Ce ascunde poezia
Pentru a face selecţia poemelor din antologia 111 cele mai frumoase poezii de dragoste din literatura română am (re)citit sau doar răsfoit cîteva sute de cărţi de poezie. Am scris aici deja despre cele cîteva mici-mari revelaţii pe care le-am avut lucrînd, împreună cu Radu Vancu, la această antologie.
Pe lîngă aceste lucruri, am descoperit şi cîteva afinităţi lirice, precum acestea:
„închis, fără de moarte, doar într-un singur vers, / m-a sărutat pe gură întregul univers” (Vasile Voiculescu, 1956) & „ca să te laud ajunge un singur vers: / prin gura ta mă sărută întregul univers” (Geo Bogza, 1960)
Am mai descoperit - spre bucuria mea - că mistreţul este un animal foarte prezent în versurile poeţilor români (la fel şi vulpea). Într-un tîrziu, am început să le şi notez:
„hemoragia tăcută a fragilor / prin care-şi trec clinchetul de carne mistreţii” (Ştefan Roll)
„pădurea începe de aici, cu nervi, / cu mistreţi, pînă unde coridor un surîs” (Ilarie Voronca)
„precum aheii şi troienii / aşez pe spuză un mistreţ” (G. Călinescu)
„spre codrii de molift, fără scăpare, / au şi rîmat mistreţii o cărare” (Leonid Dimov)
„- Taci... / Şi luna sclipea ca un colţ de mistreţ” (Şt. Aug. Doinaş)
„propriul tău / vers ca un mistreț înjunghiat” (Angela Marinescu)
Am mai aflat că partea corpului cea mai cîntată în poemele de dragoste sînt mîinile şi că foarte multe poeme de dragoste sînt intitulate „Scrisoare”.
Dar, dincolo de toate acestea, cel mai mult mi-a plăcut să fac o listă cu cele mai frumoase titluri de cărţi de poezie de la noi (în special de dinainte de `89) - ordinea e aleatorie, dar alăturarea e bazată pe afinităţi şi înrudiri:
Scrisori neexpediate (Nora Iuga), Scrisori din muzeul pendulelor (Viorel Mureşan), Însemnările cultivatorului de mărar (Petre Stoica), Dintr-o scorbură de morcov (Emil Brumaru), Între mine omul şi voi cartofii (Ion Sofia Manolescu)
Un potop de simpatii (Petre Stoica), Imperiul simpatiei (Dan Stanciu)
Înnebunesc şi-mi pare rău (Florin Iaru), O zi bună pentru a muri (Ion Stratan), Măşti de priveghi (Florenţa Albu), Act de prezenţă (Ilarie Voronca)
Spectacol amînat (Florin Mugur), Spectacol în aer liber (Nina Cassian), Petrecere cu iarbă (Florenţa Albu)
Ora fîntînilor (Ion Vinea), În adîncile fîntîni ale mării (Petru Creţia), Blănurile oceanelor (Virgil Teodorescu)
Africa de sub frunte (Geo Dumitrescu), Libertatea de a dormi pe o frunte (Gellu Naum), Libertatea de a trage cu puşca (Geo Dumitrescu), Ascet la baraca de tir (Gellu Naum)
Preamărirea durerii (Dimitrie Stelaru), Opinii despre durere (Nora Iuga), Obiecte de tăcere (Constantin Abăluţă), Obiecte mişcate (Iustin Panţa), Glas de ceară (Petre Got), Odihnă în ţipăt (Cezar Baltag), Umbra unui ţipăt (Gheorghe Pituţ), Paradisul suspinelor (Ion Vinea)
Exactitatea umbrei (Gellu Naum), Culminaţia umbrei (Virgil Teodorescu), Ceremonia ruinelor (Viorel Mureşan)
Ceremonie de iarnă (Gabriela Melinescu), Ninsoarea electrică (Traian T. Coşovei), Zăpadă noaptea (Ion Stratan), Va fi linişte, va fi seară (Virgil Mazilescu), Tabieturile nopţii de vară (Mariana Codruţ), Manevre de toamnă (Petre Stoica), Anotimpul discret (Şt. Aug. Doinaş)
Măreţia frigului (Nichita Stănescu), Prognoza meteorologică (Petre Stoica), Semne cereşti (Leonid Dimov)
Aer cu diamante (volum colectiv, poem de Florin Iaru), Aerul, mod de folosinţă (Constantin Abăluţă)
Culoarul somnului (Gellu Naum), Lauda somnului (Lucian Blaga), Laude (Miron Radu Paraschivescu), Lauda lucrurilor (G. Călinescu) Sîmbăta lucrurilor (Viorel Mureşan), Firea lucrurilor (Florin Mugur), Lucrurile de dimineaţă (Ion Caraion), Visele de dimineaţă (Florin Mugur), Cină bogată în viscol (Constanţa Buzea)
Totul & Nimic (Mircea Cărtărescu), Orice (Sorin Gherguţ), Oricine şi ceva (Maria Banuş)
Cenuşă în buzunare (Alexandru Vlad), Corăbii cu cenuşă (Lucian Blaga), O nuntă de cenuşă (Petre Stoica)
Sărbătorile absenţei (Vasile Vlad), Sărbători itinerante (Marin Sorescu), Sărbători zilnice (Nina Cassian)
Cîntece de trecut strada (Florin Iaru), Cîntece ştrengăreşti (Gheorghe Azap)
Unicorn în oglindă (Cezar Baltag), Demon între paranteze (Maria Banuş)
Drumeţul incendiar (Gellu Naum), Necunoscutul ferestrelor (Ion Caraion), Trecătorul de demult (Petre Stoica)
Greutatea cernelii pe hîrtie (Romulus Bucur), Ultimul exemplar (Gheorghe Azap)...
Mai ştiţi voi şi altele?
Pagina de autor a lui Marius Chivu aici.