"Detaliul funcţionează ca un

Publicat în Dilema Veche nr. 293 din 24 Sep 2009
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

M-a atras foarte mult ideea de manipulare a imaginii. În momentul în care creezi ceva " fie că este vorba de o casă, un ansamblu rezidenţial sau un obiect arhitectural ", percepţia privitorului asupra produsului creat şi a funcţionalităţii sale este extrem de importantă. Într-o fotografie 3D, acest gen de "dialog" este unul foarte personal. Privitorul este surprins de detaliu şi de viaţa, de vibraţia imaginii respective. Cînd există un conţinut vizual pe care vrei să i-l comunici unei persoane, formula 3D subliniază detaliul. Oamenii sînt curioşi, urmăresc detaliul, iar privitul devine un joc interactiv. Cum v-aţi specializat? În 1999, cînd aţi terminat facultatea, nu cred că existau prea multe manuale după care să învăţaţi sau softuri cu care să lucraţi. Nu exista practic nimic. Tehnica de calcul era foarte scumpă pe vremea aceea, prin urmare foarte puţine persoane aveau un calculator. Primul calculator pe care am început să lucrez a fost un HC. Proiectul meu de diplomă, de exemplu, a fost făcut pe casetă " ca să-l pot susţine, a trebuit să duc la şcoală un televizor şi un aparat video. În ’98 am avut primul contact cu softuri de specializate, care erau complet diferite faţă de cele pe care le cunoşteam; principiile de bază erau aceleaşi, dar funcţionau pe calculatoare foarte puternice, erau exclusiviste şi numai casele de producţie şi televiziunile şi le puteau permite. Pot spune că am fost autodidact. M-am pus în postura unui copil care abia învaţă să meargă şi am încercat toate variantele, pînă mi-a ieşit. Ce contează mai mult în fotografia stereoscopică " tehnica, arta fotografică, obiectul în sine? Toate în egală măsură. Cînd este vorba de un obiect pe care urmează să-l fotografiezi, e bine să existe o temă. Trebuie să te gîndeşti din start ce vrei să obţii, ce vei face cu fotografia, în ce loc şi pe ce suport va fi expusă. Trebuie, de asemenea, să ţii cont şi de obiectul în sine şi de locul în care se află. Toate aceste aspecte duc la abordarea fotografierii, după care intervine partea tehnică, adică fotografierea în sine, prelucrarea etc. Orice obiect poate fi transpus într-o imagine 3D? Nu. De exemplu, obiectele care se află la distanţe foarte mici sau foarte mari " norii şi stelele " nu pot fi fotografiate stereoscopic pentru că nu au nici o relevanţă. Poziţionarea aparaturii şi deplasarea camerei trebuie să fie extrem de bine calculate, altfel rezultă nişte erori inacceptabile. De asemenea, obiectele cu o suprafaţă plană nu prezintă prea mare interes. Dacă aş fotografia stereoscopic o carte sau o fotografie aşezată pe o masă, efectul nu ar fi prea mare, pentru că volumetria acestor obiecte este mică. Dar chiar şi din volumele simple şi uşor de înţeles poţi obţine ceva spectaculos intrînd în detaliu. O poziţie interesantă sau, în cazul unei cărţi, un colţ îndoit contează foarte mult, pentru că detaliul funcţionează ca un "joc de volumetrie". Cîte cadre se fac pentru o fotografie stereoscopică? Depinde de subiect. Pot fi făcute şi zece. Pentru panorame, de exemplu, care pot fi şi de 360 de grade, ceea ce depăşeşte cu mult cîmpul vizual uman, se fac o serie de imagini spre a fi reasamblate mai apoi pentru ochiul stîng şi pentru cel drept. Şi pentru un punct fix se pot face mai multe poze, doar pentru a se alege combinaţia ideală, care să scoată în evidenţă calităţile obiectului fotografiat. În final, vor fi întotdeauna două fotografii, dar de prelucrat se prelucrează mai multe. Cum vă alegeţi obiectele pe care le fotografiaţi? Sînt foarte interesat de lucrurile care au o valoare, fără să se înţeleagă însă că obiectele fotografiate de mine sînt mai interesante sau mai valoroase decît altele. Muzeele, prin definiţie, strîng o informaţie valoroasă, aşa încît, dacă vreau să fotografiez un obiect valoros, mă duc într-un muzeu. Evident, dacă m-ar interesa să fotografiez cotidianul, m-aş duce pe stradă, dar, din punctul meu de vedere, este inutil să mergi în 30 de locuri ca să fotografiezi 30 de obiecte. Aţi avut de curînd o colaborare cu Muzeul Naţional de Istorie al României. În afară de faptul că acolo aţi găsit obiectele care spuneţi că vă interesează, ce v-aţi propus cînd aţi început această colaborare? Am pornit de la ideea realizării unor cărţi poştale. M-am întîlnit cu un grup de specialişti cu care am convenit să începem cu doar cîteva secvenţe din Columna lui Traian " de exemplu, cu chestiunile administrative, procesul transformării Daciei în provincie romană etc. ", dar mie mi s-a părut că ar trebui fotografiată pe de-a-ntregul. Columna lui Traian este însă o operă complexă şi, cum acest lucru ar fi însemnat un volum foarte mare de informaţie, am ajuns la un CD. Acest format ni s-a părut avantajos din multe puncte de vedere: în primul rînd, financiar era mult mai rentabil decît un album care ar fi putut ajunge la nişte sume uriaşe, iar multiplicarea nu mai era legată de tipografie. O parte dintre fotografiile stereoscopice pe care le-aţi făcut la muzeu au fost expuse, de curînd, într-o expoziţie la Institutul Cultural Român. Vizualizate fără ochelari speciali, toate păreau să aibă un defect " contururile nu erau bine definite, culorile erau şterse. Care au fost reacţiile celor care au vizitat expoziţia? Surpriza oamenilor nu a fost legată neapărat de trecerea de la o poză "proastă" la una bună. Ei au fost atraşi de energia, de viaţa pe care le aveau pozele. Oricît de bună ar fi o fotografie normală, ea nu va avea acelaşi efect precum una stereoscopică. Va fi mereu plată, oricît de mult s-ar studia culorile, contrastul, adîncimea trăsăturilor, pentru a sublinia profunzimea. O fotografie normală are, evident, calităţile ei de necontestat, dar este o imagine plată şi punct. La ce poate fi folosită o fotografie stereoscopică? Datorită complexităţii ei, poate fi folosită la orice fel de comunicare vizuală, începînd de la publicitate pînă la educaţie. Publicitatea, de exemplu, urmăreşte să vîndă un produs cu anumite valenţe, care pot fi scoase în evidenţă mai repede cu ajutorul unei fotografii stereoscopice. Un banal scaun, de la o firmă care comercializează mobilă, va fi altfel perceput dacă va fi privit într-o fotografie 3D, pentru că percepţia profunzimii obiectului respectiv este cu totul alta. Chiar şi o broşură cu instrucţiuni de folosire sau un ghid de asamblat un obiect " majoritatea imposibil de descifrat " poate fi transpus 3D, succesiunea elementelor fiind mult mai simplu de înţeles. La şcoală, o fotografie 3D nu va înlocui niciodată explicaţiile unui profesor, dar reacţiile elevilor, puterea lor de a înţelege, de a percepe un obiect vor fi net superioare. Cît despre arhitectură, vizualizarea unui spaţiu proiectat şi raportarea unui privitor la acest spaţiu vor fi cu totul altele. Care credeţi că este cea mai mare dilemă legată de fotografia 3D? Din păcate, unii oameni nu o iau în serios. Prin utilizarea haotică, adică fără a se pune prea mare preţ pe conţinut, a devenit sinonimă cu kitsch-ul şi a ajuns să dea senzaţia că totul este un bîlci. O fotografie stereoscopică nu înseamnă însă o chinezoaică drăguţă care face cu ochiul. Aceea este o imagine lenticulară. Sînt însă sigur că fotografia 3D va avea întotdeauna adepţi şi cred că va deveni viitorul comunicării conţinutului vizual. Este o metodă de a călători şi de a vizualiza un spaţiu aflat la depărtare. Un moment în care timpul se dilată şi în care poţi observa nenumărate detalii legate de spaţiu, nuanţe, contrast. a consemnat Ruxandra TUDOR

Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png
“Vreau să schimbăm peisajul cultural precambrian de la noi” – interviu cu Victor STÜTZ
De vreo cinci ani, în patrie se lasă cu site-uri de muzică. De toate felurile şi orientările. Pe cele mai bune le-am deocheat deja in miniseria publicată în paginile Dilemei vechi. Bloguri mii, libertate şi libertinaj de opinie, tot mai mulţi fani ai lumii audio care simt să-şi iscălească propriile impresii şi să le împrăştie în acest extrem de favorabil mediu digital. Cunoscut pentru implicarea lui în variate acţiuni culturale, Victor Stütz lucrează la deschiderea proiectului Avec, un proiect-a
“Sînt un om care plăteşte un bilet şi vrea să vadă un film” – interviu cu Oana GIURGIU, producător de film  jpeg
“Sînt un om care plăteşte un bilet şi vrea să vadă un film” – interviu cu Oana GIURGIU, producător de film
Oana Giurgiu a urmat facultăţile de Jurnalistică şi de Drept şi încă din timpul studenţiei a lucrat ca reporter la Tele 7 abc. A fost producător de emisiuni la Atomic TV, Prima TV şi Antena 1, de videoclipuri muzicale şi de evenimente – de la concerte pînă la concursuri de ski extrem. A realizat mai multe documentare şi face parte din echipa care organizează anual Festivalul de Film Transilvania de la Cluj şi Premiile Gopo. Ca producător de film a lucrat la mai multe filme printre care Legături
Un englez la Bucureşti – interviu cu dr  Nigel TOWNSON, director British Council Romania  jpeg
Un englez la Bucureşti – interviu cu dr. Nigel TOWNSON, director British Council Romania
Nigel Townson a lucrat mai bine de opt ani în România, în perioada 1989-1997. A colaborat cu Universitatea „Babeş-Bolyai“ din Cluj ca lector al Departamentului de limbă engleză şi tot aici a pus bazele primului master de Studii Culturale Britanice din România, în 1994. Doi ani mai tîrziu, în 1996, s-a mutat la Universitatea Bucureşti unde a fost timp de 18 luni codirector al masterului de Studii Culturale Britanice de aici.
Tineretul de azi nu mai ştie să petreacă jpeg
Tineretul de azi nu mai ştie să petreacă
– interviu cu Nelu PLOIEŞTEANU –
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png
Limbajul contabil ar frebui să fie universal – interviu cu Andreia MANEA
Absolventă în 2003 a Academiei de Studii Economice din Bucureşti, Andreia Manea conduce astăzi operaţiunile din Europa de Sud-Est ale celei mai mari asociaţii contabile din lume – ACCA (Association of Chartered Certified Accountants).
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png
Valorile culturale trebuie privite în perspectivă
Institutele străine sînt deja parte firească a peisajului cultural al Capitalei. Printre cele mai iubite şi vizitate se numără Institutul Polonez.
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png
„Prin atîtea călătorii, chiar cred că am devenit un cetăţean global”
A făcut trei ani de Matematică, apoi a terminat Limbi străine la Universitatea din Bucureşti (cu un an de studii în Olanda). A lucrat o perioadă în media (printre altele şi la o agenţie de presă din Luxemburg), apoi şi-a fondat propria agenţie de turism. În momentul de faţă Irina Andreescu lucrează ca traducător freelance şi… călătoreşte.
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png
A citi literatură cu voce tare
În mai 1998, s-a prezentat la un concurs organizat de Asociaţia Nevăzătorilor din România, fără să ştie nimic despre postul pe care ar fi vrut să-l ocupe – lector al Studioului Cărţii Vorbite al ANR. În urma probei pe care a susţinut-o – citirea mai multor pasaje din cărţi şi autori diferiţi, prin care i-au fost testate capacitatea de adaptare la diverse stiluri, dar şi pronunţia corectă a unor nume străine – Simona Soare-Ivănescu a convins repede de talentul ei de „cititor“ şi a fost angajată.
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png
Etică, biologie şi interese - interviu cu Peter SINGER -
Filozof şi bioetician, profesor la Universitatea Princeton, Peter Singer este unul dintre cei mai controversaţi " dar şi cei mai citaţi " autori contemporani....
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png
O mie de oameni la un concert cameral - interviu cu Razvan POPOVICI, director al Festivalului SoNoRo -
A patra ediţie a Festivalului internaţional de muzică de cameră SoNoRo, al cărui director sînteţi, mi s-a părut organizată într-un mod cît se poate de natural....
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png
De la cuvinte la imagini - interviu cu Vlad NAUMESCU, antripolog -
S-a născut la Bucureşti, pe 2 ianuarie 1977....
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png
Cei care fac instituţiile să meargă sînt oameni - interviu cu Oana MARINESCU, director general în Ministerul Afacerilor Externe -
Oana Marinescu a absolvit Facultatea de Ştiinţe Politice a Universităţii Bucureşti, a lucrat apoi cîţiva ani ca jurnalist specializat în politică internă, iar între 2000 şi 2004 a fost consilier po...
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png
Călătorii spre "albul pămîntului” - interviu cu Uca MARINESCU, exploratoare -
La doamna Uca Marinescu te uiţi lung şi poţi să declari, aproape în deplinătatea tuturor facultăţilor personale, că o femeie ca ea nu există!...
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png
"Festivalul de la Gărâna e făcut cu prieteni” - interviu cu Marius GIURA -
Marius Giura este omul care face posibil, de mai bine de un deceniu, Festivalul Internaţional de Jazz de la Gărâna, probabil cel mai important festival ţinut în România....
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png
O viaţă între două meserii - interviu cu Tomas AYUSO, pictor şi maseur -
În Spania, la Clinica Buchinger din Marbella, stabiliment de lux pentru "punerea în formă", una dintre cele mai căutate "proceduri" este masajul....
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png
De la Lego la grădiniţă - interviu cu Florentina COSTACHE, directoarea grădiniţei LEGO -
Florentina Costache (45 de ani) are în Bucureşti o grădiniţă particulară numită Lego pentru care face de toate: este proprietar, director, administrator, chiar şi şofer....
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png
"Românii ar migra în Marea Britanie, dar britanicii se plîng mereu de ţara lor” -interviu cu Rupert WOLFE-MURRAY, persoană cu multe ocupaţii -
Rupert Wolfe-Murray a absolvit Liverpool University în 1985, a plecat apoi în Tibet, unde a predat engleza şi a scris o carte de călătorii....
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png
Birocraţie europeană şi euro-jargon: o scurtă iniţiere - interviu cu Lucian BRANEA, manager de proiecte cu finanţare europeană -
Este din Piatra Neamţ, deşi certificatul său de naştere a fost emis în Bacău, "într-o zi atipică dinspre finalul zodiei Fecioarei", ne spune Lucian Branea....
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png
”Trebuie să ai curajul să jonglezi cu regulile” - interviu cu Ana WAGNER, designer -
În 2006, Ana şi Irina Wagner au deschis un conceptstore cu obiecte din porţelan: magazinul Wagner " arte frumoase şi poveşti. Fiecare obiect este decorat după o idee originală şi spune o poveste....
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png
Criza " o şansă pentru Bucureşti - interviu cu Teodor FROLU
Absolvent al Universităţii de Arhitectură din Bucureşti, în vîrstă de 44 de ani, Teodor Frolu este director general al firmei DC Communication şi partener în alte două companii care se ocupă de str...
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png
Recuperare şi readaptare pentru nevăzători " interviu cu Nadia VOICU, preşedinta Asociaţiei "Trandafirul Negru” "
În 2003, în urma unui diabet şi a unor intervenţii nereuşite la ochi, Nadia Voicu, o studentă din Comarnic, a orbit, total, la 27 de ani....
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png
De la Polul Nord în Antarctica " interviu cu Teodor NEGOIŢĂ, explorator "
Teodor Negoiţă s-a născut în 1947, comuna Sascut, jud. Bacău (cum ţine să sublinieze el însuşi, într-o familie de învăţători). Este primul român care a atins Polul Nord....
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png
Procesele nu sînt ca în filme - interviu cu Cristi DANILEŢ, judecător
Cristi Danileţ este judecător din 1998, specializat în materie penală....
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png
Despre oameni şi cai - interviu cu Marian CHISELIŢE, fotoreporter -
Marian Chiseliţe are 31 de ani şi este licenţiat în drept, dar nu a profesat niciodată în acest domeniu, deşi şi-a dorit foarte mult....

Adevarul.ro

image
„Tobol”, arma secretă a lui Putin care bruiază semnalul GPS . Unde este plasată?
O arma secretă a Rusiei ar bruia sistemul GPS de navigație prin satelit al avioanelor și navelor comerciale, în regiunile din Marea Baltică, Marea Neagră și estul Mării Mediterane, potrivit The Sun.
image
Marea Britanie este „pe picior de război”. Ce anunț a făcut premierul Rishi Sunak din Polonia | VIDEO
Aflat într-o vizită oficială în Polonia, premierul britanic Rishi Sunak a declarat marţi că va creşte bugetul pentru apărare până la 2,5% din PIB. Sunak a subliniat că Marea Britanie „nu se află în pragul războiului”, ci „pe picior de război”.
image
Republica Moldova, urmǎtoarea țintǎ a Rusiei. Cine sunt trimișii lui Putin ANALIZǍ
Federaţia Rusă devine tot mai prezentǎ în Republica Moldova, în contextul în care Ilan Şor, omul Kremlinului, a anunţat înființarea platformei Victoria, menitǎ sǎ adune opoziția pro-rusǎ

HIstoria.ro

image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.
image
Cuceritorii din Normandia
Normandia – locul în care în iunie acum 80 de ani, în așa-numita D-Day, aproximativ 160.000 de Aliați au deschis drumul spre Paris și, implicit, spre distrugerea Germaniei naziste.