Istorisirea pelerinului

Publicat în Dilema Veche nr. 426 din 12-18 aprilie 2012
Istorisirea pelerinului jpeg

N-aş şti să vă spun de ce am citit de Crăciun cartea lui Dan C. Mihăilescu despre călătoria la Muntele Athos şi scriu despre ea abia de Paşti. Din suceală, desigur, dar şi pentru că este una dintre acele cărţi care, în mod esenţial, nu au nevoie de exegeză, încadrări, „referinţe“, ci doar de cititori. Dan C. Mihăilescu a ştiut, fără îndoială, din clipa în care i-a pus titlul, că Oare chiar m-am întors de la Athos? nu este nici cartea unei edificări, nici cea a unei înălţări. Mai mult ca oricare dintre cărţile sale de pînă acum, aceasta e cartea unei tăceri asumate. Căci, ce să spui (mai rău, să scrii!) din ce ţi s-a întîmplat „pe cale“? Şi ce să spui cînd, la fel ca mulţi veritabili pelerini care şi-au descris, la capăt, primii paşi, te simţi cel mai adesea – prea onest fiind şi excesiv de atent la marota „sincerităţii“ – alături de orice cale?

Tot ceea ce Dan C. Mihăilescu spune despre acea experienţă pentru care orice pelerin (chiar şi unul însoţitor al vestitului grup Prolog, întemeiat în anii ’80 de Paul Gherasim, Constantin Flondor, Horea Paştina, Cristian Paraschiv şi Mihai Sârbulescu) pleacă la drum se găseşte în titlul cărţii. Întîlnirea scriitorului – plecat cu scopul (mărturisit) de a (de)scrie experienţa grupului Prolog şi cu acela (nemărturisit) de a o înţelege – este, de fapt, o întîlnire cu sine. Faptul că, la întoarcere, acest sine este descentrat, situat în altă parte decît la plecare, e primul semn că drumul n-a fost făcut degeaba. Autoportretul flagelator din primele pagini (pe măsura apropierii de Muntele Sfînt) este, fără îndoială, un prim semn al acestei scindări interioare: „Adevărul e că abia atunci, în ceasul de răgaz petrecut pe puntea vaporului, tot intrînd şi ieşind din porturile mănăstirilor, am început să mă întreb cu ceva îngrijorare ce caut eu acolo. La urma urmei, cine-i de vină că am acceptat cu vinovată inconştienţă invitaţia (să-i zic provocarea?), fără să întreb nimic, dar absolut nimic, despre tot ceea ce compune confortabilul harnaşament al unui hedonist sexagenar, marcat de «sentimentul turistic al existenţei», panteist, flecar, hachiţos, vanitos, coleric, egocentrat, infantil, insubordonabil şi imprevizibil. Să vii, cum spuneam, în ţinutul Răbdării, Smereniei şi Ascultării tocmai tu – cel doldora de vanitate, nerăbdare şi nesupunere – e deopotrivă dovadă de cinism şi inconştienţă!“

Odată ajuns însă la Muntele Athos, criticul lumii secularizate şi al relativismului contemporan – dar şi scriitorul pentru care cultura îşi are unul dintre temeiurile fundamentale în Cartea Cărţilor – se repliază. Oglindindu-se interogativ în ceilalţi tovarăşi de drum, împărţind cu ei „nevoinţele“ lumii monahale, dar criticîndu-le, citind uneori (corespondenţa lui Cioran cu Armel Guerne) şi negăsind „cale de dialog şi căldură sufletească“ decît foarte rar, Dan C. Mihăilescu îşi regăseşte aplombul, rezervele mundane şi umorul caustic. La Marea Lavră, în timpul slujbei, e la un pas de bătaie cu o „sîrmă vioaie de grecotei cu mustaţă“ care încearcă să-i descleşteze mîinile ţinute la spate.

Pe de altă parte, pelerinul dilematic are, bineînţeles, şi momente de profundă comuniune, mai întîi cu pictorii Prologului, apoi cu Părintele Daniil (Alecu Cotescu, înainte de călugărie – fiul Valeriei Seciu şi al lui Octavian Cotescu) sau cu „jovialul mucalit cu ochi strălucitori“, Arhimandritul Efrem, care-i taxează drept vanitate „locvacitatea histrionică“ şi îl crede „viclean“. Dan C. Mihăilescu transcrie diagnosticul (cu atenţie şi ascultare), expunîndu-se, dar şi dîndu-ne nouă, cititori lipsiţi de exigenţele locului, ca bibliografie obligatorie, Omiliile Arhimandritului Efrem, egumenul Mănăstirii Vatopedi.

Atîta timp cît se situează pe poziţiile „scriitorincului“, Dan C. Mihăilescu e, cum îl ştim, cuprinzător şi selectiv, dilematic şi obsedat, spumos şi limpede. Cînd este „situat“ (aproape fără voia sa) pe poziţiile pelerinului, lui Dan C. îi fuge pămîntul de sub picioare. Iar onestitatea descrierii sale exact în asta poate fi „verificată“: în povestirea uimită, aproape în direct, a nostalgiei după un loc în care nu ştie încă ce a găsit, o recunoaştere a cuiva care s-a oglindit în el, pe munte, pentru o clipă.

Există în Liturghia darurilor un moment numit „ectenia catehumenilor“, căruia mulţi nu-i mai văd rostul. E o rugăciune din primele secole creştine pentru cei care nu au fost încă botezaţi şi aspiră, cei care trebuie să plece din biserică în momentul în care li se spune: „cei chemaţi, ieşiţi.“ Catiheo înseamnă, printre altele, şi a vesti de pe un loc înalt, iar catehumenii sînt în acel moment subiecţii unui paradox: deşi chemaţi, ei trebuie să plece. Ieşirea lor înseamnă însă, simultan, două lucruri: mai întîi, faptul că îi lasă pe „cei rămaşi“ să se roage pentru ei; apoi, o clară, implicită promisiune de a-şi schimba viaţa. Asta mi s-a părut poziţia lui Dan C. Mihăilescu în raport cu Athosul veritabil (nu cel ideologic şi nici cel al încrîncenaţilor supăraţi pe lume, adică pe „creaţie“): poziţia catehumenului în aşteptarea unui semn ce poate veni de oriunde, dar cel mai probabil din sine însuşi.

comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.

Adevarul.ro

image
image
Rușii au pierdut încă 1.160 de soldați și 58 de sisteme de artilerie în ultimele 24 de ore, anunță Statul Major al Forțelor Armate ale Ucrainei
Statul Major al Forțelor Armate ale Ucrainei a raportat că Rusia a pierdut alți 1.160 de soldați și 58 de sisteme de artilerie în ultimele 24 de ore. Aceste pierderi se adaugă la totalul forțelor rusești între 24 februarie 2022 și 16 iunie 2024.
image
Ce „trucuri” folosesc supermarketurile pentru a vă determina să cumpărați mai mult decât vă trebuie
Când merg la cumpărături în supermarket, majoritatea românilor au în vedere un buget prestabilit, însă rareori pot să-l respecte respecte, din cauza unor „trucuri” folosite de retaileri.

HIstoria.ro

image
Cea mai mare operațiune amfibie din epoca modernă, în „Historia” de iunie
6 iunie 1944. Ziua Z. Nicio altă operaţiune militară din istoria celui de
Al Doilea Război Mondial nu a beneficiat de un nivel atât de ridicat de securitate operaţională, implicând ample acţiuni de inducere în eroare a inamicului, precum Operaţiunea Overlord (Suveranul).
image
Escrocheria „Andronic” - un precursor al Caritasului în România sfârșitului de secol XIX
Înainte de a fi marele ziarist şi marele proprietar de „Universul”, Stelian Popescu şi-a făcut meseria de jurist. Ca judecător de instrucţie la cabinetul 5, Ilfov, el a dat gata multe cazuri. Printre acestea, se numără celebra escrocherie „Andronic”.
image
A fost sau nu Alexandru Ioan Cuza membru al Masoneriei?
La un deceniu după abdicarea lui Cuza, în 1876, la București a fost înființată Loja Alexandru Ioan I, apoi, în 1882, la Dorohoi a fost înființată Loja Cuza Vodă.