Vînătoarea de urşi

Publicat în Dilema Veche nr. 718 din 23-29 noiembrie 2017
Vînătoarea de urşi jpeg

● Meda sau Partea nu prea fericită a lucrurilor (România, 2017), de Emanuel Pârvu. 

Într-un an nu tocmai generos cu debuturile în lungmetraj demne de reținut (dacă considerăm Soldații Ivanei Mladenovici ca aparținînd lui 2018), Meda sau Partea nu prea fericită a lucrurilor temperează dezamăgirea. Filmul regizat de Emanuel Pârvu (care poate fi văzut jucînd în Aniversarea lui Dan Chișu) observă cu subtilitate lupta chinuitoare a unui sătean pentru a-și păstra demnitatea.

Bucolismul aparent din Meda… amintește inevitabil de universul rural explorat de Mircea Daneliuc, în special în Vînătoarea de vulpi. În filmul lui Daneliuc (adaptare după volumul Niște țărani, scris de Dinu Săraru), săteanul Năiță se împotrivește colectivizării, optînd pentru un mod de viață incompatibil cu noua realitate a timpului și angrenînd în drama sa întreaga comunitate rurală. Analogic, Doru (Șerban Pavlu, premiu pentru interpretare la Festivalul de la Sarajevo) este un Năiță al vremurilor noastre: după ce îi moare soția, Doru se trezește obligat să o trimită pe Meda, fata avută în grijă de familia sa, înapoi la orfelinat. Ca să o păstreze pe Meda, bărbatul trebuie să înnoiască toată documentația aferentă. Or, procesul e costisitor, iar Doru – tăietor de lemne și agricultor aflat într-o situație precară – are nevoie să facă rapid rost de bani.

Pentru un subiect condiționat de un anumit deadline (Doru are mai puțin de o săptămînă pentru a obține certificatul necesar păstrării Medei), filmul evită consecvent să accelereze ritmul. Fără să adere la radicalismul estetic al celor mai cunoscute filme ale Noului Val autohton, Meda… împărtășește totuși ceva din tonalitatea lor: aceeași lentoare, aceeași stilistică observațională, același plot nu foarte închegat, care îl urmărește pe Doru bătînd din poartă în poartă spre a obține o sumă oarecare. Cu bună știință, Emanuel Pârvu dedramatizează radical faptele arătate: Doru încasează lovitură peste lovitură cu un stoicism încăpățînat – nu doar că i-a murit soția, dar nimeni nu prea mai dă doi bani pe el, pare mai mult sau mai puțin ostracizat de comunitate (precum Iacob, din filmul omonim al aceluiași Daneliuc).

Problema cu care este confruntat Doru e una de ordin moral: singurul colac de salvare îl reprezintă o acțiune de braconaj, o vînătoare de urși. Foarte discret, filmul se coagulează în jurul acestei dileme ontologice, de tip ori-ori: ori se compromite moral, ori o pierde pe Meda.

Paralel cu drama lui Doru, Emanuel Pârvu desfășoară firul dramei unei comunități de țărani unde supraviețuirea e o variantă a lui care-pe-care. Blocați între noile reglementări ce normează drastic cantitatea de lemn de tăiat și inexistența unor alte surse de venit în afara agriculturii și a braconajului, țăranii aparțin unui spațiu fără ieșire. Pârvu are ureche fină pentru conflictele care nu o dată depășesc eventualele stări latente: dat fiind că filmul fierbe la foc mic, scenariul este cel care expune, prin schimburi de replici acide, mizerabilismul unei lumi întoarse împotriva ei înseși. Rezultatul subliniază elocvent o mentalitate colectivă tarată, aflată în buza nihilismului, în care omul este hăituit din toate părțile.

Mai puțin proaspătă este imaginea raporturilor de putere existente în microuniversul sătesc, tratate stereotipic: un spațiu care oscilează între mica înțelegere (eternul polițist dispus să șteargă totul cu buretele în favoarea făptașului) și fala exagerată pe motiv de respectare a regulilor (Doru vrea să vîndă niște vaci care nu au ajuns la maturitate; momentul în care sugerează personalului însărcinat cu controlul bovinelor să închidă ochii „și de data asta“ este întîmpinat cu o criză de nervi disproporționată).

Deși filmul pare nehotărît în privința firului narativ de adoptat – cel, subdezvoltat, al unei comunități care încearcă să intre în pas cu vremea sau cel al omului taxat de soartă –, amestecul final este îndeajuns de organic. Mă întreb dacă Emanuel Pârvu a văzut Rester vertical, al francezului Alain Guiraudie: în orice caz, Meda… împrumută ceva din demersurile zbuciumate ale personajului strîmtorat financiar din filmul francez, precum și constatarea nu chiar luminoasă că omul e mai întîi valorizat în funcție de pămînt, iar abia apoi de intenții. Meda sau Partea nu prea fericită a lucrurilor nu este filmul care să aducă un suflu nou în cinematografia românească, dar este cu siguranță un debut promițător.

Meda sau Partea nu prea fericită a lucrurilor va rula în cinematografele din România începînd cu 24 noiembrie.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Goana după adeverințele pentru bani în plus la pensie. Ce sume se iau în calcul pe noua lege a pensiilor
Bombardați cu informații despre recalcularea pensiilor și acordarea drepturilor bănești conform legii pensiilor care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, pensionarii au luat cu asalt casele de pensii. O parte dintre documentele cu care se prezintă sunt deja în dosar.
image
Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO
Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.
image

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.