Orientalism oniric

Publicat în Dilema Veche nr. 768 din 8-15 noiembrie 2018
Orientalism oniric jpeg

● Mathias Énard, Busola, traducere de Cristian Fulaș, Editura Nemira, 2018. 

Pentru cei care au citit Vorbește-le despre bătălii, regi și elefanți, pasiunea lui Mathias Énard pentru relația ambiguă, deloc dispusă la simplificare, dintre Orient și „noi“ este deja cunoscută. Dacă acolo „noi“ eram Michelangelo, purtat într-o fantastă excursie pe Bosfor, unde fusese angajat de sultan pentru a-i construi un pod, aici Occidentul este într-adevăr multiplu. De altfel, Busola, roman cîștigător al Prix Goncourt, depășește în complexitate orice alt roman de-al lui Énard și, dacă-mi e permis, e cel mai frumos și mai „manierist“ roman francez scris de la Meteorii lui Michel Tournier încoace.

Un muzicolog austriac zace singur în patul său din Viena, bîntuit de insomnii și de frica de moarte, chinuit de dorul după o iubită evazivă, și visează la cei doi șerpi încolăciți, Orient-Occident. Visările lui sînt flashback-uri ale aventurilor acestui orientalist în lumea arabă, înainte de Google și de ISIS, înainte ca butoiul de pulbere să explodeze în anii ’90. Orientalismul este conceptul cheie din care se desfășoară fuiorul acestui vis: muzicologul Franz, naratorul romanului, urmărește aproprierile nemărturisite pe care canonul muzical occidental le-a operat din muzica orientală, dar și influențele muzicii occidentale asupra compozitorilor orientali. Sarah, iubita întîlnită pe la conferințe în cele mai ciudate locuri din Orient, studiază evoluția conceptului de Orient în istorie, iar alte personaje care mai de care mai ciudate (fiecare cu subiectul său predilect de studiu, la fel de ciudat) își aduc în roman propriile povești și stranietăți.

Bineînțeles că Orientalism-ul lui Edward Said e adversarul acestei polemici literare: ideea propagată de cartea celebrului teoretician al literaturii și de receptarea ei este că Orientul reprezintă alteritatea misterioasă, impenetrabilă și că tot ceea ce „noi“ considerăm oriental este doar un construct al literaturii omului alb. De fapt, argumentează/delirează Franz, Orientul și Occidentul sînt două halucinații care se hrănesc una din cealaltă. Decapitările puse în scenă și duse la îndeplinire de fanaticii Statului Islamic în deșert sînt la fel de îngrozitoare și de străine unui iranian sau unui irakian cum sînt pentru intelectualul austriac care visează la concertele date de Franz Liszt în fața sultanului Abdul-Medgid (unde a ajuns după ce s-a îmbarcat la Galați), la influențele orientale asupra lui Mozart („Rondo Alla Turca“), Beethoven („Marșul Alla Turca“) sau la alți compozitori occidentali mult mai puțin cunoscuți.

Melancolia care străbate întregul roman vine și dintr-o alăturare a amintirilor lui Franz despre vremuri în care, alături de alți orientaliști, purta discuții bahice printre ruinele de la Palmira sau Aleppo și prezentul bombardamentelor care distrug aceste minuni ale trecutului. Distincția nu e una maniheistă: arheologii orientaliști fuseseră și ei subsumați politicului, în marea lor majoritate spioni aflați în slujba imperiilor destrămate care încercau să-și păstreze influența asupra mirajului oriental. Cartea este o scrisoare de dragoste pentru acest Orient cosmopolit distrus de dictaturi religioase și niciodată cunoscut îndeajuns de vestici.

Dacă Énard n-ar fi ales fluxul conștiinței ca vehicul al acestei lungi scrisori de dragoste și dacă ar fi făcut rabat de la excesul de erudiție, romanul ar fi fost unul plictisitor. Ceea ce-l salvează e tocmai excesul: de informație, de cultură exhibată, de timiditate în dragoste, de arabescuri ale memoriei. Abia la finalul romanului, cînd zorii răsar deasupra paginilor și prezentul ajunge din urmă gîndurile febrile ale visătorului, dramatismul crește și aduce o doză de „realism“ povestirilor acestei Șeherezade noctambule aflate în căutarea frumosului.

Pe cît de frumoasă e Busola, pe atît de coșmarescă trebuie să fi fost traducerea ei pentru Cristian Fulaș, care a făcut însă o treabă foarte bună. 

Bogdan-Alexandru Stănescu este scriitor şi critic literar. Cea mai recentă carte publicată: Copilăria lui Kaspar Hauser, Polirom, 2017.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Goana după adeverințele pentru bani în plus la pensie. Ce sume se iau în calcul pe noua lege a pensiilor
Bombardați cu informații despre recalcularea pensiilor și acordarea drepturilor bănești conform legii pensiilor care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, pensionarii au luat cu asalt casele de pensii. O parte dintre documentele cu care se prezintă sunt deja în dosar.
image
Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO
Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.
image

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.