Sfîrșitul Paradisului

11 februarie 2013
Sfîrșitul Paradisului jpeg

Sfîrșitul Paradisului

Berlin se poate caracteriza destul de bine prin cea mai banală propoziție: E frig. Berlinale e plasat în probabil cea mai cîinoasă perioadă a anului. Ninge mărunt și mereu, bate vântul, frigul umed îți intră în oase. Ești redus zi de zi cam la același itinerar claustrofobic, mergi și vii cu simțurile confuze: dacă nu ți-ai luat haine suficient de groase, Berlinale nu poate fi altceva decît o cursă interminabilă prin frig cu pauze epuizate în sala de cinema; dacă ți-ai luat haine suficient de groase, devine o zbatere chinuită, supraîncălzită prin cinematografe, cu prea multe bagaje și prea multe reviste de cinema, și spaima mereu prezentă că vei uita pînă la urmă undeva ceva important. A doua variantă vine însă cu un bonus: poți oricînd să te simți răzbunat oprindu-te încotoșmănat lîngă covorul roșu în timp ce vedetele cu rochii fără spate coboară din limuzinele BMW în uralele unui public prea modest să merite efortul, și defilează, suple, aproape străvezii, cu pielea contractată, cu zîmbete foarte largi sub care sînt sigură că își doresc cu ardoare să plîngă.

Un tablou à la Ulrich Seidl dus la desăvîrșire de linia întîmplătoare de penel a unui cameraman care filma la deschidere o vedetă în timp ce aceasta, abandonată fără veste în mijlocul covorului, nu-și dăduse încă jos paltonul gri șoarece, de lungime meschină, aruncat peste valurile înspumate ale rochiei cu trenă. Ecranul de la Palast a imortalizat momentul. Austriacul n-ar fi putut detona mai bine și mai defintiv “Paradisul Glamour” nici dacă și-ar fi propus-o.

Prezența enigmatică a lui Wong Kar Wai, cu eternii lui ochelari negri – pe covor și în fotografiile de la Palast, la fel ca în toate celelalte – sporesc efectul de comedie neagră și seacă. Regizorul hong konghez a deschis a 63-a ediție a festivalului cu noul său film despre kung fu. Prezența cuplului Ziyi Zhang și Tony Leung Chiu Wai pe covorul roșu a fost o mostră de glamour chinezesc pur și dur, cu frac, el, și tul foșnitor și regal, ea, cu ochi negri, voalați de o rouă strălucitoare. Dar absolut nici un moment nu s-a comparat cu intrarea cineastului în scenă. Mulțimea a început să urle și să freamăte cînd prim-planul magnificilor ochelari negri și a chipului enigmatic din spatele lor a ocupat ecranul de la Palast. Dar, serios acum, cine l-ar recunoaște pe Wong Kar Wai fără ochelarii lui negri? Sau cine n-ar fi convins că un asiatic în frac, cu ochelari negri e Wong Kar Wai? Ironia a părut să scape fanilor al căror extaz ne-a reamintit că sîntem în secolul regizorilor-staruri.

Austriacul Ulrich Seidl se află în competiție cu ultimul film din trilogia “Paradisului”, primul fiind Paradies: Liebe/ Paradise: Love, despre care un journalist de la Screen spunea că a început trilogia cu “un strigăt”. Al doilea, în competiție la Veneția anul trecut se numește Paradies: Glaube/ Paradise: Faith. Cele trei filme sînt povestea a trei personaje feminine între care există legături de familie. Prima protagonistă, care pleacă în Kenya pentru a căuta extazuri sexuale în brațele escortelor locale, este sora unei catolice fervente la ale cărei tribulații asistăm în cel de-al doilea film, și mama celei de-a treia, personajul principal din Paradies: Hoffnung/Paradise: Hope. Discuția despre oricare dintre ele e incompletă fără celelalte, însă din păcate pe primul n-am avut ocazia să-l văd. Al doilea e, probabil cel mai extrem dintre ele. Anna Maria e așezată în mijlocul cadrelor nemiloase ale lui Seild în toată splendoarea rufele murdare ale sufletului ei. O vedem purtîndu-și cruciadele printre personaje halucinant de sordide, pe care camera lui Seidl le curtează cu pasiune.

O vedem cum dă recitaluri de fervoare, autoflagelîndu-se și în final masturbîndu-se cu crucifixul adorat. Dar ceea ce se întîmplă între regizor și universul protagonistei lui pare mai degrabă un viol brutal și nemilos. Seidl îi smulge Mariei întregul ridicol și nu îi oferă nicio clipă de empatie în schimb. Iar ea nu poate face nimic ca să se apere. Drept urmare toată lumea se aștepta la o supradoză de scabros de la povestea unei adolescente supraponderale care merge într-o tabără de slăbire și acolo se înamorează de doctorul taberei. Iar cadrele emblematice ale austriacului nu dezamăgesc. Urîtul saturat și geometric încadrat rămîne subiectul principal. Vedem trupuri învelite în falduri de grăsime, unele mai vaste, altele mai incipiente, făcînd exerciții în săli aseptice, le vedem atîrnate de bări sau pedepsite să stea lungite pe burtă pe culoar, la lumina neoanelor, cea mai puțin flatantă dintre lumini și ca atare o alegere frecventă a austriacului.

Această ultimă imagine evocă o licitație de ton. Le auzim cîntînd ritmat: “If you happy and you know it clap your fat” și lucrul ăsta nu pare să le miște cu nimic. Pentru că adolescenții de diferite mărimi și grosimi au mai trecut cu toții prin tabere ca aceasta. Știu unde să-și ascundă batoanele de ciocolată, știu să prăduiască bucătăria noaptea și dau petreceri cu bere pînă noaptea tîrziu. Slăbirea lor e o misiune imposibilă deci, nu există speranță de transformare pentru ei în ultimul paradis al lui Seidl. Doctorul (actorul de teatru Joseph Lorenz) trecut de 50 de ani de care Melanie se va îndrăgosti e un bărbat bine păstrat, cu gesturi de clovn sentimental. O vreme se vor juca de-a doctorul, o vreme el o va încuraja și intimitatea lor va avansa pe muchia de cuțit dintre dintre prima dragoste și pedofilie. Dar treptat atmosfera se schimbă și Melanie (excelent interpretată de Melanie Lenz) și prietena ei Verena (Verena Lehbauer, care monopolizează ecranul de fiecare dată cînd are ceva de spus) discutînd despre primele lor impulsuri sexuale îl vor înmuia pe Seidl.

Mecanicitatea atît de exploatată în filmele lui lasă locul unei galerii de personaje dacă nu surprinzătoare – în fond și ele urmează o mecanică specifică vîrstei lor – măcar foarte vii și mult mai capabile să exprime peisajul adolescenței decît majoritatea filmele cu adolescenți. Și compasiunea lui Seidl nu pare să fie doar pentru că a-ți bate joc de niște adolescenți obezi nu ar putea să-i vină la îndemînă nimănui. O vreme doctorul, personaj fără nume, pare să o încurajeze și să o atragă pe juna lui pacientă, iar ea începe să-l hărțuiască cu ochi de cățeluș. Relația lor se “consumă” în cîteva ocazii cheie și de tot atîtea ori regizorul alege să învăluie totul într-o elipsă. Acele elipse vor genera întrebări după ce s-a derulat genericul final. Însă de fiecare dată, înainte de cut, cînd el pare să se lase învins de atracția scandaloasă, ceva în ochii lui, ceva teribil de înduioșat și de vulnerabil, ne împiedică mintea să scormonească prin cotloane murdare. Ne lasă să sperăm că lucrurile s-au oprit înainte. Și avem speranțe mari. Poate că în felul ăsta trebuie citită speranța din titlu. Există un straniu simț al purității în ultimul paradis. Nu e vorba de speranța că micuța Lolită, Melanie, nu va calca într-o bună zi pe urmele mamei ei care consumă extaz sexual în Kenya. Există multe semne că într-acolo se îndreaptă. Paradise:Hope e în fond un portret al unei pasiuni minore și măcar pe jumătate bolnavă și nimic mai mult. Încă un tablou al Austriei disfuncționale. De asta personajele nici nu prea au nevoie de nume. Dar fărîma de resort patern, amestecat cu o milă care rămâne trează chiar și în momente de extremă tentație și nestingherită complicitate, împiedicîndu-l pe bărbat să devină un prădător – chiar și atunci cînd prada sa e, la propriu, la picioarele lui gata să fie transformată în trofeu, el preferă să-și satisfacă fantasma și fetișul în cel mai neinvaziv mod cu putință – insuflă filmului speranță. Nu pentru cei virtuoși, cum e Anna-Maria din Paradise:Glaube, ci pentru cei ce dansează pe muchie de cuțit.

Apoi Seidl intervine aproape direct și își salvează protagonista în ultimul moment din calea unui alt prădător. Și atunci nu există nicio elipsă. Deci elipsele lui sînt negreșit aducătoare de speranță. Un soi de speranță mult mai universală decît ar fi putut să fie vreodată credința, monstru de bîlci, a Annei-Maria. Și speranța că filoanele rarissime ale compasiunii din filmele lui Ulrich Seidl n-au secat cu totul.
Laura POPESCU

woman having painful stomach    Copy jpg
Durerile de stomac: cele mai frecvente afecțiuni care provoacă disconfort gastric
Nu neglijați durerile de stomac, pentru că acestea vă pot perturba activitatea de zi cu zi sau pot ascunde afecțiuni grave.
vitamina c jpg
3 ingrediente miraculoase pentru sănătatea și frumusețea pielii. Și nu numai...
Hrănirea și hidratarea corectă a pielii sînt gesturi esențiale pentru ca aceasta să aibă mereu un aspect sănătos și strălucitor.
protectieficat (2) jpg
În ce fel își pun amprenta asupra sănătății tale ospățurile de sărbători și ce te-ar putea ajuta să-ți recapeți starea de bine
În fiecare an, mesele de sărbători duc la o creștere a numărului de cazuri de anumite afecțiuni, riscurile mai mari fiind mai ales pentru persoanele a căror stare de sănătate este deja fragilă.
Key visual Tur public larg 28 ian jpeg
Open Hearts for Ukraine
Primul tur ghidat al monumentelor create de 24 de tineri refugiați din Ucraina în patru muzee din București
bo popescu4 jpg
de fiecare dată vine iarna
pentru că de fiecare dată vine iarna  cînd avem nevoie de emoții
curs de programare (1) jpg
Cel mai bun curs de programare NU e un curs. Obții primul job în 8 luni, garantat!
O ofertă de nerefuzat, pe care nu o vei mai întîlni în cazul niciunui alt curs de programare.
poster Spoken Word Sessions 15 01 png
SWORDS: Ronin Terente și Lena Chilari în dialog cu Cosmin Perța
Seria de evenimente SWORDS - Spoken Word Sessions continuă la început de an cu doi perfomeri din Republica Moldova.
blonde woman blogger is showing how make up use cosmetics jpg
La ce să fii atentă atunci cînd îți alegi produsele pentru machiaj
Produsele cosmetice au rol foarte important, pe lîngă faptul că ele ajută la conturarea trăsăturilor feței, ele ajută și la regenerarea pielii.
hanorace dama(1) jpg
Hanorace cu glugă fără fermoar pentru femei la modă
Se pare că a decide ce hanorace pentru femei ar trebui să fie în garderoba noastră pare ușor.
IMG 8731 1 jpg
Coșurile cadou, darurile care nu se demodează, indiferent de ocazie!
În primul rînd, coșurile cadou aduc nu unul, ci mai multe bucurii laolaltă. Cînd alegi un coș cadou, nu optezi pentru simple obiecte, ci oferi, de fapt, experiențe memorabile!
infinitul intr o trestie png
vizual toni grecu jpg
Serile Enayati Medical City, ediția a III-a: Terapia rîsului, discuție cu Sever Voinescu și Toni Grecu
Serile Enayati Medical City continuă în 7 decembrie 2022, începînd cu ora 19.00 în cadrul Enayati Medical City!
poster Tess Parks 3 12 jpg
Recomandări de week-end
Artista canadiană Tess Parks concertează în premieră la București.
pre ul uniswap cand este cel mai bun moment sa cumperi uni  dilemaveche png
Prețul Uniswap: Cînd este cel mai bun moment să cumperi UNI?
Pur și simplu cumperi monede cînd prețul Uniswap este scăzut și le vinzi cînd prețul este ridicat.
dylan gillis KdeqA3aTnBY unsplash jpg
Scurt ghid despre cultura și structura organizațională
Construirea unei culturi și structuri organizaționale sănătoase și pozitive nu este o sarcină ușoara, dar orice organizație o poate realiza.
floraria online bloomeria livrare flori jpg
Ești o persoană creativă și pasionată de beauty Vezi ce job ți se potrivește! jpg
Proiectul Open Museums Open Hearts jpg
„Rădăcini și visuri” ale tinerilor din Ucraina
De joi, 27 octombrie, pînă la finalul lunii noiembrie, 40 de tineri din Ucraina cu vîrstă cuprinsă între 15-18 ani sînt invitați să participe la etapa a doua a proiectului Open Museums Open Hearts.
Red Bull Dance Your Style 2022 (1) jpg
16 dintre cei mai buni dansatori români se duelează pentru un loc în Finala Mondială din Africa de Sud
O demonstrație în forță, de o energie molipsitoare, Red Bull Dance Your Style este o competiție internațională de all-styles street-dance, cu evenimente în peste 30 de țări.
Masterclass Cronicari Digitali Cine asculta o Casa   Bucuresti 15 octombrie 2022 (17) jpg
Soluții pentru problemele de patrimoniu, indentificate în Masteclass Cronicari Digitali „Cine ascultă o casă?”
La finalul săptămînii trecute, la București, timp de mai bine de șase ore, în patru sesiuni de masterclass, arhitecți, specialiști și profesioniști implicați în restaurarea și valorificarea caselor istorice au luat parte la Masteclass Cronicari Digitali „Cine ascultă o casă?”.
pexels ylanite koppens 744969 jpg
Sugestii de cadouri care pot fi oferite angajaților
Ești om de afaceri, ceea ce înseamnă că ești conștient că fără dedicarea, experiența și profesionalismul salariaților tăi, firma ar fi avut destul de mult de suferit.
Vizual Masterclass Cronicari Digitali Cine asculta o casa 15 octombrie 2022 jpg
Valorizarea clădirilor istorice, în centrul primului Masterclass Cronicari Digitali „Cine ascultă o casă?”
Cine ascultă o casă?”, proiectul care își propune să ofere exemple de bune practici de la cei care „au ascultat o clădire” în beneficiul comunității și al protejării clădirilor istorice, invită experții, autoritățile și pe toți cei interesați de patrimoniu pentru o zi de Masterclass, în București.
 SF 6065 JPG
Karpatia Horse Show 2022: șapte premii pentru România, 15 mii de spectatori și o atmosferă chic!
Un weekend de excepție si un „salt” important pentru Karpatia Horse Show, cu ocazia celei de-a VII-a ediții desfășurate pe Domeniul Cantacuzino din Florești (Prahova).
Scoala de la Piscu la Premiile Europa Nostra 2022 (1) jpg
Premiu Europa Nostra 2022 acordat Muzeului-Atelier Școala de la Piscu
Luni, pe 26 septembrie, în clădirea Operei de Stat din Praga, a avut loc ceremonia de acordare a distincțiilor European Heritage Awards, organizată de Comisia Europeană și Europa Nostra în cinstea cîștigătorilor Europa Nostra Awards 2022.

Adevarul.ro

image
Cea mai coruptă țară din UE. România, în top 3
Raportul Transparency International reflectă modul în care este percepută corupția din sectorul public din 180 de state și este făcut prin acordarea de puncte.
image
Un ieşean, obligat să plătească facturile unei case în care nu mai locuieşte de 8 ani
Un bărbat din Iaşi s-a trezit cu o surpriză neplăcută, când a aflat că trebuie să plătească facturile noilor proprietari ai casei în care nu mai locuieşte de opt anI. Acest lucru s-a întâmplat pentru că noii locatari nu au transferaT contractul pe numele lor.
image
Vietnamez filmat la Cluj cum jupoaie un șobolan. „Capturează ilegal și mănâncă tot ce mișcă” VIDEO
Un vietnamez a fost filmat în incinta unei fabrici din Cluj-Napoca pe când jupoaie șobolani. Clujeanul care a făcut publică filmarea susține că acesta face parte dintr-un grup de vietnamezi care vânează și mănâncă tot ce prinde: șobolani, păsări, iepuri.

HIstoria.ro

image
Reglementarea prostituției în București, la sfârșitul secolului al XIX-lea
Către finalul secolului al XIX-lea, toate tentativele întreprinse pentru a diminua efectele prostituției prin regulamente, asistență medicală și prin opere de binefacere nu dădeau rezultatele așteptate, mai ales în ceea ce privește răspândirea bolilor venerice.
image
Caragiale: un client râvnit, dar un cârciumar prost VIDEO
Caragiale: un client râvnit, un cârciumar prost
image
Anul 1942, un moment greu pentru Aeronautica Regală Română
Anul 1942 a însemnat pentru Aeronautica Regală Română, ca de altfel pentru toate forțele Armatei române aflate în zona de operațiuni, un moment deosebit de dificil.