Bourne reloaded

Publicat în Dilema Veche nr. 652 din 18-24 august 2016
Bourne reloaded jpeg

Jason Bourne (Marea Britanie-China-SUA, 2016), de Paul Greengrass.

Jason Bourne e cel de-al treilea Bourne semnat de Paul Greengrass (care nu a regizat nici recentul Moştenirea lui ­Bourne, nici primul film din serie, Identitatea lui Bourne) cu Matt Damon în rolul principal şi e, cel mai probabil, şi cel mai conformist din seria sa. Nivelul de variaţie la care recurge Greengrass faţă de filmele sale precedente (Supremaţia lui ­Bourne şi, mai ales, Ultimatumul lui ­Bourne) e mic şi noul Jason Bourne e mai mult o rămînere pe teren sigur, alături de mărcile din Ultimatumul lui Bour­ne (un montaj foarte alert, fast forward, o intrigă fără multe întorsături şi o cameră foarte-foarte zgîlţîită), decît ceva nou.

Chiar dacă, pentru tipul de film pe care îl reprezintă seria, conformismul e parte din regulile jocului şi e, de asemenea, parte din plăcerea spectatorului să recunoască vechile formule (de pildă, amnezia lui Bourne care e invocată de fiecare dată ca motiv sau conflictul dintre outsider-ul Bourne şi CIA), parte din aceeaşi plăcere e să regăsească expresii noi. Pentru spectatorii Ultimatumului lui Bourne, invocarea din nou a amneziei în Jason Bour­ne sub pretextul aflării unor informații noi despre moartea tatăului său s-ar putea să fie destul de bizară, după ce, în finalul filmului precedent, Bourne declara că își amintește totul. Noutatea lui Jason Bourne are legătură cu diferenţa de nouă ani dintre vechiul şi noul film, timp care se traduce, în noul Bourne, în schimbarea suferită de serviciile secrete la trecerea de la operarea cu vechile metode la noile tehnologii. Personificările acestor schimbări sînt unul dintre liderii agenției, Heather Lee (Alicia Vikander), care îl susține pe Bourne și care, dincolo de a fi un strateg, e umbra din spatele computerelor, și Aaron Kalloor (Riz Ahmed), un creator de rețele de socializare tip Facebook, care le promite utilizatorilor securitatea informațiilor chiar în timp ce oferă aceste informații cu brațele deschise CIA-ului. Pentru un spectator obișnuit însă, în materie de tehnologie avansată, cu stilourile lui Bond sau cu programatorii din Ex Machina, e posibil ca exemplificarea tehnologiei din noul Bourne, precum identificarea unui om într-o mulțime de manifestanți, să nu fie tocmai un motiv de exaltare. Greengrass are drept alibi faptul că seria sa e influențată de documentar (de unde preia și filmarea cu camera din mînă) și, deci, de o preferință față de lucruri existente, mai degrabă decît proiectate. Însă în această direcție, filmul nu avansează prea mult: proiectele serviciilor secrete sînt mai mult abstracte, invocarea altor instituții (în afară de Poliție) lipsește, politicul (sub forma unor revolte stradale) apare doar ca decor în mijlocul curselor cu mașini. În ciuda apariției noilor tehnologii, noul Bourne e, în multe privințe, identic cu celelalte două: uciderea lui Bourne e comandată unui lunetist, Bourne stabilește întîlnirile cu informatorii săi în piețe, unde îi dirijează strecurîndu-le un telefon în buzunar și spunîndu le instrucțiunile, decorurile agenției sînt neschimbate, în afara unor computere vizibil mai noi.

Noul Jason Bourne nu e mai diferit nici în materie de probleme de stil față de celelalte filme din serie semnate de Greengrass. Parte din dezorientarea pe care Greengrass o induce (prezentă la nivel mai larg în multe dintre filmele de acțiune hollywoodiene), în care acțiunea își pierde din inteligibilitate, nu ne mai permite să vedem ce se petrece într-o scenă de urmărire dintre mașini sau de luptă, provine (pe lîngă montajul extrem de alert, la limita percepției) și din această alăturare a unei tehnici specifice documentarului, care dă impresia de imediat, de asistare a spectatorului ca observator la acțiunile respective, și a celei de cross-cutting, care ne permite să fim părtași, sfidînd realismul, la două sau trei narațiuni simultane care se intercalează. Astfel, vedem ce se petrece cu Bourne într-o scenă de urmărire, cu ucigașul care e pe urmele sale și cu echipa agenției care coordonează operațiunea din spatele calculatoarelor. Trecerea de la o acțiune care pare imediată la o altă acțiune la fel de imediată, în timp extrem de scurt, devine deconcertantă. E o călătorie cu montagnes russes, în care ce se petrece în jur e prea puțin important. 

Ancuța Proca este critic de film.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Cât costă minivacanța de 1 Mai-Paște pe Valea Prahovei sau în stațiunea Padina-Peștera
În scurt timp începe minivacanța de 1 Mai-Paște (5 mai 2024), prilej de relaxare și călătorii. Două populare destinații sunt Valea Prahovei și stațiunea Padina-Peștera (Dâmbovița). Ofertele de cazare sunt multiple și variate.
image
Ce ascunde China în Wuhan. Misterele locului de unde a pornit pandemia, dezvăluite de un cunoscut vlogger român VIDEO
Cătălin Stănciulescu, vlogger-ul român devenit celebru pentru în peregrinările sale a făcut interviu cu fratele celebrului baron al drogurilor, Pablo Escobar, a vizitat Wuhan, locul din China de unde a pornit pandemia care a ucis zeci de milioane de oameni.
image
Zboruri din Sibiu, de la 200 de euro biletul. Care sunt destinațiile de vacanță
Se reiau cursele spre cinci destinații de vacanță din această vară, cu un total de zece frecvențe săptămânale, ce vor fi disponibile pentru rezervare la agențiile de turism cu care colaborează aeroportul din Sibiu.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.