Anvergură

Publicat în Dilema Veche nr. 527 din 20-26 martie 2014
Anvergură jpeg

● Adrian Enescu, Bird in space, A&A Records, 2013. 

Nu exagerez dacă spun că Adrian Enescu este Vangelis al nostru, vizibilitatea sa fiind mărginită nu de talent ori de portofoliul ideilor, ci de circumstanţa geo-politică în care s-a născut, a crescut şi a făcut muzică. Filmele pentru care a compus muzică nu se numesc Blade Runner, 1492, Conquest of Paradise sau Bitter Moon, ci Racolarea, Ciuleandra, Hotel de lux. Nu se prea vorbeşte însă despre muzica de film românească, nu avem cultura soundtrack-ului ca produs muzical; deşi, chiar dacă efecte speciale şi tehnică de înaltă definiţie nu am avut niciodată, muzică am avut mai tot timpul în filme (cel puţin pînă la generaţia mizerabilistă care a făcut un manifest estetic din diverse lipsuri). Îmi amintesc bizareria conceptului de coloană sonoră, prima dată cînd am luat contact cu el – era Vangelis cu Blade Runner. Am întors caseta pe toate părţile, încercînd să-mi dau seama dacă muzica e cîntată de Harrison Ford, ori de celelalte nume de pe copertă. După Revoluţie am putut să văd mai clar ce înseamnă asta, remarcînd tarabe întregi cu casete pe ale căror coperte erau afişe de filme – majoritatea tot cu Vangelis.

Adrian Enescu n-a trăit într-un show business care să facă posibilă popularizarea acestui tip de produs muzical (asta pînă acum, cînd tot A&A Records pregăteşte pentru această primăvară un album cu selecţii din muzica sa de film), aşa că a trebuit să se mulţumească cu un tardiv premiu TIFF pentru întreaga carieră. A trăit într-o industrie pop primitivă, care a pus mereu în lumină executantul, cîntăreţul, ascunzînd pe coperta din spate, cu litere mici, numele compozitorului. Printre numele celebre care i-au cîntat muzica se numără Grupul Stereo, Loredana Groza (celebrul album Bună seara, iubito!) sau Silvia Dumitrescu. Artistul trăieşte şi într-o ţară în care are mare căutare muzica homeopată, aşa că, inspirat probabil tot de exemplul lui Vangelis, a produs şi materiale ambientale – un alt gen în care ascultătorul-pacient e prea puţin interesat de numele de pe copertă. Mai important decît toate astea, şi mai obscur totodată, e faptul că Adrian Enescu e un pionier al muzicii experimentale româneşti, conectat la miracolele timpurii ale muzicii electronice şi ale primelor sintetizatoare (după cum, de altfel, s-a văzut prea bine în dosarul de săptămîna trecută). Nu-mi închipui ce fel de oameni puteau să asculte aşa ceva la noi, în anii ’70, şi nici de unde puteau asculta, dar sîntem totuşi în 2014, aşa că albumul Bird in space ar trebui să-şi găsească acum un auditoriu educat şi pregătit pentru anvergura viziunii prezentate aici. Materialul aduce laolaltă hobby-urile compozitorului – jazzul, prog-rockul şi muzica electronică a(le) anilor ’70, îmbinate într-o manieră nederivativă.

Cei din generaţia mea vor surprinde unele şabloane orchestrale din muzica pop a comunismului, ceea ce se numea pe atunci „muzică uşoară“. I se spunea aşa pentru că probabil era uşor de făcut şi de asimilat, comparativ cu cea clasică, dar nu era nici pe departe atît de uşoară pe cît avea să devină, odată cu eliberarea de standardele comunismului. Autorităţile culturale ale vremii se asigurau că versurile erau muncite de poeţi, iar compoziţia avea adesea ambiţii orchestrale care implicau un acompaniament sofisticat, asigurat de profesionişti. Nimic nu era lăsat la voia improvizaţiei ori a nazurilor cîntăreţilor. Aceştia încercau să-şi definească identitatea cu elemente teatrale de care azi ne amuzăm, însă unele succese ale vremii erau veritabile imnuri prog-pop, şlagăre bombastice relativ lipsite de dansabilitate, însă foarte penetrante.

Jazzul lui Adrian Enescu are, cu precădere în părţile pentru suflători, ceva din arhitectura sonoră a compoziţiilor respective, reevaluată în paradigma big band jazz (deşi, istoric vorbind, probabil a fost invers). Materialul e alcătuit dintr-o jumătate proaspătă şi o jumătate de compoziţii din anii ’70 – de aici o variabilitate a producţiei, dar nu şi a muzicii. E un material compus pentru orchestre jazz, oarecum paradoxal într-un gen egocentrist şi individualist – mai ales la noi, unde jazzul s-a dezvoltat prin iniţiativă şi sacrificiu personal, şi prea puţin prin proiecte muzicale de largă anvergură. A venit, iată, timpul pentru orchestrele jazz româneşti, iar Adrian Enescu ocupă din nou o poziţie de pionierat. 

Aron Biro este autorul blogului aronbiro.blogspot.com

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Reacții după ce un preot a spus că fetele frumoase, abuzate sexual, trebuie să fie trimise la închisoare. Ministrul Justiției: „Este o invitație la viol!” VIDEO
Preotul Nicolae Tănase, președintele Asociației Pro Vita consideră că fetele frumoase, care au fost victimele unei agresiuni sexuale, „nu sunt chiar nevinovate” și că ar trebui să meargă și ele la închisoare. BOR se delimitează de aceste afirmații.
image
Drogul violului, cel mai periculos, dă dependență de la a treia utilizare. Expert: „Este posibil să asistăm la drame uriaşe”
Psihologul Eduard Bondoc, specialist în medicină la Clinica de Psihiatrie din Craiova, avertizează că cel mai periculos drog este cel cunoscut ca "drogul violului", care este insipid, inodor și incolor.
image
O bătrână din Spania și-a găsit casa ocupată de un cuplu de români. „Am crezut că proprietara a abandonat-o“
Un cuplu din România a stârnit controverse în Spania. Cei doi s-au mutat într-o locuință din cartierul Lavapiés din Madrid.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.