„Acasă“ nu este un cuvînt

Publicat în Dilema Veche nr. 657 din 22-28 septembrie 2016
„Acasă“ nu este un cuvînt jpeg

Domiciliu instabil – o istorie subiectivă a locuirii. Colectiv: Iudith Ardeleanu, Marius Armaşu, Mihaela Bîrlegi, Ioseph Cotnăreanu, Mişa Dumitriu, Paul Dunca, Margareta Eschenazy, Alice Monica Marinescu, Mihaela Michailov, Jak Neumann, Katia Pascariu, Marius Rădulescu, David Schwartz, Lippa Segall, Pompiliu Sterian, Dorotea Weissbuch. Parteneri: FCER – DASM – Căminul „Moses Rosen“, CNDB, Gazeta de Artă Politică, MACAZ – Teatru Bar Coop, Universitatea Bucureşti. Proiect co-finanţat de AFCN. Programul „Vîrsta 4“, Asociaţia ADO în cadrul Platformei de Teatru Politic 2016. 

„Orice om pe-acest pămînt / Are-un drept, e lucru sfînt/ Fie el de orice rasă / Are dreptul la o casă.“ Pompiliu Sterian are 97 de ani şi este un performer constant al spectacolelor de la Căminul „Moses Rosen“. A participat la toate cele şase producţii de pînă acum şi nu are de gînd să le rateze nici pe cele viitoare. Poezia pe care a scris-o pentru finalul recentei premiere exprimă dorinţa utopică a împlinirii unuia dintre drepturile fundamentale ale omenirii, acela la locuinţă. Spectacolul Domiciliu instabil – o istorie subiectivă a locuirii investighează raportul între om şi locuinţă de-a lungul ultimului secol, cel pentru care se mai pot depune mărturii directe, un secol mult încercat de evenimente tumultuoase care au schimbat radical relaţia individului cu statul sau cu mentalul colectiv.

Spectacolul prezintă dominanta în materie de locuinţe în perioade succesive (anii ’20-’30, perioada Războiului, anii ’50 etc.) şi înregistrează nu numai schimbarea perspectivei asupra locuinţei, dar şi mutaţiile politico-sociale care determină formule variate de locuire.

Proprietarii şi chiriaşii sînt surprinşi în esenţa problemelor lor, cu decalajul dintre clasele sociale în prima jumătate de secol XX, care are efect asupra stării materiale şi a modului în care sînt obţinute veniturile în familie. Mărturiile amintesc, pe de o parte, de schiţa lui Caragiale, De închiriat, cu nebunia mutărilor ritualice, de două ori pe an, de Sfîntul Gheorghe şi de Sfîntul Dumitru, cu precaritatea financiară a chiriaşilor şi locuinţele rudimentare, şi pe de alta, de romanul lui Ionel Teodoreanu, La Medeleni, cu tihna provincială a familiilor înstărite. Tragismul Războiului include coşmarul deposedărilor pe criterii etnice, iar în anii ’50, locuitul la comun (model sovietic) creează alte drame, chiar dacă, în spectacol, povestea are un debuşeu comic („eu am trăit cu ei – familia „invadatoare“ – în casă 23 de ani şi nu a fost vesel“, spune Io­seph Cotnăreanu, debutant la 92 de ani în spectacolele „Vîrsta 4“). Romantismul epocii şantierelor şi a coloniilor muncitoreşti a fost urmat de anii ’80, cu accesibilitatea locuinţelor la bloc, dar şi cu situaţii dramatice (soluţia autorităţilor vremii pentru o femeia angajată, care dormea în gară, a fost o boxă într-un bloc; personajul a considerat asta o binecuvîntare). Evacuările de după ’90, determinate de retrocedări şi însoţite de abuzuri, au acutizat problema locuinţelor. Pentru o bună parte din rezidenţii Căminului, mutarea într-o instituţie de îngrijire a fost alegerea salvatoare, determinată nu neapărat de vîrstă sau de neputinţă, cît de nevoia unui „acasă“. Asta nuanţează perspectiva spectacolului: actanţii, rezidenţi într-o instituţie de îngrijire, au o situaţie specială a locuirii, sînt găzduiţi într-un loc care le aparţine şi nu le aparţine, sînt proprietari şi chiriaşi în acelaşi timp, sînt acasă fără să fie acasă. E o situaţie de „între“ care îşi pune amprenta pe viziunea lor asupra locuirii şi, mai mult, pe cea asupra vieţii.

rosencrantz2 foto marc teuscher jpg jpeg

Demersul regizorului David Schwartz urmăreşte fluctuaţia accesului la locuinţe şi modalitatea de relaţionare între stat şi cetăţean cu efect asupra locuirii (deposedările, evacuările, abuzul statului motivat etnic – antisemitismul şi exproprierea evreilor, locuinţe comune, democratizarea accesului la locuinţă în perioada comunistă etc.). Panoramarea mărturiilor directe, contextualizate istoric şi uneori contradictorii – unele sisteme au avut efecte duale, pozitive şi negative asupra cetăţenilor – duce la o privire critică asupra dreptului la locuinţă de-a lungul ultimului secol, iar perspectiva prezentului, în contextul capitalismului sălbatic, aduce mărturii despre alte traume.

Faţă de spectacolele anterioare, Domiciliu instabil are un grad ridicat de complexitate performativă. Teatralitatea se manifestă explicit prin altoirea pe structura spectacolului – episoade de mărturii directe, sistematizate în perioade succesive cronologic care sînt contextualizate istoric, cu două personaje-pivot care fac introducerile istorice şi sînt parteneri pentru personajele propriu-zise (Katia Pascariu şi Paul Dunca) – a unor elemente dramatice, a muzicii live şi a dansului. Spectacolul are un ludic mai pronunţat decît cele anterioare, fără a şi pierde autenticitatea. Interpretările cîntecelor tematice, cu patină temporală („Du-mă acasă, măi, tramvai“, Căsuţa noastră“, „Strada Speranţei“, „Macarale“ – meritul muzical revenindu-i lui Marius Rădulescu, la debut în acest spectacol), pot deveni hituri pe Internet. Songul evreiesc cîntat de Dorotea Weissbuch este unul dintre cele mai emoţionante momente din toată seria performativă de la Cămin. Au fost patru debuturi, pe lîngă cele deja amintite este şi Lippa Segall, care a trăit experienţe negative cu locuinţele comune. Sînt prezenţi performerii de cursă lungă ai programului, alături de Pompiliu Sterian au fost Iudith Ardeleanu (cu garsoniera sa de 25 de metri pătraţi, primul spaţiu propriu), Margareta Eschenazy (eroina unei traumatizante evacuări), Marius Armaşu (a copilărit în coloniile muncitoreşti) sau mai noi, precum Mihaela Bîrlegi (la a doua participare, cu o traumatizantă experienţă a locui­rii pe stradă).

Domiciliu instabil este un spectacol cu structură brechtiană şi conţinut de artă naivă (în sensul curentului artistic generat de creatori care nu au studii, dar care au fost receptori şi restituitori ai „realităţii“). Dar mai mult decît atît, este spectacolul admirabil al unor oameni „locuiţi“ de istorie. 

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: M. Teuscher

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Goana după adeverințele pentru bani în plus la pensie. Ce sume se iau în calcul pe noua lege a pensiilor
Bombardați cu informații despre recalcularea pensiilor și acordarea drepturilor bănești conform legii pensiilor care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, pensionarii au luat cu asalt casele de pensii. O parte dintre documentele cu care se prezintă sunt deja în dosar.
image
Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO
Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.
image

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.