Rîsu’ plînsu’ cu evreii

Publicat în Dilema Veche nr. 648 din 21-27 iulie 2016
Rîsu’ plînsu’ cu evreii jpeg

Cătălin Mihuleac, Ultima ţigară a lui Fondane, Editura Cartea Românească, 2016.

Pînă la Cătălin Mihuleac, nici un alt scriitor român nu şi-a propus să acopere ficţional, cu asemenea perseverenţă, un anume aspect al istoriei. Dacă Varujan Vosganian a scris, motivat etnic, despre destinul armenilor, iată că acest volum de povestiri al lui Cătălin Mihuleac, Ultima ţigară a lui Fondane, continuă preocuparea tematică pentru pogromul din iunie 1941 de la Iaşi explorat în romanul de anul trecut, America de peste pogrom (Cartea Românească). Cătălin Mihuleac are un plan, admirabil deopotrivă moral şi literar, oricum ceva foarte rar printre prozatorii români, şi acel plan este să aducă istoria, vehiculată doar în comunicările ştiințifice, în prim-planul unui public mai tînăr, folosindu-se de mijloacele ficţiunii. Într-un consistent interviu acordat colegului meu Matei Martin şi publicat în Dilema veche nr. 605 de anul trecut, Cătălin Mihuleac spunea: „Ficţiunea te ajută să clădeşti o naraţiune caldă, în contrast cu răceala istoriei. Ficţiunea îţi oferă materiale de construcţie, ficţiunea scoate oamenii din statistici şi îi transformă în personaje. Ficţiunea animă evenimentele din manual…“

Formula literară a prozatorului şi dramaturgului ieşean însă nu merge pe masiva reconstituire istorică, pe dramatizarea faptelor în raport cu documentele oficiale, ci e vorba mai degrabă de registrul comic, în buna tradiţie a literaturii satirice evreieşti. O spunea însuşi scriitorul, în acelaşi interviu: „Registrul comic este un foarte bun conservant pentru o operă de artă. Noi ne delectăm astăzi cu ce au scris Swift şi Mark Twain. Am fost conştient că, fără acest ingredient, romanul nu ar fi fost digerabil. Nu ar fi ajuns la omul grăbit de azi, n-ar fi ajuns în primul rînd la generaţia tînără. Şi acesta a fost scopul meu iniţial: ca romanul să ajungă la generaţia tînără, pentru că doar acolo mai putem modela sufletele.“ Pe clapeta acestei noi cărţi, scriitorul adaugă: „Misiunea acestor cărţi este să scadă nivelul îngrijorător pe care ura rasială îl arată în timpurile noastre şi să facă lumea mai bună pe raza lor de cititori.“ Spuneam mai sus că planul lui Cătălin Mihuleac este admirabil, dar nu sînt atît de convins că preocuparea scriitorului pentru felul în care ficţiunea sa ar putea fi receptată de către un public anume, într-un anumit scop, fie şi unul moral-educativ, este un lucru bun. Chiar vrea Cătălin Mihuleac să scrie literatură „cu misiune“, alta decît cea artistică, adică un fel de ficţiune de popularizare a faptelor istorice în felul în care unii cercetători scriu, pe înţelesul tuturor, cărţi de popularizare a ştiinţei? Poate că un astfel de efort literar didactic-misionar este merituos în sine, dar ar fi păcat ca cineva cu talentul şi verva de povestitor ale lui Cătălin Mihuleac să facă concesii publicului tînăr al cărui suflet ar trebui „modelat“. Unde mai pui că nu scriitorul impune misiunea unei cărţi, cititorii o fac şi, oricum, niciodată nu se ştie prea bine cine este/va fi publicul unei cărţi şi, cu atît mai puţin, ce vor/ar vrea tinerii să citească.

Am făcut acest lung preambul pentru că, deşi toate cele treisprezece proze scurte din acest volum (şi nu, nu e vorba de „microromane“, aşa cum scrie editura pe copertă din raţiuni de marketing, e vorba chiar de proză scurtă care nu e microroman, aşa cum nici romanul nu e, la rîndu-i, vreo „macroprozăscurtă“ – fiecare este un gen de sine stătător cu propriile reguli, care nu ţin doar de dimensiune sau de cantitatea de informaţie epică), aşadar, deşi toate povestirile sînt bune şi chiar foarte bune, cîteva suferă de o anume afectare demonstrativă a construcţiei: încep cu o aserţiune şi un fel de prolog, cel mai adesea la persoana întîi (căci naratorul ne spune povestea celor pe care i‑a cunoscut dintr-un fel de datorie), continuă cu istoria propriu-zisă şi se încheie, uneori, cu o notă vag moralizatoare. Dacă un redactor ceva mai îndrăzneţ ar fi scos cele cîteva pasaje parazite, prozele respective ar fi avut de cîştigat.

Cele treisprezece povestiri „cu miez evreiesc“, în special bucovinean, sînt toate foarte plăcute la lectură, unele comice de-a dreptul, în ciuda întîmplărilor şi a fundalului istoric sumbru. Naraţiunile lui Mihuleac sînt scrise dinamic şi au o anume calitate orală, colocvială, care înmoaie dramatismul, căci accentul acestor istorii de familie cade mai degrabă pe calitatea umană a victimelor decît pe oroarea situaţiei în sine. Doi vecini aflaţi în conflict pe timp de pace îngroapă securea taman în timpul războiului, cînd românul îl ascunde pe evreu în propriul butoi cu murături (vezi fragmentul de mai jos); o familie de evrei supravieţuieşte în ghetou cu ajutorul talentelor artistice ale unei ciori (e aici o mise-en-abyme simbolică); o tînără cu talente artistice deportată în Ucraina împreună cu familia le întreţine copiilor visul libertăţii cu ajutorul unui cîntec pop american; un guvernator al Bucovinei se ocupă cu mult zel paremiologic de recolonizarea de după deportarea evreilor; o evadare în grup din lagăr eşuează şi atrage sinuciderea capului familiei… Dacă povestirea titulară (o elegie poematică) este inspirată chiar de viaţa poetului Benjamin Fondane, gazat la Auschwitz, alte povestiri trec graniţa postbelică şi se ocupă de antisemitismul comunist: o proză pune cap la cap (într-un fel de realism socialist magic) puţinele lucruri ştiute despre Ghe. Gheorghiu-Dej; o alta este un fel de farsă pe care cinematograful hollywoodian i-o joacă lui Adolf Eichmann; un asistent este constrîns de mediul academic antisemit ieşean să emigreze şi ajunge redactor la Europa Liberă; iar o poveste de dragoste studenţească se desfăşoară pe fundalul comerţului clandestin întreţinut de turiştii polonezi în Moldova. Proza în care un profesor universitar este denunţat la Securitate de un ziarist, deconspirat de arhivele CNSAS drept agent sub acoperire, trece graniţa lui ’89; astfel că ultimele trei povestiri din carte conţin reverberaţiile antisemite din postcomunism.

Omogen, deopotrivă stilistic, tematic şi valoric, volumul de povestiri al lui Cătălin Mihuleac reconstituie, cu mijloacele unei ficţiuni agreabile, plină de vervă şi umor, un capitol istoric românesc antisemit prea puţin cunoscut. Îl văd ca o contribuţie literară importantă.

*****

Cătălin MIHULEAC

Gard în gard, la Dorohoi

(fragment)

Alături se afla un butoi cu cercul slăbit la gură. Parcă îl aştepta pe el! Era exact butoiul în care se ascunsese Frost. Sandu voia să evită nenorocirea, care în mod sigur conducea la împuşcarea amîndourora:

– Dom’ locotenent, vă ofer eu ce murătură vă pofteşte inimioara, e păcat să băgaţi matale mîna. C-o să vă mănînce teribil pielea, după asta.

– Te rog să nu mă-nveţi dumneata teoria murăturii! Toată plăcerea e să ţi-o culegi singur, cu mîna ta! Că dacă eşti soldat, nu te poţi masturba cu mîna altuia!

Ce legătură avea murătura cu masturbarea, doar el ştia. Locotenentul şi‑a suflecat gospodăreşte mîneca şi s-a pus pe cotrobăit după gogoneaua, gogoşarul ori castravetele viselor sale. Estimp, Sandu îşi storcea mintea, pentru a scorni o minciună salvatoare, pe care s-o plaseze cînd fugarul din poloboc va fi descoperit. O să spună că s-a vîrît acolo fără ştirea lui, dar o să-l convingă pe ofiţer? Părea băiat de comitet, dar cu destul ardei iute în sînge, după cum îl recomanda şi figura de păstrăv.

Nici o vietate care şi-a făcut veacul într-una din apele acestui pămînt n-a fost mai alunecoasă şi mai nevăzută ca vietatea Frost în butoiul de murături. Parcă i se topiseră oasele. Cum simţea mîna ofiţerului apropiindu-se de el, cum se contorsiona, se făcea sfoară ori se lăţea şi aplatiza ca un calcan, pentru a se lipi de perete. La un moment dat, s-a făcut mic şi rotund ca un harbuz şi s-a pus pe plutit în rînd cu fîrtaţii harbuji, dar cînd ofiţerul i-a mîngîiat rotunjimea şi a dat să-l apuce de moţ şi să-l scoată, i-a alunecat dibaci din mînă şi s-a lăsat la fund. Nu mai respira, dar la cît de strîns se agăţa de viaţă, ar fi rezistat şi două ceasuri încheiate, fără să aibă nevoie barem de‑o pipetă de aer.

După minute seculare de atentă scormonire, locotenentul a scos două gogonele, un gogoşar şi un castravete, le-a admirat o secundă şi a muşcat, cu ochii închişi, din fiecare… Pe faţa tînărului ofiţer, lacrimile izbucneau ca zemurile dintr-un pepene murat. Nu mai voia să se dea dus din pivniţă. Voia să rămînă acolo, la adăpost de bombardamente, bînd vin şi mîncînd murături. Ce căuta el în războiul ăsta? Suspina adînc, laolaltă cu nefericitul Frost, care reînvăţa să respire în polobocul lui.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Cel mai crud torționar, Nicolae Moromete: „Porc mincinos. În Republica noastră populară, pentru «nimic» nu se capătă mai mult de zece ani!“
Pe unde a trecut, torționarul Nicolae Moromete a semănat teroare, fie că a fost la Aiud, Jilava sau Vacăreşti. Neavând niciun fel de studii, el a fost subiectul unor situații de-a dreptul hilare.
image
Afacerea care ia amploare în România. Locațiile apar ca ciupercile după ploaie, dar tot par neîncăpătoare: „Nu mai avem locuri disponibile”
În ultimii ani, în marile orașe ale României au fost amenajate foarte multe locații dedicate practicării sportului în aer liber. De cele mai multe ori este vorba despre terenuri de fotbal.
image
Admis cu 10 la Automatică. Ionuț Mihăilescu din Caracal a fost singurul decar din 3.500 candidați. A lucrat cot la cot cu bunica exerciții și probleme
Un elev de clasa a XII-a din județul Olt este deja admis la Facultatea de Automatică și Calculatoare din cadrul Politehnicii București, cu media 10. Bunica sa a jucat un rol determinant.

HIstoria.ro

image
Olimpia, cel mai tânăr muzeu al ţării
Primul muzeu din România dedicat istoriei sportului și turismului montan a fost deschis la Brașov, în an olimpic, la „Olimpia”, în fostul sediu al Reuniunii de patinaj, clădire construită la sfârșitul secolului al XIX-lea, restaurată de Muzeul Județean de Istorie Brașov.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.