Comori din arhiva „Sahia“

Publicat în Dilema Veche nr. 583 din 16-22 aprilie 2015
Comori din arhiva „Sahia“ jpeg

Unul dintre marile evenimente cinematografice româneşti ale anului, comparabil în importanţă cu premiera lui

este lansarea pe DVD a unui calup de scurtmetraje din arhiva studioului de film documentar „Alexandru Sahia“, selectate de cercetătoarea (la University of Westminster) Adina Brădeanu. Studioul „Sahia“ a fost înfiinţat în 1950, cu misiunea de a documenta construirea României socialiste; după cum aminteşte Brădeanu în foarte profesionistul eseu introductiv care însoţeşte DVD-ul, producţia ajunsese la jumătatea anilor ’80 în apropierea cifrei de 250 de scurtmetraje pe an, de la filme industriale de protecţia muncii pînă la poeme cinematografice apăsat personale. Din cele opt filme selectate pe acest DVD (primul dintr-o anunţată serie), două sînt reportaje-anchetă:

(regie Alexandru Boiangiu, 1966), în care documentariştii ajută un tată să-şi găsească fiica, şi

(regie Ovidiu Bose Paştina, 1983), despre un accident de muncă într-o mină. Un al treilea film, intitulat

(regie Paula şi Doru Segall, 1980), e o ilustrată în mişcare, adresată celor care vor locui în capitala României în anul 2080.  Alte subiecte: în Reportaj de la „Steagul Roşu“ (cel mai vechi documentar din grupaj, realizat de soţii Alexandru şi Eva Sîrbu în 1956) e vorba despre viaţa într-un recent construit cartier de locuinţe muncitoreşti din Braşovul anilor ’50; în Scrisoare din Oraşul Nou (regie Titus Mesaroş, 1978) e vorba despre transformarea unui comune (Nehoiu, judeţul Buzău) în oraş. Dislocarea de la sat a muncitorilor angajaţi în industriile socialiste e tratată în Aflaţi despre mine… (regie Adrian Sârbu, 1982), în Pe unde-am fost şi-am colindat (regie Laurenţiu Damian, tot ’82) şi, mai tangenţial, în Pentru strănepoţi, încă ceva despre Bucureşti… Care să fie modul cel mai „corect“ de a recepta aceste filme?  Cu ochii pe eventualele urme („şopîrle“, cum li se zicea pre-’89) ale unor eventuale intenţii subversive? Cu ochii pe aspectele conformiste – omisiuni, operaţii de cosmetizare ş.a.m.d.? Cu ochii pe meritele lor estetice? Sau pe „feliile de viaţă“ din care, după orişicîtă cosmetizare, tot rămînea mai mult decît se putea vedea în epocă în majoritatea filmelor de ficţiune? În orice caz, interesul acestor filme e imens.

Pe de-o parte avem Scrisoare din Oraşul Nou, care se prezintă drept epistola unui copil din Nehoiu către un văr din Bucureşti: epistolă din care fiecare propoziţie – ce invariabil relevă un beneficiu sau altul al urbanizării – trădează prezenţa unui scriitor adult care imită livresc o voce de copil. Sau avem Pentru strănepoţi…, în care Bucureştiul îşi arată o faţă supercomercială – una dintre primele imagini este aceea a unui taxi cu remorcă, transportînd o harpă cu tot cu studenta care cîntă la ea. (Nu lipsit de farmec, filmul cuplului Segall conţine şi alte asemenea gaguri vizuale sau „cioace“, la care din perspectiva bucureşteanului de azi se mai adaugă şi efectul ameţitor al verdelui abundent din cadre, coroborat cu voice-over-ul care laudă „străzile pline de verdeaţă“ sau cei „21 de metri pătraţi de spaţiu verde pe cap de bucureştean“.) În extrema cealaltă avem Într-o zi ca oricare alta / Va veni o zi (1985), al cărui regizor, Copel Moscu, a montat în paralel scene filmate într-o întreprindere avicolă şi scene filmate într-o grădiniţă, obţinînd un film care mirosea atît de tare a alegorie încît studioul a trebuit să-l ţină ascuns pînă în ’90. Cît despre Pe unde-am fost şi-am colindat – filmul lui Damian despre o colonie minieră cu muncitori aduşi din toată ţara –, acesta poartă urme clare ale luptelor date de regizor cu cenzura: prea mutilat ca să mai fie coerent, el păstrează totuşi o tensiune între feţele supte şi zbîrcite ale muncitorilor şi discursurile pretins mobilizatoare pe care aceştia trebuie să le asculte în timp ce muncesc.  Dacă filmul lui Damian (azi preşedinte al Uniunii Cineaştilor) e o năclăială sugestivă de intenţii iniţiale înăbuşite sub ştersături şi cîrpeli, filmul lui Adrian Sârbu (mai tîrziu mogul media) e remarcabil de consistent în melancolia cu care priveşte viaţa unor tineri muncitori aduşi în Bucureşti de la ţară şi cazaţi în cămine de nefamilişti. Cazaţi în cămine separate, băieţii şi fetele se reunesc sîmbătă seara în cadrul organizat al unui bal care încă mai e pe jumătate horă sătească, deşi pe de altă parte e saturat de semne ale unei abulice fascinaţii faţă de artefactele industriilor de divertisment occidentale. Un administrator de bloc se plînge că băieţii beau şi vorbesc urît. Păsurile, poveştile de viaţă şi planurile de viitor ale unora dintre „căminişti“ sînt transcrise pe ecran ca nişte subtitrări – însă pentru voci pe care nu le auzim. La această găselniţă se adaugă nişte mişcări de cameră ultraregizate, prin care Sârbu şi directorul lui de imagine, Mircea Bunescu (director de imagine şi la Damian), trec în revistă un şir de vieţi conţinute într-un şir de cutiuţe. Nici celelalte filme nu sînt lipsite de ambiţii estetice. Oameni care povestesc combină accesul la privelişti rare – mineri în timpul duşului colectiv – cu o extraordinară calofilie picturală.  (Stigmatizat din cauza implicării sale în mişcarea „Meditaţia transcendentală“, lipsit de perspectiva permisiunii de a regiza filme pentru distribuire în cinematografe, Bose Paştina îşi cultiva şi defula estetismul în filme de protecţia muncii.) Misiunii de a descrie în voice-over recenta apariţie a unui cartier de locuinţe muncitoreşti, Eva Sîrbu îi aduce (laolaltă cu o aplecare mai puţin plăcută spre zeflemea pe marginea numelor de familie ale unora dintre muncitori) un simţ literar al evanescenţei, o conştiinţă lirică a faptului că lucrurile nu vor rămîne pe loc, ci se vor schimba. Filmul lui Titus Mesaroş nu numai că se prezintă ca o scrisoare, dar mai e şi construit exclusiv din fotografii – două decizii artistice care vădesc familiaritate cu cinema-ul lui Chris Marker. Iar felul în care Alexandru Boiangiu transformă disjuncţia imagine – sunet dintr-o limitare tehnologică într-un elegant principiu de montaj sugerează influenţa puzzle-urilor de planuri temporale ale lui Alain Resnais, pe-atunci foarte la modă în cinema-ul internaţional cu pretenţii. La rîndul ei, Adina Brădeanu, care a selectat filmele de pe DVD, are un simţ rafinat al construcţiei: scurtmetrajele rimează între ele, există teme recurente şi laitmotive – de pildă, problema segregării în funcţie de gen apare mai întîi la tinerii muncitori din filmul lui Adrian Sârbu şi reapare la păsările din filmul lui Copel Moscu.  

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

transalpina ninsoare jpeg
Vremea rea face ravagii şi în Bulgaria. Avertizarea MAE de călătorie: restricţii de circulaţie, vânt puternic şi ninsori
Timp de două zile, Bulgaria se află sub cod roşu de vreme rea, astfel că MAE a emis o avertizare de călătorie în această ţară pentru cetăţenii români.
podul de piatra baile herculane jpg
Primul pod din Europa construit în curbă, aflat în România. Este vechi de peste 160 de ani și a fost restaurat
Podul de Piatră din Băile Herculane, o bijuterie arhitecturală încărcată de istorie, este primul pod din Europa construit în curbă și e vechi de peste 160 de ani. Nu e de mirare deci, de ce mulți vor să ajungă măcar o singură dată aici. De altfel, acesta a fost și reabilitat.
Andreea Caranda ne-a povestit pentru Click! câte puțin din “culisele” emisiunii sale de suflet
Rachetele Pershing ale aliaților au fost dezafectate după 1987/ FOTO: US Army
Ce rachete similare cu cea folosită în premieră de Rusia în Ucraina mai au SUA și NATO. De ce le-au distrus aliații după 1987
Sute de rachete balistice Pershing cu rază intermediară de acțiune, analoage a celei intercontiennatle rusești Rubej, folosită pentru prima dată, joi împotriva Ucrainei, au fost odată desfășurate în Europa de Vest, dar au fost dezafectate, scrie Defence.ua
Horoscop dragoste Foto shutterstock 1919376245 jpg
Horoscop vineri, 22 noiembrie. Zodia care încheie o relație toxică. Ce nativ e tentat să-și înșele partenerul
Horoscopul zilei de vineri, 22 noiembrie arată că o zodie va pune capăt relațiilor toxice, iar nativii alteia sunt tentați să-și înșele partenerul. Lorina, astrologul Click!, are predicții complete pentru toate cele 12 semne zodiacale.
Yuki Tsunoda, freepics png
Pilotul de Formula 1 Yuki Tsunoda, interogat de biroul de Imigrări la sosirea în SUA. „Aproape că mă trimiseseră acasă...”
Tânărul pilot japonez de Formula 1 a întâmpinat mari dificultăţi la intrarea în SUA, unde a fost oprit de reprezentanţi ai biroului de Imigrări, dus într-o cameră pentru interogatoriu, fără a i se permite să ia legătura cu cineva, şi aproape trimis acasă.
accident ISU arges jpg
O mașină de poliție a fost izbită de un autoturism în timp ce se deplasa spre un accident rutier cu victime
Un echipaj de poliție aflat în misiune spre un eveniment rutier cu victime a fost implicat într-o tamponare cu un autoturism, joi seara, în municipiul Curtea de Argeș.
Guvern FOTO Gov ro jpg
Amnistia fiscală a fost prelungită până în 19 decembrie, dar termenul limită pentru depunerea notificărilor se încheie în patru zile
Guvernul a prelungit până la data de 19 decembrie 2024 termenul pentru aplicarea amnistiei fiscale, însă termenul limită pentru depunerea notificărilor prin care se transmite intenţia de a beneficia de amnistie rămâne 25 noiembrie 2024.
Iarna pe DN 7A Foto DRDP Timișoara jpg
Iarna s-a instalat la munte, în vestul României. Imagini superbe, după „prima noapte albă din sezonul de iarnă 2024 – 2025”
Iarna s-a instalat în zonele alpine din România, iar unele drumuri montane au fost acoperite cu zăpadă. În vestul României, a fost prima „noapte albă” din acest sfârșit de an pentru cei care au în grijă drumurile naționale.