Arta privirii

Publicat în Dilema Veche nr. 516 din 31 decembrie 2013
Arta privirii jpeg

• Victor Ieronim Stoichiţă, Efectul Sherlock Holmes: Trei intrigi cinematografice, traducere din franceză de Mona Antohi, Humanitas, 2013. 

În Efectul Sherlock Holmes: Trei intrigi cinematografice, istoricul de artă Victor Ieronim Stoichiţă propune două studii pe filme de Hitchcock (Fereastra din spate şi Femeia dispărută) şi unul pe un film de Antonioni (Blow-Up) – doar vreo 120 de pagini în total, însă deschizătoare de ochi atît pentru privitorii proaspăt ajunşi la aceste filme, cît şi pentru specialiştii care le cunosc intim (cu tot cu literatura critică despre ele). În deschiderea eseului despre Rear Window (1954), Stoichiţă admite că „ne putem întreba dacă o nouă lectură este oportună şi posibilă“ în cazul unui asemenea film, „comentat atît de frecvent de specialişti“: analiza pe care Stoichiţă o declară categoric „cea mai bună şi completă“ de pînă acum este aceea a lui Steven Sharff din cartea The Art of Looking in Hitchcock’s Rear Window (1997), pe care eu încă n-am citit-o, preferatele mele fiind analiza naratologică a lui David Bordwell (menţionată şi de Stoichiţă) din Narration in the Fiction Film (1985), studiul din 1988 (din volumul Acting in the Cinema) al lui James Naremore despre diversele tradiţii de actorie pe care le combină Rear Window, şi definitiva citire dată filmului, de către Robert Stam şi Roberta Pearson (în 1982), ca alegorie a cinefiliei şi critică a voyeurismului ei inerent. Abilitatea lui Stoichiţă de a spune lucruri noi provine din faptul că – ignorînd declaraţiile lui Hitch cum că nu l-ar interesa decît cinema-ul „pur“, dar respectîndu-i larga cultură vizuală (în special în domeniul picturii) – el abordează arta cinematografică hitchcockiană ca „parte integrantă a istoriei artei, chiar a artei privirii“. Apartamentele-cutiuţe pe care le spionează, de la fereastra sa, eroul hitchcockian – totodată fotograf, detectiv şi voyeur cu piciorul rupt, dar cu „privire erectilă“ (prelungită de un teleobiectiv şi de un binoclu) – îi evocă istoricului de artă o serie de „dispozitive voyeuriste“ mergînd de la cutiile perspectivice olandeze din secolul al XVII-lea pînă la instalaţia Étant donnés, realizată de Marcel Duchamp între 1946 şi 1966. În arta „cenzurilor optice“ practicate de Hitchcock, istoricul regăseşte vechi soluţii la „una dintre dilemele picturii occidentale, confruntată şi ea, de multă vreme, cu dialectica dintre pulsiunea vizuală şi buna-cuviinţă“. Şi chiar dacă influenţa ilustraţiilor create de Sidney Paget pentru foiletoanele cu Sherlock Holmes nu reiese atît de clar cum o vede Stoichiţă, evidenţa dialogului purtat de Hitchcock cu Edward Hopper (amîndoi atenţi la „tăieturile spaţiale şi ancadramentele întîmplătoare care operează în locuri obişnuite“, la potenţialul narativ al întrezăririi şi la condiţia de „singurătăţi împărtăşite“ a vieţilor trăite într-o metropolă) este incontestabilă ((tablourile, gravurile ş.a.m.d. discutate de Stoichiţă sînt reproduse în carte, laolaltă cu multe cadre din filme, pe care criticul le înzestrează drăgăstos cu titluri de tablouri). Magritte e o sursă de ecouri vizuale invocată în mod repetat (şi pe bună dreptate), atît în acest prim eseu, cît şi în acela despre The Lady Vanishes (1938) – o comedie-mystery al cărei amiabil parohialism britanic e condimentat cu elemente ale unei iconografii de sorginte suprarealistă („dulapuri cu fund dublu, văluri de magician sau bandaje de chirurg“). Pornind de la apropierea numelui Froy (aparţinînd doamnei care dispare misterios în timpul unei călătorii cu trenul) de numele Freud, hermeneutul se dedă aici unui amuzant joc psihanalitico-rebusistic. Alte conexiuni pe care le face sînt, însă, prea generale: un cadru cu ieşirea unui tren dintr-o gară îl duce cu gîndul la Lumière, iar rolul jucat în intrigă de un iluzionist îl trimite la Méliès (e drept că şi la un personaj al lui Thomas Mann din nuvela Mario şi magicianul, ceea ce e mai stimulator); şi dacă defilarea picturalelor peisaje alpine la fereastra trenului constituie „o mise en abyme a raportului dintre imaginea fixă şi imaginea mobilă“, iar „figura însăşi a mecanismului trenului“ constituie o „mise en abyme a dispozitivului cinematografic“, oare exact aceleaşi lucruri nu pot fi spuse şi despre multe alte filme cu trenuri?

Despre legătura dintre Hitchcock şi Antonioni, Stoichiţă observă că nu a fost aprofundată îndeajuns (ceea ce se prea poate, deşi ea a fost făcută, în termeni mai mult sau puţin precişi, de critici ca Raymond Durgnat, Gilberto Perez sau J. Hoberman, iar atracţia modernistului popular Hitch către modernismul înalt al lui Antonioni e documentată de către Dan Auiler în Hitchcock’s Secret Notebooks). Cert este că, în Blow-Up (1966), Antonioni explorează mai pe faţă decît Hitchcock, dar tot într-un format narativ de mystery poliţist, teme fundamentale în istoria reflecţiei despre imagine – vanitatea pretenţiei de înţelegere a realului prin reprezentarea sa, „nimicul“ ascuns în „adîncurile“ imaginii (a căror sondare, dusă pînă la ultimele consecinţe, nu produce decît explozia suportului referenţial într-o „pulbere fină“) şi, de-aici, „dialogul fotografiei cu pictura abstractă“ –, iar ţesătura de asocieri fertile în care Stoichiţă înveleşte aceste teme este de o bogăţie şi de o eleganţă pe măsură. 

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

tenis istock jpg
pensie jpg
Unii pensiori se vor putea bucura de o creștere a veniturilor. Despre cine este vorba
În această săptămână, unele categorii de pensionari se vor bucura de o creștere de venituri. Suma de bani va fi decisă de CCR într-o ședintă care va avea loc. Însă unele probleme s-ar putea să apară. Iată despre ce ar putea fi vorba.
Si a plombat singur gropile de pe stradă FOto Opinia Timișoarei jpg
Un bărbat din Timiș a plombat singur gropile de pe strada pe care locuiește. „Era să mă duc în șanț… Și atunci, am pus acolo asfalt”
Un bărbat din orașul Ciacova, județul Timiș, săturat de gropile de pe strada sa, s-a apucat să-și repare drumul. A astupat singur craterele de pe strada de pământ care a fost ignorată de primărie.
sua china biden xi jinping
China vrea relații mai bune cu SUA. Musk s-a întâlnit cu vicepreședintele chinez înainte de învestirea lui Trump
Oficialii chinezi speră să evită o repetare a războiului comercial cu SUA, care a creat o prăpastie între superputerile economice în timpului primului mandat al lui Donald Trump la Casa Albă.
maxresdefault jpg
Joseph Cinque, povestea africanului care a condus Revolta de pe La Amistad, ajuns subiect de film
Joseph Cinque a fost un fermier și comerciant african de etnie mende, ce a devenit sclav al negustorilor de sclavi spanioli de pe vasul La Amistad, revoltându-se cu succes împotriva acestora, a ajuns din greșeală în S.U.A,
pensie jpg
Cât va fi pensia minimă în anul 2025. Seniorii cu venituri mari vor suporta o impozitare de 10%
În 2025, aproximativ 5 milioane de pensionari vor beneficia de o majorare semnificativă a pensiilor, cu o creștere de 12% în valoarea acestora.
megahn si harry jpg
Adevăr sau strategie de marketing? Meghan Markle, ia în calcul lansarea unei cărți post-divorț de Prințul Harry
Meghan Markle și echipa sa cochetează cu ideea unei cărți despre un eventual divorț de prințul Harry, conform unui articol Vanity Fair. Află detalii despre zvonuri, proiectele lor eșuate și reacțiile din Montecito.
romania sat istock jpg
Unicul sat din România cu propriul imn. Care este momentul special în care localnicii intonează cântecul solemn, creat de un consătean
În județul Botoșani, în satul Cucorăni, din comuna Mihai Eminescu, localnicii au imnul lor. Se numeşte Imnul Cucorănenilor şi a fost compus în perioada interbelică. Se cântă şi astăzi în şcoala din localitate la fiecare eveniment important al cătunului.
image png
Povestea românului care a căutat libertatea dincolo de apele Dunării: „Am vrut libertate. Și am avut de pătimit. Bătăile de la grăniceri nu le pot uita“
În anii '80, când regimul comunist strângea în brațele sale toate speranțele și dorințele de libertate ale românilor, Dunărea devenea nu doar un râu, ci și o linie de demarcație între visurile neîmplinite și lumea în care speranțele aveau un loc.