Patru proze inedite
(apărut în Dilemateca, anul VI, nr. 58, martie 2011)
Sorin Stoica (n. 27 iulie 1978 – m. 6 ianuarie 2006) a absolvit Facultatea de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării a Universităţii Bucureşti, a fost preparator la Catedra de Antropologie Culturală a Facultăţii de Jurnalism şi asistent cercetător la Muzeul Ţăranului Român. A coordonat, alături de Zoltán Rostás, cîteva volume de istorie orală şi de etnografie media. Cu peste 50 de recenzii şi cronici literare, romanul său din 2002, Dincolo de frontiere, este considerat primul mare succes al literaturii noului val. Alte volume publicate: Povestiri cu înjurături (2000), Povestiri mici şi mijlocii (împreună cu Călin Torsan, Cosmin Manolache şi Ciprian Voicilă, 2004), O limbă comună (2004), Cartea cu euri (volum colectiv, 2005), Jurnal (2006), Aberaţii de bun-simţ (2007).
Telenovela
Ceea ce veţi citi mi-a povestit un muzicant venezuelean, Juan Carlos Negretti, care de un timp s-a pripăşit prin România. Şi zice-aşa:
„Eu nu-mi cunoşteam tatăl şi aveam, cum se zice, tată juridic. Nu ştiu cum se zice cînd cineva te recunoaşte şi zice, da domnule, ăsta e copilul meu. Nu, nu tată vitreg, juridic! De exemplu, tu nu te-ai culcat cu o femeie, dar ea are un copil şi tu îl recunoşti, zici, da domnule, ăsta e copilul meu. Cînd tu îţi asumi responsabilitatea unui copil şi îi dai numele! El, tatăl meu juridic, m-a crescut ca şi cum eram copilul lui. M-a recunoscut că eram copil legitim al lui. Io am relaţii foarte bune cu familia Negretti şi mă consider Negretti, cum îl cheamă pe tatăl meu juridic.
Ulterior, cînd eu eram deja mare aveam vreo 17 ani, maică-mea mi-a zis, tu ai alt tată, dar tatăl tău a plecat din Venezuela, i-am pierdut urma.
Însă ulterior, ea l-a găsit, a văzut numele lui, ţinea o conferinţă despre o temă care o interesa pe ea. Şi, atunci, ea s-a dus la conferinţa aia, a văzut că era el, trecuseră 21 de ani de cînd nu se mai văzuseră deloc. Era o conferinţă pe teme culturale, educaţionale şi, asta e ciudat, că era ceva ce o interesa pe ea. Poate şi pentru că era educatoare. Tata era sociolog după ce fusese plecat din Venezuela toţi anii ăştia. Atunci cînd m-a conceput era preşedintele unei federaţii de studenţi care era foarte... la sfîrşitul anilor ’60, cu guerrilla cu... tot felul. Taică-miu era şi e în continuare de stînga. Preşedintele federaţiei de studenţi era o persoană foarte vizată de Securitatea din Venezuela. Un om periculos care a trebuit să plece din Venezuela. Era democraţie, nu era dictatură, dar ar fi urmat să aibă probleme dacă nu pleca. Tata, Fausto, aşa îl chema pe el, era de stînga din aia radicală. Aici în România aveţi boală pe comunism, care de fapt nici n-a fost comunism, a fost o dictatură de stat. E altceva, e altă discuţie. A fi de stînga înseamnă cu totul altceva.
Aşa. Mama a văzut numele în ziar şi s-a dus la conferinţă. După ce s-a terminat conferinţa s-a dus la el şi i-a spus, uite, io sînt cutare. Normal că el n-o mai ţinea minte. Şi i-a spus: avem un copil! Erau tineri cînd m-au conceput, mama era studentă şi ea, taică-miu a plecat, dar n-a ştiut că maică-mea a rămas însărcinată.
A plecat nu neapărat pentru că a fost obligat să plece, dar era în vizor şi se temea să nu păţească ceva. A preferat să plece şi un pic pentru aventură. A plecat în Franţa şi a făcut sociologie. Nu a fugit. Pur şi simplu a luat avionul şi a plecat. În anii ’70 nu erau probleme ca acuma. De exemplu noi în Venezuela nu aveam nevoie de viză pentru Franţa. După aia a rămas la Bordeaux. A avut o viaţă mai complicată. Mi-a povestit, dar nu ştiu prea multe detalii, să spun cine-i aia, ailaltă, cum o cheamă pe soţie! A avut o viaţă foarte boemă. A făcut şi pictură, nu s-a consacrat ca artist, dar a făcut şi asta. S-a întors în Venezuela după 20 de ani pentru că i se părea lui că putea fi de folos într-o ţară ca Venezuela cu tot ce acumulase el. Nu era foarte cunoscut ca sociolog, dar avea un post bun, sigur şi cu foarte multă muncă.
Aşa că maică-mea s-a întîlnit cu el şi i-a zis nu vrei să-l cunoşti, totuşi. Adică pe mine. I-am dat telefon, sînt Cutare, hai să ne-ntîlnim! Fausto aşa îi spun, pentru că acuma sînt foarte bun prieten cu el. El stătea atunci cu o tipă. L-am chemat la interfon, care era stricat, trebuia să vină ea să-mi deschidă. Între timp a venit şi el, a coborît din autobuz, m-a văzut şi mi-a făcut cu mîna. M-a recunoscut, ce faci, deşi nu mă văzuse niciodată. A rîs la mine, io am rîs la el. Arătam cum arăta el în tinereţe. Ne-am dus să cumpărăm nişte bere, după care am urcat, am desfăcut nişte beri şi am început să vorbim. Tata era atunci cu o franţuzoaică. Mai avea un copil cu ea care face şi el arhitectură ca şi mine. Şi o soră mai mică. Ăştia din partea lui Fausto. Ţi-am zis că aşa îi spun acuma, Fausto. Mi-e, de fapt, un prieten. Nu-i port ură sau mai ştiu io ce pentru că nu m-a crescut el. Aşa a fost conjunctura. Bine, bunică-miu s-a supărat atunci pe maică-mea, cum adică să rămîi însărcinată la 21 de ani?
L-am întrebat ce-ai făcut pe unde ai umblat, ca în orice prietenie care începe să se lege. Dar a fost chimie multă între noi, ne-am înţeles şi în continuare ne înţelegem.“
Barbarii
Vorbeam cu o arhitectă care, pentru a-şi completa veniturile, a proiectat cîteva dintre casele noilor îmbogăţiţi. Casele din Pipera, Proviţa, Cornu. Case din astea de un bun-gust strigător la cer. Nu era ea de vină că trebuia să îndeplinească întocmai dorinţa clientului. Şi problema se punea în felul următor. De ce mama naibii indivizii ăştia îşi pun în curte gazon artificial, de ce, în loc să planteze un pom în curtea aia, preferă să expună nişte arbuşti în ghivece curioase? De ce tot artificialul ăsta? Şi ea zicea că toată alcătuirea asta kitsch neagă natura. Adică toate casele astea, care se înfig în peisaj, sînt stridente precum o nucă în perete, nu respectă o ordine, ci o somează, o strică dizgraţios.
Şi-atunci m-am gîndit şi io aşa. Am învăţat la şcoală că modernitatea începe în momentul în care francezii taie capul Regelui. Adică din acel moment nu mai contează tradiţia, ereditatea, societatea devine din acea clipă propria ei origine. Izvorăşte din ea însăşi, cum ar veni. De-aia mulţi impostori care nu au de la ce se revendica şterg urmele istoriei. Ei nu au un trecut, aşadar nici umanitatea nu trebuie să aibă unul. Pentru a se putea şi ei legitima.
Cam aşa cu noii îmbogăţiţi. Ei, în Pipera, la Cornu, sînt nişte întemeietori, nişte eroi eponimi. De la ei începe istoria. Natura negată nu mai contează. Ei se situează cumva în afara ei, în afara istoriei. Pun bazele unei noi ordini. Unei noi elite fără memorie. Ei n-au o educaţie prin care să-şi însuşească tradiţia, trecutul. Şi atunci scot tradiţia, trecutul în afara legii. Dacă îi ascultaţi cum îşi descriu perioada cînd au studiat, ai impresia că pentru mulţi studiile au fost un chin, o corvoadă. Mai ales că pe timpul cursurilor nu puteau face nici o învîrteală mai de Doamne-ajută. Timpul ăla era irosit prosteşte. Aşadar, o nouă barbarie cu legile ei. Invazia de vile de nou-îmbogăţit aduce foarte bine cu invazia barbarilor. Barbari şi pentru că mulţi nu prea ştiu vorbi coerent şi corect gramatical.
Să fie clar că nu toţi cei cu bani sînt barbari. Există foarte mulţi indivizi de bun-simţ. Criteriul nu sînt banii, ci numărul de cărţi citite. Pe undeva mă gîndeam că e de preferat Mischie care, chiar dacă şi-a luat fraudulos anumite diplome (pun sub semnul întrebării, nu ştiu dacă aşa e) e de admirat. Omul respectă nişte legi, norme fundamentale. Le invidiază. E sinistru ce spun, dar e preferabilă varianta asta decît să le ignori. Să spui că toate diplomele, cărţile sînt pentru fraieri, pentru tocilarii de trei lei. Barbarii ăştia despre care vorbesc consideră, vorba lui Regis Debray, litera represivă. Alfabetizaţi precar n-au crescut în cultul şcolii, al cărţii. Şi formează o lume pe care io unul nu prea o mai înţeleg.
O întîmplare mai veche pune şi mai bine în lumină ceea ce vreau să zic. Discrepanţele dintre cele două lumi. A barbarilor cu bani şi a oamenilor normali. Mă întîlnesc cu o fostă colegă de facultate care era acum vreo doi ani redactor şef la o revistă pe care barbarii ăştia o citesc pe nerăsuflate. Vă las să ghiciţi care. Mă întreabă dacă mai scriu proză cu tonul cu care ai chestiona un beţivan dacă se mai trotilează în timpul liber. Îi spun că am scos şi io nişte cărţi şi mai mult aşa de chichi, o întreb dacă nu aş putea colabora cu vreo tabletă, un reportaj, ceva la revista ei. Cînd mă întîlnesc cu un barbar devin paranoic. Mă laud ce bine scriu şi alte porcării. S-a gîndit aşa puţin, ca şi cum exerciţiul meditaţiei ero o noutate absolută pentru ea, a zis că nu prea vede ce aş putea io să fac la revista aia unde oamenii află lucruri absolut esenţiale, cu cine s-a culcat Angelina Jolie şi ce culoare avea diamantul din buricul Pamelei Anderson, apoi a admis că, totuşi, nu mă poate lăsa cu ochii în soare. Trebuie să-mi găsească şi mie o utilizare. Şi m-a întrebat candid, nişte integrame nu ştii să faci?
Ca şi cum m-ar putea tolera aşa, concesiv. Îmi putea da un rol marginal, periferic în lumea lor. Pentru lumea ei, literatura, cultura în general, nu erau decît nişte excentricităţi inutile. Practicate în vechime, într-un timp pe care Ei l-au ras din istorie.
Poveste cu cîrnaţi
Programul pe ziua aia era aşa. La unşpe, unşpe şi jumătate venea trenul care-mi aducea un pachet, apoi în jurul orei două, trebuia să merg la o lansare de carte. Între unşpe jumătate şi două aveam timp suficient să duc pachetul acasă şi să plec la lansare, fără nici o obligaţie. Cum aş putea spune mai vulgar, cu mîna-n fund să plec. Dar, fiind o expresie mai vulgăruţă, n-o să spun aşa. Am şi io limitele mele.
Prima problemă a fost cu pachetul. Pentru că nu era orice fel de pachet. Era un pachet de mîncare. Tăiaseră ai mei porcul, îl tranşaseră şi-mi trimiseseră şi mie ceva carne şi niscai cîrnaţi usturoiaţi. Foarte mişto cîrnaţi. O nebunie. Superbi. Nişte cîrnaţi superbi, auzi ce-am spus! Cu cimbru. A doua problemă a fost cu trenul. Pentru că ningea şi trenul a avut întîrziere. Şi uite cum întîrziau cîrnaţii şi ceafa mea împănată undeva pe traseu. Ceafa porcului, nu a mea. Numai prostii spun.
Vorba aia, îmi ziceam, dacă pînă la doişpe nu vine, mai stau pînă la unu, şi la două chiar că plec. Vreo două ore a întîrziat trenul. Vreme-n care am: citit de două ori un ziar de sport, tremurat de frig, privit atent ceasul (cu suspiciune chiar), mîncat o merdenea uscată, bătut peronul de la un capăt la altul. Tur-retur. La unu jumătate a venit trenul. Vă închipuiţi că n-am mai avut timp să depozitez cîrnaţii într-un congelator. I-am luat cu mine la acea lansare la care ţineam neapărat să particip.
În tren fusese frig. Şi asta din punctul de vedere al cîrnaţilor era excelent. Pentru că nu se dezgheţaseră. Au aşteptat momentul dezgheţului pentru cînd am ajuns io la sindrofia aia culturală. Şi-au început să răspîndească miresme de cimbru. De porc pîrlit. Superbe miresme. Pe perete – manuscrise gălbejite ale unor scriitori mari şi geanta mea neagră care răspîndea mirosuri demenţiale. Şi oameni serioşi cu doctorate care una vorbeau şi alta fumau. Tămîiau scriitorul cu lansarea, dar gîndul... ei bine gîndul lor era la cîrnaţii mei.
Stăteam de vorbă cu cîte unul şi-l vedeam cum la un moment dat pierdea firul discuţiei şi începea să mustăcească. Carne, părea să zică. Sau aşa mi se părea mie. Că vrea să-mi şutească alimentaţia pe săptămîna în curs. Suplimentul caloric. Că pofteşte nemernicul. Mirosea a măcelărie la lansarea aia. Şi cum scriitorul român are o alimentaţie precară, vă daţi seama ce impresie puternică producea geanta mea. Cîrnaţii mei. Cuvîntul-cheie e „al meu“. Simţeam că or să se năpustească toţi pe mine să mă deposedeze de cîrnaţi. Toţi amuşinau. Ca-n povestea aia cu zmeul care strîmbă din nas şi-i zice Cosînzenei. Fă, aici miroase a carne de porc! Sau de om. Nu mai ştiu.
Şi uite-aşa mi-am adus aminte de o altă poveste cu un tip care în decembrie ’89 se întorcea cu tac-su de la ţară unde tăiaseră porcul. Chiar pe 22 se întorceau ei în Bucureşti unde începuse revoluţiunea. Acolo la ţară printre ţuici şi caltaboşi nu auziseră de fuga lui Compostatu. Sau auziseră ceva la radio, dar confundaseră tot tămbălăul cu o piesă cu 23 August. Ajunşi în Capitală, hăbăuci, cu mintea încă tulbure, la primul stop au văzut o mare de oameni care se năpustea spre ei. Sau aşa credeau ei. Că spre maşina lor venea puhoiul. Şi normal că prima reacţie a fost, bă, ăştia au aflat că avem juma’ de porc în portbagaj şi vor să ne jefuiască. Aşa era foamea de mare pe atunci.
Lucrurile nu s-au schimbat prea tare pentru că panica scriitorilor români care jinduiau la cîrnaţii mei, de povestea asta mi-a adus aminte. O poveste frumoasă. Şi de fapt, pe ea ar fi trebuit să v-o spun mai întîi.
Ca să ajung la concluzie. Pentru că presupoziţia mea e asta. Să fim sinceri, majoritatea celor care trăiesc în Bucureşti sînt întreţinuţi de rudele din provincie. Să trăieşti în Bucureşti e mai mult o formă de izmeneală, un lux pe care îl suportă provincialii care trebuie să-ţi trimită mîncare. Dacă veniţi vinerea seară în Gara de Nord veţi vedea cîte sufertaşe cărate, cîte comisioane făcute. Cîte schimburi economice, am putea zice. Şi de-aici ar putea începe o cu totul altă discuţie.
Maneaua. Abordare cu nervii în pioneze
Voi, fericiţilor, n-aţi auzit de Puiu Codreanu. Dar din cauza nărodului ăstuia mă aflam io, adesea, cu nervii-n batistă. Fără să vreau i-am memorat trogloditului toate melodiile pe care cetăţenii din blocul meu i le ascultă la maxim, la nunţi sau paranghelii. Chiar şi atunci cînd tanti aia grasă, din blocul de vizavi, gătea o mîncărică, o ciorbiţă ceva, graţie unei mode ciudate, pe fereastra ei tot Puiu Codreanu răzbătea în toată curtea interioară. Fiinţele astea de bucătărie nu fac mîncare. Doar mîncărică. Să se ştie.
Să ne uităm pe copertă să vedem cum arată mamiferul care mă terorizează. Are o privire scrutătoare care te lasă să ghiceşti că talentul îl stînjeneşte, privire de om care a înţeles care-i şmenul. Cu ce se mănîncă a înţeles. Tînăr şi fălcos. Probabil, proaspăt absolvent de liceu industrial. Sau de şcoală ajutătoare. Caseta e imprimată la „Studio Codruţ“. Totul se leagă. Mai întîi mîncărică, iar acum Codruţ. Tipul acesta uman, căruia îi aparţine Puiu, nu suportă decît o identitate infantilizantă.
Pe coperta interioară, dintr-o fotografie, zîmbesc fasolea Mariana şi Vasile Buboi. Sponsorii, dacă nu-i cunoaşteţi. Aşa îi cheamă. Sau Mareana, pentru intimi. Buboi le zice, şi nu se dezic de nume. Probabil fac parte din high-life-ul satului dîmboviţean care l-a oferit artelor pe Puiu. Domnul Buboi are cămaşă albă descheiată la doi nasturi cît să se vadă mărarul viril de pe piept şi lănţişorul (alt diminutiv) care e, în realitate, gros cît lanţul de la fîntînă.
Mai jos pozele membrilor formaţiei care îl acompaniază pe Puiu. Marinică, Dănuţ şi Adiţă. Plus încă unul cu privire oablă – Otto. Cosmopolitul grupului. Care probabil „a făcut“ Germania. După cum se vede, diminutive cu ghiotura.
Numele pieselor sună fioros de interesant. Epopeea lui Puiu. Suflet chinuit, neînţeles, care acum s-a decis să-şi povestească viaţa.
A 1. „Seara asta beau“. Ce să-i faci? Puiu are o certitudine de nezdruncinat. Cît timp nu se ia de oameni pe stradă, totul e în regulă.
2. „Bărbatul fără drăguţă are mintea cam slăbuţă“. Ştie Puiu ce ştie. Nu-l putem contrazice. Ton justificativ. Sau profetic. Puiu răspîndeşte lumină. Înţelepciune.
3. „Lenuţă, dragă, Lenuţă“. Epopeea lui Puiu continuă. I-a venit mintea la cap. A apărut mîndra. Tot diminutivată, mititica.
4. „Tu eşti jumătatea mea“. Uite că s-a şi însurat. Din păcate mintea tot slăbuţă i-a rămas.
5. „Am un băieţel frumos“. Bravo, Puiule! Altceva nu pot spune. Omul se descurcă. Se pare că viaţa lui va avea un curs senin, dar, dezastru, faţa B a albumului ne anunţă cavernos:
B 1. „Unde se duc banii mei? / Pe muzică şi femei“. Deducem că Puiu s-a convins cum e cu însurătoarea. Ce i-o fi trebuit şi lui, om serios?
2. „Vreau să mor, vreau să mor / În braţe la tine“. Suferă Puiu de nu se mai opreşte. Doar suferinţa e compatibilă cu un suflet de artist. Suflet de turturel vulnerabil. Totuşi, sfîrşitul tragic prefigurat se contramandează, pentru că următoarea piesă se cheamă pur şi simplu:
3. „Pe mine şi pe Mărie / Nu e om să nu ne ştie“. Nu putem să nu-l felicităm pe Puiu că, în sfîrşit, s-a rostuit. E om la casa lui. Fericire dezlănţuită. Fericire pîn’ la nesimţire. Fericit fleaşcă e Puiu, pentru că adaugă:
4. „Vreau să ştie tot românul / Că eu sunt numărul unu“. Happy-end, aşadar. Nasuri smiorcăite. Batiste fluturate. Final de album. Cu strîngere de inimă însă, trebuie să admitem că creaţia are mici imperfecţiuni. Scăpări. Nu aflăm nimic despre soarta Lenuţei şi nici ce-a mai făcut puradelul ăla frumos. Dacă are parte au ba de pensie alimentară…