Regina Ana pe Facebook
(*) Primul paragraf reprezintă postarea iniţială. Restul sunt toate comentarii la postare. Discuţia este purtată public pe Facebook, în principal între trei jurnalişti de limbă engleză (utilizator A, utilizator D şi utilizator E), familiarizaţi însă de mai mulți ani cu evoluţiile din societatea românească. Contextul discuției este dat evident de decesul principesei Ana de Bourbon-Parma, soția Regelui Mihai, dar și de emoția mediatică subsecventă.
Utilizator A: Prieteni din România. O întrebare sinceră: Ce o face pe Regina Ana așa de specială, demnă de laudă mai mult decât toate nonagenarele din România care au trecut prin fascism și comunism iar apoi, spre sfârșitul vieții, au îndurat și corvoadele vieții din România zilelor noastre? De unde atitudinea aceasta așa de servilă față de regalitate?
Utilizator B: Sunt o monarhistă. Cred că acest sistem este mai potrivit pentru România. Nu este vorba de ce a făcut ea sau de ce este ea. Este vorba de valorile pe care le protejează.
Utilizator C: Lipsă de modele. Deziluzii. Idealizarea trecutului.
Utilizator A: Valori: Democrație - clar, nu. Egalitate - clar, nu. Meritocrație - clar, nu. Egalitate în fața legii - clar, nu. Drepturile pentru săraci și deposedați au fost câștigate în pofida opoziției monarhiei și monarhiștilor. Monarhia este esențial conservatoare și reacționară. Cei bogați și puternici sunt susținătorii sistemului monarhic.
Utilizator D: Regalitatea îi dă României prestigiul și noblețea de care comunismul a privat-o cu brutalitate. Prin “sângele ei nobil”, Ana a arătat modestie, consecvenţă și rafinament, lucruri departe de a le găsi și la noii îmbogățiți din eșaloanele sociale superioare. Deci pentru unii, ea reprezintă un model mai bun de a se comporta, un model care lipsește din România. Românii sunt conservatori - vezi raportările față de chestiunile religioase sau față de homosexualitate. De asemenea, dacă Mihai ar fi murit primul, ea ar fi fost menționată doar în treacăt, deci avem de-a face cu multitudine de factori. Este desigur și o doză considerabilă de ipocrizie, dar e clar că românilor le plac ritualurile de înmormântare.
Utilizator E: De fapt, mă tem că chiar despre asta vorbim: de o familie de nou-îmbogățiți care are titluri nobiliare. Oportuniști lacomi de avere cu zero merite sociale și cu o istorie îndepărtată de implicare în luptele ilegale de cocoși (1).
Utilizator D: Nu poți spune asta cu sinceritate despre Ana.
Utilizator E: De ce i-ai segrega pe membrii unei familii, mai ales că tu însuți nu te-ai remarcat prin ceva aparte și nu ți-ai construit un profil distinct? (2)
Utilizator D: Nicolae Ceaușescu, Valentin Ceaușescu, păcatele tatălui, fiul etc. Valentin nu și-a repudiat tatăl niciodată, deși avea un caracter diferit. Cum am putea ști cum se discutau lucrurile în privat? Eu cu siguranță nu mi-aș renega fetele în public, chiar dacă în particular nu aș fi de acord cu comportamentul lor.
Utilizator E: Cred că acest argument ar ține dacă: 1. Era o familie oarecare; și 2. Femeia avea anumite merite. Nu suntem în niciuna dintre aceste situații. O femeie casnică retrasă, cu o familie cu probleme care a devenit obscen de bogată într-o țară greu încercată, cu venituri medii. Nu spun că nu înțeleg cum funcționează această dinamică socială într-un mediu post-comunist, dar asta nu face cazul mai puțin irațional.
Utilizator D: Mulți consideră că chiar are merite și o văd drept o figură inspirațională tocmai pentru aceste mici motive, nu pentru cine știe ce mari gesturi eroice (personal cred că un mariaj de 60 de ani este o mare realizare)... Și nu cred că familia are chiar așa de mulți bani… Pe de altă parte, e de studiat într-adevăr latura sentimentală a evenimentului, care e probabil exagerată. Dar ea a avut o viață interesantă, ceea ce mereu merită atenție.
Utilizator E: Dar nu mai mult - cum bine arăta Utilizator A - decât femeile care au suferit cu adevărat. Și rămâne un fapt că s-au întors și au cerut retrocedări nenumărate într-o țară cu o rată mare a sărăciei, iar dacă îmi amintesc bine au cerut și scutiri de taxe. Una peste alta, ei reprezintă un alt factor de erodare într-un sistem clientelar.
Utilizator D: Vorbim de multe feluri de oameni. Bineînțeles că astăzi sunt parte a sistemului, mai puțin atunci când Mihai a fost întâmpinat cu tancurile pe autostrada București-Pitești, în decembrie 1990. Iliescu și Băsescu îl urăsc, dar el este ultimul lider supraviețuitor al celui de-al doilea război mondial. Oamenii rămân fascinați de regalitate. Subiectul la care scriu acum este de ce în România se pune aşa de mare accent pe funeraliile Anei.
Utilizator A. Mulțumesc tuturor. Și, Utilizator D, abia aștept să citesc materialul tău. :-)
Facebook, August 3 at 12:19 PM
(1) Referire la condamnarea Irinei Walker în SUA, în octombrie 2014, pentru organizarea unor lupte ilegale de cocoşi. Ea şi cu soţul ei, John Walker, au organizat astfel de lupte la ferma lor din Oregon. Irina este a treia fiică a fostului monarh al României.
(2) Irina Walker nu va participa la funeraliile mamei sale, aparent din cauza condamnării din SUA. De la o astfel de ceremonie funerară care a avut loc în Elveţia a mai lipsit şi Nicolae, nepotul regelui Mihai, şi el exclus recent din familia regală, ca şi Irina.
Ionuţ Iamandi este jurnalist la Radio România Actualităţi.