Personajele Mostrei

7 septembrie 2012
Personajele Mostrei jpeg

Unul dintre cele mai spumoase lucruri din Mostra venețiană este presa italiană. Italienii și italiencele sînt răi de gură și nu le scapă nimic, ridicîndu-i pe regizori în slăvi cu cele mai înflorite superlative și coborîndu-i în hăuri cu upercuturi din cele mai năucitoare. De la tatuajul „arătos” de pe brațul nevestei regizorului Matteo Garrone și pînă la rochia „traforată” a Laetitiei Casta care nu „lăsa loc imaginației”, nimic nu scapă simțurilor jurnaliștilor. Valul de simpatie pe care urcă și coboară starurile care debarcă la cheiul de la Excelsior e un vîrtej amețitor. Unii se bucură de o simpatie durabilă – e cazul regizorului și actorului japonez Takeshi Kitano, premiat de două ori la Veneția, cu Leul de Aur pentru Hana-bi/ Fireworks în 1997 și cu Leul de Argint în 2003 pentru Zatoichi. Din nou în competiție cu Outrage Beyond, Kitano și-a ridicat cota de popularitate pînă la ceruri emițînd maxima ediției: „3D? Bun numai pentru filme porno”, iar filmul său a dat replica ediției: „Cum nu te respect, boule?!”. Omul replicilor, Kitano e cu adevărat adorabil: cu figura lui neregulată, nepretențioasă, deloc scorțos, a intrat pe covorul roșu în fugă mergînd glonț la fanii care îl așteptau cu pixurile pregătite. De altfel, Mostra a făcut pentru el imposibilul: Outrage Beyond e sequel-ul lui Autoreiji/ Outrage de acum doi ani, și includerea unui sequel în competiție a ridicat multe sprîncene. Dar s-a dovedit o alegere cum nu se poate mai simpatică: Outrage Beyond, povestea luptelor intestine din Yakuza cu implicarea unui polițist manipulator și oportunist e o cursă accelerată, hilară, amețitoare, înecată în sînge, un balet al violenței gratuite în care umorul negru al japonezului e mai ascuțit și mai eficient ca niciodată. Kitano pune în mișcare o mașinărie perfect unsă de personaje care apar și dispar cu repeziciune dar reușesc să fie toate memorabile, unite într-o frescă-malaxor detaliată, mișcătoare, viscerală a mafiei japoneze în toată splendoarea, infantilitatea și exotismul ei. O frescă străbătută de un filon de căldură umană ce face această „castă” de criminali, borfași și turmă debilă de masculi feroce, și atașantă și respingătoare în același timp. La conferința de presă, Kitano și-a mărturisit simplu motivațiile din spatele filmului: a vrut să arate acest fenomen exotic din țara lui, mafia. „Și voi aveți mafie” a continuat el, „și e același lucru”. Nou și revigorant e felul în care, spre deosebire de filmele cu mafioți din cinemaul occidental, Kitano nu individualizează, din mijlocul acțiunii foșgăinde, eroi - nici polițiști, nici mafioți. Forfota umană, încleștarea, deznodămintele brutale, înjunghierile în tăcere, anti-climatice care curmă depresii și reflecții existențiale exact în scenele pe cale să devină bigger-than-life au un efect infinit mai tonic, cumplit de amuzant. E greu de crezut că Outrage Beyond va mai putea smulge vreun Leu cît de mic, dar invită la o revizitare a tuturor filmelor japonezului. Între timp a declarat că s-a plictisit de yakuza și că l-a încîntat Pina, documentarul în 3D al lui Wim Wenders despre Pina Bausch.

Cu totul altfel e starea de spirit cînd vine vorba de „legenda Malick” – italienii nu l-au scos pe autorul american din „legendă” și i-au consemnat cu grijă orice gest și orice replică. Însă după proiecția lui To the Wonder, care, de fapt, a avut o singură cronică cu adevărat entuziastă, legenda s-a fîsîit complet. Filmul lui Malick e singurul de pînă acum la care ropotele de ablauze au fost dublate de un cor de huiduieli. Faptul că Ben Affleck și Javier Bardem n-au fost prezenți să dezbată marile teme și maniera filmului nu a ajutat situația, iar lipsa lui Malick de la conferința de presă i-a dezumflat și pe cei care au adorat filmul. Fosta femeie Bond, Olga Kurylenko, li s-a părut italienilor decorativă dar necarismatică, iar cel mai șifonat a ieșit din povestea asta Affleck, a cărui sensiblitate actoricească a fost comparată cu cea a unui calorifer. Mărturisesc că n-am văzut To the Wonder, pentru că după ce am încercat să văd The Tree of Life, a cărui continuare este într-un fel (practic după ani de absență Malick dă semne că începe să facă filme pe bandă, monumental, industrial), m-am înfiorat numai la gîndul că mă așteaptă două (2!) ore infinite de cadre lungi și lăbărțate, în ralanti, cu drame descompuse în particule elementare și cu animale exotice și voice over despre tainele vieții. Marea taină care mi s-a dezvăluit mie atunci e că viața e prea scurtă să te uiți la un film de Malick. N-am văzut deci To the Wonder, am auzit doar că nu e cu dinozauri, că Olga se învîrte și că Javier Bardem e un preot catolic în pană de credință. Un american scria pe blogul lui că Malick și-a „pierdut virginitatea” aici la Veneția și că la ieșirea de la To the Wonder i se părea că Lido, laguna și întreaga lume e un film de Terrence Malick. Beatitudine curată cu o singură mare părere de rău: în realitate nimeni nu se învîrtea. Huiduielile au consternat profund cealaltă parte a criticii, iar Justin Chang de la Variety a declarat: „Uau, să huiduiești un film de Malick e ca și cum i-ai trage lui Ghandi un pumn în față! Bravo, băieți!”


Nici The Master nu a fost primit pe măsura așteptărilor. Proiecția de gală, unde sala a fost cea mai plină de pînă acum, a fost urmată de aplauze și atît. Fără ovații în picioare, fără deliruri. Poate pentru că filmul lui Paul Thomas Anderson e de o perfecțiune un pic înfricoșătoare. Pe fondul începuturilor sectei scientologice este spusă povestea prieteniei imposibil de calificat dintre doi bărbați: Lancaster Dodd, auto-intitulat filozof, cercetător, fizician, doctor în științe, croit după L. Ron Hubbard, autorul „Dianeticii”, lucrarea care a stat la baza sectei; și Freddie Quell, un individ perturbat, veteran de război bețiv cu puternice obsesii sexuale, care se urcă într-o noapte, la întîmplare, pe vasul pe care Dodd și adepții lui călătoreau. Personajul lui Phoenix pare sedus și deturnat cu ușurință, reformat și vindecat miraculous cînd Dodd îl primește peste noapte în familia lui, oferindu-i totul. Dar e abia începutul unui dans și a unei încleștări complicate – în care Hoffman și Phoenix își dau replicile perfect – între două psihologii la limită: una care se lasă purtată de instinctele bestiale și alta care pare că a aflat secretul stăpînirii acestora, că are soluția pentru sine și ceilalți. Nu sînt trecute sub tăcere aspectele concrete ale practicii acestei secte bizare, dar nici nu există referințe directe la scientologi. Anderson se abține oricum de la orice comentariu, preocupat de personalități și de legătura inefabilă care se leagă între cei doi. Quell nu crede în „Cauză” și în învățăturile prietenului lui dar noblețea secretată de prietenia lor îl face să se supună la experimente psihice interminabile, pe muchie. Din instinct e gata să își apere „maestrul” cu pumnii și o face cînd apare ocazia. Iar personajul lui Hoffman e departe de a fi o caricatură sau un escroc demascat. Hoffman e liderul charismatic la spusele (enormitățile) căruia urechea alege să fie complice în timp ce spiritul se îndrăgostește de ceea ce emană prin prezență, gesturi, strania lui familiaritate. Probabil întregul secret al pasiunii pentru filmul lui Anderson constă în gradul în care te cucerește personajul lui Hoffman. Phoenix, cu ochii lui tulburi, cu spatele înțepenit și gura strîmbată de o grimasă e tot ce nu e Hoffman: luminos, volubil, vizionar. E o scenă cheie în film în care maestrul cîntă și dansează iar Quell le dezbracă în minte pe toate femeile prezente. Imaginea inversată a nebuniei: Dodd valsează printre corpuri goale de femei, toate zîmbitoare și de bună credință, iar Quell în abisul obsesiilor lui reușește să vadă lucrurile așa cum sînt. Motorul prieteniei lor e alimentat de setea primului de a învinge rezistența celui de-al doilea, de a-l poseda. Dar într-o realitate răsturnată, pare că nebunia e o pavăză mai bună decît normalitatea. Imaginea filmului semnată de Mihai Malaimare Jr., de o claritate aproape casantă, dă filmului o frumusețe care îți taie răsuflarea, însă ambiguitățile în ceea ce privește personajul feminin cheie, nevasta lui Dodd, interpretată de Amy Adams (care, fie vorba între noi, complet fără legătură, aduce un pic cu Nicole Kidman) care e posibil să fie geniul rău din spatele întregii afaceri, dă senzația că pelicula are mai puțină carne decît transparențe și profunzimi. Vorba unui jurnalist de La Repubblica, filmul „nu e o fleică”. Palpitantă trebuie să fi fost discuția pe care Anderson a avut-o despre film cu Tom Cruise. „Am rămas prieteni,” a liniștit el vag audiența de la conferința de presă. Premiera lui The Master a reverberat îndelung la Veneția dar nu a atins punctul de fierbere de care are nevoie o controversă în toată regula. Poate dacă Tom ar fi pășit în prima seară pe covorul roșu al Mostrei și ar fi fost invitat la proiecția de gală, Veneția ar fi avut parte de ghiuleaua pe care o anticipa cu atîta nerbădare.
 


Laura Popescu este critic de film.

woman having painful stomach    Copy jpg
Durerile de stomac: cele mai frecvente afecțiuni care provoacă disconfort gastric
Nu neglijați durerile de stomac, pentru că acestea vă pot perturba activitatea de zi cu zi sau pot ascunde afecțiuni grave.
vitamina c jpg
3 ingrediente miraculoase pentru sănătatea și frumusețea pielii. Și nu numai...
Hrănirea și hidratarea corectă a pielii sînt gesturi esențiale pentru ca aceasta să aibă mereu un aspect sănătos și strălucitor.
protectieficat (2) jpg
În ce fel își pun amprenta asupra sănătății tale ospățurile de sărbători și ce te-ar putea ajuta să-ți recapeți starea de bine
În fiecare an, mesele de sărbători duc la o creștere a numărului de cazuri de anumite afecțiuni, riscurile mai mari fiind mai ales pentru persoanele a căror stare de sănătate este deja fragilă.
Key visual Tur public larg 28 ian jpeg
Open Hearts for Ukraine
Primul tur ghidat al monumentelor create de 24 de tineri refugiați din Ucraina în patru muzee din București
bo popescu4 jpg
de fiecare dată vine iarna
pentru că de fiecare dată vine iarna  cînd avem nevoie de emoții
curs de programare (1) jpg
Cel mai bun curs de programare NU e un curs. Obții primul job în 8 luni, garantat!
O ofertă de nerefuzat, pe care nu o vei mai întîlni în cazul niciunui alt curs de programare.
poster Spoken Word Sessions 15 01 png
SWORDS: Ronin Terente și Lena Chilari în dialog cu Cosmin Perța
Seria de evenimente SWORDS - Spoken Word Sessions continuă la început de an cu doi perfomeri din Republica Moldova.
blonde woman blogger is showing how make up use cosmetics jpg
La ce să fii atentă atunci cînd îți alegi produsele pentru machiaj
Produsele cosmetice au rol foarte important, pe lîngă faptul că ele ajută la conturarea trăsăturilor feței, ele ajută și la regenerarea pielii.
hanorace dama(1) jpg
Hanorace cu glugă fără fermoar pentru femei la modă
Se pare că a decide ce hanorace pentru femei ar trebui să fie în garderoba noastră pare ușor.
IMG 8731 1 jpg
Coșurile cadou, darurile care nu se demodează, indiferent de ocazie!
În primul rînd, coșurile cadou aduc nu unul, ci mai multe bucurii laolaltă. Cînd alegi un coș cadou, nu optezi pentru simple obiecte, ci oferi, de fapt, experiențe memorabile!
infinitul intr o trestie png
vizual toni grecu jpg
Serile Enayati Medical City, ediția a III-a: Terapia rîsului, discuție cu Sever Voinescu și Toni Grecu
Serile Enayati Medical City continuă în 7 decembrie 2022, începînd cu ora 19.00 în cadrul Enayati Medical City!
poster Tess Parks 3 12 jpg
Recomandări de week-end
Artista canadiană Tess Parks concertează în premieră la București.
pre ul uniswap cand este cel mai bun moment sa cumperi uni  dilemaveche png
Prețul Uniswap: Cînd este cel mai bun moment să cumperi UNI?
Pur și simplu cumperi monede cînd prețul Uniswap este scăzut și le vinzi cînd prețul este ridicat.
dylan gillis KdeqA3aTnBY unsplash jpg
Scurt ghid despre cultura și structura organizațională
Construirea unei culturi și structuri organizaționale sănătoase și pozitive nu este o sarcină ușoara, dar orice organizație o poate realiza.
floraria online bloomeria livrare flori jpg
Ești o persoană creativă și pasionată de beauty Vezi ce job ți se potrivește! jpg
Proiectul Open Museums Open Hearts jpg
„Rădăcini și visuri” ale tinerilor din Ucraina
De joi, 27 octombrie, pînă la finalul lunii noiembrie, 40 de tineri din Ucraina cu vîrstă cuprinsă între 15-18 ani sînt invitați să participe la etapa a doua a proiectului Open Museums Open Hearts.
Red Bull Dance Your Style 2022 (1) jpg
16 dintre cei mai buni dansatori români se duelează pentru un loc în Finala Mondială din Africa de Sud
O demonstrație în forță, de o energie molipsitoare, Red Bull Dance Your Style este o competiție internațională de all-styles street-dance, cu evenimente în peste 30 de țări.
Masterclass Cronicari Digitali Cine asculta o Casa   Bucuresti 15 octombrie 2022 (17) jpg
Soluții pentru problemele de patrimoniu, indentificate în Masteclass Cronicari Digitali „Cine ascultă o casă?”
La finalul săptămînii trecute, la București, timp de mai bine de șase ore, în patru sesiuni de masterclass, arhitecți, specialiști și profesioniști implicați în restaurarea și valorificarea caselor istorice au luat parte la Masteclass Cronicari Digitali „Cine ascultă o casă?”.
pexels ylanite koppens 744969 jpg
Sugestii de cadouri care pot fi oferite angajaților
Ești om de afaceri, ceea ce înseamnă că ești conștient că fără dedicarea, experiența și profesionalismul salariaților tăi, firma ar fi avut destul de mult de suferit.
Vizual Masterclass Cronicari Digitali Cine asculta o casa 15 octombrie 2022 jpg
Valorizarea clădirilor istorice, în centrul primului Masterclass Cronicari Digitali „Cine ascultă o casă?”
Cine ascultă o casă?”, proiectul care își propune să ofere exemple de bune practici de la cei care „au ascultat o clădire” în beneficiul comunității și al protejării clădirilor istorice, invită experții, autoritățile și pe toți cei interesați de patrimoniu pentru o zi de Masterclass, în București.
 SF 6065 JPG
Karpatia Horse Show 2022: șapte premii pentru România, 15 mii de spectatori și o atmosferă chic!
Un weekend de excepție si un „salt” important pentru Karpatia Horse Show, cu ocazia celei de-a VII-a ediții desfășurate pe Domeniul Cantacuzino din Florești (Prahova).
Scoala de la Piscu la Premiile Europa Nostra 2022 (1) jpg
Premiu Europa Nostra 2022 acordat Muzeului-Atelier Școala de la Piscu
Luni, pe 26 septembrie, în clădirea Operei de Stat din Praga, a avut loc ceremonia de acordare a distincțiilor European Heritage Awards, organizată de Comisia Europeană și Europa Nostra în cinstea cîștigătorilor Europa Nostra Awards 2022.

Adevarul.ro

image
Cea mai coruptă țară din UE. România, în top 3
Raportul Transparency International reflectă modul în care este percepută corupția din sectorul public din 180 de state și este făcut prin acordarea de puncte.
image
Un ieşean, obligat să plătească facturile unei case în care nu mai locuieşte de 8 ani
Un bărbat din Iaşi s-a trezit cu o surpriză neplăcută, când a aflat că trebuie să plătească facturile noilor proprietari ai casei în care nu mai locuieşte de opt anI. Acest lucru s-a întâmplat pentru că noii locatari nu au transferaT contractul pe numele lor.
image
Vietnamez filmat la Cluj cum jupoaie un șobolan. „Capturează ilegal și mănâncă tot ce mișcă” VIDEO
Un vietnamez a fost filmat în incinta unei fabrici din Cluj-Napoca pe când jupoaie șobolani. Clujeanul care a făcut publică filmarea susține că acesta face parte dintr-un grup de vietnamezi care vânează și mănâncă tot ce prinde: șobolani, păsări, iepuri.

HIstoria.ro

image
Reglementarea prostituției în București, la sfârșitul secolului al XIX-lea
Către finalul secolului al XIX-lea, toate tentativele întreprinse pentru a diminua efectele prostituției prin regulamente, asistență medicală și prin opere de binefacere nu dădeau rezultatele așteptate, mai ales în ceea ce privește răspândirea bolilor venerice.
image
Caragiale: un client râvnit, dar un cârciumar prost VIDEO
Caragiale: un client râvnit, un cârciumar prost
image
Anul 1942, un moment greu pentru Aeronautica Regală Română
Anul 1942 a însemnat pentru Aeronautica Regală Română, ca de altfel pentru toate forțele Armatei române aflate în zona de operațiuni, un moment deosebit de dificil.