Identităţi de neîncadrat

Publicat în Dilema Veche nr. 636 din 28 aprilie - 4 mai 2016
Identităţi de neîncadrat jpeg

LIKE CNDB. Ediția a III-a (17 martie – 17 aprilie 2016)

Festivalul de primăvară al Centrului Naţional al Dansului, LIKE CNDB (ediţia a III-a), derulat sub sloganul „De neîncadrat“, a adus la Bucureşti cîteva producţii clujene de la Fabrica de Pensule. Prezenţa lor a fost mai mult decît benefică într-un Bucureşti care pare să se audă doar pe sine însuşi şi care îşi reproduce, la nesfîrşit, aceleaşi discursuri performative. Capitala pare să fi intrat într-un blocaj: identităţile artistice ale companiilor şi spaţiilor încep să se aşeze, să devină identificabile, dar această identitate tinde să fie monotonă.

Ce a adus proaspăt Clujul la Bucureşti? În primul rînd, un spectacol de Eugen Jebeleanu, Ea e băiat bun (scenografie: Velica Panduru, muzica: Alex Hal­ka), produs de Colectiv A şi diferit ca stil de show-urile anterioare ale regizorului. Spectacolul se raportează la filmul documentar Rodica e băiat bun, realizat de Marian Ilea şi Gheorghe Dinu, care investiga cazul unui transsexual din Maramureş, acceptat ca atare în satul său. Rodica a suferit abuzuri (a fost victima unei reţele de traficanţi de carne vie, violată etc.) şi s-a confruntat cu prejudecăţile societăţii. Rodica este un personaj naiv, a cărui candoare este strivită, de multe ori, cu răutate gratuită, de către cei din jur. Spectacolul lui Jebeleanu oferă, pe de o parte, o variantă a Rodicăi şi, pe de altă parte, o panoramare a reacţiilor societăţii faţă de identitatea de gen cu referire strict la travestiţi. Show-ul lui Jebeleanu este mai mult performance şi mai puţin spectacol în sens classic, şi asta datorită unei structuri modulare în care personajul este construit din fragmente de realitate, se face conexiunea la filmul-reper, se dezvăluie procesul de lucru, inclusiv problemele de finanţare. Este vorba de o combinaţie complexă între personaj, material şi proces de lucru care permite regizorului – autor de spectacol prin excelenţă – să investigheze mentalul colectiv prin raportarea la un caz concret. Actorul Florin Caracala creează un personaj savuros, pe muchia dintre tragic şi comic, cu tuşe de grotesc care îi pun în valoare vulnerabilitatea. Exemplele din cariera de solistă de muzică populară au ca revers experienţa traumatizantă ca prostituată în Spania. Poveştile de dragoste şi relaţiile nefericite sînt contrabalansate de acceptul comunităţii. Jebeleanu radiografiază printr-un filtru personal societatea românească şi idiosincraziile ei, în cazul de faţă, cele legate de identitatea de gen. Există în spectacol abordări neutre şi accesibile precum testul dintr-o revistă glossy care identifică identitatea de gen indiferent de sex, moment care îi prilejuieşte lui Caracala interacţiunea cu publicul dintr-o poziţie aparent vulnerabilă, nuditatea, dar care exprimă exact ideea confuziei între identitate de gen şi sex. Sînt şi momente intens personale şi emoţionante, precum performarea grotesc-tragică a unei piese de Gabi Luncă, „Dă, mamă, cu biciu-n mine“. Prin urmare, spectacolul este eclectic atît ca structură, cît şi ca interpretare. Cu rezerva unor lungimi (insertul cu Mica sirenă) şi a riscului caricaturizării (entuziasmul performativ al lui Florin Caracala, altfel contaminant, generează uneori nuanţe nedorite personajului), spectacolul este provocator şi inconfortabil, punînd spectatorul în incomoda postură de a-şi chestiona singur prejudecăţile.

Ea este băiat de bun diferă de spectacolele anterioare ale lui Eugen Jebeleanu. Pînă acum, regizorul a fost un artizan al spectacolelor delicate, subtile ca mesaj şi ca expresie, prin excelenţă poetice. Aici apelează la un ton puternic, apăsat, la umor gros (găina şi cocoşul din ultima scenă, care în reprezentaţia de la Bucureşti „au performat“ un act sexual), se joacă fără reţinere cu inconfortul spectatorilor. Nu ştiu dacă acesta va fi un nou stil pe care îl va dezvolta Jebeleanu, dar este clar că regizorul îşi explorează diferite modalităţi de expresie.

Parental CTRL este tot un performance despre identitate. Producţia GroundFloor Group, în regia lui Ferenc Sinkó, abordează diferenţele între generaţii, din perspectiva generaţiei Y (născute între finalul anilor ’70 şi mijlocul anilor ’90). Spectacolul nu judecă, nu se revoltă, nu contestă, ci pune alături perspective diferite asupra vieţii în general, de la chestiuni cotidiene la relaţii şi sexualitate, toate inspirate de experienţe personale ale actanţilor şi filtrate astfel încît să reflecte o viziune generală şi neutră. Interesantă este forma pe care o ia spectacolul, aceea de concert, cu o pronunţată componentă video şi efecte vizuale. Acest tip de performativitate  – în care cele trei performere, Kata Bodoki-Halmen, Kinga Ötvös, Krisztina Sipos excelează – este o expresie perfectă pentru generaţia Y, predispusă la formule noi de comunicare. Ferenc Sinkó continuă să fie surprinzător, cele trei spectacole pe care le-a regizat pînă acum, Parallel, Cîntec de lebădă şi Parental CTRL, sînt din ce în ce mai puternic influenţate de vizual şi muzică şi tot mai interdisciplinare.

Un alt spectacol, Untitled, scris și creat în urma unor ateliere pentru copii coordonate de doi artiști-păpușari, Lucian Rad și Enikö Takács, îi aparţine artistului clujean Ciprian Mureşan şi este produs de Galeria David Nolan, New York, și Salonul de Proiecte, București. De data asta, este vorba despre un spectacol cu păpuşi care reimaginează basmele din perspectiva copiilor. Poveştile, multe şi neterminate, sînt trase de pe făgaşul lor normal pe cel al imaginaţiei copiilor, deraiază uneori în realitatea imedia­tă sau rămîn pur si simplu suspendate. Copiii sînt jucaţi de păpuşi care la rîndul lor sînt mînuite de două păpuşi mari, neutre ca identitate, alcătuite doar din guri şi mîini (costume: István Cîmpan, păpuși: Orsolya Gál). Este aici o succesiune de manipulări: copiii manipulează povestea, adulții manipulează copiii. De dincolo de basme transpar însă realităţi crude: disfuncţii familiale, violenţă etc. De altfel, toată atmosfera este incert ameninţătoare. Untitled este un spectacol inteligent despre modul în care copiii percep dramatismul vieţii.

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Ground Floor Group, Adi Bulboacă

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Amenda primită de o pensionară din Brașov pentru că a plantat flori în grădina blocului. „Este anormal ce se întâmplă”
Poliţia Locală Braşov a dovedit exces de zel în cazul unei femei de 76 de ani care a plantat câteva flori în zona verde a blocului în care locuia, potrivit bzb.ro.
image
Nike și Adidas, bătute de niște fete fâșnețe: invenția unei companii elvețiene fascinează lumea FOTO
Giganții de pe piața încălțărilor de alergare au înregistrat un eșec rar după un maraton major. La Boston, primele trei locuri din clasamentul feminin au fost ocupate de atlete care au purat alte mărci.
image
Joaca de-a vremea. Posibila cauză a inundațiilor catastrofale din Dubai, ploaia artificială VIDEO
Despre „însămânțarea norilor” se vorbește de mult timp, iar tehnica este folosită în multe țări care au probleme mari din cauza secetei. Sunt voci care spun că vremea ciudată din Dubai este legată de ploaia artificială creată acolo pentru a mai îmblânzi vremea.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.