„Folosesc toată experienţa de viaţă în regie“ – interviu cu regizoarea Geanina HERGHELIGIU

Publicat în Dilema Veche nr. 647 din 14-20 iulie 2016
„Folosesc toată experienţa de viaţă în regie“ – interviu cu regizoarea Geanina HERGHELIGIU jpeg

Este din Bucovina. Licențiată în drept și regie de teatru. Istoria ei personală include, pe lîngă pasiunea pentru literatură și teatru, și pledoarii și găsirea de soluții juridice. Poate, de aceea, alegerile și punerile sale în scenă beneficiază de un grad sporit de maturitate și de înțelegere a lumii. Geanina Hergheligiu crede în revitalizarea orașelor prin cultură și mai crede, de asemenea, că edilii ar trebui să aibă în echipă și un regizor de teatru, născut sau „trăit“ în acel oraș. A avut șansa să fie coautor al Strategiei de dezvoltare culturală și creativă a municipiului Suceava 2015-2025 și speră ca ideile pe care le-a avut în timpul acestui proiect să se materializeze. Își dorește să dezvolte un proiect bazat pe articolele Convenției pentru Protecția Drepturilor Omului și a Libertăților Fundamentale (o „binecuvîntată construcție juridică“), în care să implice dramaturgi, regizori, actori, scenografi, coregrafi.

De unde vine pasiunea pentru teatru?

Eu zic că vine dintr-un „dor“. Un dor continuu de iubire, de o variantă ideală a acestei creaturi extraordinare care este omul, dintr-un dor de Dumnezeu, pînă la urmă. Vine din dorința de a trăi plenar, explorînd mai multe „posibilități“ de a mă raporta la viață. Dar, concret, vine și din  efectul pe care îl produceam asupra celorlalți cînd ne jucam „de-a ceva“ și eu îmi asumam total „personajul“, din liniștea pe care o făceau colegii din școală cînd citeam „compunerile“ sau comentariile la română, din momentele intense și din tăcerea acut-atentă a publicului cînd recitam: „Dar prinţul răspunse-ntorcîndu-se: – Taci…“ – interpretarea „Mistrețului cu colți de argint“ de Ștefan Augustin Doinaș, care mi-a adus premii și mare succes cînd eram copil.  Pasiunea pentru teatru vine și din dorința de a accesa „partea invizibilă“, pe care, copil fiind, o surprindeam în diferite ipostaze, în mistica ritualurilor practicate în satul bunicilor (îmi amintesc de bocitoarele care improvizau durerea și plîngeau la comandă, de forța grupurilor de „mascați“).

Și mai vine și din familie: cînd îl auzeam cîntînd pe tatăl meu, care are un mare talent și o voce sonoră, și care atunci cînd cînta părea că se transformă, că își descoperă acea parte lăuntrică.

Cu toate acestea, prima vocație pe care ați urmat-o a fost avocatura. Cît de lungă este calea de la avocat la regizor?

Nu este neapărat o cale, mai degrabă o „expansiune“. Încerc să folosesc toată experiența mea de viață în regie. Iubesc și avocatura, chiar dacă acum este în „stand-by“, mai ales că am întîlnit oameni deosebiți în domeniu. Nu sînt de acord cu limitări de genul: „Dacă faci ceva, renunți la altceva“. În istoria teatrului sînt exemple de oameni care au avut două profesii. E drept că trebuie alternate fiindcă, pentru performanță, trebuie să te dedici. Aveam 36 de ani cînd am hotărît să dau la regie şi am decis că, dacă tot o fac, să dau la cea mai bună şcoală de regie din România, UNATC „I.L. Caragiale“. N-am spus decît familiei că am luat această decizie pentru că mi se părea greu să intru la această secție, unde erau doar zece locuri. Am intrat însă și în felul acesta mi-am reglat și eu niște lucruri cu mine. Am terminat la clasa profesorilor Felix Alexa și Ion Mircioaga, şi spectacolul meu de licenţă, Equus de Peter Shaffer, a fost jucat la Teatrul Nottara, fiind preluat mai apoi în stagiune de Teatrul Odeon.

Primul spectacol, prima confirmare. De ce ați ales tocmai acest text, un text extrem de dificil?

Inițial, pentru partea vizuală fascinantă a spectacolului. Este un text dificil, într-adevăr, și de aceea și atmosfera repetițiilor a fost, uneori, mai tensionată. Am avut însă parte de actori foarte buni. Am decupat textul destul de mult şi l-am pus în scenă din punctul de vedere al personajului matur, al psihiatrului, cel care coboară împreună cu băiatul de 17 ani în lumea Equus și este fundamental modificat de această întîlnire. Este un spectacol despre lupta dintre sentimentul de adorație față de Dumnezeu și dorința ca acesta să devină tangibil, despre primele impulsuri erotice față de o fată. Este un spectacol despre vîrsta „primului păcat“ și trăirile umane asociate acesteia.

Legat de trăiri… care sînt trăirile dvs. cînd citiți, ca regizor, un text?

Așa cum am mai spus și în alte dăți, la începutul drumului construcției unui spectacol, regizorul este „un om singur, cu un text în mînă“. Este o singurătate specială, care marchează „punctul zero“. Relația regizorului cu textul trebuie să fie, în acest „punct zero“, sinceră, profundă și intensă.  Textul trebuie să se suprapună cu o zonă de interes a mea sau să mă surprindă foarte tare. Drept să vă spun, încep să citesc textul și îmi doresc atît de mult ca dramaturgul să mă surprindă. Tocmai de aceea alegerea unui text e intimă și subiectivă. Cînd un text mă inspiră, îmi vin în minte culori, imagini, acorduri. Îmi scriu, pe măsură ce citesc, un minieseu de cuvinte. Textul generează imediat o nevoie de „a întîlni“ dramaturgul și generează o perioadă intensă de documentare. Se creionează un „concept regizoral“, concept care se va dezvolta și se va nuanța  în relația cu echipa. Apoi urmează repetițiile și, cînd începe să „doară“ fericit, știi că ești pe drumul cel bun.

Ați abordat de curînd şi teatrul social, am asistat recent la premiera unui spectacol – iertați-mi entuziasmul – incredibil…

Este vorba despre Copii răi, un spectacol bazat pe textul Mihaelei Michailov, cu care am cîştigat un concurs de proiecte organizat de Teatrul Arte dell’Anima, o minunată iniţiativă a Crinei şi a lui Gabriel Linţă, care au înfiinţat acest elegant teatru de cartier (se află pe strada Făinari nr. 16), un teatru „de buzunar“ (cum frumos numea Matei Vișniec acest tip de teatru). Mihaela Michailov scrie texte rupte din realitate, pe care le pune pe hîrtie ca urmare a unor workshop-uri şi a unei documentări serioase. Cînd i-am scris, mi-a trimis Copii răi în varianta inițială, în fapt un monolog pe care eu l-am „spart“ pentru trei personaje, pentru un plus de dramatism și pentru a putea prezenta punctul de vedere al fiecărui personaj, schimbînd perspectiva. În distribuție sînt trei actori speciali, aleși în urma unui casting: Ana Maria Irimia, Raluca Jugănaru și Alin Potop. Scenografia e semnată de Ruxandra Manolovici. A fost o chimie specială între noi și, de aceea, am și putut lucra susținut. Textul e inspirat de un caz real: o fetiţă a fost pedepsită de profesoară în faţa clasei, iar colegii, luînd exemplul acesteia, au umilit-o și au bătut-o. Personajul fetiței are 11 ani, se află în perioada delicată a preadolescenței, care se manifestă plenar; lumea se dilată și nevoile de identitate și respect sînt uriașe. La această vîrstă, copiii sînt pe tărîmul fragil dintre copilărie și adolescență, corpul lor pare dezvoltat și matur, dar sufletul le este mai degrabă crud. Pornind de la acest caz real, se ajunge la dezbaterea mai multor probleme – subtile şi nuanţate, probleme pe care le observ şi eu. Mă întrebam, bunăoară, de ce în clasa I toţi copiii merg cu dorinţa de a învăţa şi de a explora lumea, dar şcoala ajunge să le plafoneze entuziasmul. Ceva se întîmplă. E o lume a „calificativelor“ și a „reușiților“, a „F.B.-urilor“, o lume în care doar „eroii se văd“, ca în istorie; doar despre eroi învățăm din manuale; or, războaiele nu se puteau cîștiga fără miile de ostași necunoscuți. Tocmai pentru că ridică probleme actuale, m-a atras genul acesta de teatru – „felie de viaţă“.

Aş vrea, şi mă bucur că ați folosit sintagma „felie de viaţă“, să povestiți „o felie“ din viaţa dvs. de zi cu zi, să ne povestiți despre prietenii dvs., refugiile dvs.

„Felia“ mea de viață include, cu siguranță, zilnic, bucuria de a trăi alături de o ființă minunată, băiatul meu de 14 ani, cel mai mare susținător al meu în experiența cu teatrul (un sprijin real, activ, plin de spirit și umor), include gînduri și conversații cu familia mea dragă (părinții, sora mea, rudele mele), care „se apropie și se depărtează“ atît cît trebuie, gînduri sau întîlniri cu prieteni (care îmi reproșează mai mereu, „tandru“, că ne vedem prea rar). Refugiile mele? Sînt multe. Muzeele, filmele, cărțile, spectacolele, gătitul, călătoriile, jogging-ul, viața virtuală… Cred că e important să încerci mereu să revii la încredere, la „centru“, să ai grijă de „sursa“ ta, de „izvorul“ tău și să te dezbari de sentimentele de deznădejde. În lume este atîta bunătate și abundență, iar nouă, pentru fericire, ni se cere în schimb doar… „cît un bob de muștar“.

a consemnat  Stela GIURGEANU

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Un gigant italian deschide o nouă fabrică în România și angajează 800 de oameni
România pare extrem de atractivă pentru investitorii străini dat fiind că în ultima perioadă tot mai multe companii aleg să construiască noi fabrici în țara noastră.
image
Prețul uriaș cerut pentru un apartament din București. „Se vinde și strada? În Berlin e mai ieftin!”
Prețurile proprietăților imobiliare cresc de la o zi la alta în marile orașe, iar Bucureștiul e printre cele mai scumpe. Chiar dacă nu a ajuns încă la nivelul Clujului, Capitala e plină de oferte inaccesibile românilor de rând.
image
Cum să-i facem pe aliații NATO să ne sprijine ca pe baltici și polonezi. Un expert român pune degetul pe rană
NATO și SUA sunt mult mai puțin prezente în partea de sud a flancului estic decât în zona de nord, ceea ce creează un dezechilibru. Chiar dacă, anul trecut, Congresul SUA a votat ca regiunea Mării Negre să devină zonă de interes major pentru americani, lucrurile se mișcă încet.

HIstoria.ro

image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.
image
Cuceritorii din Normandia
Normandia – locul în care în iunie acum 80 de ani, în așa-numita D-Day, aproximativ 160.000 de Aliați au deschis drumul spre Paris și, implicit, spre distrugerea Germaniei naziste.