Cîteva reguli ale haosului

Publicat în Dilema Veche nr. 626 din 18-24 februarie 2016
Cîteva reguli ale haosului jpeg

● O întîmplare ciudată cu un cîine la miezul nopții, după un roman de Mark Haddon; adaptarea: Simon Stephens; regia: Bobi Pricop; scenografia: Adrian Damian; costume: Liliana Cenean; Muzica: Alexei Ţurcan; Video: Dan Adrian Ionescu, Mizdan; Lighting design: Andrei Florea. Cu: Ciprian Nicula, Emilian Oprea, Carmen Ungureanu, Ana Ciontea, Rodica Ionescu. TNB.

Bobi Pricop este un regizor surprinzător, în ciuda vîrstei tinere. Este remarcat în 2011, cu spectacolul de licenţă, Jocuri în curtea din spate de Edna Mazya, preluat de Teatrul Act, şi apoi cu show-ul de la Teatrul Bulandra, Contra progresului de Esteve Soler (scenografia: Rodica Ştirbu). Ambele spectacole sînt austere vizual, folosind doar cîteva scaune care creează spaţii şi cîţiva actori care joacă multiple roluri. Din spectacolele sale ulterioare, cele două craiovene, Profu’ de religie (scenografie proprie) şi Iluzii (decor: Andreea Simona Negrilă), au scenografii ample, modulare, care păstrează însă simplitatea construcţiei. În Pisica verde (scenografie: Irina Moscu) de la Teatrul „Luceafărul“ din Iaşi, spaţiul de joc „înghite“ spectatorii, domină vizual şi reprezintă fundamentul conceptului artistic. Aici, decorul depăşeşte funcţionalul şi simplitatea, include tehnologia şi creează un univers folosind formula silent disco, care multiplică percepţiile asupra spaţiului şi narativităţii. Cîteva dintre aceste caracteristici se regăsesc şi în spectacolul de la TNB, O întîmplare ciudată cu un cîine la miezul nopţii: scenografia este barocă, dar funcţională, mizează pe tehnologie, creează un spaţiu interior al personajului principal şi stă la baza conceptului de spectacol. Pe acest parcurs de la simplitatea minimalistă la cea tehnologizată, regizorul a avut alături mai mulţi scenografi şi diferite bugete. De la Jocuri în curtea din spate, spectacol în scenografie proprie şi cu buget infim, vizualitatea lui Bobi Pricop s-a îmbogăţit, a devenit tot mai complexă şi evident, mai costisitoare. La O întîmplare… îl are partener pe Adrian Damian, un tînăr scenograf, remarcat în spectacolele lui Mihai Măniuţiu (Viaţa e vis, Vertij, Lecţia etc.) şi în Tihna lui Radu Afrim datorită amplelor sale construcţii scenice pline de invenţii funcţionale. Damian are aceeaşi atracţie spre tehnologie ca şi Pricop, astfel încît din prima lor colaborare a rezultat un spaţiu organizat din proiecţii video, jocul oglinzilor şi sunet, toate integrate organic într-un mecanism menit să exteriorizeze universul mental al unui adolescent cu sindrom Asperger (tulburare de tip autist care afectează interacţiunea socială şi comunicarea empatică, dar favorizează acumularea mecanică de informaţii). Romanul lui Mark Haddon, publicat în limba română la Editura Trei şi dramatizat de Simon Stephens, a mai fost montat de Vlad Massaci la Teatrul „Anton Pann“ din Rîmnicu Vîlcea, cu Vlad Bîrzanu în rolul principal.

Romanul arată din interior modul în care un adolescent cu autism înalt funcţional (care se poate integra în societate, deşi are disfuncţii în comunicare şi incapacitate de rezonare afectivă) îşi reprezintă lumea din jur. E un drum pe care Cristopher îl parcurge în dublu sens: pe de o parte, încearcă să organizeze haosul, să găsească sistemul după care funcţionează lumea, pe de altă parte, trebuie să intre în contact cu această lume formată din sisteme instabile (oamenii). Dacă matematica este uşoară pentru Cristopher, oamenii sînt de neînţeles. Plecînd de la uciderea unui cîine (titlul romanului şi cîteva replici trimit la una din povestirile cu Sherlock Holmes ale lui Arthur Conan Doyle, Silver Blaze), adolescentul imaginează un policier pentru că a rezolva un mister presupune o structură logică: amplasarea diverselor informaţii obţinute într-o imagine coerentă. Acesta este un sistem pe care el îl înţelege: are un fir logic şi un scop precis (aflarea adevărului). Cristopher se confruntă însă cu informaţii neaşteptate şi adevărul descoperit diferă profund de cel în căutarea căruia plecase, astfel că, în acest proces de maturizare, el experimentează dezamăgirea. Romanul lui Haddon pune problema a ce înseamnă să fii diferit în societatea contemporană (în condiţiile în care norma este un construct social şi fluctuează în funcţie de mentalităţile epocii şi locului). Perspectiva prezentată este însă a unei societăţi, cea occidentală, care a învăţat să respecte/accepte diferenţele, cea românească sau est-europeană ar fi fost mai dură (o profesoară de geografie din Botoşani, care este şi inspector şcolar, a făcut presiuni asupra profesorilor şi părinţilor elevilor din clasa în care învaţă copilul ei pentru a elimina din şcoală un coleg al acestuia cu sindrom Down. Motivul: îi este „scîrbă de el“. Cazul a ajuns, pe 8 februarie a.c., la Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării).

Spectacolul prezintă lumea din punctele de vedere ale lui Cristopher, căci adolescentul cu sindrom Asperger are viziuni diferite în acelaşi timp asupra unei situaţii/persoane, ceea ce face ca Damian şi Pricop să folosească o scenografie complexă şi activă, cu oglinzi, proiecţii (video: Dan Adrian Ionescu & Mizdan) şi turnantă care permite prezentarea mai multor perspective concomitente, mişcarea în momente statice, o combinaţie fertilă între tehnologie, mecanisme şi actor la care se adaugă un univers sonor repetitiv, aproape matematic (muzica: Alexei Ţurcan). Mai multe personaje sînt jucate de cîţiva actori (adolescentul îşi imaginează lumea nouă cu componente din lumea veche, este felul lui de a se familiariza cu necunoscutul). Excelează Emilian Oprea, versatil în a figura modelele masculine, pozitive şi negative, din viaţa lui Cristopher. Centrul spectacolului este însă Ciprian Nicula, tînărul actor de la Rîmnicu Vîlcea care construieşte un Cristopher pe muchia dintre vulnerabilitate şi forţă, deopotrivă fragil şi puternic, mental şi emoţional, cu grija de a nu ilustra prea vizibil o „maladie“ a interiorului. Obsedat de sisteme logice, Cristopher învaţă cum să-şi exprime afecţiunea. Spectacolul lui Bobi Pricop este o minunată arhitectură tehnologică prin care se descoperă emoţia.

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: M. Ştefănescu

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.