Etno-kitsch sentimental-umanist

Publicat în Dilema Veche nr. 426 din 12-18 aprilie 2012
Etno kitsch sentimental umanist jpeg

● Izvorul femeilor / La Source des femmes (Franţa-Belgia-Italia, 2011), de Radu Mihăileanu. 

Lansat la Festivalul de la Cannes anul trecut (adică la capătul „primăverii arabe“) şi atacat de presă pe toată linia (de la Cahiers du Cinéma la Positif şi de la Variety la Hollywood Reporter), Izvorul femeilor reprezintă tentativa lui Radu Mihăileanu – regizor francez de origine română şi rege al etno-kitschului umanistoid – de a anexa şi „sufletul arab“ la restul domeniilor sale („sufletul evreiesc“, „sufletul rus“, „sufletul ţigănesc“). Premisa dramaturgică e bulevardier-picantă (şi totodată înnobilată de Aristofan – în Lysistrata): într-un sat nelocalizat precis (alibiul acestei imprecizii fiind asigurat de calitatea de basm pe care şi-o revendică filmul), femeile intră în greva sexului, în chip de protest împotriva condiţiei lor. La revendicarea lor iniţială – să nu mai fie folosite la căratul apei de la cel mai apropiat izvor, în timp ce (locurile de muncă fiind puţine şi nefiind nici război) soţii lor stau degeaba – se adaugă rapid şi altele (prezentate bărbaţilor inclusiv sub formă de cîntece şi dansuri pseudo-tradiţionale): alfabetizare, dreptul de a-şi alege singure soţii, dreptul la contracepţie şi chiar dreptul la sex premarital. Tot ce are de făcut spectatorul-ţintă – occidental, burghez, bien-pensant – e să se felicite de la un capăt la altul al filmului că e atît de bien-pensant, în timp ce soarbe turistic erzaţul de arabitate pe care i l-a preparat Mihăileanu. Adunaţi unul din Algeria, altul din Palestina, altul din Franţa etc., actorii vorbesc într-un dialect marocan pe care unii dintre ei au trebuit să-l înveţe de la zero şi în metafore livresc-„populare“ despre care Dumnezeu ştie cum le-or suna localnicilor din satul berber în care s-a filmat: orientalism insensibil sau stilizare perfect legitimă într-un basm? Dacă e stilizare, atunci, în orice caz, e una care cel mai adesea nu se poate deosebi de pura cosmetizare: vorba criticului de la Les Inrockuptibles, „sudoarea femeilor supuse la corvezi nu diferă de cea, glamourizată, pe care o vedem în reclamele la deodorante“; glossy e şi eclerajul care, calibrat astfel încît aproape să dea – şi totuşi nu – în supraexpunere, cultivă un efect de arşiţă (cu a cărei semnificaţie simbolică ni se şi împuie urechile); şi, atunci cînd satul revine la viaţă sexuală, actul pe care-l vedem reprezentat include şi viori, şi chipuri transfigurate pe fundaluri negre, şi planuri-detaliu de mîini zgîriind spinări – în fine, tot tacîmul softcore-ului filmat „finuţ“.

Comparativ cu filmul precedent al lui Mihăileanu, Concertul, atît farsa, cît şi melodrama de aici sînt destul de sedate. Potenţialul comic al frustrării sexuale masculine e sever ciuntit de faptul că, într-o concesie făcută realismului, Mihăileanu ne-o arată manifestîndu-se prin bătăi şi violuri, ceea ce-l obligă la tact. Ca dispozitiv dramatic, greva sexuală nu produce mare lucru în afară de scene de protest (cîntat şi dansat) urmate de represalii, apoi de alte scene de protest şi de alte represalii, şi tot aşa, fără ca bulgărele de zăpadă să crească prea tare (există tentative de a-l îngrăşa prin introducerea unor funcţionari de la oraş şi a unor islamişti fanatici, care se raportează – şi unii, şi alţii – la grevă în funcţie de propriile interese, dar sînt tentative superficiale), pînă la inevitabila capitulare a bărbaţilor. Nu puţine sînt secvenţele ce nu sînt structurate atît dramatic, cît didactic – de pildă, revoluţionara Leila (Leïla Bekhti) apărîndu-şi cauza în faţa imamului, cu citate din Coran. Poate că şi din disperare de cauză, Mihăileanu montează asta în paralel cu unul dintre climaxurile lui melodramatice – soţul Leilei ameninţînd să înjunghie un jurnalist despre care a aflat că a fost cu ea înaintea lui. Însă articulaţiile melodramatice ale filmului sînt la fel de moi ca articulaţiile lui comice: soţul Leilei (Saleh Bakri), care pînă la acea criză de posesivitate a fost o efigie a Noului Bărbat Musulman (sensibil, luminat etc.), îşi revine numaidecît. Filmul nu e populat de personaje pozitive şi negative (aspect care sigur că poate fi luat drept dovada unei mari iubiri de oameni din partea lui Mihăileanu), dar asta nu-l face complex. E populat de efigii unidimensionale – Noul Bărbat Musulman, Ingenua (programată să descopere, pînă la sfîrşitul poveştii, cîteva adevăruri despre bărbaţi şi iubire), Veterana Neînfricată. În apărarea împărţirii tradiţionale a sarcinilor între bărbaţi şi femei, socrul Leilei invocă la un moment dat condiţiile istorice, dar restul bărbaţilor sînt fie insipizi (ca sensibilul-de-serviciu care este soţul revoluţionarei), fie şterşi (ca toţi ceilalţi, de la bătăuşi la conspiratorii fundamentalişti), iar indistincţia lor slăbeşte conflictul dramatic – obstacolele din calea personajelor feminine nu mai au cum să pară foarte substanţiale din moment ce practic tot ecranul e doar al lor. La Source des femmes e mai puţin reprezentarea unei lupte decît expresia unei adeziuni, iar adeziunea respectivă e atît de neproblematizantă încît e totuna cu autocomplezenţa.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Nu suntem egali în fața bolilor: care sunt românii care nu vor plăti suprataxă pe concediu medical
Politicienii și-au făcut calculele și au decis că nu suntem egali în fața bolilor. Mai exact, PSD și PNL lucrează la o ordonanță de urgență prin care încearcă să elimine supraimpozitarea concediilor medicale doar în cazul anumitor pacienți
image
„Lâna de aur”, cel mai scump material textil natural din lume. Firul de Vicuña se vinde la gram, la fel ca aurul
Firul de Vicuña, recoltat o dată la doi sau trei ani în cantități limitate, se distinge ca fiind cel mai rar și scump fir din lume. Cu o grosime de 12 microni, comparabilă cu cea a aurului, este comercializat la gramaj, se vinde la prețuri exorbitante și presupune un proces de producție meticulos.
image
Decizie radicală pentru „Tesla de Cluj”. „Dacă ziceam că e produsă în Elveția, clienții ar fi sărit s-o cumpere cu 450.000 de euro”
Echipa proiectului a luat o decizie importantă: va regândi „Tesla de Cluj” într-o variantă mult mai ieftină. „Probabil că dacă ziceam că mașina este produsă în Elveția, clienții ar fi sărit să o cumpere cu 450.000 de euro”, susține Florin Dehelean, unul dintre investitori

HIstoria.ro

image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.
image
Procesul „Numai o guriță”, o noutate pentru justiția română la început de secol XX
În primăvara anului 1912, pictorul Gore Mircescu îl aducea în fața justiției pe librarul Constantin Sfetea, pe motivul reproducerii neautorizate a uneia din lucrările sale – „Numai o guriță” – pe care cel din urmă o folosise la ilustrarea unor cărți poștale.