea momentului cînd un om singur opreşte, pentru cîteva clipe, tancurile să pătrundă în Piaţa Tiananmen generează o reacţie de contaminare: Angélica Liddell reia gesturile opozantului, corpul ei se „mulează“ după al lui. Nu este vorba de mimetism, ci de preluarea unei acţiuni şi asumarea unui mesaj, de subminarea unui regim dictatorial printr-o mişcare corporală inofensivă, care însă parazitează sistemul ca un virus (de exemplu, în Rusia, Pussy Riot îşi manifestă opoziţia faţă de Vladimir Putin dezvelindu-şi sînii). Un gest politic este un gest personal, şi invers, jocul nevrotic al actorilor se dovedeşte a integra aceste mişcări subversive, dar şi unele simbolice precum poziţia performerei aplecată peste masa de tenis în timp ce plînge, metaforă a unui popor oprimat, abuzat, sacrificat pentru pacea şi economia mondiale în timp ce America „nu vede“ crima. Sau corpul Angélicăi Liddell, dezvelit, nudul adorat al femeii albe iubite de un chinez – dragoste interzisă, căci „să iubeşti o femeie albă este contrarevoluţionar“ („dar conducătorul a spus că americanii sînt prietenii noştri acum“ – ipocrita diplomaţie Ping Pong). Un corp care pulsează în dragoste şi se cere iubit, dar şi un corp care agonizează. Ce lume este aceea în care dragostea este contrarevoluţionară şi trebuie înăbuşită cu napalm? Ori fluturarea sincron a Micuţei Cărţi Roşii a lui Mao pe muzica lui Gluck din Orfeu şi Euridice, imagine a unui popor îndoctrinat, depersonalizat. Ping Pang Qiu este un spectacol despre suferinţă şi disperare, despre abuz şi acceptarea lui, este un show viu, în care performerii plonjează fără rezerve şi inhibiţii ceea ce radicalizează expresia şi anulează convenţia. O viziune dură, necosmetizată asupra răului uman care derutează publicul (în special pe cel din România, nu tocmai familiarizat cu o astfel de onestitate artistică). Este o formă de violenţă în această sinceritate, în acest dispreţ vomitat pe scenă cu disperare.  

Artist cu o amprentă profund personală – ceea ce face ca invitarea ei la Sibiu, în FITS, să reprezinte un gest de curaj –, Angélica Liddell a fost marea revelaţie a Festivalului de la Avignon în 2010, cînd a prezentat acest spectacol, partea a doua a unei trilogii despre China. În limba română i s-au publicat două piese, Soţii Palavrakis (în antologia Teatru spaniol contemporan 2, editată de Fundaţia Culturală „Camil Petrescu“ şi revista Teatrul azi) şi Casa forţei (Antologia pieselor prezentate în secţiunea „spectacole – lectură“, Festivalul Internaţional de Teatru Sibiu, 2014). De altfel, Antologia FITS 2014 este un instrument util (poate nu şi confortabil, din cauza dimensiunilor mari) de lucru pentru regizori şi actori, căci cuprinde texte ale unor dramaturgi de impact, precum Neil LaBute, ale unora cu un univers interior foarte personal, ca Angélica Liddell şi Wajdi Mouawad, sau ale scriitorilor tineri precum Alexandra Badea, prezentă în volum cu Pulverizare, piesa care a obţinut Marele Premiu pentru literatura dramatică în 2013, decernat de Centrul Naţional al Teatrului din Franţa. FITS îşi asumă permanent riscuri şi asta îl face incitant.  

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: G. Sanz

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Furtuni cu grindină și vânt puternic în mai multe zone din țară. La Tulcea, ISU a emis mesaje RO-ALERT VIDEO
ISU Delta Tulcea a emis un mesaj RO-Alert pentru atenționarea locuitorilor, din Tulcea, Nufărul, Murighiol, Sarichioi, Babadag, Kogălniceanu, Frecăței, Somova și toate localitățile din Deltă Dunării.
image
Se află omenirea în pragul celui de-al Treilea Război Mondial? Ce spun specialiștii
Preocupările legate de izbucnirea unui al Treilea Război Mondial sunt crescânde, având în vedere recentele evenimente petrecute în Orientul Mijlociu, dar și situația din Ucraina.
image
Cum a fost aleasă Dobrogea ca loc de construcție al Centralei nucleare. Proiectul demarat de Nicolae Ceaușescu și inaugurat de Ion Iliescu VIDEO
Specialiștii au identificat și studiat mai mult de 120 de posibile amplasamente pentru centrală şi au fost luate în calcul mai multe bazine: Dunărea, Vişeul de Sus, Someşul Cald, Crişul Negru, Mureşul, Oltul, Siretul, Suceava, Moldova, Prutul Superior. În cele din urmă, a fost aleasă Dobrogea.

HIstoria.ro

image
Femeile din viața lui Lucrețiu Pătrășcanu
Lucrețiu Pătrășcanu a fost un personaj al deceniilor 4 și 5, controversat în timpul vieții, cat și după asasinarea sa în 1954.
image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.
image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.