Elise Wilk şi teatrul adolescenţilor

Publicat în Dilema Veche nr. 660 din 13-19 octombrie 2016
Elise Wilk şi teatrul adolescenţilor jpeg

Teen Fest – Festival de teatru pentru adolescenţi, ediţia a II-a, 25 septembrie – 1 octombrie, Teatrul Excelsior. 

Destinat publicului tînăr, Teatrul Excelsior din Bucureşti se ocupă nu doar de producţia de spectacole pentru adolescenţi, ci şi de prezentarea celor mai bune dintre ele, realizate la nivel naţional, într-un festival anual, Teen Fest, curatoriat de criticul Oana Borş. Selecţia din acest an demonstrează că a fost remarcată absenţa spectatorului adolescent şi că s-au produs spectacole special pentru această categorie de vîrstă, atît pe scenele de stat, cît şi în zona independentă. Odată cu această trezire, a apărut şi dramaturgia aferentă. Pe plan local se detaşează o voce, a Elisei Wilk, tînără scriitoare care a făcut din dramaturgia adolescenţilor caracteristica principală a scriiturii sale.

Cu trei spectacole pe textele sale selecţionate în Teen Fest, Elise Wilk a dominat evenimentul. Şi are şi motive să o facă. Piesele sale pentru adolescenţi se extrag din realitatea, dură şi neiertătoare, a liceenilor, incluzînd tendinţe mondiale (violenţa în şcoală, depresiile şi bolile nervoase asociate, în special anorexia, obsesia pentru imagine, determinată de normele impuse prin media) şi aspecte locale (părinţi absenţi, plecaţi să lucreze în străinătate, sărăcie, abandon şcolar). Elise Wilk se dovedeşte o subtilă cunoscătoare a psihologiei adolescentine, reuşind nu doar să creioneze corect tipologii de liceeni, ci să găsească şi motivaţiile, emoţionale şi raţionale, ale comportamentului lor. Remarcabil este tocmai faptul că scriitoarea reuşeşte să contextualizeze gesturile extreme ale tinerilor şi să le descopere mecanismul de producere, în timp ce şcoala se dovedeşte încă incapabilă să şi înţeleagă propriii elevi.

După Pisica Verde, unanim aclamată şi de multe ori montată, Elise Wilk revine cu alte trei piese. Scris ca o interpretare contemporană a Bacantelor (de care se îndepărtează însă suficient de mult încît să fie receptat independent de acest reper), Exploziv (Teatrul Naţional Craiova, regia Andrei Măjeri, scenografia Alexandra Panaite) este povestea băiatului rău din liceu. Denis este un adolescent-problemă, transferat de la altă şcoală în urma unor fapte reprobabile (devenite mitice printre noii colegi), care se impune ca lider prin autoritate şi charismă. Textul pune problema mediului dur din şcoală, a diviziunii între găşti şi a agresivităţii. Elise Wilk încearcă să scormonească sub aparenta frivolitate a personajelor pentru a găsi motivaţiile şi reuşeşte să aducă la lumină situaţii familiale complicate, nu neapărat dramatice sau violente, cît sugestive pentru hiatusul dintre adulţi (părinţi sau profesori) şi adolescenţi. Esenţială pare a fi aceeaşi neînţelegere a celor mari faţă de cei tineri, dublată şi de lipsa de atenţie. Şi dragostea devine un abuz: părinţii care se sacrifică pentru copii ajung să le reproşeze acestora sacrificiul (observaţie de mare fineţe a autoarei), trezindu-le revolta.

Măjeri pune acest text în cheia filmelor americane despre viaţa de liceu, cu pasaje muzicale şi tipologii (inclusiv etnice). Spectacolul devine pamflet, iar Măjeri foloseşte un comic aproape burlesc pentru a ţine sub control acumularea de tensiuni care va duce în final la violenţă. Show-ul are tuşe ironice irezistibile (excelentă Raluca Păun în rolul femeii de serviciu, o negresă „autentică“) şi o coloană sonoră pe măsură. Una dintre reuşitele majore ale regizorului este faptul că subminează scriitura monologată (formula contemporană în dramaturgie, folosită pînă la epuizare) a Elisei Wilk prin dialogare şi prin dinamizarea spectacolului, spărgînd ritmul monoton. Un aport important la succesul producţiei (reacţia entuziastă a tinerilor spectatori stă mărturie) îl au actorii craioveni, care s-au pliat excelent pe intenţiile regizorale, cu vervă, tuşe caricaturale, ritm, o bună înțelegere a textului şi a viziunii generale, reuşind să se individualizeze şi să funcţioneze ca ansamblu în acelaşi timp. Este vorba de o trupă deja antrenată în limbaje performative care eludează clasica psihologie a teatrului de relaţie şi simbol (în spectacolele lui Bobi Pricop, Profu’ de religie şi Iluzii): Raluca Păun, Marian Politic, Romaniţa Ionescu, Ioana Manciu, Monica Ardeleanu, Alex Calangiu, Ştefan Cepoi, Andrei Ştefănescu, Cătălin Miculeasa, cărora li se adaugă mult mai experimentata Nataşa Raab.

rosencrantz1 foto bogdan danescu jpg jpeg

Avioane de hîrtie, producţie UNATC (scenografie: Andreea Bădescu, sunet: Diana David), îl are ca regizor pe Cristi Juncu, un promotor al dramaturgiei Elisei Wilk. Şi aici piesa este bine servită, regizoral şi actoriceşte, într-o formulă minimalistă; practic, este o bună performare textului. Tipologia străinului în şcoală se reia, ca şi diviziunea între dominaţi şi dominatori, doar că cel care vine din afară este, de data aceasta, cel slab. Apar şi motivaţiile dramatice: copii abandonaţi la rude pentru ca părinţii să muncească în străinătate, sărăcie, familii dezintegrate etc. Avioane de hîrtie este un text coagulat în special în jurul cruzimii copiilor: şcoala este un cîmp de bătălie pe care supravieţuieşti. Sau nu. Lumea adolescenţilor este dură şi asta pare că nu înţeleg deloc adulţii. Bine marcat de nişte panouri care sînt table pe care se scriu cu creta diferite repere – de timp, loc, emoţie etc. –, spaţiul auster din spectacol lasă loc pentru evoluţia dinamică a tinerilor actori, bine conduşi de Juncu.

Un al treilea text de Elise Wilk, iHamlet (scenariu scris pentru acest spectacol), este o versiune modernă a situaţiei prinţului danez, tradusă prin relaţia pe care un adolescent o dezvoltă cu părinţii săi după divorţul acestora. Producţia Punctart, în regia Catincăi Drăgănescu, scenografia lui Bogdan Costea şi coregrafia Simonei Deaconescu, explorează universul adolescentului rebel şi confuz prin intermediul noilor media. iHamlet este un spectacol hi tech a cărui miză este tocmai componenta multimedia şi care lasă în plan secund textul şi actorii. Alt­fel, bine punctat din umbra proiecţiilor de actorii Catrinel Bejenaru, Gabi Costin, Vlad Logigan şi Vlad Pavel, iHamlet propune o formulă de reconfigurare a textelor shakespeariene în context contemporan, prin rescriere şi conectare la cotidian.

Teen Fest s-a dovedit un succes la publicul adolescent, iar Elise Wilk – cea mai lucidă scriitoare de texte pentru tineri. 

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Media Studio (sus), Bogdan Dănescu (jos)

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Cât costă minivacanța de 1 Mai-Paște pe Valea Prahovei sau în stațiunea Padina-Peștera
În scurt timp începe minivacanța de 1 Mai-Paște (5 mai 2024), prilej de relaxare și călătorii. Două populare destinații sunt Valea Prahovei și stațiunea Padina-Peștera (Dâmbovița). Ofertele de cazare sunt multiple și variate.
image
Ce ascunde China în Wuhan. Misterele locului de unde a pornit pandemia, dezvăluite de un cunoscut vlogger român VIDEO
Cătălin Stănciulescu, vlogger-ul român devenit celebru pentru în peregrinările sale a făcut interviu cu fratele celebrului baron al drogurilor, Pablo Escobar, a vizitat Wuhan, locul din China de unde a pornit pandemia care a ucis zeci de milioane de oameni.
image
Zboruri din Sibiu, de la 200 de euro biletul. Care sunt destinațiile de vacanță
Se reiau cursele spre cinci destinații de vacanță din această vară, cu un total de zece frecvențe săptămânale, ce vor fi disponibile pentru rezervare la agențiile de turism cu care colaborează aeroportul din Sibiu.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.