Vivat Muzeul Instalatorului Român - interviu cu Ion BARBU

Publicat în Dilema Veche nr. 648 din 21-27 iulie 2016
Vivat Muzeul Instalatorului Român   interviu cu Ion BARBU jpeg

Ion Barbu, prietenul și caricaturistul nostru, a îmbogățit „planeta Petrila“ cu încă un muzeu: cel al Instalatorului Român. Cum și de ce ne explică el însuși.

De ce tocmai Muzeul Instalatorului?

Pentru că Muzeul Minerului există deja, iar apariţia Muzeului Sudorului şi al Lăcătuşului este iminentă.

E doar al instalatorului român sau și al celui de aiurea?

Datorită globalizării, se pare că întreg mapamondul se bucură de talentele lui Dorel. De altfel, lozinca sub care defilează muzeul este: „Instalatori din toate ţările, uniţi-vă!“

Muzeul ăsta a luat în calcul și sensul cuvîntului „instalator“ și pe cel al lui „instalație“? În ce fel le-ați combinat?

Cum se îmbină întotdeauna utilul cu plăcutul, sacrul cu profanul şi sacul cu petecul.

De ce tocmai la Petrila? Ce se întîmplă, de fapt, acolo? Există un întreg… complex muzeal barburian: muzeul Pompadou, Casa memorială „Ion D. Sîrbu“, Muzeul Mamei. Puteți să ne spuneți cîte ceva despre fiecare din ele?

Ctitoriile mai sus-amintite există la Petrila, pentru că acolo oferta a fost mult mai mare decît cererea. Am cerut autorităţilor locale să aloce un post plătit la fiecare obiectiv menţionat. Rezultatul: dacă ei au închis mina, am închis şi noi muzeele.

Ce înțelegem, de fapt, prin „muzeu“? Care e conceptul dumneavoastră, ce fel de muzee vreți să faceți? Cum expuneți și de ce?

Eu înţeleg, dar multă lume nu pricepe, că un muzeu este un organism viu. Adică plin de viaţă, cu multă culoare în obraji şi care creşte în fiecare zi. Nu ca Făt-Frumos, ci ca Făt-Deştept. Muzeul din Petroşani e o provocare imensă pentru o zonă cantonată încă în realismul socialist unde muşchii minerului mai parazitează creierul concitadinilor.

Ce conține, în detaliu, Muzeul Instalatorului? Scule? O istorie a instalatorului? Care este scopul lui, „ce vrea să spună… artistul“?

Asta cu „scule“ mi-a plăcut mult. Mă gîndesc să deschid o anexă a muzeului cu titulatura SCULĂRIE (instrumente pentru sculat). Acum, serios vorbind, aproape tuturor exponatelor li s-a aplicat definiţia lui Bergson: „Le rire est du mécanique plaqué sur du vivant“ sau, à la roumaine: „du vivant plaqué sur du mécanique“. Scopul muzeul e simplu, tovarăşi: să transformăm Valea Plîngerii în Valea Rîderii. Cum zicea, de altfel, Ion D. Sîrbu: „Fericiţi cei ce încă mai pot rîde.“

Scrieți că muzeul este un omagiu adus lui Magritte, „artistul care ne-a dovedit toată viața că lucrurile nu sînt așa cum le vede lumea“. Puteți dezvolta…?

Întreg muzeul pleacă de la manifestul magrittean „Ceci n’est pas…“. În muzeu este o copie miniaturală a celebrului Ceci n’est pas une pipe, încadrată într-un alt tablou în care scrie Ceci n’est pas un tableau. Obiectul este plasat pe un perete pe care scrie, evident, Ceci n’est pas un mur, care perete face parte dintr-un muzeu pe care scrie, logic, Ceci n’est pas le Musée de l’Installateur Roumain. Iar lucrurile ar trebui să meargă mai departe: la intrarea în Petroşani să apară un panou cu inscripţia Ceci n’est pas une ville, apoi la intrările în ţară inscripţii cu Ceci n’est pas un pays, culminînd cu Bruxelles-ul, unde pe un banner uriaş să troneze Ceci n’est pas l’Union Européenne.

Care e povestea Matisse-ului expus în muzeu?

Am renunţat de bunăvoie la programul Rabla şi am cedat Muzeului maşina din autobaza personală. Mi s-a părut un schimb avantajos să dai o vechitură de Matiz pe o prospătură de Matisse.

Cum ați ales spațiul pentru muzeul ăsta, cum alegeți spațiile în general pentru muzeele pe care le-ați făcut?

Sigur e că nu eu aleg spaţiile pentru muzee. Poate că ele mă aleg pe mine. Pentru că, în general, sînt clădiri părăsite, bătrîne, lipsite de apărare şi roase de boli. Eu sînt acela care crede că tuturor, fiinţe sau lucruri, trebuie să le mai acorzi o a doua şansă. Cred într-o viaţă viitoare a clădirilor, unde o casă de colonie poate deveni un muzeu de literatură, o sală a pompelor poate fi peste noapte un centru Pompadou; ori o grădiniţă se poate da peste cap, transformîndu-se într-un muzeu al instalatorului.

De unde vă luați exponatele? Puteți să ne spuneți povestea măcar a unora dintre ele?

Exponatele nu le iau, ci le produc. Materia primă este piaţa şi viaţa second-hand din Valea Jiului.

1 1 jpg jpeg

Ce loc ocupă cuvîntul, în relație cu obiectele expuse?

Primul loc ar trebui să-l ocupe vizitatorii care să rămînă muţi de admiraţie. Pe locul doi mi-aş dori să fie proştii care nu pricep nimic, dar e musai să-şi dea cu părerea. Al treilea loc ar fi al snobilor care, ţîţîind din buze şi dinţi, pot să exclame plini de importanţă: INTERESANT! Pe ultimul loc, dar nu cel din urmă, acei competenţi la fel de egali cu tine care se simt datori să-ţi dea sugestii sau să pluseze peste ceea ce ai considerat tu ca definitiv încheiat. Revenind la întrebare, acest muzeu ar trebui să fie în totalitate, precum cele mai bune desene ale mele, fără cuvinte. Am făcut o concesie însoţind unele instalaţii cu cîteva vorbe de duh. Duh profan, of course.

Cu cine lucrați? Care este echipa dumneavoastră?

Îmi pare bine să amintesc aici şi acum minunata mea echipă de voluntari, fără de care muzeul prezent n-ar fi fost gata azi: Gheorghe Groza, Gaby Nyaradi, Cristina Şandor, Carolina Miron, Dodi Şandor, Rolly Szedlacsek, Sorin Giurea, Ina Berar, Teodora Coman, Maggie & Iulia Mikola, Rodica & Florin Glonţ, Andrei Dăscălescu, Camelia Toma. Aproape toţi petrileni. Apelul către petroşeneni pentru voluntariat, făcut pe o reţea de socializare, a dat rezultat zero.

Mai există un asemenea muzeu în lume? Dacă da, unde? Ați luat legătura cu el? Ce reacții au avut cei care au vizitat muzeul?

La fel ca Flaubert cu a sa celebră remarcă „Madame Bovary c’est moi!“, şi eu aş putea spune: „Le Musée de l’Installateur Roumain c’est moi!“ Aşadar nu cred că mai există un asemenea muzeu, nici în Petroşani, darămite în lume. Pe cei mai informaţi decît mine i-aş ruga să-mi arate un muzeu identic pe lumea aceasta şi‑l dărîm cu mîna mea.

Înțeleg că sînteți cavaler decorat cu ordinul „Steaua României“. Puteți să ne împărtășiți ceva din epopeea acestei decorări?

„Decorarea“ mea cu „Steaua României“ este cel mai bun exemplu despre cum îşi bate joc ţara de tine. Epopeea acestei batjocuri („Steaua României“ din cutia de pantofi) o puteţi citi în volumul colectiv Ultima dată, apărut la editura ART. Ca să scutesc cititorul de lectura unui text care poate să-i provoace traume emoţionale, vă spun pe scurt: ba am „Steaua României“, ba n-o am! Îmi doresc din toată inima s-o returnez Administraţiei Prezidenţiale, dar, ca să fac gestul acesta, ar trebui s-o primesc, cum de altfel zice Monitorul oficial c-aş fi primit-o. Şi, cum sînt omul soluţiilor, îi dau eu una lui Iohannis: dacă tot i-o luaţi lui Tökés, daţi-mi-o mie! La un inventar aţi ieşi bine. Plus cu minus dă zero, nu-i aşa, dom’ profesor?

Cum e Petrila văzută în țară și aiurea?

Răspunsul la această întrebare sper să-l dea amicul Andrei Dăscălescu, cel care de ceva amar de vreme lucrează cu sîrg la documentarul artistic Planeta Petrila. Dacă lucrul acesta se va termina în toamnă, cum şi-a propus, de altfel, România şi lumea întreagă vor afla cine este, de unde vine şi unde dracu’ se îndreaptă Petrila asta fără mină şi căreia nu-i lipseşte decît minerul.

Și, pentru că nu puteam termina altfel, ce planuri de alte muzee mai aveți?

Am totul pregătit pentru un Poetry Museum. Caut: a) un spaţiu potrivit; b) nişte bani europeni; c) un administrator care să nu-i fure; d) un primar deştept. Aştept un răspuns pe adresa redacţiei. Exclus: „Bă, da’ pretenţios mai eşti! Hai sictir!!!“

a consemnat Iaromira POPOVICI

Foto: A. Dăscălescu

dascalescu2 jpg jpeg
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
„Iuda“ care i-a trădat pe luptătorii anticomuniști, plătit regește. Povestea legendarului Ogoranu care nu a putut fi prins de Securitate timp de aproape trei decenii
Banda lui Ion Gavrilă Ogoranu, din care făceau parte unii din cei mai vestiți luptători anticomuniști, a fost anihilată după au fost infiltrați trădători. Informatorii Miliției și ai Securității primeau bani grei pentru informații despre partizani.
image
Joburile de rutină cresc riscul de declin cognitiv cu 66% și de demență cu 37%, potrivit unui studiu
Conform unui nou studiu, activitatea intensă a creierului la locul de muncă ar putea da roade nu numai în ceea ce privește avansarea în carieră, ci ar putea, de asemenea, să protejeze cogniția și să contribuie la prevenirea demenței pe măsură ce înaintezi în vârstă.
image
Rujeola a început să-i ucidă și pe părinții nevaccinați. Număr record de cazuri
În România avem epidemie de rujeolă, iar situația devine din ce în ce mai gravă: săptămâna trecută s-a înregistrat un record de îmbolnăviri.

HIstoria.ro

image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.
image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.