Viitor fără cititori

Publicat în Dilema Veche nr. 723 din 28 decembrie 2017 – 10 ianuarie 2018
Viitor fără cititori jpeg

Scriam prin vară, în rubrica mea de pe platforma www.art7.fm, că viața noastră de cititori poate fi împărțită în perioade marcate de anumite spaime literare.

În anii ’80 – şi scriu asta pentru cei mai tineri cititori ai acestei rubrici – ți era teamă că nu vei mai găsi în librărie noile romane ale unor Nicolae Breban, Augustin Buzura sau Marin Preda (cînd a apărut Cel mai iubit dintre pămînteni, coada din fața Librăriei „Mihail Sadoveanu“, se spune, a blocat circulația pe bulevardul Magheru), ori cărţile de poezie ale Anei Blandiana sau ale lui Adrian Păunescu (a cărui stafie este invocată şi astăzi prin organizarea unor revival-uri ale Cenaclului „Flacăra“). Îți făceai griji că nu mai apuci Shogun-ul lui James Clavell (cel mai popular roman din comunism, devenit și mantră în folclorul urban: „Nu e carte ca Shogunu’ / Nici mașină ca Lăstunu’!“) sau cine știe ce carte adevărată, un clasic străin contemporan, care se vindea pe sub mînă și numai dacă aveai relații cu librarul, devenit dealer şi complice, personaj subversiv, om de legătură, de încredere, cu greutate în relaţiile comunitare.

O altă frică fiind legată de traducerea cu acolade a vreunui roman, din care fuseseră eliminate pasajele care deranjau moralitatea comunistă. La reeditarea foarte multor clasici ai literaturii moderne (Joyce sau Mann, spre exemplu), editorii de azi au descoperit zeci de pagini „croşetate“, traducerile mai vechi trebuind refăcute cu totul sau completate. Altfel, îți mai era teamă și că va trebui să cumperi o carte bună „la pachet“, adică însoțită obligatoriu de un titlu neinteresant. Asta era practica discount-ului pe atunci: cărțile bune se împachetau în pungi de plastic împreună cu o carte de duzină sau una tehnică și erai nevoit să le cumperi pe amîndouă cu o foarte mică reducere. De pildă, un roman de Jules Verne (serie citită atunci ca orice trilogie fantasy acum) era vîndut „la pachet“ cu o broșură despre producerea legumelor timpurii ori îngrijirea cactușilor de apartament (care, întîmplător, avea o prefaţă de Marin Sorescu).

În anii ’90, spaima era că nu puteai cumpăra tot ce se publica. Dintr-odată părea că apăruseră toate cărțile: cele interzise, cele cenzurate, cele ținute pînă atunci la sertar, cele pierdute și recuperate, cele niciodată reeditate, cele niciodată traduse, cele mai noi şi mai relevante cu vremurile etc. A fost un ­boom editorial, probabil cea mai bună perioadă din istoria editării de carte de la noi. Cărțile aveau tiraje decente (12.000 de exemplare era tirajul mediu atunci, 1000 de exemplare a ajuns acum), existau edituri-pirat, traduceri furate, autori inventați, drepturi de autor neplătite. În anii ’90 s-a vîndut și s-a citit la grămadă, de-a valma, aproape orice. Anticariatele gem strivite de cantitatea enormă de carte de consum din acea perioadă.

În anii 2000, frica majoră era că, odată cu digitalizarea cărților, expansiunea versiunilor electronice și dezvoltarea device-urilor de citit (e-book, deci e-reader), cartea în formatul clasic pe hîrtie va fi tot mai puțin „eligibilă“, încît în cele din urmă va dispărea cu totul. Cartea tipărită părea că va avea destinul tăblițelor, pieilor, pergamentului și papirusului. Dar dacă această iminentă schimbare provoca multă nostalgie, marea îngrijorare era legată de schimbarea obișnuințelor noastre deopotrivă de lectură și de scris. Cît va mai dura pînă cînd cartea tipărită pe hîrtie va deveni piesă de muzeu? Și cum vor afecta cărțile electronice felul în care citim? Cam astea era întrebările. Acum se știe că vînzările de e-book n-au mai crescut în ultimii ani, stabilizîndu-se undeva în jurul procentului de doar 10% din piața de carte. Asta în timp ce vînzările de carte tipărită au atins un nou record istoric. Niciodată în istoria omenirii nu s-a scris, nu s-a tipărit, nu s-a cumpărat şi nu s-a comentat o cantitate atît de mare de cărți!

Dar un Kindle și un e-reader nu erau singurele amenințări. Telefonul mobil și posibilitatea de a transmite la distanțe enorme mesaje de 160 de caractere, asta cum va modifica felul în care prozatorii își vor scrie romanele? În 2007, numai în Japonia, o sută de romane pentru telefonul mobil au fost publicate în print, altele doar online: ­Deep Love de Yoshi (povestea unei escorte feminine care contracta SIDA) a fost primul roman de acest fel și a atins vînzări în print de 2,6 milioane de exemplare, fiind ulterior transformat într-o serie de televiziune, desene manga și film. Dintre cele mai bine vîndute zece romane ale anului 2007 în Japonia, cinci erau romane de telefon mobil. „Cell phone novel“, fenomen preponderent asiatic, are şi pagină de Wikipedia.

„Hooked“ este o aplicație pentru ­iPhone care permite oricui să compună și să citească proze alcătuite doar din texte de tip mesaj. Duce asta la democratizarea absolută a literaturii? La nașterea unei noi forme literare? Dincolo de forma tehnologică, există și un fond artistic? Am mai scris aici despre un program japonez de Inteligenţă Artificială (IA) devenit coautorul unui roman de mici dimensiuni care a trecut de preselecţia Premiului Nikkei Hoshi Shinichi. E vorba de un roman autoreferenţial, de o scriere metanarativă, al cărei titlu este Ziua în care un computer scrie un roman (sau, în original, Konpyuta ga shosetsu wo kaku hi). IA a scris romanul în colaborare cu echipa savantului Hitoshi Matsubara de la Future University Hakodate: oamenii au selectat lexicul şi au stabilit structura, dar IA a „scris“, a compus romanul în autonomie. Hoshi Shinichi Literary Award este primul premiu deschis şi aplicanţilor non-umani; din cele 1450 de manuscrise înscrise, 11 fiind opere „semnate“ de IA. Aşadar, omul a creat deja tehnologie care va crea cîndva, nu în viitorul îndepărtat, literatură, eliminînd astfel exclusivitatea factorului organic din imaginaţia literară transformată într-un algoritm de variaţii.

La noi în ţară însă, spaimele literare ale momentului sînt mult mai puţin SF, dar sînt încă şi mai complexe. Ne e frică de posibilitatea manualului unic şi de prăbuşirea totală a învăţămîntului nostru, care, condus acum de o caricatură de ministru, oricum produce analfabeţi funcţional pe bandă rulantă. Ne e frică că vom avea, aşadar, învăţămînt fără educaţie, şcoli fără manuale, absolvenţi fără ştiinţa cititului, familii fără biblioteci în casă, vieţi fără obişnuinţa lecturii. Ne e frică că vom avea tot mai multe oraşe fără librării şi librării fără cărţi şi fără librari. Ne e frică că vom avea scriitori fără cititori şi, în fine, cititori fără interes pentru ficţiune într-o lume în care realitatea este construită din ştiri false, iar societatea e condusă de politicieni pentru care limbajul uman este un algoritm AI.

Acum, la finalul acestui îngrozitor 2017, care este spaima voastră cea mai mare legată de cărţi, citit, literatură?

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Imagini halucinante în trafic. Un bărbat s-a urcat pe capota unei mașini pentru a o distruge. Reacția Poliției VIDEO
Vineri, 15 martie 2024, imagini de coșmar au fost surprinse în traficul din Sibiu. Un bărbat s-a urcat pe o mașină, pe care a distrus-o cu picioarele și cu un coș de gunoi. Incidentul nu a fost singular.
image
Mărarul, salata și roșiile – trufandalele cu cele mai multe pesticide. Reacția legumicultorilor: Sunt din Turcia
O analiză a Autorității Naționale Fitosanitare arată că în peste 40% din legumele românești sunt urme de pesticide, iar la unele produse cantitățile de substanțe periculoase detectate au fost cu mult peste nivelul maxim admis.
image
Soția unui român a înlocuit-o pe Prințesa de Wales la parada de Ziua Sfântului Patrick VIDEO
Gărzile irlandeze i-au adus un omagiu colonelului lor absent, Prințesa de Wales, în timpul paradei anuale de Ziua Sfântului Patrick din această după-amiază.

HIstoria.ro

image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.
image
Cel mai bogat prinț român, în „Historia” de martie
La începutul secolului XX, prințul Gheorghe Grigore Cantacuzino a vrut să placheze acoperișul Palatului Zamora (actualul Castel Cantacuzino) cu monede de aur și i-a cerut voie regelui să facă acest lucru. Carol I i-ar fi răspuns: „Îţi dau voie dacă pui monedele pe cant“.