O știre despre știri

27 iunie 2017
Se poate şi mai rău? Presa în 2017 jpeg

Recent, un raport* despre mass media din România și despre banii aferenți domeniului a avut parte de o publicitate însemnată. Din cele două pagini ale raportului se poate afla că în 2016, bugetul de publicitate raportat la populație a fost în continuare sub cel de dinainte de criza din 2010 (aproximativ cu 40% mai mic). Din acest buget, partea leului e luată de Central Media Enterprises, care deține brandurile cu cea mai mare audiență atît offline (ProTV), cît și online (stirileprotv.ro). Toate bugetele de publicitate s-au mărit în 2016 față de 2015 (TV, online, radio, OOH), numai cel din print a continuat să scadă. Bugetul TVR pe 2017, acum trecut integral la stat, este 60% din întregul buget de publicitate din România pe anul 2016. În online e o luptă acerbă pentru trafic între digital borns, digital migrants și site-urile susținute de legacy media – adică între site-urile construite de la zero, cele care au provenit din migrarea din print în online și cele care apar pe lîngă media tradiționale (TV, print sau radio). Oamenii ar fi mai degrabă dispuși, în comparație cu situația din multe țări europene, să plătească pentru conținutul online. Nivelul de încredere în presă este mai mic în România decît media globală. Raportul mai scrie că redacțiile sînt reduse ca număr de membri, jurnaliștii nu sînt solidari, iar bloggerii și influencer-ii nu își declară mereu interesele.

Toate acestea nu sînt însă noi. Pe unele le puteam afla de pildă din Media FactBook, un raport de profil mult mai detaliat, care apare deja de cîțiva ani buni. Pe altele le știu din site-urile ONG-urilor care se ocupă de presă și libertatea de exprimare. Unele date din raportul citat intră în coliziune cu datele din alte rapoarte sau cu informațiile unor instituții de stat. De exemplu, raportul Reuters Institute susține că rata de penetrare a Internetului în România este de 56%, fără să precizeze anul de referință; Media FactBook 2017 vorbește însă de o rată pe 2016 de 70% pentru populația cuprinsă între 16 și 74 de ani. Poate că raportul Reuters se referă la altă marjă de populație, dar nu precizează acest lucru. Oricum, din cele 36 de țări cuprinse în raport, cea mai redusă rată de penetrare la Internet ar avea-o România și Mexicul.

Partea ceva mai interesantă din raportul Reuters apare însă cînd datele încep să fie sintetizate la nivel global. Una dintre observații este că folosirea rețelelor de socializare pentru consumul de știri este în ușor declin în mai multe țări, cum ar fi Brazilia, Australia, Suedia, Portugalia, Austria, Franța, Germania și Spania. O explicație ar fi dată de schimbarea algoritmilor Facebook, care mai nou favorizează comunicarea în familie sau între prieteni. Altă explicație, potrivit raportului, ar putea fi că oamenii au redus din timpul alocat rețelelor sociale și au început să folosească mai mult aplicațiile de tip mesagerie, cum ar fi WhatsApp.

În momentul de față, mai mult de jumătate din populația vizată de raport (54%) preferă să acceseze conținut selectat prin intermediul unui algoritm (motoare de căutare, social media, agregatoare de știri) decît să citească știri selectate de un editor (direct, pe email sau prin alertele pe mobil). Consumatorii din ultima categorie sînt în proporție de 44%, și ei ar fi și mai puțini dacă e vorba de oameni mai tineri sau de cei care folosesc smartphone-ul. Faptul îmi aduce aminte de decizia din aprilie a BBC-ului de a renunța de serviciul de alerte de breaking news pe e-mail.

O altă discuție este cea legată de „fake news” – în traducere liberă, „știri false”. Raportul menționează trei definiții pentru „fake news” și spune că oamenii tind să atribuie fenomenului rădăcini alogene, din afara țării. Nu pare întîmplător că aici e analizată și încrederea în instituțiile de presă. România, cu o rată de încredere de 39%, se află spre coada clasamentului. Țările în care presa se bucură de încrederea publicului consumator sînt din zona Europei de nord și din zona latină (Brazilia, Portugalia, Spania), toate cu o cotă de încredere de cel puțin 50%. La polul opus sînt Coreea de Sud și Grecia, unde nici măcar unul din patru locuitori nu are încredere în presă. Motivul atitudinii precaute ar fi în principal percepția că jurnaliștii sînt prea apropiați de zona guvernamentală. De altfel, precizează raportul, doar în Grecia oamenii spun că mai degrabă cred în știrile de pe rețelele de socializare decît în cele ale instituțiilor de presă consacrate – deși rămîne neclar ce înseamnă o știre din social media.

Interesantă e și explozia de abonamente online din Statele Unite după victoria lui Donald Trump în alegeri. De la opt la sută din totalul abonamentelor, după alegeri cota abonamentelor digitale (incluzînd one-off payments și donațiile online) a ajuns în SUA la 16%. În primele șase luni de la alegerea lui Trump, The New York Times și-a mărit cu 500.000 numărul de abonamente, iar The Wall Street Journal cu 200.000. Potrivit unui sondaj citat de raport, un sfert dintre americanii cu abonamente online afirmă că s-au abonat ”pentru a contribui la finanțarea jurnalismului”. La nivelul țărilor luate în calcul însă, doar 16% din locuitori au plătit în ultimul an ca să aibă acces la conținut online de știri. Raportul arată că la întrebarea dacă au acum vreun abonament digital, 5% din români au răspuns afirmativ, dublu decît în Cehia, Marea Britanie, Germania sau Franța. Nu îmi e foarte clar la ce publicații sau instituții au românii abonamente digitale, poate la cele academice sau la biblioteci online – raportul nu precizează. Sau poate au la publicațiile străine, pentru că multe dintre cele interne care au încercat acest mod de plată – inclusiv cea în care citiți articolul de față – au renunțat la abonamentele digitale din cauza interesului foarte scăzut al cititorilor.

_____________________________

* Reuters Institute Digital News Report 2017, pag. 88-89.

Ionuţ Iamandi este jurnalist la Radio România Actualităţi.

Foto: Jon S, Flickr

anunt dilema jpg
Începînd din 7 martie ne puteți găsi pe noul site: www.dilema.ro
Începînd din 7 martie ne puteți găsi pe noul șițe: www.dilema.ro
telefoane samsung galaxy s23 ultra jpg
Ai nevoie de un nou smartphone? Comandă telefoane Samsung Galaxy S23 Ultra aici!
Pentru a vedea specificațiile telefonului este necesar să alegi brandul, modelul, condiția estetică a produsului, culoarea și spațiul de stocare.
Depresia jpg
Depresia: semne, simptome și cauze
Sperăm ca această problemă de sănătate să stea cît mai departe de tine.
Header anvelope jpg
Cum să-ți alegi corect anvelopele de iarnă
Dacă pneurile au taloanele prea moi pentru greutatea mașinii.
Păcănele pe bani reali și cazinourile online jpg
Păcănele pe bani reali și cazinourile online
Jocurile de noroc sînt legate de speranța unui cîștig online.
ruj rezistent 24 ore jpg
Christmas tree landscape png
Cadouri de Crăciun pentru cei mai buni prieteni. 3 idei pe care o să le adore și Moșul
Dacă în cercul de prieteni aveți iubitoare de beauty, un calendar advent este o idee minunată.
poza2 jpeg
Industria IT în România: Joburi și Tendințe în Tehnologie
În plus, se observă o creștere a numărului de femei angajate în domeniul IT, ceea ce reflectă o schimbare pozitivă în dinamica forței de muncă în acest sector.
dilema jpg
Cu ce se diferențiază casele de pariuri online
Alegînd o casă de pariuri cu un sistem de suport bine pus la punct, vei depăși mai ușor anumite momente dificile iar problemele pe care le vei întîmpina vor fi rezolvate mai rapid.
pexels andrea piacquadio 941555 jpg
Stresul de sărbători. Cum să îi faci față mai ușor
Amintește-ți că cel mai potrivit cadou pentru mama este, de cele mai multe ori, veselia și buna dispoziție din ziua de Crăciun, cu toată familia la masă.
The Veils Poster Web jpg
Finn & Oigăn, solo
Originar din Londra dar relocat în Noua Zeelandă, Finn Andrews este compozitor și multi-instrumentist.
ILUMA Stardrift KV Landscape jpg
Philip Morris International lansează în România prima ediție limitată IQOS ILUMA – descoperă IQOS ILUMA STARDRIFT
Philip Morris International (PMI) lansează la finalul acestei luni IQOS ILUMA STARDRIFT, prima ediție limitată a celui mai inovator produs din portofoliul său de alternative fără fum.
Grand Hotel Europa  poza 1 jpg
Grand Hotel Europa sau adevărul minciunilor la persoana întîi
Cu atît mai puțin unul în vogă ca autoficțiunea, explorat de nume mari ale ultimelor decenii precum Annie Ernaux sau Karl Ove Knausgård.
foto alex galmeanu jpg
dragostea, regim urban
Poate pentru că dimineața am intrat la loc în mine
ce rol are vitamina e jpg
Top 3 cele mai frecvente probleme ale pielii și cum le poți combate
Nu uita să faci schimbări și în alimentație: consumă produse cu indice glicemic mai scăzut și evită excesul de lactate.
featured image (7) jpg
un parfum clasic de barbati jpg
Idei de cadouri pentru bărbații din viața ta - ce să le dăruiești, în funcție de relația dintre voi
Așa că, o idee bună este să notezi fiecare link pe care ți-l trimite amicul tău, pentru a fi mai ușor să îi găsești cadoul ideal.
DilemaVeche (2) (3) jpg
Aproximativ 33% dintre parfumurile masculine sînt folosite de femei! Ce ingrediente au astfel de parfumuri?
Foarte apreciate sînt și parfumurile orientale pentru bărbați, care au note unice, catifelate, arome de vanilie și alte condimente minunate.
alege o crema pentru tenul uscat jpg
6 produse de îngrijire care să nu îți lipsească din trusa cosmetică
Toate acestea au proprietăți extraordinare și te pot ajuta să îți menții pielea tînără și frumoasă pentru cît mai mult timp.
AM jpg
Depresie
Cum să nu fiu mohorît
caserole mancare unica folosinta snick ambalaje jpg
Caserole pentru mîncare de unică folosință disponibile la Snick Ambalaje
Acest concept este unul care reușește să atragă mulți clienți, consumatori totodată.
Bulucz jpg
Relicve, ustensile
Tocmai îmi vin în minte spălarea picioarelor, Ciubotele lui van Gogh
IQOS x DIPLOMA 5 jpg
Omid Ghannadi, creatorul instalației IQOS x DIPLOMA: Apreciez că sînt companii care se implică atît de vizibil în sprijinul comunității
El este omul din spatele instalației imersive IQOS proiectată special pentru ediția de anul acesta a festivalului DIPLOMA.
Eutanasie
Cum ne-ai învățat să fim atenți

Adevarul.ro

image
Hipertermia, urgența medicală care ne amenință viața pe caniculă. Care este măsura imediată care ne ajută
După o săptămână de Cod Roșu, serviciile de ambulanță aproape că nu mai fac față solicitărilor. Dintre acestea, hipertermiile cauzate de caniculă sunt urgențe majore, supraîncălzirea organismului punând viața pacienților în pericol.
image
Șase dintre cele mai supraestimate atracții turistice din lume. „Nu a fost deloc ceea ce mă așteptam” VIDEO
Fiecare țară are obiectivele sale turistice despre care se spune că nu trebuie să le ratezi când vizitezi acele locuri. Adesea, realitatea se ridică sau depășește nivelul așteptărilor, dar sunt și situații în care atracțiile turistice sunt supraestimate.
image
„Nostradamus cel viu” a prezis căderea sistemelor informatice încă de acum trei luni și prevestește un nou război mondial
Clarvăzătorul brazilian Athos Salomé, supranumit „Nostradamus cel viu”, a prezis o „pană tehnologică de trei zile” în 2024, potrivit Daily Mail Online, iar acum susține că ar urma un conflict la scară largă, asemănător unui al treilea război mondial.

HIstoria.ro

image
Vechi magazine și reclame bucureștene
Vă invităm să descoperiți o parte din istoria Capitalei, reflectată în vitrinele magazinelor și în mesajele reclamelor de odinioară.
image
„România va fi ce va voi să facă Stalin cu ea”
Constantin Argetoianu avea să ajungă la o concluzie pe care istoria, din păcate, a validat-o.
image
Lucruri știute și neștiute despre Mănăstirea Arbore și ctitorul ei
Pe ruta mănăstirilor din Moldova, din cel mai recent proiect de turism cultural – „România Atractivă” –, cunoaștem profund patrimoniul românesc, construit, meșteșugit sau povestit. Străini și români deopotrivă, suntem chemați de sunetul de toacă și ne plecăm capetele la auzul cântărilor din zori. Ne