Bilanţ literar 2015

Publicat în Dilema Veche nr. 619 din 24 decembrie 2015
Cărţi fără librării, piaţă fără cititori jpeg

A nul trecut îmi începeam bilanţul literar spunînd că probabil cel mai bun lucru care se întîmplase în 2014 a fost efervescenţa festivalurilor literare. Enumeram atunci trei festivaluri de poezie (două la Sibiu şi unul la Bistriţa) şi cinci generaliste (Arad, Cluj, Iaşi, Timişoara şi Bucureşti). Între timp, am fost eu însumi invitat la Festivalul „Discuţia secretă“ de la Arad şi am rămas oarecum contrariat de caracterul lui segregaţionist. Înţeleg însă că, din păcate, soarta acestui festival e incertă, aşa cum pare a fi şi viitorul FILIT-ului de la Iaşi, care s-a poticnit anul acesta la a treia ediţie din raţiuni de intruziuni/diversiuni politice locale care, pînă la urmă, au creat un haos în comunicarea festivalului: în­tîi s-a anunţat că se suspendă, apoi a apărut ştirea că, pentru continuitate, se va ţine, totuşi, o ediţie restrînsă, pe care însă organizatorii au infirmat-o, după care chiar s-a ţinut „un FILIT mai mic“. 

Oricum, finalul anului a adus şi încheierea, după 15 ani, a emisiunii

ţinută de Dan C. Mihăilescu la PRO TV, post care a decis că nu mai poate susţine financiar cele cinci minute pe zi dedicate cărţii (găsiţi întreaga istorie a emisiunii în chiar cuvintele creatorului ei pe blog-ul

). Pe de o parte, e admirabil că un post privat a ţinut atîta vreme o rubrică dedicată cărţilor; pe de altă parte, e regretabil și meschin că s-a renunţat la o pastilă TV devenită faimoasă. În acest moment, există, totuşi, trei alte astfel de rubrici:

, cu Costi Rogozanu, pe Realitatea TV,

cu Cezar Paul-Bădescu, pe TVR 2 și

cu Radu Paraschivescu pe Digi TV. (Profit de ocazie să mă bag în seamă şi să anunţ că de două săptămîni am început eu însumi o emisiune la Radio Seven – 103,4 FM,

– unde invit în fiecare luni seară, de la ora 22, un scriitor pentru a discuta o carte şi a asculta muzicile lui favorite.)

C a să termin capitolul mediatic, a­nul acesta am urmărit cu pre­di­lec­ţie cîteva reviste literare: Poes:s International (poesisinternational.blogspot.ro), Zona nouă (zonanoua.com) şi revigorata Timpul (revistatimpul.ro). O descoperire de ultim moment: revista braşoveană Astra, surprinzător de proaspătă şi de consistentă, dar cu o grafică vetustă şi absentă din social media. Noua serie a revistei Dacia literară încă nu şi-a găsit identitatea, iar nou apăruta Scriptor, tot de la Iaşi, rămîne să confirme. În rest, cum am scris în­tr‑un articol întreg, s-a cam ales praful de revistele literar-culturale de la noi. Recent, şi revista Cultura, noua serie, şi-a suspendat, după zece ani, apariţia. Fostul ministru al Culturii, Ionuţ Vulpescu, a lăsat o lege care să sprijine de la bugetul de stat revistele culturale, dar rămîne de văzut dacă e suficient.

2015 a fost anul romanului. Cristian Teodorescu, Dan Coman, Marin Mălaicu-Hondrari, Radu Aldulescu, Petru Cimpoeşu, Andrei Cornea, Cosmin Perţa, Tudor Creţu, Cătălin Pavel, Doina Jela, Alexandru Vlad, Vartan Arachelian, Doina Jela, Doina Ruşti, Şerban Alexandru, Iulian Ciocan, Liliana Corob­ca, Dan Stanca, Octavian Soviany, Simona Antonescu, Radu Ţuculescu, Constantin Abăluţă (enumerarea este aleatorie), toţi aceştia, dar şi alţii, au publicat romane în 2015. Dacă ar mai fi existat Premiul „Augustin Frăţilă“ (dispărut între timp din cauza abandonului finanţatorului), ar fi fost o competiţie interesantă. În ceea ce mă priveşte, din 2015 aleg aceste trei romane, însumînd peste 1900 de pagini: Mircea Cărtărescu,

(Humanitas), Ion Iovan,

(Polirom) şi Daniel Vighi,

(Cartea Românească). Voi scrie despre fiecare anul viitor.

Proza scurtă a lipsit însă în 2015. În afară de Anca Vieru,

(Polirom), Florin Lăzărescu,

(Polirom) şi o reeditare, Adriana Bittel,

(Humanitas), n-a fost nimic de citit. Au continuat ediţiile de Opere complete: Emil Brumaru (Polirom), Gheorghe Crăciun (Cartea Românească), Angela Marinescu (Charmides), Cristian Popescu (Tracus Arte). Operele exclusiv poetice ale Ioanei Nicolaie (Humanitas), ale lui Mircea Cărtărescu (Humanitas), Alexandru Muşina (Tracus Arte) şi O. Nimigean (Casa de Editură Max Blecher) au fost şi acestea editate integral într-un singur volum.

Poezia, de altfel, a avut şi ea un an bun. S-a publicat, ca de obicei, enorm (numai la mine în casă au intrat anul acesta 70 de volume de poezie). Au revenit cu cărţi noi: Medeea Iancu, Svetlana Cârstean, Ofelia Prodan, Radu Vancu, T.S. Khasis, Ştefan Manasia, Teodor Dună, Dmitri Miticov, Andrei Dosa, Andrei Doboş, Robert Şerban, Tudor Creţu, toţi cu cărţi bune şi foarte bune (totuși, nu la fel de bune ca poezia lui Gabriel Chifu :). Cartea de poezie a anului rămîne însă experimentul poemului colectiv

(coord. Svetlana Cârstean, ARCUB), epopeea participativă în 840 de versuri cu 40 de poeţi despre care am şi scris. Anul trecut mi-am atras oprobriul breslei poeţilor spunînd că a fost un an slab pentru debutanţi. Anul acesta am constatat că mi-a stîrnit interesul poezia fetelor: Ionelia Cristea,

(Cartea Românească), Roxana Cotruş,

(Charmides), Ana Donţu,

(Casa de Editură Max Blecher), Alexandra Turcu,

(Charmides) şi Alexandra Văcăroiu,

(Charmides). Cred că e nevoie oricum de mai multe fete în literatură, iar debuturile lor m-au bucurat.

C ărţi-interviu bune au venit dinspre Casa de Pariuri Literare (cu Ioan Es. Pop şi Octavian Soviany), plus cele cu Livius Ciocârlie şi Nora Iuga, despre care am scris recent, dar şi o carte de memorii semnată de Paul Grigoriu: Cutele şi cutrele memoriei (Victoria Books), jurnalul lui Eugen Negrici, Sesiunea de toamnă (Cartea Românească), şi Mîini cuminţi. Copilul meu autist de Ana Dragu (Polirom), o carte cu totul şi cu totul specială.

2015 a fost un an bun şi pentru volumele colective tematice:

(coord. Dan C. Mihăilescu),

(coord. Ioana Pârvulescu) şi

i (coord. Nadine Vlădescu), toate apărute la Humanitas, plus albumul

(coord. Cătălin D. Constantin, Peter Pan). Cîteva audio-book-uri notabile: Mircea Cărtărescu,

(5 CD-uri, Humanitas Multimedia); Florin Iaru,

Cristian Teodorescu,

şi Alexandru Philippide,

(2 CD-carte), toate apărute la Editura Casa Radio. 

La categoria criticii literare, mi-au atras atenţia în mod special cele două eseuri dedicate literaturii de călătorie:

de Mircea Anghelescu şi

de Adrian G. Romila, plus

de Daniel Puia-Dumitrescu, toate apărute la Cartea Românească.

La final, ţin să fac o menţiune specială pentru cărţile dilematicilor:

(reportaje, Casa de Pariuri Literare),

de Constanţa Vintilă-Ghiţulescu (istorie/antropologie, Humanitas) şi Vintilă Mihăilescu,

(antropologie, Polirom) – acestea au apărut, mai întîi, ca reportaje/articole, în paginile revistei (în timp ce

de Răzvan Petrescu, Curtea Veche, adună cronicile din revista

Plus

[Patzaichin] (reportaj/album foto, Vellant) de acelaşi Vintilă Mihăilescu;

de Andrei Pleşu împreună cu Gabriel Liiceanu (dialoguri, Humanitas),

de Adina Popescu (roman fantasy, Arthur),

de Stela Giurgeanu (teatru, UNITEXT) şi, dacă-mi permiteţi,

în selecţia mea (Nemira). Ce an bun pentru scriitorii

P.S. Salut debutul unei noi edituri: Hecate, care a scos deja, printre altele, două splendide albume foto:

de Nicholas Ganz şi

de Margot Mifflin. Vi le recomand!

P.P.S. 2015 a fost şi anul unei amuzante tentative de bestseller românesc de gen:

de Igor Bergler (RAO), carte însă ca și inexistentă în social media (doar „ 9 persoane” au confirmat prezența la evenimentul de lansare), oricum depăşită la vînzări de

cărtărescian, roman nu doar perfect anticomercial, dar şi mai voluminos, şi mai scump ca preţ.

LATER EDIT: La data scrierii acestui articol, nu aflasem de existenţa paginii de Facebook a cărţii lui Igor Bergler (urmărisem doar pagina evenimentului de lansare), care a adunat între timp peste 20 de mii de fani. Mea culpa!

Pagina de autor a lui Marius Chivu aici.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Ucrainenii au distrus un vehicul blindat rusesc rar, proiectat pentru a transporta liderii ruși în caz unui atac nuclear, biologic sau chimic
Ucraina a distrus un vehicul blindat rusesc rar folosit pentru prima dată la dezastrul nuclear de la Cernobîl .
image
Geamăna siameză Abby Hensel s-a căsătorit. Motivul pentru care femeile nu au recurs la operația de separare VIDEO
Una dintre cunoscutele gemene siameze Abby și Brittany Hensel și-a găsit dragostea adevărată. Conform Mirror, tânăra Abby Hensel, în vârstă de 34 de ani, s-a căsătorit cu Josh Bowling, asistent medical și veteran al armatei Statelor Unite.
image
Un român care a cumpărat de pe Facebook un permis fals de conducere s-a dus la poliție să-l reînnoiască
Un bărbat din Alba Iulia a fost condamnat la 4 luni și 20 de zile de pușcărie, pentru complicitate la fals în legătură cu permisul său de conducere.

HIstoria.ro

image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.
image
Procesul „Numai o guriță”, o noutate pentru justiția română la început de secol XX
În primăvara anului 1912, pictorul Gore Mircescu îl aducea în fața justiției pe librarul Constantin Sfetea, pe motivul reproducerii neautorizate a uneia din lucrările sale – „Numai o guriță” – pe care cel din urmă o folosise la ilustrarea unor cărți poștale.