Fotbal şi filozofie

Publicat în Dilema Veche nr. 733 din 8-14 martie 2018
Fotbal şi filozofie jpeg

● Fotbal infinit (România, 2018), de Corneliu Porumboiu.

Destul de numeroși au fost comentatorii care, la apariția documentarului Al doilea joc (2014), regizat de Corneliu Porumboiu, i-au subliniat pertinent neajunsurile. Pentru acel film, cineastul a suprapus imaginile de arhivă ale unui meci Steaua-Dinamo din 1988, arbitrat de tatăl Adrian Porumboiu, și o discuție cu acesta, ocazionată de însăși vizionarea partidei. Rezultatul, așa cum remarca Andrei State în contribuția sa la volumul colectiv Politicile filmului, se preta mai curînd expozițiilor de artă contemporană, unde ar fi putut rula fragmentar și în buclă, decît sălii de cinema; ceea ce lipsea filmului era un „cîrlig“ relevant care să antreneze spectatorul spre vizionarea sa integrală. Experimentul cinematografic propunea totuși un discurs in nuce referitor la ontologia fotbalului, punctat mai ales de afirmațiile lui Porumboiu-tatăl: în viziunea sa, jocul de fotbal poate fi consumat de public exclusiv în prezent, nemaiprezentînd vreun interes retrospectiv (de unde și lipsa de sens a demersului regizoral).

După o ficțiune nu tocmai ofertantă (Comoara, 2015), Porumboiu se întoarce în zona documentarului, exploatînd același univers tematic, dar nu și aceeași direcție. Nu ideea de fotbal-ca-marfă-expozabilă primează în Fotbal infinit, ci dezvăluirea unei noi gramatici a jocului: „Se poate juca fotbal după alte reguli?“ Documentarul îl urmărește pe Laurențiu Ginghină, cunoscut din copilărie al regizorului, care și-a propus să revoluționeze principiile fotbalului. Planul său are în vedere creșterea vitezei mingii prin scăderea vitezei jucătorilor, țintuiți acum în zone ale terenului strict delimitate. Sigur că, venind din partea lui Corneliu Porumboiu, chiar și un film care vorbește explicit despre fotbal nu poate scăpa bănuielii de autoreferențialitate. În Polițist, adjectiv și Cînd se lasă seara peste București sau Metabolism, regizorul insera cu finețe un întreg arsenal metacinematografic, apt să chestioneze raportul ambiguu întreținut de Film cu realitatea și să denunțe iluzia cinema-ului care pare să se substituie vieții. Această cheie conceptuală, a filmului-în-film, își găsește ecouri și în Fotbal infinit. Poate cele mai interesante (din acest punct de vedere) scene descriu fascinația cineastului pentru imagine: de exemplu, aflat în casa lui Laurențiu, regizorul dă peste o fotografie de la propria nuntă, pe care o analizează transfigurat. Trebuie adăugat și faptul că Porumboiu s-a întors pentru acest film în locurile natale, unde cu siguranță că e înconjurat de o aură – ca urmare, toate personajele își duc discursul într-o delicioasă zonă cinematografică ce insuflă prospețime filmului (în anumite momente, Laurențiu se compară cu Superman/Spider-Man sau face o glumă pe seama mizanscenei încropite în biroul său din cadrul Prefecturii vasluiene).

Ca formă, Fotbal infinit nu-i ușor de încadrat, mai ales pentru că regizorul optează pentru o structură laxă, propice filmelor-eseu. Bine-venite sînt secvențele (netăiate la montaj) în care cineastul îmbrățișează cursul aleatoriu al vieții: de pildă, în timp ce discută la locul de muncă al lui Laurențiu despre parcursul profesional al celui din urmă, o doamnă în vîrstă intră în birou cu gîndul de a rezolva o chestiune personală, astfel că discuția inițială se întrerupe, lăsînd locul unui alt dialog fără legătură cu ce a fost mai înainte, dar la fel de șarmant. În astfel de cazuri, Porumboiu pare să se apropie de stilistica documentaristului francez Raymond Depardon, la fel de generos cu fluxul liber, fortuit, al întîmplărilor. Totodată, ce îi reușește cel mai bine filmului e – dincolo de pretextul excentric de reformare a fotbalului – un portret; portretul unui om cît se poate de obișnuit, cu un job banal, care are însă un vis. Intuiția lui Porumboiu este de a-i da consistență, prin garantarea unui spațiu amplu de desfășurare (aspecte biografice, intenții, ba chiar și filozofări pe teme dintre cele mai comune). Laurențiu e un interlocutor seducător, capabil să tranziteze natural dinspre trivial înspre învățăturile lui Platon. Iar dacă Al doilea joc cuprindea deja germenii unei căutări autobiografice, Fotbal infinit merge cu un pas mai departe, căci Porumboiu alege să treacă de partea cealaltă a obiectivului, intrînd în cadru ca partener de discuție al lui Laurențiu. Alte scene care nu țin propriu-zis de dezvoltarea temei – precum cea în care Corneliu scotocește în biblioteca lui Laurențiu după o carte pe care o împrumutase pe vremuri – proiectează filmul într-o zonă personală vecină cu intimitatea. E ca și cum interesul pentru ipotezele (impracticabile, dacă e să judecăm la rece) avansate de Laurențiu ar fi condus de fapt către o regăsire a sinelui.

De multe ori, proiecte care pornesc din dorința autorilor de a lua oarece distanță față de ceea ce le secătuia forțele – cum e cazul lui Porumboiu, prins de cîțiva ani în realizarea filmului Gomera –, și care au o aparență ceva mai modestă, se pot dovedi cît se poate de fecunde. Fotbal infinit, care se înscrie în această categorie, pare totuși un intermezzo: nici la fel de riguros cu montajul, nici la fel de inovator precum încercările din trecut. Și nu e clar dacă divagațiile practicate de cineast, oricît de prietenoase cu realitatea imprevizibilă, n-ar traduce mai degrabă conștiința că subiectul ne -fait pas le -poids; cu alte cuvinte, că filmul nu reușește întotdeauna să fenteze miza modestă, ba chiar derizorie (chiar dacă tratată inspirat cu umor) pe care și-a setat-o din start.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Goana după adeverințele pentru bani în plus la pensie. Ce sume se iau în calcul pe noua lege a pensiilor
Bombardați cu informații despre recalcularea pensiilor și acordarea drepturilor bănești conform legii pensiilor care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, pensionarii au luat cu asalt casele de pensii. O parte dintre documentele cu care se prezintă sunt deja în dosar.
image
Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO
Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.
image

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.