● Breaking News (România 2017) de Iulia Rugină 

Reporterul Alex Mazilu (Andi Vasluianu) face un reportaj alături de operatorul său, Andrei (Dorin Andone) într-o uzină în curs de evacuare din pricina unei defecțiuni, cînd tavanul se prăbușește. Alex va suferi leziuni minore, dar colegul său va muri pe loc. Conducerea televiziunii la care lucrează Alex va realiza un material omagial închinat defunctului și îi cere lui Alex să ia legătura cu familia răposatului și să o intervieveze. Acesta se va deplasa pe litoral, unde va întîmpina niște rude refractare și pe fiica adolescentă, Simona Paraschiv, cu care va lega o relație imprevizibilă.

Story-ul celui de-al treilea lungmetraj al regizoarei Iulia Rugină nu este complicat și nici nu se va complica prea mult pe parcursul celor 81 de minute. Scris de către regizoare împreună cu Ana Agopian și Oana Răsuceanu, colaboratoarele obișnuite ale acesteia, scenariul a fost inițial pus pe hîrtie în urmă cu zece ani ca proiect de debut. O serie de impedimente de ordin financiar au amînat proiectul pînă în momentul de față cînd, girat de Tudor Giurgiu, a obținut bugetul necesar și a fost demarat. Între timp, povestea a suferit numeroase modificări în ton cu evoluțiile personale ale scenaristelor.

Revenind la poveste, conflictul se însăilează în momentul în care, mai degrabă accidental, Alex se apropie de temperamentala Simona și începe să-i cîștige încrederea. Aceasta îl va ajuta inițial cu informații despre tatăl ei (cu care nu era, de fapt, în cele mai bune relații), apoi își va retrage ajutorul, doar pentru a reveni cu o nouă ofertă într-o succesiune de negocieri atît pe plan ideatic, cît și emoțional. Carapacea insensibilă a lui Alex (jucat convingător de Andi Vasluianu, într-un rol scris parcă anume pentru el) va începe să pîrîie pe măsură ce, pus în fața propriilor slăbiciuni și limite, își va asuma vulnerabilitatea și, pînă la urma, natura umană. Încercînd să afle mai multe despre fostul său coleg și despre fiica acestuia, va ajunge să se descopere pe sine.

Realizarea, la fel ca și scenariul, nu se pierde în prețiozități, estetisme elaborate și artificii vizuale. Deși nu abordează un minimalism rigid, se fidelizează cu conținutul și îl expune în cei mai limpezi și mai direcți termeni. Imaginea semnată de Vivi Drăgan Vasile este clară și conferă filmului o nuanță subtil-luminoasă care dezambiguizează fiecare detaliu și îl despoaie atît de artificialitate, cît și de orice pesimism gratuit. Atmosfera dramatică a filmului nu devine prăpăstioasă și nici melodramatică. Deși cea mai mare parte a acțiunii se consumă pe malul mării, marea rămîne o prezență mai mult sugerată, simțită prin tensiunea pe care o insinuează scenelor, dar nu există contacte directe ale protagoniștilor cu aceasta. Apar interacțiuni minore, dar marea nu va deveni un personaj, cum s-ar fi putut întîmpla.

Cu siguranță, revelația filmului o constituie debutul promițător al tîrgumureșencei Voica Oltean, avînd doar 15 ani în momentul turnării (a împlinit 16 în ultima zi de filmare). Tînăra a demonstrat o remarcabilă forță de expresie și a afișat o personalitate captivantă, recompensate cu Mențiunea Specială a Juriului la Festivalul Internațional de Film Karlovy Vary. Deși are mai multe scene de conflict cu personajul lui Andi Vasluianu, aceasta nu a fost nici un moment eclipsată de acesta, ci l-a completat și a răspuns necesităților situaționale cu multă subtilitate.

Singurul aspect care i se poate reproșa filmului este că oferă o premisă interesantă care, însă, rămîne insuficient exploatată. La finalul filmului rămîi cu sentimentul că așteptai să se întîmple la un moment dat ceva semnificativ, un climax puternic (sau un anticlimax puternic, de ce nu?) care, din păcate, nu s-a produs. În mod frecvent, informația reținută, unele scene lăsate într-o zonă de mister și anumite elemente lipsă devin motoare ale acțiunii și îi dau valențe noi, însă la Breaking News, aceste omisiuni nu funcționează. Filmul este în întregime construit pe acumulare de informații, momente și acțiuni, și nu sugerează mai mult decît arată. Deși rareori se simte necesar un adaos, cred că 10-15 minute adăugate filmului l-ar fi îmbogățit și ar fi concretizat un potențial rămas, în acest caz, doar la stadiul de latență.

Miza finală a producției rămîne destul de echivocă: nu mi-e foarte clar dacă a fost un showcase actoricesc pentru nume consacrate (Vasluianu, Ioana Flora, Andone, Constantin Cojocaru, într-o apariție fulgurantă, dar memorabilă), și mai puțin cunoscute (debutanta Voica Oltean, în primul rînd), un exercițiu de interogare a propriilor slăbiciuni, un manifest al compasiunii față de cei dispăruți și a simpatiei față de cei rămași în viață, sau o călătorie în necunoscut. Lipsit de un pronunțat caracter social sau politic (o constantă a filmelor românești în genere), Breaking News își desfide titlul și se arată mai curînd ca o expoziție de detalii, de fapte mărunte și drame cotidiene care compun, în fapt, viața noastră. Și tind să cred că ăsta e și marele atu al filmului. 

Andrei Vornicu este jurnalist cultural.