Crimă fără pedeapsă

Publicat în Dilema Veche nr. 549 din 21-27 august 2014
Crimă fără pedeapsă jpeg

● Crime – scenariul, regia: Nico Vaccari; scenografia: Robin Soutar; producător, consultant literar: Sînziana Koenig; cu: Oliver Longstaff, Angel Lopez-Silva, Theo St. Claire, Matthew Wenham, BÉZNĂ Theatre London.  

„În seara aceasta se va comite o crimă.“ Afişat pe o cortină de plastic care ascunde, ca o perdea de baie, o parte din spaţiul infim de la Unteatru, textul nu prefaţează vreun mister poliţist, ci un rechizitoriu politic. Crime este o demonstraţie inteligentă, dură, lipsită de patos, despre cruzimea asumată a capitalismului.

Spectacolul Teatrului BÉZNĂ din Londra a fost prezentat la Bucureşti în Zilele Teatrului Unteatru (25 iulie – 3 august). Şi aici ar fi de făcut o mică paranteză. Unteatru este unul dintre cele mai puternice spaţii independente apărute în ultimii ani. Teatru de repertoriu cu un spaţiu foarte mic şi o direcţie ce vizează dramaturgie modernă şi contemporană, în spectacole bazate esenţial pe actor, Unteatru este atipic pentru scena neoficială bucureşteană. Cei patru ani de la înfiinţare, cu succesele lor (cuantificabile – premii, festivaluri, cronici – şi nu numai) se datorează Andreei şi lui Andrei Grosu, care se încăpăţînează să-şi afirme practic ideile despre teatru şi să fie, în acelaşi timp, deschişi la propunerile (inclusiv diferite de viziunile lor) altor regizori. La cei patru ani ai săi, Unteatru este un spaţiu viu şi viabil, premise esenţiale pentru o existenţă durabilă.

Revenind la Crime, spectacolul, produs de o companie londoneză, este o formă de discurs performativ cu caracter politic. Cu două coperţi şi o antidemonstraţie la mijloc, Crime este un construct hegelian cu un conţinut brechtian (teatru epic cu temă social-politică). Milton Friedman, analistul economic, apărătorul şi promotorul pieţei libere, cîştigător al premiului Nobel în 1976, ţine un discurs despre „lăcomia“ societăţii, nu a corporaţiilor, ci a muncitorilor, care încetinesc creşterea profitului şi atentează astfel la bunăstarea generală. Acest discurs se repetă la final, dar miezul spectacolului schimbă complet perspectiva asupra sa. Scenariul lui Nico Vaccari operează un mixaj dinamic de scene scurte, seci, prin care se pătrunde în intimitatea acestor „agresori“ ai societăţii de consum, oameni la limita supravieţuirii din Anglia anilor 1991 – ’93. Crima pentru o bucată de pîine nu este eradicată; dimpotrivă, devine riscul „celui mai bun sistem economic“. Subintitulat „un răspuns la Crimă şi pedeapsă de F.M. Dostoievski“, spectacolul conţine cîteva scene din roman – vizitele lui Raskolnikov la camătăreasă, inclusiv asasinatul –, care se dovedesc perfect viabile astăzi şi încadrabile într-o serie: prostituţie infantilă, afaceri mafiote, viol, sinucidere. Toate au legătură directă cu foamea, într-un oraş european, supercivilizat şi dezvoltat economic. Riguros jucate, fără pic de falsitate şi, în acelaşi timp, ostentativ teatrale, aceste scene se constituie într-o serie de argumente împotriva discursului lui Milton Friedman (excelent interpretat de Oliver Longstaff, care stăpîneşte o tehnică filmică, reuşind să exprime mult, deşi face puţin). În fapt, se demonstrează lipsa de umanitate a capitalismului care, în goana după profit, sacrifică oamenii. Aflat în haos, sistemul economic capătă accente extreme: concurenţa, piaţa liberă, cîştigul devin virulente şi se transformă în lupta acerbă pentru profit, obsesia acumulării, dependenţa de consum, corupţie şi practici neloiale pe piaţă. Riscurile economiei – şomajul, sărăcia – sînt suportate doar de o parte a societăţii. Odată dezvăluită intimitatea acestor marginalizaţi („eroii“ ştirilor de la ora 5, muritorii de foame care devin infractori), se pătrunde şi în culisele sistemului. Utopia bunăstării generale – ca şi cea a egalităţii absolute – face victime. În acest context, reluarea discursului lui Milton Friedman arată cinismul artizanilor şi partizanilor sistemului care operează cu cifre, deşi ştiu că în spatele lor sînt oameni. Abrutizarea conştiinţei şi umanităţii se produce nu numai la beneficiarii capitalismului, ci şi la victimele lui: liniştea mamei care mănîncă, în timp ce copilul se prostituează pentru prima dată, liniştea copilului care se bucură, după abuz, de jucăria de la McDonald’s, primită în pachetul cu hrană care constituie plata, tricoul studentului care ezită să ucidă, pe care scrie „just do it“ etc.

În acest teatru narativ care foloseşte riguros detaşarea brechtiană, cu reprezentarea personajelor extrase din realitate ca nişte demonstraţii de comportament social, cei patru actori, toţi bărbaţi, joacă cu precizie şi flexibilitate mai multe personaje pe care le construiesc la vedere, reuşind să jongleze cu ele în micul spaţiu de la Unteatru. Intermezzo-urile muzicale live sînt variante personale ale unor hit-uri care capătă noi perspective, în contextul spectacolului: „Feeling Good“ cîntat de mama-peşte (Oliver Longstaff), „Rape Me“ al prostituatei-copil (Angel Lopez-Silva), „Everybody Knows“ pentru studentul asasin (Matthew Wenham), iar „16 Tons“ devine o doină urbană pentru sinucigaş (Theo St. Claire). Nico Vaccari a construit, cu mult curaj, un manifest politic pe o structură logică perversă, astfel încît din spectacol transpare potenţialul anarhist al unui discurs rece.

Crime nu intenţionează să prezinte soluţii, ci doar degradarea maladivă a lumii în care trăim şi efectele sale dezastruoase asupra umanităţii. Ceea ce acuză spectacolul este dezumanizarea generalizată a societăţii, adîncirea dezechilibrului social şi a disproporţiei între bogaţi şi săraci, canibalismul capitalismului, ca urmare a favorizării acumulării fără limite şi a dependenţei de consum şi, mai ales, acceptarea sărăciei extreme (şi implicit a crimelor comise pentru supravieţuire). Normalitatea mizeriei într-o societate a bunăstării – asta demonstrează Crime. Capitalismul îşi asumă acest dezastru social ca pe o parte firească a dezvoltării sale, nu îl neagă, dar nici nu îl afirmă şi, desigur, nici nu îl repară. Problemele sociale devin subiecte, adeseori cîştigătoare, doar în campaniile electorale. În restul timpului, ele sînt ca pubela cu gunoi a unui restaurant de lux: există, dar nu interesează pe nimeni.

Un viol, o crimă, o sinucidere, o mamă care îşi prostituează copilul sînt considerate inerente într-un sistem care funcţionează exclusiv pe criteriul profitului. Dialectica lui Hegel se poate aplica doar parţial: există o societate bolnavă (teza), reacţia de opoziţie (antiteza) este haotică şi încă slabă, schimbarea sistemului (sinteza) încă nu s-a produs. Spectacolul lui Nico Vaccari metaforizează cinic această realitate: o viziune (Friedman), demonstrarea consecinţelor sale nefaste, păstrarea viziunii.

În fiecare seară se comit crime. Raskolnikov ar fi ucis şi astăzi, nu pentru a-şi demonstra superioritatea, ci pentru pîine.

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: S. Koenig, Uniteatru

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Reacții după ce un preot a spus că fetele frumoase, abuzate sexual, trebuie să fie trimise la închisoare. Ministrul Justiției: „Este o invitație la viol!” VIDEO
Preotul Nicolae Tănase, președintele Asociației Pro Vita consideră că fetele frumoase, care au fost victimele unei agresiuni sexuale, „nu sunt chiar nevinovate” și că ar trebui să meargă și ele la închisoare. BOR se delimitează de aceste afirmații.
image
Drogul violului, cel mai periculos, dă dependență de la a treia utilizare. Expert: „Este posibil să asistăm la drame uriaşe”
Psihologul Eduard Bondoc, specialist în medicină la Clinica de Psihiatrie din Craiova, avertizează că cel mai periculos drog este cel cunoscut ca "drogul violului", care este insipid, inodor și incolor.
image
O bătrână din Spania și-a găsit casa ocupată de un cuplu de români. „Am crezut că proprietara a abandonat-o“
Un cuplu din România a stârnit controverse în Spania. Cei doi s-au mutat într-o locuință din cartierul Lavapiés din Madrid.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.