Amintiri despre viitor(ul prezentului)

Publicat în Dilema Veche nr. 337 din 29 iulie - 4 august 2010
Amintiri despre viitor(ul prezentului) jpeg

Dacă mijlocul iernii constituie, pentru majoritatea publicaţiilor autohtone, o adevărată binecuvîntare, dată fiind ocazia grasă de a-şi umple paginile cu bilanţuri şi clasamente referitoare la felurite activităţi din anul încheiat, ca şi ocazia (mai rar folosită, însă) de a emite predicţii asupra aceloraşi activităţi în anul ce începe, nemaivorbind despre abundenţa subiectelor curente, mijlocul verii este, din punct de vedere editorial, un moment trist şi secetos. Nu tu parlament (noroc cu organismele europene vigilente, care mai strică vacanţa plină de satisfacţii a aleşilor naţiei), nu tu campionat intern (noroc cu mondialele, en l’occurence), nu tu „capriciile vremii“ (noroc cu sătenii noştri ancestrali, care continuă să lase cursurile de apă neamenajate), nu tu nimic – şi nici noroacele acestea nu lovesc chiar tot timpul. La rîndul lui, teatrul tînjeşte; nu pentru că oamenii săi nu fac nimic în timpul verii (dimpotrivă, vezi numărul trecut), ci pentru că activităţile lor sînt considerate, de obicei, neinteresante pentru presă, adică pentru public. Aici ar putea începe o lungă discuţie despre ce cred ziariştii că trebuie să afle cititorii şi ce cred cititorii că trebuie să scrie ziariştii, dar subiectul ar avea o desfăşurare mai amplă decît îngăduie profilul acestei rubrici. Îl semnalez, totuşi, ca posibilă soluţie de „depanare“. 

Întru acestea, teatrul izbuteşte uneori „să se scoată“, în chip de subiect jurnalistic estival, datorită calendarului său ritmat de stagiuni. „Care au fost plusurile şi minusurile stagiunii?“ „Numiţi cel mai bun spectacol al stagiunii!“ „Propuneţi un top al stagiunii!“ Asemenea întrebări şi îndemnuri (adresate, îndeobşte, cronicarilor) dau cîteodată titlurile paginilor de vară – chiar dacă mai pe la coada ziarului. Întrucît deşi, de la o vreme, anul teatral e tot mai des neglijat, pentru simplificare, în favoarea anului... obişnuit (inclusiv în abordările membrilor „breslei“, ceea ce, ca nostalgică demascată ce sînt, mă necăjeşte rău), cuvîntul stagiune continuă să exercite o mică fascinaţie asupra cunoscătorilor şi profanilor deopotrivă – probabil deoarece sugerează, la fel ca toţi termenii de jargon, ritualuri (meşteşugăreşti) secrete, arcane profesionale bine păzite, coduri de comportament enigmatice. După cum, cred eu, teatrul însuşi ar trebui să-şi cultive un ce misterios, păstrîndu-şi, măcar cîteodată, culisele adăpostite, prin cortină, de privirile curioase ale celor care intră în sală. 

Profit, aşadar, de înlesnirea oferită de limbajul specific şi, în lipsa spectacolelor de comentat, întorc o privire cercetătoare spre stagiunea care s-a sfîrşit – nu demult, pentru unele teatre, de două-trei săptămîni, pentru altele. Nu ca să fac bilanţuri, clasamente şi analize, ci numai ca să încerc să-mi limpezesc impresiile. Şi ca să-i chem astfel, iar şi iar, pe eventualii cititori la teatru... înainte ca amuzamentele virtuale să ne anuleze definitiv obişnuinţa şi plăcerea contactului cu arta vie, făcută de oameni vii. 

Stagiunea 2009-2010 a fost, aşa cum (şi cît) am văzut-o eu, una banală. Banală, cel puţin, în raport cu precedentele opt-nouă – la fel de lipsite de strălucire, dar înregistrînd, de bine-de rău, cîte un eveniment real, cîte un scandal de proporţii, cîte o schimbare semnificativă. Mai nimic de acest fel, acum. În afară de prestaţia modestă a ministrului Culturii în chestiunea birurilor impuse artiştilor de administraţia înnebunită (la propriu) de sosirea „intempestivă“ pe plaiul mioritic a crizei ce bîntuie Europa unită de cel puţin doi ani încoace – aspect avînd însă de-a face cu teatrul doar la modul metaforic –, numai cîte-o meschină „mînărie“ locală (încercări ale autorităţilor municipale de a discredita activitatea managerială a lui László Bocsárdi la Teatrul „Tamási Áron“ din Sfîntu Gheorghe, respectiv pe a lui Mc Ranin la Teatrul „Tony Bulandra“ din Tîrgovişte – ultima, încununată de succes), cîte-o scurtă revenire – promiţătoare de mai mult pentru... altă dată? – în peisajul autohton a unor glorii internaţionale (Radu Penciulescu, la Teatrul Naţional din Bucureşti, Andrei Şerban, la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj, Silviu Purcărete, la Teatrul de Comedie) şi agitaţia agreabilă din jurul festivalurilor cu invitaţi importanţi din străinătate, capitol la care Festivalul Internaţional Shakespeare de la Craiova/Bucureşti continuă să deţină, de departe, supremaţia. Puţinele spectacole importante sub raport estetic, din punctul de vedere al unor restituiri dramaturgice necesare, sau semnalînd luări de poziţie esenţiale pentru configuraţia viitoare a teatrului românesc ca artă au trecut mai degrabă neobservate, înghiţite de marea producţiilor medii şi mediocre (vorba vine „marea“ – un lac sărat mai măricel, întrucît nici cantitativ stagiunea nu a atins nivelul normal), fără a obţine decît (în cel mai bun caz) o nominalizare-două la Premiile UNITER. Exemplul cel mai izbitor mi se pare, din această perspectivă, Pyramus & Thysbe 4 you, spectacol-manifest regizat de Alexandru Dabija la Odeon, a cărui teribilă premoniţie a părut să scape chiar şi mediilor profesionale, ce au preferat să-l înţeleagă, în genere, ca pe o glumiţă neînsemnată. Atîta cît a fost „altfel“ stagiunea 2009-2010 a datorat acest lucru tinerilor – noutate meritînd o discuţie separată... săptămîna viitoare.

Alice Georgescu este critic de teatru.

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

Călin Georgescu părăsește sediul Curții de Apel București. FOTO Inquam Photos / George Călin
Un profesor universitar explică de ce Georgescu, Simion și Şosoacă nu sunt suveraniști: „Vorbim de polul extremiștilor, izolaționiștilor și rusofililor!”
Profesorul Valentin Naumescu a explicat ce înseamnă, corect, suveranist și anti-suveranist, în contextul în care în presă se vorbește despre lideri precum Călin Georgescu, Diana Șoșoaca sau George Simion ca făcâd parte din așa-zisul „pol al suveraniștilor”.
Tratatul de la Versailles captura Wikipedia png
10 ianuarie: 104 ani de la intrarea în vigoare a Tratatul de la Versailles, care a pus capăt, oficial, Primului Război Mondial
Pe 10 ianuarie, în 1475, Ştefan cel Mare a zdrobind armatele otomane conduse de Suleiman Pașa în bătălia de la Vaslui (Podul Înalt), iar în aceeași zi, dar în 1971, a murit creatoarea de modă Coco Chanel. 10 ianuarie este și ziua în care, acum 104 ani, a intrat în vigoare Tratatul de la Versailles
madrid jpg
Orașul superb, preferatul românilor pentru vacanțe, are apartamente mai ieftine decât în București sau Craiova! Unde poți cumpăra o locuință cu 65.000 de euro
Românii care visează la o locuință în străinătate, aproape de unul dintre cele mai vibrante orașe din Europa, au acum o oportunitate de neratat.
cub elvira deatcu png
Care este cea mai mare teamă a Elvirei Deatcu atunci când vine vorba despre cei doi copii ai săi: „Nu sunt pregătită...”
Elvira Deatcu, îndrăgita actriță din telenovelele românești a vorbit despre relația pe care o are cu cei doi fii ai săi de 16 și respectiv 21 de ani. Deși sunt băieți mari, vedeta nu este încă pregătită pentru momentul în care nu o să îi mai aibă aproape.
image png
Ministrul Finanţelor spune că 2024 a fost încheiat cu un deficit de 8,6%. De ce îl compară pe Ilie Bolojan cu Elon Musk
Ministrul Finanţelor, Tanczos Barna, a anunţat, joi seară, că în următoarele zile vor exista cifrele finale pentru anul 2024, dar, cel mai probabil, deficitul va fi la 8,6%, iar în acest an România trebuie să se încadreze la un deficit de 7%.
Novak Djokovic, Getty Images jpg
„M-au otrăvit!” Novak Djokovic, acuzații dure despre un episod petrecut la un hotel din Australia, în pandemie: „Nu am spus nimănui public acest lucru”
Novak Djokovic a făcut o dezvăluire șocantă. Sportivul a declarat că a fost "otrăvit", în urmă cu trei ani, în timp ce era reținut într-un hotel de carantină din Melbourne. Când se întorsese în Serbia, în urma unor analize, s-a descoperit că avea un nivel foarte ridicat de metale grele.
FUEGO BUN jpg
Care sunt pasiunile secrete ale lui Fuego. Artistul a transmis un mesaj emoționant: „Asta nu înțeleg mulți...”
Fuego (48 de ani) se numără printre cei mai îndrăgiți artiști din România. De curând, cântărețul a publicat pe conturile sale de socializare un mesaj emoționant și a ținut să își sublinieze pasiunile nebănuite.
image png
Georgia Meloni pusă în încurcătură de ziariști. Ce a răspuns la o întrebare despre furnici
Prim-ministrul italian Giorgia Meloni a fost pentru scurt timp derutată de o întrebare surpriză despre furnici, joi, când timp de mai bine de două ore s-a confruntat cu un adevărat interogatoriu din partea reporterilor italieni şi străini în conferinţa sa anuală de presă, relatează Reuters.
Guvern FB jpg
O nouă zi liberă pentru bugetari! Decizia va fi anunțată vineri, 10 ianuarie 2025
O nouă zi liberă pentru bugetari! Decizia va fi anunțată vineri, 10 ianuarie 2025.