Arta privirii

Publicat în Dilema Veche nr. 516 din 31 decembrie 2013
Arta privirii jpeg

• Victor Ieronim Stoichiţă, Efectul Sherlock Holmes: Trei intrigi cinematografice, traducere din franceză de Mona Antohi, Humanitas, 2013. 

În Efectul Sherlock Holmes: Trei intrigi cinematografice, istoricul de artă Victor Ieronim Stoichiţă propune două studii pe filme de Hitchcock (Fereastra din spate şi Femeia dispărută) şi unul pe un film de Antonioni (Blow-Up) – doar vreo 120 de pagini în total, însă deschizătoare de ochi atît pentru privitorii proaspăt ajunşi la aceste filme, cît şi pentru specialiştii care le cunosc intim (cu tot cu literatura critică despre ele). În deschiderea eseului despre Rear Window (1954), Stoichiţă admite că „ne putem întreba dacă o nouă lectură este oportună şi posibilă“ în cazul unui asemenea film, „comentat atît de frecvent de specialişti“: analiza pe care Stoichiţă o declară categoric „cea mai bună şi completă“ de pînă acum este aceea a lui Steven Sharff din cartea The Art of Looking in Hitchcock’s Rear Window (1997), pe care eu încă n-am citit-o, preferatele mele fiind analiza naratologică a lui David Bordwell (menţionată şi de Stoichiţă) din Narration in the Fiction Film (1985), studiul din 1988 (din volumul Acting in the Cinema) al lui James Naremore despre diversele tradiţii de actorie pe care le combină Rear Window, şi definitiva citire dată filmului, de către Robert Stam şi Roberta Pearson (în 1982), ca alegorie a cinefiliei şi critică a voyeurismului ei inerent. Abilitatea lui Stoichiţă de a spune lucruri noi provine din faptul că – ignorînd declaraţiile lui Hitch cum că nu l-ar interesa decît cinema-ul „pur“, dar respectîndu-i larga cultură vizuală (în special în domeniul picturii) – el abordează arta cinematografică hitchcockiană ca „parte integrantă a istoriei artei, chiar a artei privirii“. Apartamentele-cutiuţe pe care le spionează, de la fereastra sa, eroul hitchcockian – totodată fotograf, detectiv şi voyeur cu piciorul rupt, dar cu „privire erectilă“ (prelungită de un teleobiectiv şi de un binoclu) – îi evocă istoricului de artă o serie de „dispozitive voyeuriste“ mergînd de la cutiile perspectivice olandeze din secolul al XVII-lea pînă la instalaţia Étant donnés, realizată de Marcel Duchamp între 1946 şi 1966. În arta „cenzurilor optice“ practicate de Hitchcock, istoricul regăseşte vechi soluţii la „una dintre dilemele picturii occidentale, confruntată şi ea, de multă vreme, cu dialectica dintre pulsiunea vizuală şi buna-cuviinţă“. Şi chiar dacă influenţa ilustraţiilor create de Sidney Paget pentru foiletoanele cu Sherlock Holmes nu reiese atît de clar cum o vede Stoichiţă, evidenţa dialogului purtat de Hitchcock cu Edward Hopper (amîndoi atenţi la „tăieturile spaţiale şi ancadramentele întîmplătoare care operează în locuri obişnuite“, la potenţialul narativ al întrezăririi şi la condiţia de „singurătăţi împărtăşite“ a vieţilor trăite într-o metropolă) este incontestabilă ((tablourile, gravurile ş.a.m.d. discutate de Stoichiţă sînt reproduse în carte, laolaltă cu multe cadre din filme, pe care criticul le înzestrează drăgăstos cu titluri de tablouri). Magritte e o sursă de ecouri vizuale invocată în mod repetat (şi pe bună dreptate), atît în acest prim eseu, cît şi în acela despre The Lady Vanishes (1938) – o comedie-mystery al cărei amiabil parohialism britanic e condimentat cu elemente ale unei iconografii de sorginte suprarealistă („dulapuri cu fund dublu, văluri de magician sau bandaje de chirurg“). Pornind de la apropierea numelui Froy (aparţinînd doamnei care dispare misterios în timpul unei călătorii cu trenul) de numele Freud, hermeneutul se dedă aici unui amuzant joc psihanalitico-rebusistic. Alte conexiuni pe care le face sînt, însă, prea generale: un cadru cu ieşirea unui tren dintr-o gară îl duce cu gîndul la Lumière, iar rolul jucat în intrigă de un iluzionist îl trimite la Méliès (e drept că şi la un personaj al lui Thomas Mann din nuvela Mario şi magicianul, ceea ce e mai stimulator); şi dacă defilarea picturalelor peisaje alpine la fereastra trenului constituie „o mise en abyme a raportului dintre imaginea fixă şi imaginea mobilă“, iar „figura însăşi a mecanismului trenului“ constituie o „mise en abyme a dispozitivului cinematografic“, oare exact aceleaşi lucruri nu pot fi spuse şi despre multe alte filme cu trenuri?

Despre legătura dintre Hitchcock şi Antonioni, Stoichiţă observă că nu a fost aprofundată îndeajuns (ceea ce se prea poate, deşi ea a fost făcută, în termeni mai mult sau puţin precişi, de critici ca Raymond Durgnat, Gilberto Perez sau J. Hoberman, iar atracţia modernistului popular Hitch către modernismul înalt al lui Antonioni e documentată de către Dan Auiler în Hitchcock’s Secret Notebooks). Cert este că, în Blow-Up (1966), Antonioni explorează mai pe faţă decît Hitchcock, dar tot într-un format narativ de mystery poliţist, teme fundamentale în istoria reflecţiei despre imagine – vanitatea pretenţiei de înţelegere a realului prin reprezentarea sa, „nimicul“ ascuns în „adîncurile“ imaginii (a căror sondare, dusă pînă la ultimele consecinţe, nu produce decît explozia suportului referenţial într-o „pulbere fină“) şi, de-aici, „dialogul fotografiei cu pictura abstractă“ –, iar ţesătura de asocieri fertile în care Stoichiţă înveleşte aceste teme este de o bogăţie şi de o eleganţă pe măsură. 

dilemaveche ro   Literatura clasica pentru copii   De ce merita redescoperita jpg
Literatura clasică pentru copii: De ce merită redescoperită
"A fost odată, ca niciodată..." Cine nu-și amintește aceste cuvinte magice care deschideau porțile unei lumi fantastice?
dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.

Parteneri

Bombardamente israeliene  Fasia gaza FOTO EPA EFE jpg
Israelul a ucis peste 400 de palestinieni în Fâşia Gaza de la intrarea în vigoare a acordului de încetare a focului. Numărul răniților e aproape triplu
De la intrarea în vigoare, pe 10 octombrie, a acordului de încetare a focului, cel puțin 401 persoane au fost ucise de atacuri israeliene în Fâşia Gaza, a raportat sâmbătă, în buletinul său zilnic, Ministerul Sănătăţii din enclava palestiniană, aflat sub controlul Hamas.
salata olivier jpg
Salată Olivier
Salata Olivier se servește rece, ca aperitiv, fiind nelipsită de pe mesele festive și apreciată pentru gustul său.
masina politie png
Accident în lanț pe DN 11, în județul Covasna, între șapte mașini. Traficul a fost blocat
Traficul rutier este complet întrerupt pe DN 11 Brașov-Târgu Secuiesc, în județul Covasna, după un accident în lanț în care au fost implicate șapte autoturisme. Două persoane primesc îngrijiri medicale la fața locului.
image png
Tragedie pe șantierul unei grădinițe din Timiș: un bărbat a murit și altul a fost rănit după ce au căzut de pe o schelă
Un bărbat și-a pierdut viața, iar altul a fost rănit grav, sâmbătă, 20 decembrie, în timpul unor lucrări de reparații la o grădiniță din localitatea Jebel, județul Timiș, după ce au căzut de pe o schelă, potrivit Poliției Timiș.
image png
Revoltă de zile mari după finala Vocea României 2025, câștigată de Alessia Pop. Publicul și-a exprimat nemulțumirea față de desfășurarea emisiunii și postul PRO TV
La scurt timp după finala Vocea României, câștigată de Alessia Pop, a urmat un scandal uriaș la adresa PRO TV. Mai mulți români au fost revoltați și au contestat rezultatul finalei.
image png
Oana Lis pune la vânzare costumele lui Viorel, dar fostul edil al Capitalei se opune: „Cine cumpără haine de mort?”
În ciuda situației dificile cu care se confruntă, Oana Lis se gândește la noi metode de a procura bani. În prag de sărbători, a anunțat că vinde hainele lui Viorel Lis. Anunțul făcut pe rețelele de socializare a stârnit empatia oamenilor.
Bill Clinton fotografie găsită in proprietatea lui Jeffrey Epstein FOTO oversightdemocrats house gov 13 JPG
Dosarele Epstein: Documentele nu îl menționează aproape deloc pe Trump. Numele unui alt președinte este amintit frecvent
Departamentul de Justiţie al Statelor Unite a publicat vineri mii de documente masiv redactate legate de finanţistul decedat Jeffrey Epstein.
cozonac jpg
Peste șapte milioane de cozonaci pe piață de sărbători. Cu cât au crescut prețurile față de anul trecut
Patiserii români vor produce peste șapte milioane de cozonaci de sărbători, dar prețurile vor crește față de anul trecut din cauza scumpirii energiei, combustibililor și taxelor.
Ciprian Ciucu. FOTO Profimedia
Pe ce se cheltuie 60% din banii Capitalei. Ciprian Ciucu: „Este aproape imposibil să vorbesc despre echilibrarea bugetului”
Primarul general al Capitalei, Ciprian Ciucu, spune că bugetul Bucureștiului a ajuns într-un punct critic.